XS4ALL stapte over op nieuwe webmail, maar niet iedereen was daar enthousiast over. Nu is er een oplossing.

Roundcube classic skinDe introductie van Roundcube als nieuwe webmail heeft geleid tot een hoop kritiek. Soms omdat mensen gewoon gehecht waren aan de oude webmail, soms omdat de kleuren van de nieuwe deprimerend zijn, en vooral omdat Roundcube niet goed werkt op mobiele telefoons. Waarom was het nodig om over te stappen op Roundcube, vroegen mensen zich vertwijfeld af.

De voornaamste reden dat we afscheid hebben genomen van de oude webmail, is dat die software inmiddels meer dan 10 jaar oud was en zich steeds minder goed liet updaten en onderhouden. Dat kostte veel tijd, en het werd steeds moeilijker om te kunnen voldoen aan onze eigen hoge security-eisen. Software veroudert na verloop van tijd, daarom is het soms noodzakelijk over te stappen op iets nieuws.

Dat wil niet zeggen dat we ons niks aantrekken van de kritiek. Roundcube is niet responsive – het past zich niet aan aan het kleine scherm van bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dat is voor veel gebruikers een groot probleem. De oude webmail was ook niet responsive, maar die was wel beter bruikbaar op mobiele apparaten.

Roundcube Next, de nieuwe versie waar nu aan gewerkt wordt, zal volledig responsive zijn. Maar het duurt nog een tijd voor die klaar is. Als tussenoplossing hebben we webmail met de Classic skin beschikbaar gemaakt op webmailclassic.xs4all.nl. Dat werkt een stuk beter op tablets en telefoons, en de kleuren lijken meer op de oude webmail. Hopelijk is onze webmail daarmee werkbaarder geworden voor alle mensen die problemen hadden met de nieuwe versie.

Deel dit:

Reacties

  1. Marcel K says:

    Ik word hiet nog niet echt enthousiast van. Wat ik bv. nog niet gevonden heb is de optie om meerdere mails te selecteren en dan te verwijderen. Moet dat echt een voor een?

    • JV says:

      Je kan gewoon met shift of ctrl de emails selecteren en dan verwijderen. Gewoon hetzelfde als hoe het in windows werkt.

      • GH says:

        Beste JV,
        Jammer, de toonzetting van uw antwoord. Bijvoorbeeld onder de webmail op Android (tablet, smartphone) is het niet “Gewoon hetzelfde als hoe het in windows werkt.”.
        In dat geval is men genoodzaakt de functie “Selecteer” gebruiken onderaan het postvak. Echter onder “Roundcube classic” werkt de Selecteer-functie veel onhandiger dan bij de “gewone Roundcube (de geel met zwarte)”, zowel op pc als tablet/smartphone.

  2. E. Doornebos says:

    Hoe krijg ik de webmail indeling in kolommen ipv boven elkaar zoals nu.
    Mvg.

  3. t.goedings says:

    In ‘waarom toch die nieuwe mail’ wordt al weken in hetzelfde bericht gemeld dat er NU een oplossing is, terwijl dat gezien de berichtenstroom helemaal niet zo is. Misschien eens veranderen in Wij zoeken een oplossing? Die ligt voor de hand. Waren er ooit (zoveel) klachten met de oude webmail?

  4. John Milton says:

    Heb weer alle berichten doorgelezen en moeten doorlezen om erachter te komen welke aanpassingen er werden gemaakt, neem ik aan, aan de hand van die berichten. Wat wel prettig zou zijn is dat men regelmatig (een of twee maal per week) via een email bericht aan alle gebruikers gericht, een update geeft van wat er is aangepast. Wel even vriendelijk! “Iets in de trend van we luisteren naar onze gebruikers: in Roundcube ver. 3.enz. hebben we de volgende aanpassingen gedaan” . Maar ja, hiervoor moet je echt waardering en respect voor je klanten hebben. Dit KPN-achtig bedrijf is contact met de consument kwijt. Lijkt wel de politiek in Den Haag. Daar weten ze ook niet wat her bij het electoraat speelt.

  5. Ellen says:

    Die nieuwe classic vormgeving is een verbetering ten opzichte van de oude (zwarte) lelijke en onoverzichtelijke vormgeving van de webmail. Ook op een computer is classic een vooruitgang.
    Wat ik jammer blijf vinden is dat XS4ALL zo overhaast (inclusief die wijziging in spamboxen) is overgestapt naar het nieuwe systeem, met dat rare en arrogante verhaal dat het beter zou zijn! Begrijpen ze bij marketing niet dat wij niet als kleuters willen worden behandeld (‘wij weten wat goed voor je is!’) ?
    Die nieuwe webmail is nog steeds niet beter dan de oude. Ik kom niet toe aan het melden van de vele tekortkomingen in de functionaliteit, maar dat zijn er nog vele.
    Verder werkt de spambescherming totaal niet. Ik krijg veel meer spam binnen dan vroeger. Als ik niet gemarkeerde spam wil melden, krijg ik vandaag een foutmelding van de spammeldingsserver: de meldingsmailbox is vol… XS4ALL: vroeger waren jullie zo goed, wat is er met jullie aan de hand?

  6. John says:

    Op m’n mobiel is het gedeelte waar ik m’n mail zie staan, erg smal. Ook als ik ze open is het lezen alleen mogelijk met veel gedoe. Hoe krijg ikdat anders?? Verder prima die nieuwe mail!

  7. Evelien Kant-de Wit says:

    Vervolg: Dit (toch niet zo domme) blondje heeft overigens met succes de voorbeeldweergave uitgezet! bij Instellingen, kies onder Sectie “Berichten weergave” en zet hier de voorbeeldweergave uit.

    • JV says:

      De voorbeeldweergave had ik zelf ook al uitgezet ;)
      Maar dan hou je nog steeds dat de volgende email wordt geopend als ik een email weggooi (als ik deze lees/open heb)

      • GH says:

        De actie “de volgende email wordt geopend als ik een email weggooi” kan worden uitgezet via:
        Instellingen – Sectie: berichtenweergave – Ga naar volgend bericht na verwijderen of verplaatsen.

      • Jos says:

        Waarbij opgemerkt moet worden dat de versie waarin dit mogelijk is sinds vanmiddag live gezet is. Dit voor de mensen die eerder vergeefs gezocht hebben naar deze optie. :)

      • GH says:

        Hartelijk dank voor uw toelichting. Ik was al verbaasd dat ik deze optie nooit had opgemerkt.
        Mijn wens:
        Op de inlogpagina voor de webmail onder het kopje “XS4ALL: nieuws” een link naar “Verbeteringen in Roundcub” in de vorm van een tabel met kopjes: Ingangsdatum, Verbetering, Motivatie voor de verbetering, “Waar is deze verbetering in Roundcube te vinden resp. aan/uit te zetten”.

  8. Evelien Kant-de Wit says:

    Ik heb niet veel verstand van ICT (ja, blond) maar ik heb precies dezelfde problemen als JV hierboven! Ik wil helemaal niet dat mijn (volgende) mail standaard geopend wordt (zeker niet als het spam is!). Hier moet echt wat aan gebeurden, of kan ik dat zelf bij instellingen wijzigen? Ook heb ik meerdere foto’s te downloaden (die ik 1 voor 1 moet doen, wat een crime!). Als alleen deze 2 zaken zouden kunnen worden opgelost, word ik al blij!

  9. JV says:

    Ik zou graag zien dat er een optie komt waarmee je kan uitzetten dat de volgende email wordt getoond zodra je een email
    verwijderd. Hij moet gewoon terug gaan naar het overzicht en niet naar een volgende email.

    Ook een knop voor het downloaden van alle bijlages in 1x is in mijn ogen een must. Nu heb ik soms mails met 30+ foto’s en die moet ik 1 voor 1 downloaden.
    Ik heb nog een ander roundcube emailadres en daar zijn beide opties gewoon mogelijk.

    En het zou opzich ook prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om naar paginanummer te ‘jumpen’. Ik heb nu meer dan 10000 mails in de inbox en laatst moest ik iets opzoeken wat in juli 2014 was binnengekomen, maar ik wist niet meer de afzender. Dan moet je toch echt gigantisch veel keer die volgende pagina knop indrukken om eindelijk daar te komen.

    • GH says:

      Ik sluit mij aan bij de wens van JV voor “En het zou opzich ook prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om naar paginanummer te ‘jumpen’”
      Graag in de vorm zoals bij de oude webmail: | Volgende | 1 2 3 4 | Toon alle | (de)Selecteer alles

      Tip voor mensen als JV met 10000 mail in hun Inbox:
      – Maak een map aan “Archief”:
      – Maak hieronder submappen aan voor alle veel voorkomende afzenders, nieuwsgroepen, klanten/bedrijven e.d.
      – Elke e-mail die u hebt bekeken en wilt bewaren verhuist u naar de bijbehorende submap.
      Bijkomen voordeel: Bij inloggen op webmail d.m.v. een smartphone via een 3G verbinding worden zeer veel minder MB’s verbruikt.

  10. R.W. van der Knoop says:

    Helaas moet ik constateren dat ook de ‘webmail classic’ de nodige problemen heeft met Android 5.x.
    Ik kan me niet geheel ontrekken aan het idee dat er weinig ‘veldwerk’ is verricht met de nieuwe webmail i.c.m. diverse devices en hun besturingssystemen.
    Laat dit een leermoment zijn voor XS4ALL want dit past niet bij de, naar mijn mening, ‘Nr.1’ Internetprovider …

    • Tjerk says:

      Spijtig te constateren dat dat leermoment niet heeft geleid tot beter inzicht. XS4ALL maakt “First class internet” niet waar. Laat die eekhoorn toch lekker online voor de fossielen (17 jaar XS4ALL abo) onder ons! Squirrelmail is nota bene gesponsord door XS4ALL…

    • John Milton says:

      XS4ALL als pionier is het niet meer. Het is KPN geworden en ondanks dat men zegt zelfstandig te zijn, heb ik mijn twijfels. Ter vergelijking, de geest achter Skype en toen nam Microsoft het over. De rest is wel iedereen duidelijk geworden. Als alles beheerd is door geld krijg je dit soort taferelen.

      • R.W. van der Knoop says:

        Dat klopt; de gebruikers van hardware maar vooral software, zijn allemaal betalende! beta-testers geworden! Voor bedrijven een win-win situatie; je gebruikers testen je (te snel) uitgebrachte software en betalen daar ook nog voor. Nu nog wachten tot de autoindustrie hetzelfde trucje gaat toepassen…l

  11. W. Rutgers says:

    Nu ben ik genoodzaakt de classic versie te gebruiken omdat ik anders geen pdf bestanden kan openen.
    Ik vind elke verandering nog niet direct een vooruitgang maar goed dat is mijn mening.

    • Jos says:

      Wat is het probleem met het openen van pdf’s. Bij mij werkt dat gewoon met de default Larry skin. De PDF wordt getoond in een apart venster of extra tabblad afhankelijk van de gekozen instelling bij instellingen->gebruikersinterface->behandel pop-ups als normale vensters. Kan het zijn dat een pop-up blokker dwars zit?

  12. F.J.E. Topée says:

    Alternatief is goede oplossing. Is dat standaard vast te zetten?
    Bij geïntroduceerde nieuwe webmail was met name het adresboek niet meer leesbaar.

    • Jos says:

      Het probleem bij het tonen van de contactadressen is ondertusen opgelost.
      Als je de classic skin als standaard wilt gebruiken kies dan bij instellingen->gebruikersinterface bij interfacestijl voor de Classic skin en kies vervolgens voor opslaan.

  13. Stefan says:

    @Rogier: Dankjewel voor de link :D
    @Simon: Zwaar waardeloos dat die kleuren er niet mer zijn. Ik krijg email van drie verschillende domeins in mijn inbox, en de kleuren gaven me direct aan van welk domein een mailtje afkomstig was. In die ronde kubus dus niet meer. Lekker handig.

    En als je een mailtje als spam rapporteert in de Inbox, dan word dat mailtje verplaats naar de spam-folder. Prima, maar open dan niet het volgende mailtje! Ga gewoon terug naar de Inbox (of laat mij tenminste ergens instellen dat ik dan terug ga naar de inbox). Misschien heb ik er wel een reden voor om het volgende mailtje niet te willen openen?

    En wat is dat met de weergave van je adresboek als je een nieuw mailtje maakt? Het adresboek aan de rechterkant is niet te lezen, zo vaag. Lijkt wel also er een halo om de tekst is gezet in dezelfde kleur als de tekst. Werkt erg prettig (Not!).

    • Jos says:

      Je kunt emails nog steeds automatisch laten markeren met een kleur. DIt kun je instellen bij: insteliingen->berichten markeren.
      De ‘vage’ weergave van de contactadressen bij het opstellen van een nieuwe mail was een bug, die is ondertussen opgelost.

  14. DR says:

    Wat ik ontzettend mis en blijf missen is het gebruik van de aliassen vanuit het adressenboek.
    de nieuwe opzet accepteert dat niet. Dus als er meerdere email adressen voldoen aan de zoekterm van de alias die in de ‘To’ door roundcube wordt gestart, moet je verplicht kiezen. uitsluitend de alias in de ‘To’ werkt niet meer :-(

  15. Henri says:

    Hulde XS4ALL ????? Reageren op de mailing lists onder cygwin.com via XS4ALL webmail is nu NIET meer (goed) mogelijk. Roundcube kan kennelijk niet met z’n tengels van de opmaak van een bericht afblijven; in tegenstelling tot de oude webmail.
    Lange regels worden nu na ongeveer 72 posities afgebroken … Zucht, wat een bagger.

    • Henri says:

      Ahem, kennelijk maakt Roundcube gebruik van een foefje (rfc2646), “flowed format”, ten einde te voldoen (compliance) aan rfc5322(>2822>822), max length of a line SHOULD be 78 characters (however, read the text following that requirement).
      ref. http://mailformat.dan.info/body/linelength.html
      De ontvangende kant (“html weergave” van een mailing list onder cygwin.com) is echter niet op de hoogte van dit foefje.
      De oude webmail van XS4ALL (aan de zendende kant) maakte GEEN gebruik van genoemd foefje. Vandaar.

  16. CB says:

    Beide kanten van het verhaal zijn te begrijpen. Squirrelmail was redelijk gebruikersvriendelijk, maar ik snap ook dat die zich niet meer goed laat updaten. Voor de domeinnamen die ik bezit gebruik ik al grotendeels Roundcube (wordt door de ISP meegeleverd), dus voor mij verandert er verder niets eigenlijk….. maar ik kan me het ‘sentiment’ hier wel voorstellen (alhoewel ik Squirrelmail ook best wel ga missen).

  17. Rogier says:

    Ik blijf erbij dat de oude webmail (https://oude-webmail.xs4all.nl/plugins/xs4all_login/xs4all_login.php) uiteindelijk het beste blijft bij het gebruik van webmail (zowel mobiel als op pc/mac). Ik zie nog altijd niet in waarom het bestaan hiervan niet langer verlengd kan worden als zoveel van je betalende relaties hier gelukkiger mee zijn dan met andere oplossingen?
    Dus luister naar je klanten en behoud het goede totdat je iets hebt dat echt beter is.

  18. SiSt says:

    Ach het zal wel wennen. Voor mij had het niet gehoeven. Ik gebruik een webmailer alleen maar voor de veiligheid. Ik wil niks downloaden op mijn PC tenzij ik ervoor kies. Maar er zitten nog wel een paar onhandigheden aan. ZO gebruik ik kleuren voor mijn verschillende relaties. Dus zie ik snel van wie ik mail heb.
    Vervelend genoeg werkt de “sent” box hetzelfde. Dat wil zeggen dat alle mails de kleur hebben van mijn familie immers ik heb ze verzonden en heb dezelfde achternaam.
    Dus spel ik het even uit:
    In alle boxen behalve sent moet de kleuring werken op de afzender. In de box sent moet de kleuring werken op het veld geadresseerde. Please! Hoe kun je live gaan met zo’n misser?
    Dit puntje is al een maand terug aangemeld.
    Simon.

  19. Willem Hagg says:

    de nieuwe mail werkt niet meer op mijn werk, mijn smartphone van de baas. Het is wel mooi qua lay-out, maar niet duidelijk welke specifieke gevolgen het zou hebben. Duidelijk njiet uitgebreid getest en dat had ik niet van xs4all verwacht.
    Jammer.

    • SiSt says:

      Hi Willem, Op zich is deze mailer al een jaar of tien als beta beschikbaar bij XS. Maar het lijkt inderdaad alsof ze hem zelf niet gebruikt hebben totdat hij voor iedereen verplicht werd. Een paar dagen voor de overgang heb ik XS er op moeten wijzen dat een bijlage limiet van 5MB wel erg veel minder was dan de 30MB van de oude mailer.
      Simon.

  20. Liesbeth says:

    Is er een manier om de pop-up uit te schakelen die tijdens het tikken van het bericht meldt dat mijn bericht opgeslagen is in Concepten ? Ik krijg om de halve minuut een melding, zeer onrustig!

  21. Marra S says:

    Ik blijf het zoeken vinden en kost Tijd, het zoek function is nog niet te vinden.
    En blijf het ergggg jammer vinden dat de mail box Inhoud beperkt blijft Terwijl bij zelfs gratis email bijv gmail on beperkt mail box In houd hebben!.
    Op te mobile vaak voor werk onderweg is nog steeds niet overzichelijk en ook verkeerde mauls verwijzerd en hoe terug In inbox plaatsen Moet ik nog uitzoeken.
    Het is Denk ik een benen veel uit zoeken, jammer voor prijs / Inhoud en tijd dat het kost. De mail box capacities uitbreiding zal een hele goede aanvulling zijn.
    Verder ben ik tevreden over xs4all hoop dat de diensten kwaliteit blijven.

  22. wijnand says:

    Veel te kleine letters. Ik moet mijn bril afdoen en op 10 cm afstand kijken wat de text is op mijn laptop..
    Erg irritant. Ik vind het niet gebruiks vriendelijk.
    Hoe dit op te lossen

    • SiSt says:

      Hi Wijnand,
      Bij de meeste browsers kun je conrtol + (control key ingedrukt houden en “plus” erbij typen) doen om alles groter te maken. Kan handig zijn. En niet alleen bij roundcube. Met control – gaat het de andere kant op en met control 0 (nul) krijg je de normale instelling weer terug. Ik hoop dat je dit helpt.

      Simon,

  23. EH says:

    Wanneer is Roundcube Next wel helemaal klaar? (Indicatie)

  24. Jeff says:

    I very much agree with the reaction of John Milton and many others that the move to bloated software (with unneeded features while making some basic tasks more difficult) is very contrary to what we’d expect from xs4all! There is no good reason that the old software can’t be made available after 1 August (after all, I don’t think the servers are overwhelmed right now while running instances of both programs, so why would they have a problem after 1 August??). Where I work they also transitioned to Roundcube but WITHOUT disabling the old Squirrel mail, so no one is pissed off about it. Squirrel mail is still supported and updated I believe, and shouldn’t represent any sort of security threat.

    My personal disatisfaction with the Roundcube system isn’t with a mobile device but just using it on a desktop computer when I am not at home (where I use an email client). Try hitting ctrl-+ a few times to increase the browser magnification, as I need to do to read the font at some distance. Then the actual text window (the text of the email I’m trying to READ, forget all the buttons and crap surrounding it) becomes a very small part of the screen! I can only read a few lines at a time while unwanted crap fills the other 90% of the screen. The “classic view” helps a little, but it’s still crumby. I’d be happy if I could just go back to displaying 24 lines of 80-column text on my screen with NO distractions surrounding it! Just a basic program to display what I want to read, not every button that some programmer thinks I might want to click on. And to just present it in the most basic HTML (so, for instance, I can use the normal key/clicks to open messages in fore/background tabs/windows), rather than a fancy script forced to run on my own computer doing what someone decided would be “better for me.” I’d like to see the old webmail back and the old xs4all back too!

    • herman says:

      Ben het helemaal met jeff eens.
      Roundcube werkt kl…. op de mobiele apparaten.
      SquirrelMail er gewoon bij naast laten draaien, dat de mensen zelf kunnen kiezen

  25. Ruurd says:

    Hallo,
    Waar ik al een tijdje tegenaan loop is de diverse mappen. Ik heb mijn webmail zo geconfigureerd dat ik een map ‘verzonden’ heb en een map
    ‘prullenbak’. Het gekke is, is dat er telkens weer automatisch een map ‘send’ en ‘trash’ wordt aangemaakt zodat ik die mappen dubbel heb. Het meest vervelende is dat ik op mijn Mac gebruik maak van IMAP en dan telkens al die mappen bij mij binnen komen. Is er iets wat ik verkeerd doe?
    Groet
    Ruurd

    • Reewinkel says:

      Beste Ruurd,
      Je kunt in je e-mailprogramma aangeven welke map je wilt gebruiken voor prullenbak, verzonden items en concepten. Als je Mail.app gebruikt op je Mac, dan selecteer je de map die je als prullenbak wilt gebruiken en klik je in het menu bovenaan op Postbus -> Gebruik deze postbus als -> Prullenbak. Ook op je telefoon (als dat van toepassing is) kun je aangeven in je mailprogramma welke mappen je wilt gebruiken. Als je op alle apparaten dezelfde map als prullenbak gebruikt, is je probleem opgelost.

      • Ruurd says:

        Beste Reewinkel,
        Dank voor je reactie. Het gaat mij vooral om het online lezen van mijn mail (webmail). Daar worden mappen telkens vanzelf aangemaakt. Nu heb ik de dubbele mappen (sent en trash) weer verwijderd en ‘deleted messages’ teruggezet. Het gekke is nu dat als ik een bericht verwijder deze niet zichtbaar is in de map ‘deleted messages’. Ook al ik de map ‘ trash’ terugzet dan is die leeg. Geen idee wat hier allemaal aan de hand is. Zeer irritant. Het moet toch gewoon mogelijk zijn dat ik zelf bij xs4all (online/webmail) mijn mappen kan wijzigen, zoals het programma ook aangeeft? Blijkbaar heeft het een eigen willetje.
        Groet
        Ruurd

  26. Sebastiaan says:

    Martin, heb je hier iets aan?
    Klik op de knop Instellingen, ga dan naar Berichten opstellen, dan: Instellingen voor ondertekening.
    Groet, Sebastiaan.

    • Martin says:

      Leek mij ook logisch, maar dan staat er “altijd”, maar ik zie niets waar ik mijn vaste tekst moet neerzetten.
      Tekst die ik voor de proef plaats herhaalt zich niet bij de volgende mail.

  27. Martin says:

    De standaardversie is heel geschikt voor een begrafenisondernemer…. :-)
    De “classic” versie ziet er goed uit.
    Wat ik helaas niet kan vinden is de automatische toevoeging van een zelf te definieren “signature”.
    Of, nog mooier, een keuze uit een aantal te maken signatures, bijvoorbeeld in meerdere talen, zoals bij “Pegasus mail”.
    Of heb ik niet goed gezocht?

  28. roddy zecha says:

    als 85-jarige heb ik even met mijn ogen geknipperd toen ik de vernieuwde layout zag, even met beverige vingers gezocht hoe en wat het werkt. (bang dat ik iets verkeerd zou doen). Nu ben ik er mer aan gewend en vind het een verbetering. En ik heb op mijn iPad niets van de veranderingen gemerkt. Complimenten voor de X4all’ers. Fijn dat jullie na 10 jaar een beter programma in gebruik hebben genomen.

  29. John Giesen says:

    Super, hier kan ik wat mee. Met deze Classic versie is beter mee te werken dan RoundCube. Thanks…

  30. Ana says:

    Interessante vraag op het roundcube-blog, bijna onderaan, dd 6 mei.
    https://roundcubeinbox.wordpress.com/2014/09/12/roundcube-next-if-we-would-start-over-again/

  31. John Milton says:

    Was in mijn reactie vergeten de link te geven naar de nieuwe SquirrelMail van Enigma, met alle toeters en bellen en een demo ook!
    Hier dan: http://ensigniamail.com/
    Veel plezier. John

  32. Stefan says:

    Zucht … Wat mij irriteert van XS4all is dat je als klant weer eens een update door je strot gedouwd krijgt waar je niet om gevraagd hebt zonder dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen, waar dingen in zitten die mij emails hebben gekost en die niet te configureren zijn (die in elke andere emailclient wel aan te passen zijn). Dat flikken ze ook constant met TV, en netwerkverbindingen en vrijwel alles. Net Google, Microsoft en waarschijnlijk Apple ook, hoewel ik me verre houdt van alles wat een afgekloven klokhuis als logo heeft. Maar ik ben het nu zat: ik schrijf wel m’n eigen webmailclient. dankjewel XS4all.
    Oh, en voor degenen die nu gaan vragen of ik nog Windows XP gebruik: ja, dat gebruik ik nog, en als je weet wat je doet is dat geen enkel probleem.

  33. John Milton says:

    Hi. Ik vind dit allemaal maar lariekoek het beleid van xs4all (lees: KPN telecom) t.a.v. de ‘nieuwe email’ en de verklaringen die ons worden gegeven. Was het niet voor de veiligheid waar ik van mening ben dat het nog steeds een van de beste in NL is, was ik al lang elders gegaan en ik ben sinds 2001 gebruiker, als ik me niet vergis. Er bestaat een mooi programma gebaseerd op SquirrelMail (het oude email webmail waar we het hierover hebben) helemaal aan te passen met eigen logo, in heel veel vreemde talen beschikbaar, geschikt voor mobile applicaties en continue in aanpassing, met allerlei te kiezen thema’s zoals Google, Outlook enz. zodat de gebruiker zich ook daarin thuis voelt met zijn ‘huis email program’. Maar de ‘pionier’ geest van toen is er niet bij xs4all meer in. [ Trouwens zo leuk die naam als je echt Engels spreekt want het leest ‘exces’ voor all en niet ‘acces’ voor all, maar dit ter zijde]. En het is Exces geworden! Het wordt een soort “Microsoft|” en dat is erg jammer. Je had verwacht van een oude rebellen club zoals het toen was dat juist je oude en jonge relaties samen in een paneel zouden worden opgenomen om de beste oplossing te bieden. Tenslotte wat is het ergst vind is dat voor zo’n betaal webmail program je geen keus wordt geboden met ten minste een tweede webmail te mogen gebruiken. Het ebt weg..John.

    • Cor says:

      http://squirrelmail.org/ is abandonware. De laatste melding daar is 2 jaar oud. En de meldingen daarvoor kwamen al met grote tussenposes. Eigenlijk wordt er al zeker 6 jaar niks meer mee gedaan.

      Ik raad iedereen die nog die software gebruikt asap naar iets anders over te stappen.

  34. Tjerk says:

    Dat ik niet meer op een mail kan klikken om hem te openen (neehee, je zal dubbelklikken!) is megairritant. Zelfs (F)Outlook Web Access ondersteunt dat gewoon. En da’s nog maar het begin. Classic skin lost niks op. Zonder Javascript werkt niks. FAIL

    Ik voel me zo in de kou gezet door XS4ALL met die Ronde Kubus. En dat Squirrelmail niet kan worden onderhouden is kul. Doe het desnoods als unsupported service. Heel simpel: als op 1 augustus die eekhoorn weg is krijgt de helpdesk weer een telefoontje. Het zoveelste intussen. Dit is geen “First Class” dienstverlening.

  35. Sebastiaan says:

    Heb overigens ook de classic variant van de nieuwe webmail geprobeerd, maar voor mij ziet deze er hetzelfde uit.

  36. Sebastiaan says:

    Allereerst: Mooi dat deze nieuwe webmail wat uitgebreider is en beter is kwa beveiliging. Alles went, net als dat je een nieuwe telefoon hebt die meer mogelijkheden heeft. Mijn vraag is alleen wel, hoe ik als blinde gebruiker de lijst “Selectie van e-mailmap” kan uitlezen, want dat lukt met de nieuwe webmail niet. Wat ik fijn vond aan de oude, was dat alles met links en aankruisvakjes werkte en deze daardoor dus niet al te visueel was.

  37. Ryan says:

    Het is veel simpeler dan men denkt oude en nieuwe webmail betekent 2 platformpjes. 2 platformpjes is duurder dan 1 platform.
    Dus simpel geld besparen en meer winst genereren want is deze economie ….bla,bla,bla we hebben het allemaal wel gehoord,toch?
    Dus is er maar in mijn overtuiging een manier waarop XS4ALL verder kan uitblinken naast alle andere providers…
    En dat is buiten First class internet, Open source,Privacy en Netneutraliteit een NON PROFIT organisatie te laten worden!
    Wat? geen extra geld meer verdienen? abonnementen prijzen omlaag? Inderdaad! Pas dan blaas je de concurrentie volledig omver.. ;-)

  38. Arjan says:

    Als ik bij de oude mail alles chronologisch had gesorteerd, en ik had 1 mailtje aangeklikt, en dan sorteerde ik op naam, dan bleef dat geselecteerde mailtje geselecteerd en in beeld. Handig als je snel wil zien wat Pietje ookweer meer had gemaild de laatste tijd. Nu krijg ik na her-sorteren alleen de mailtjes van contacten met een naam die begint met een A in beeld. Pietje staat nu ineens pagina’s naar beneden. Dat is minder handig. Wie weet hoe ik mijn geselecteerde mailtje in beeld houd bij opnieuw sorteren op een ander criterium?

  39. avatar1 says:

    Ben zeer tevreden met Roundcube; voorheen gebruikte xs4all een aangepaste Squirrelmail; beide zijn UNIX-gebaseerd en hebben een goede “track-record” Het feit dat xs4all het gehele OS op UNIX gebaseerd heeft, was voor mij de aanleiding on voor xs4all te kiezen (inmiddels al meer dan 15 jaar klant) Wil geen andere ISP en op de helpdesk weten ze waarover ze praten. Heb altijd UNIX gebruikt, vandaar dat ik ook een Mac gebruik ( heeft een .BSD-subsystem)
    Voor mij is en blijft xs4all DE beste die er is. (met 500MBits/s up and down)

  40. Herman says:

    Ik vind de oude webmail ook een stuk prettiger, lekker simpel.
    Gebruik Roundcube al langer voor een ander mail adres , vind het geen fijne mail om mee te werken

  41. jan jaap ruiter says:

    inderdaad, ook ik ben geen fan van de nieuwe interface.
    waarom krijgen consumenten niet de mogelijkheid zelf hun interface te ontwerpen?

  42. Egbert Kattenberg says:

    Heel wat jaren heb ik op prettige wijze gebruik gemaakt van de web mail mogelijkheden. Nu ziet ‘t er allemaal even iets anders uit, maar ik weet zeker dat ik er weer enkele jaren mee vooruit kan. Het is net als bij een nieuw of vernieuwd besturingssysteem; je moet er even aan wennen en meestal is het zo dat wanneer je er eenmaal aan gewend bent, je niks anders meer wilt.
    Naar mijn idee is een compliment aan de makers hiervan eerder op z’n plaats dan de kritiek die ik zo links en rechts bespeur.

  43. C.J.Warners says:

    Ik gebruik de Roundcube webmail al jaren (op de PC), en vind hem uitstekend; misschien even wennen, maar dan blijkt hij bepaald flexibeler en plezieriger in het gebruik dan de ‘oude’. Wat betreft de opstelling van XS4ALL: ik had onlangs een klein puntje van kritiek: dat was de volgende dag al verholpen.

  44. boelens says:

    webmail werkt goed op pc. maar mobiel minder. nee wil geen imap of mail cleint op mobiel gebruiken. wil geen persoonlijke data op mobiel heben. gezien telefoon os’en niet veilig zijn. dus via wifi of mobiel data nu tijdelijk via https en een korte verbinding en mail subjects checken ok. jamer is wel dat de mail nu wordt geladen dus als er een crypto of iets dergelijks in zit of je een mail niet vertouwd dan wordt die dus gelijk geladen.

  45. Gerwin says:

    Enige puntje van de kritiek dat ik over de nieuwe mailomgeving heb,is dat selectie omkeren,en dan meerdere mails selecteren, niet meer mogelijk lijkt te zijn. Deed ik vroeger altijd als ik de mailbox opschoonde,omdat sommige berichten bewaard moeten blijven,maar de rest niet. Of is daar een knop voor maar heb ik die nog niet gevonden?

    • Jos says:

      Beste Gerwin,

      Afhankelijk van het OS wat je gebruikt kun je met / muisklik meerdere emails selecteren/deselecteren.

  46. Rafael says:

    Met webmail.xs4all.nl kan gekozen worden voor de Classic skin (i.p.v. Larry) onder Instellingen->Gebruikersinterface->Interfacestijl. Is er een verschil tussen dit en webmailclassic.xs4all.nl?

    SquirrelMail is nog tijdelijk beschikbaar op oude-webmail.xs4all.nl maar wordt op 1 augustus uitgezet dus ik probeer aan Roundcube te wennen.

    • Jos says:

      De webmailclassic url gebruikt ALTIJD de classic skin ongeacht de gekozen skin in de instellingen. De daar gekozen instelling geldt “globaal”, dus op alle devices waarop je webmail gebruikt. Zo kun je toch op alle devices standaard de Larry skin gebruiken, maar op je android smartphone hier specifiek van afwijken door gebruik te maken van de webmailclassic url.

  47. Rike says:

    Ligt het aan mij of was die aparte spambox handiger? Ik heb 5 e-mail boxen in gebruik en moet nu via webmail in 5 aparte boxen inloggen om te kijken of er iets in de spam terechtgekomen is wat daar niet hoort. Hiervoor logde ik af en toe in in de aparte spambox, checkte de zaak en gooide weg……

    • Rafael says:

      Ik vond aparte spamboxen ook handiger maar je kunt wel spam van alle mailboxen laten afleveren in de spamfolder van een van de mailboxen. In het Service Centre ga naar Naar E-mail->Spamfilter instellen->Spamfilter instellen per mailbox->weergeven.

  48. Joost says:

    Ben geen fan van de nieuwe webmail. Omdat ik op veel verschillende apparaten wil (kunnen) werken haal ik mijn mail pas naar mijn eigen omgeving als ik daar tijd voor heb. Ik wil geen mail op meerdere apparaten hebben staan dus de “noodoplossing” met de classic look is welkom maar is een noodoplossing. Ik hoop dat daar een goede permanenten oplossing van wordt gemaakt.

    Ook mis ik de popup bij nieuwe binnengekomen e-mails. Een reden om de oude webmail zo lang mogelijk te blijven gebruiken. Kan die svp weer terug?

    • Jos says:

      “Mail technisch” is er geen verschil tussen de oude en nieuwe webmail. Beide praten tegen de imap server, dus je werkwijze hoef je niet te veranderen. De nieuwe webmail, die al jaren beschikbaar is, heeft extra functionaliteiten, zoals email filters op de server en One Time Password (OTP).
      De oude webmail gaat echt op 1 augustus uit.

      • Joost says:

        Het gaat niet zozeer om de achterkant maar om de voorkant. De gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe webmail op met name mobiele apparaten is naar mijn mening een stuk minder dan de oude. Daar gaat het mij, en als ik hier zo lees een groot aantal met mij, om. Ik had niet van XS4All verwacht dat ze de nieuwe webmail zouden inzetten en dan op zo’n korte termijn er “plots” achter komt dat mensen toch wat anders willen en daarvoor een tijdelijke oplossing in het leven roepen. Wat heeft het dan voor zin gehad dat ik feedback heb gegeven op de (toen nog) “beta” webmail?

  49. Ana says:

    instellingen (ergens rechtsbovenin) ->adresboek ->importeer adresboek oude webmail

    Zoiets?

    • Liewe Damminga says:

      Dank Ana.
      Links op het scherm heb ik een gedeelte van het oude adressenbestand. Heel vaag, hazy, in blauwgrijze tinten. Maar niet in staat om een bepaald adres te vinden. Alles doorlopen, ja, dat gaat in die rudimentaire resten van wat eens een goedwerkend iets was. Niet mogelijk om dezelfde selectie methode toe te passen als voorheen, simpelweg niet in staat om het juiste adres te vinden.
      Maar, gelukkig, XS4ALL is nog steeds de beste, vinden ze zelf althans.
      Liewe.

      • Jos says:

        Beste Liewe,

        Als de door Ana aangedragen oplossing bij jou niet werkt, neem dan even contact op met de helpdesk (020 398 76 66). Zij helpen je graag dit probleem op te lossen. Je hart luchten is fijn, maar een opgelost probleem is volgens mij nog fijner.

      • Liewe Damminga says:

        Maar dat doe ik. Uiterst vriendelijk zijn ze daar, iets minder goed van begrip en problemen oplossen is tot dusver nog nooit gelukt.

  50. Liewe Damminga says:

    Heeft iemand een idee hoe het adressenbestand is ingericht op dit nieuwe systeem? Wat ik ook doe, m’n oude bestand kan ik niet terug vinden. Het grootste gedeelte zelfs helemaal weg. Knap frustrerend en vreselijk irritant dat XS4ALL nog steeds rond
    bazuint dat ze de beste zijn. En als je ze dat probeert te vertellen via KiYoh wordt het niet meegenomen in de statistieken omdat het negatief is. Dat is nu met recht huftergedrag.

  51. Chris says:

    Waar ik aan moet wennen, en wat ik vooralsnog jammer vind, is dit: zodra in ik mijn Inbox kom, moeten voor mij binnengekomen e-mails eerst worden geladen. In de vertrouwde ‘oude’ Secure Webmail-Inbox stonden ze al klaar. Het gaat soms om seconden, soms om wel een halve minuut. Dat irriteert mij (soms…).

    • Cor says:

      Linksboven in het overzicht van de emails staat een tandwiel. Klik die open, en zet “Sorteer op Kolom” eens op ‘Geen’. En zorg ook dat je niet al te veel emails tegelijk ophaalt. Dat kan je bij de instellingen wijzigen.

  52. F.Bosman says:

    Helaas, als je slechtziend bent, zit je met al die suffe grijs- in-grijze vakjes boven de mail met je neus tegen het beeldscherm en moet je eerst uit je hoofd gaan leren wat waar staat. Geweldig als blijkt dat je de net met moeite geschreven mail helaas met een druk op het verkeerde icoontje in de prullenbak hebt gegooid en dus vergeefs op antwoord wacht. Misschien een lekker hippe uitvoering met voor elk icoontje een leuke felle achtergrondkleur en een zwart teken als optie? Dan wordt mailen een feest!!

  53. Jaap 3000 says:

    Software word, sinds de machinecode naar het museum is verhuisd, helemaal niet meer goed geschreven. Er worden tegenwoordig halve beta versies uitgebracht die de klant dan mag gaan testen. Ik word persoonlijk knetter gek van al die updates. UpGRADES, die nieuwe functionaliteiten bieden vind ik priema maar upDATES die eerder gemaakte blunders moeten oplappen ben ik wel heel erg klaar mee.

    Dan nog even zeuren om het zeuren, die telefoons zijn de as van het kwaad en mogen van mij per onmiddelijk verboden worden. Iedereen zit in de pauze als een zombie naar dat stomme ding te staren. Er worden geen moppen meer getapt of gepraat.

    • Pier says:

      Nu is machinecode wel heel erg lang geleden net als het stapje hoger, de assembler. En het vereist wel heel veel technische kennis. Dit is nu juist het probleem. De hogere talen vereisen niet meer deze technische kennis en software ontwikkelaars, zo ze zichzelf noemen hebben al lang deze kennis niet meer of deze achtergrond. Op zeker moment moet je echter wel met de tijd mee om niet zelf in het museum te geraken. De software ontwikkelaars zouden alleen niet zo met zich zelf of met een selecte groep bezig moeten zijn. Een wens van buiten deze groep wordt te vaak als debiel gezien en bovendien schaadt een wijziging te veel het sublieme ontwerp van de ontwikkelaar. Updates zij alleen maar nodig om de schoorsteen te laten roken. hoe meer fouten, hoe meer updates, hoe meer inkomen.
      En wat betreft de mobile telefoons, of beter gezegd de kleine handcomputertjes, die ook nog kunnen telefoneren, Deze zijn in deze tijd nodig om met elkaar te praten, zoals vroeger het 27 mc bakje. Ik maak het mee, dat men elkaar telefoneert in de pauze in de kantine. Het is van deze tijd en je draait het niet terug. Vroeger was het beter. -:)

      • EC says:

        Veel ontwikkelaars zijn helemaal verliefd op hun eigen ontwerp en dan valt kritiek erop al snel in het hokje ‘geneuzel’. Maar toch… In mijn eigen tijd maakte ik mee dat we drie verschillende user-interfaces ontwierpen voor een Europees project, ter keuze. Maar, zei een van de gebruikers, ‘allemaal leuk en aardig, maar die kleine lettertjes op al die ontwerpen kan ik niet lezen’- de man was een goede vijftiger. Daar hadden wij dertigers nu even niet aan gedacht! We hadden kleine letters gebruikt om zoveel mogelijk functies op het scherm te kunnen proppen (en omdat dat nu eenmaal gewoonte was, natuurlijk). De kritiek was echter van groot belang en na het aanvankelijke slikken waren we blij dat we het wisten. Geldt trouwens ook voor dat kekke grijs-op-grijs ontwerp van de nieuwe webmail: slecht contrast voor minder goed zienden (waaronder iedereen van 55 jaar en ouder). Maar die bejaarden staan toch met een been in het graf, nietwaar? En je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Hadden die ouderen maar braaf achter de geraniums moeten gaan zitten.

  54. Traveller says:

    Is het misschien mogelijk om een knopje te maken om automatisch de contact gegevens van een email op te slaan?
    Hoef ik de gegevens (email adres) van belangrijke berichten niet meer te knippen en plakken.

    • Cor says:

      Naast de afzender staat een knopje, als je daar op klikt staat die afzender in je adresboek.

  55. John says:

    Ziet er goed uit, vind de mail op mobiel wel lastiger om te lezen.

  56. Pier says:

    Zie vandaag dat er op de veranderde, bepaald niet verbeterde webmail gereageerd kan worden. Veel reacties van mensen die er niet blij mee zijn. Het is inderdaad grote onzin, dat oude software niet goed te onderhouden is. Als dit op het laatst niet goed meer kan, ligt de oorzaak in eerdere onjuiste beslissingen. Waar ik zelf de meeste moeite mee heb, is dat het nogal anders werkt dan ik gewend ben. En al schijnt er goede uitleg te zijn, je moet nogal omschakelen en dat is zeer hinderlijk, als je even vlot een bericht wil versturen of lezen. Lui of niet een dienstverlener is er voor de klant en niet andersom. En dit ervaar ik nu met de veranderde webmail. Als ik met een auto alleen maar achteruit wil rijden, en het lukt mij dit zonder ongelukken, dan is deze keuze aan mij en niet aan de leverancier van de auto. Het is b.v. niet mogelijk de hinderlijke popup rechtsonder in beeld, met een keuzevinkje onzichtbaar te laten zijn. Ook wordt er ongevraagd voor je gesorteerd. Als je een bericht verstuurd via antwoorden. (het bericht op zich hoeft geen antwoord te zijn), blijkt dat het programma dit en alle daarop volgende mails aan elkaar koppelt. Het is voor mij als gebruiker onmogelijk deze koppeling er uit te halen. Na enig wennen zijn er wel verbeteringen, maar xs4all, had wel wat beter aan voorlichting ofwel gebruiksvoorschrift kunnen doen en meer van te voren gebruikers ervaring in acht te nemen. b.v eerst werken met een beta-versie.

    • Reewinkel says:

      Beste Pier,

      Software moet onderhouden worden. Omdat gebruikers veranderende wensen hebben, omdat de omgeving verandert, en omdat er soms zwakke plekken in software zitten die kunnen worden misbruikt. Dat onderhoud kost tijd en geld. Op een gegeven moment wegen tijd en geld niet meer op tegen de kosten en voordelen van een heel nieuw pakket. Op dat moment stap je dus over. Je kunt niet verwachten dat XS4ALL een beheerder full time inzet om stokoude software in de lucht te houden, alleen maar omdat jij zo nodig achteruit moet rijden met je auto terwijl alle andere klanten gewoon vooruit rijden. (Waarom wil je in hemelsnaam alleen maar achteruit rijden?!)

      Het mooie van XS4ALL: als je zulke exotische wensen hebt en zo precies weet hoe je het het liefste wil, dan staat het je vrij – anders dan bij veel andere providers – om een eigen mailserver te draaien op je verbinding. Dan kun je heerlijk tweaken en aanpassen, en desnoods de komende 40 jaar de oude webmail blijven gebruiken. Als je er maar voor zorgt dat die software netjes onderhouden blijft.

    • Sylvester says:

      Roundcube draait al enkele jaren in BETA ik gebruik het al 5 jaar. Vond de oude webmail achterhaald en ontbreken veel nieuwe functies.
      “Het is inderdaad grote onzin, dat oude software niet goed te onderhouden is. Als dit op het laatst niet goed meer kan, ligt de oorzaak in eerdere onjuiste beslissingen. ”
      Alle grote software leverancier brengen regelmatig nieuwe software uit die maken dus allemaal onjuiste beslissingen. Jij draait nog steeds op Windows 3.11?

  57. Jan says:

    Bergrijp werkelijk niet waar over gezeurd wordt.
    De nieuwe webmail werkt perfect, en de mail op mijn iphone doet het ook gewoon goed (IMap).
    En daarbij ook nog Outlook, geen probleem.

  58. Pepijn says:

    Ik vind het vooral irritant dat je in de nieuwe webmail niet meer met pijltjestoetsen door een bericht kan bladeren, maar dat je per se de muis moet gebruiken (ik gebruik firefox). Waarschijnlijk ‘steelt’ een van de vele javascriptjes mijn toetsen.

    • Cor says:

      Probeer de j/k toetsen eens. Dat is helaas niet in te stellen en werkt alleen in de view waarbij je de hele email in het rechter deel ziet (dus niet met ze zogenaamde preview mode actief).

  59. Peter says:

    Groot nadeel van Roundcube is dat het niet functioneert zonder Javascript. De oude webmail doet dat wel.
    Welke oplossing komt er voor gebruikers die maximale veiligheid en transparantie willen, dus geen “remote code execution”, dus geen Javascript?
    Hierbij een sterk pleidooi voor behoud (van de functionaliteit) van de oude webmail.

  60. Maarten says:

    Oh ja nog 1 wens. Kan die feedback uit. Dus die berichten dat iets goed verplaatst is, maar met name dat het als concept is opgeslagen. Ben je lekker aan het typen, komt er de hele tijd zo’n bewegend beeld dat je mail als concept is opgeslagen. Het leidt erg af.
    Groet, Maarten

  61. Maarten says:

    Ik ben erg blij met de Classis Webmail. Met name de kleuren. Ik werd echt depressief van dat donkere. Groet, Maarten

  62. Dolf Middelhoff says:

    Ik vind maar 1 ding belangrijk en dat is veiligheid en goede service. Daaraan werkt xs4all al jaren naar volle tevredenheid!

  63. JeanLucPicard says:

    Wat Albert vd Horst zegt, had ik me ook afgevraagd. Waarom is de nieuwe (!) Outlook (de oude Hotmail) dan net als de nu oude webmail van xs4all? Het werkt op dezelfde manier, dus b.v. hokjes om berichten te selecteren, zonder dat je de inhoud al leest. Ik weet (hoop) dat evt. spam/virussen dan nog niet actief worden, maar ik heb geen zin om nu de Ctrl knop ingedrukt te houden om meerdere berichten te selecteren. Als Outlook webmail nog zo kan werken, wat is het verschil met xs4all? Andere software, die de webmail eruit laat zien als dat van XS4aAll?
    Vond gewoon de oude webmail veel lekkerder werken. Alles went, maar persoonlijk vind ik het geen verbetering. Dan maar de hele boel opnieuw opbouwen met de oude layout (tenzij de meerderheid de nieuwe webmail beter vindt).

  64. Mark says:

    Kunnen jullie dan ook de volgende aanpassing implementeren:

    Mail.xs4all.nl naar de nieuwe omgeving
    webmail.xs4all.nl naar de classic omgeving

    • Cor says:

      Nee, webmail.xs4all.nl is onze standaard webmail. Die paar mensen die de classic skin willen (het zijn er vooralsnog net aan 100, van de 50.000 dagelijkse gebruikers) moeten zelf even die keuze maken.

      Je kan trouwens in webmail.xs4all.nl ook gewoon de classic skin kiezen in de instellingen, en dan heb je denk ik wat je zoekt.

  65. Adriaan says:

    Waarom gebruiken mensen op hun mobiel niet een email app? Dan maakt het uiterlijk van de webmail helemaal niets uit. En is alles goed te doen. Misschien een tipje van mijn kant. GRT ADRIAAN

    • Jouke Nienhuis says:

      Omdat een aantal mensen die op hun e-mail programma op de telefoon hun instellingen op imap hebben gezet wel meer dan 1000 mails hebben. Die willen ze misschien eerst wat filteren (lees opschonen ) voordat hun programma die eerst allemaal moet laden. Tenminste zo heb ik dat en soms wil ik meteen een nieuw mailtje bekijken en dat kan makkelijker online.

      • Sylvester says:

        Je kunt in je mail client aangeven wat hij moet ophalen met IMAP (hoeveel berichten). Slecht excuus om geen Imap te gebruiken, denk dat het meer onwetendheid is waarom het niet gebruikt wordt.

  66. j.c.visser says:

    Ik heb nog steeds geen email op mijn mobiel. Harstikke irritant

  67. Niek says:

    Ik mis in de nieuwe webmail de mogelijkheid om één lange lijst te maken van al m’n emails en er vervolgens doorheen te scrollen.

  68. Albert van der Horst says:

    Als professionale software ontwerper kan ik maar een ding zeggen over “veroudering” van software: klinkklare onzin.
    Lees Joelonsoftware er maar eens op na. Als software na verloop van tijd niet meer voldoet, is er op een foute manier onderhoud gedaan. Bij onderhoud hoort ook opschone, snoeien en slopen. Ik weet dat management daar vaak niet aan wil en dan gaat het de verkeerde kant op. Bovendien hebben software huizen belang bij nieuwbouw. Er komt heel veel geld binnen voordat er ook maar een aanwijzing is dat men zit te knoeien. Bij werkende software is het gewoon: het werkt niet dus het is fout.
    M.a.w. U verschuilt U achter een ingetrapte open deur die helemaal niet open staat.
    Niet dat ik problemen heb met het kiezen van een ander programma dat beter is. In dit geval lijkt me dat zo te zijn.

    • Cor says:

      De oude webmail is niet door XS4ALL gemaakt. Het is gewoon opensource software (zie http://www.squirrelmail.org). Die software wordt door de auteurs al jaren niet meer onderhouden en is daardoor onveilig en enorm verouderd.

      De nieuwe webmail is gebaseerd op Roundcube (waar XS4ALL sponsor van is) en wordt zeer aktief onderhouden.

    • JTW says:

      Joel heeft een gigantische grote mond, en heeft vaak ongelijk. Dit geval is een duidelijk voorbeeld.
      Software heeft een sell by date, net als alles. Of gebruik jij nog CP/M? Da’s volgens Joel (en jezelf) geen verouderde software, het is immers pas zo’n 20 jaar oud… En die updates? Die had je makkelijk zelf kunnen maken (of Joel…).

      • EC says:

        CP/M is uit de 80-er jaren en dus 30 jaar oud en geen 20. En dat was een besturingssysteem. Ook software, toegegeven….
        Maar er bestaat software uit 1995 (dus 20 jaar oud) die het nog doet – uiteraard wel 20 jaar onderhouden. En van platform gewisseld: van DOS naar Windows 95 en verder tot Windows heden ten dage (7? of zijn we al bij 8?). ‘t Kan dus wel…..
        Ik ben zelf niet onverdeeld enthousiast over de nieuwe versie. Voorbeeldmail vind ik handig, andere dingen weer niet. Ook ik ben een oud fossiel (sinds 1999).

    • Juuk says:

      Lul niet zo dom. Alsof alle verouderde software nog goed te updaten is.

      • CK says:

        Ongenuanceerde reactie “Lul niet….” :-(
        Ouders software is vaak juist beter te onderhouden doordat ze vaak veel minder ingewikkeld met byzondere toeters en bellin is opgezet. Maarrr.. een en ander moet wel op een juiste manier bijgehouden worden, achterstallig onderhoud leidt altijd tot ellende..

  69. Ana says:

    hoera. Geen vergrootglas meer nodig!

    • Ana says:

      al hoop ik dat in de aanstaande fluïde versie die fijne functie terugkomt om sommige afzenders een kleurtje te geven. Ik vond dat heel overzichtelijk.

      • Cor says:

        Dit kan in de nieuwe webmail nog steeds.

      • Ana says:

        ik kan 1 afzender kleuren. Als ik een tweede van kleur voorzie, verdwijnt de opgeslagen instelling voor de eerste. Schiet niet erg op..

  70. TheYOSH says:

    Ik verbaas me dat men dus op de mobiel de webmail client gebruiken. Ik vind zelf native clients op de mobiel met imap makkelijker. Tevens heb je dan ook notificaties, want je telefoon haalt de mail om de X minuten op.
    Maar dit is wel een goede manier. Gewoon een extra webmail client er neer zetten zodat men zelf kan kiezen.
    Ik vraag me nog wel steeds af waarom dan imap en pop3 niet meer gebruikt wordt op de mobiel. Iemand een verklaring daarvoor?

    • Anonymous says:

      Nou… ik gebruik imap en pop op mijn mobiel en bekijk mail op de mailclient van mijn toestel, maar ik gebruikte ook de oude webmail vanuit mijn mobiele browsers om berichten als spam te markeren. Verder was het een enkele keer handiger om een mail in de webbrowser te bekijken (deels vanuit security oogpunt) en om mails terug te vinden die langer dan een maand terug zijn geweest.

      Dus voor mij genoeg redenen om op mijn mobiel goed toegang te hebben (met zo min mogelijk dataverbruik) tot webmail. De nieuwe roundcube is in mijn ogen een verschrikking op het mobieltje. De classic versie is mogelijk een goed compromis, maar dat moet ik nog even goed bekijken.

      Robert

    • CK says:

      >>Ik vraag me nog wel steeds af waarom dan imap en pop3 niet meer gebruikt wordt op de mobiel. Iemand een verklaring daarvoor? <<

      Omdat ik geen E*mail wil "Ophalen"naar mijn mobiele apparaat, welke ik toch niet wil lezen, de hele mapconstructie + mail opslaan van al mijn mail accounts op een telefoon ( of ipad, of PC) kost mij te veel geheugen ruimte.
      Met webmail hoef ik niks op te slaan en ook geen mail programma's te instaleren.
      Webmail is daarnaast ook heel handig in het buitenland, want het levert veel minder dataverkeer op ( en dat is nog steeds heel duur op veel plekken..) .

      • Sylvester says:

        IMAP levert minder dataverkeer op dan de webmail. Imap haalt immers enkel het bericht op wanneer je dit aangeeft. Bij webmail wordt ook de gehele interface opgehaald van de webmail.

    • Roel says:

      Ik heb een android telefoon en ik gebruik de standaard email app. Deze is ingesteld als imap en werkt als een zonnetje. Geen probleem met de “kleuren” aangezien de app die bepaald. Het is niet moeilijk om het in te stellen. Instellingen>accounts>email vul daar alles in en is je email klaar voor gebruik:-)

      • E.H. says:

        “Ik heb een android telefoon en ik gebruik de standaard email app. Deze is ingesteld als imap en werkt als een zonnetje. Geen probleem met de “kleuren” aangezien de app die bepaalt.”
        Inderdaad… Terwijl ongeveer iedereen zijn mobiel helemaal vol met de meest onzinnige apps pleurt, zijn er mensen die een archaisch eekhoorntje in de webbrowser bekijken om hun mail te lezen op hun foon…. Dus dat argument om de webmail responsive te maken snap ik echt niet.

      • ggdfhsgaz says:

        ik snap het p.l

    • Danny says:

      Het lijkt me een duidelijk geval van luie gebruikers die geen zin hebben om ook maar een beetje moeite te doen.

      • JTW says:

        inderdaad. Maar dat is het leeuwendeel van de mensheid. Combineer dat met de Nederlandse mentaliteit om overal over te zaniken en je hebt de situatie waar XS4All zich in bevindt.
        Ik gebruik persoonlijk de nieuwe interface al meer dan een jaar en vindt het veel prettiger dan de oude. Maar ja, ik werk in de IT, bouw zelf software, en ben van nature nieuwgierig dus nieuwe dingen uitproberen zit me in het bloed.

      • Liewe Damminga says:

        Dag positieve doe-het zelver.
        Kunt u me vertellen hoe ik weer gebruik kan maken van mijn oude adressenbestand?
        Ben driekwart kwijt. De rest staat doorelkaar. Een zootje gewoon. Kan niets terug vinden. Waar-o-waar is toch die mogelijkheid van die kolommen naast elkaar. Soms zoek ik een bekende op voornaam, soms een minder bekende op achternaam, soms scrolde ik gewoon door tot ik iets bekends tegenkwam. Al die mooie handige dingen zijn nu weg. Althans niet door mij te vinden.

    • saskia says:

      Geen idee waar je het over hebt. Veel te ingewikkeld… Misschien dat de meeste mensen het daarom niet doen?

      • Danny says:

        Hoezo, veel te ingewikkeld ? Er staat een gedegen uitleg op het service gedeelte van de xs4all site over hoe pop en imap werken, er zijn online allerhande handleidingen (zelfs ‘for dummies’ versies van handleidingen) te vinden, filmpjes op youtube, etc. etc., tevens zijn de meeste email apps op Android en iOS redelijk idiot proof, en word bij elke stap je hand vastgehouden (wat voor ervaren gebruikers nogal storend kan zijn). Gewoon een kwestie van begrijpend lezen.

  71. Bas says:

    https://webmailclassic.xs4all.nl/ Is inderdaad een goede oplossing, het werkt ieder geval prima op Windows Phone, bedankt voor de snelle oplossing XS4ALL!
    Tevens ben ik blij dat er iets met commentaar c.q. commotie is gedaan door XS4ALL rond het mobiel gebruik van de webmail.

  72. fred says:

    Beetje irritant ook dat alles ingesteld stond als omgekeerde datum. Etc. Gelukkig ben ik er zelf achter gekomen hoe om te zetten naar de hier gebruikelijke datumnotitie.

    • Ton Ernst says:

      Inderdaad, met een beetje “gepuzzel” is het een en ander, zoals datum, tijd, etc. makkelijk in te stellen. Overigens, alles wat nieuw is vergt even wat tijd om aan te wennen. Ik vind de nieuwe webmail prima. Voor je het weet, weet je weer niet beter.

      • Onno says:

        Het is ook vrij eenvoudig om een email app te downloaden op je telefoon of tablet. Die koppel je dan aan je xs4all account.
        Deze apps zijn speciaal ontwikkeld voor mobiel gebruik, met push functie (je mobiel ontvangt de email, waneer er een nieuwe email beschikbaar is), hierdoor wordt het telkens bekijken of er nieuwe email is, overbodig.
        Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fsck.k9&hl=nl

      • Olaf says:

        Ik wil niet alle privé mail op mijn (werk)telefoon of tablet binnen halen.
        De webmail was makkelijk om even een blik in de mailbox te werpen.

    • Reewinkel says:

      Nou Fred, dit ziet eruit als zeuren-om-het-zeuren. XS4ALL heeft naar de kritiek geluisterd, heeft er iets aan gedaan om een oplossing te bieden, en het werkt nu inderdaad weer min of meer als vanouds op mijn mobiel. Dat je dan toch een kleinigheidje moet zoeken om over te muggenziften is wat flauw.

      • fred says:

        Inmiddels heb ik het artikel verder gelezen en klinkt goed

      • fred says:

        Het gaat mij erom dat ik vind dat ze het net wat beter hadden kunnen voorbereiden. Noem mij flauw, maar ik heb hoge verwachtingen van XS4ALL. Gelukkig beloofd deze blogpost goeds.

      • fred says:

        Ah net geprobeerd, lijkt goed te werken. Fijn dat XS4ALL snel een oplossing hiervoor heeft gemaakt!