XS4ALL stapte over op nieuwe webmail, maar niet iedereen was daar enthousiast over. Nu is er een oplossing.

Roundcube classic skinDe introductie van Roundcube als nieuwe webmail heeft geleid tot een hoop kritiek. Soms omdat mensen gewoon gehecht waren aan de oude webmail, soms omdat de kleuren van de nieuwe deprimerend zijn, en vooral omdat Roundcube niet goed werkt op mobiele telefoons. Waarom was het nodig om over te stappen op Roundcube, vroegen mensen zich vertwijfeld af.

De voornaamste reden dat we afscheid hebben genomen van de oude webmail, is dat die software inmiddels meer dan 10 jaar oud was en zich steeds minder goed liet updaten en onderhouden. Dat kostte veel tijd, en het werd steeds moeilijker om te kunnen voldoen aan onze eigen hoge security-eisen. Software veroudert na verloop van tijd, daarom is het soms noodzakelijk over te stappen op iets nieuws.

Dat wil niet zeggen dat we ons niks aantrekken van de kritiek. Roundcube is niet responsive – het past zich niet aan aan het kleine scherm van bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dat is voor veel gebruikers een groot probleem. De oude webmail was ook niet responsive, maar die was wel beter bruikbaar op mobiele apparaten.

Roundcube Next, de nieuwe versie waar nu aan gewerkt wordt, zal volledig responsive zijn. Maar het duurt nog een tijd voor die klaar is. Als tussenoplossing hebben we webmail met de Classic skin beschikbaar gemaakt op webmailclassic.xs4all.nl. Dat werkt een stuk beter op tablets en telefoons, en de kleuren lijken meer op de oude webmail. Hopelijk is onze webmail daarmee werkbaarder geworden voor alle mensen die problemen hadden met de nieuwe versie.

Deel dit:

Reacties

  1. Marcel K says:

    Ik word hiet nog niet echt enthousiast van. Wat ik bv. nog niet gevonden heb is de optie om meerdere mails te selecteren en dan te verwijderen. Moet dat echt een voor een?

    • JV says:

      Je kan gewoon met shift of ctrl de emails selecteren en dan verwijderen. Gewoon hetzelfde als hoe het in windows werkt.

      • GH says:

        Beste JV,
        Jammer, de toonzetting van uw antwoord. Bijvoorbeeld onder de webmail op Android (tablet, smartphone) is het niet “Gewoon hetzelfde als hoe het in windows werkt.”.
        In dat geval is men genoodzaakt de functie “Selecteer” gebruiken onderaan het postvak. Echter onder “Roundcube classic” werkt de Selecteer-functie veel onhandiger dan bij de “gewone Roundcube (de geel met zwarte)”, zowel op pc als tablet/smartphone.

  2. E. Doornebos says:

    Hoe krijg ik de webmail indeling in kolommen ipv boven elkaar zoals nu.
    Mvg.

  3. t.goedings says:

    In ‘waarom toch die nieuwe mail’ wordt al weken in hetzelfde bericht gemeld dat er NU een oplossing is, terwijl dat gezien de berichtenstroom helemaal niet zo is. Misschien eens veranderen in Wij zoeken een oplossing? Die ligt voor de hand. Waren er ooit (zoveel) klachten met de oude webmail?

  4. John Milton says:

    Heb weer alle berichten doorgelezen en moeten doorlezen om erachter te komen welke aanpassingen er werden gemaakt, neem ik aan, aan de hand van die berichten. Wat wel prettig zou zijn is dat men regelmatig (een of twee maal per week) via een email bericht aan alle gebruikers gericht, een update geeft van wat er is aangepast. Wel even vriendelijk! “Iets in de trend van we luisteren naar onze gebruikers: in Roundcube ver. 3.enz. hebben we de volgende aanpassingen gedaan” . Maar ja, hiervoor moet je echt waardering en respect voor je klanten hebben. Dit KPN-achtig bedrijf is contact met de consument kwijt. Lijkt wel de politiek in Den Haag. Daar weten ze ook niet wat her bij het electoraat speelt.

  5. Ellen says:

    Die nieuwe classic vormgeving is een verbetering ten opzichte van de oude (zwarte) lelijke en onoverzichtelijke vormgeving van de webmail. Ook op een computer is classic een vooruitgang.
    Wat ik jammer blijf vinden is dat XS4ALL zo overhaast (inclusief die wijziging in spamboxen) is overgestapt naar het nieuwe systeem, met dat rare en arrogante verhaal dat het beter zou zijn! Begrijpen ze bij marketing niet dat wij niet als kleuters willen worden behandeld (‘wij weten wat goed voor je is!’) ?
    Die nieuwe webmail is nog steeds niet beter dan de oude. Ik kom niet toe aan het melden van de vele tekortkomingen in de functionaliteit, maar dat zijn er nog vele.
    Verder werkt de spambescherming totaal niet. Ik krijg veel meer spam binnen dan vroeger. Als ik niet gemarkeerde spam wil melden, krijg ik vandaag een foutmelding van de spammeldingsserver: de meldingsmailbox is vol… XS4ALL: vroeger waren jullie zo goed, wat is er met jullie aan de hand?

  6. John says:

    Op m’n mobiel is het gedeelte waar ik m’n mail zie staan, erg smal. Ook als ik ze open is het lezen alleen mogelijk met veel gedoe. Hoe krijg ikdat anders?? Verder prima die nieuwe mail!

  7. Evelien Kant-de Wit says:

    Vervolg: Dit (toch niet zo domme) blondje heeft overigens met succes de voorbeeldweergave uitgezet! bij Instellingen, kies onder Sectie “Berichten weergave” en zet hier de voorbeeldweergave uit.

    • JV says:

      De voorbeeldweergave had ik zelf ook al uitgezet ;)
      Maar dan hou je nog steeds dat de volgende email wordt geopend als ik een email weggooi (als ik deze lees/open heb)

      • GH says:

        De actie “de volgende email wordt geopend als ik een email weggooi” kan worden uitgezet via:
        Instellingen – Sectie: berichtenweergave – Ga naar volgend bericht na verwijderen of verplaatsen.

      • Jos says:

        Waarbij opgemerkt moet worden dat de versie waarin dit mogelijk is sinds vanmiddag live gezet is. Dit voor de mensen die eerder vergeefs gezocht hebben naar deze optie. :)

      • GH says:

        Hartelijk dank voor uw toelichting. Ik was al verbaasd dat ik deze optie nooit had opgemerkt.
        Mijn wens:
        Op de inlogpagina voor de webmail onder het kopje “XS4ALL: nieuws” een link naar “Verbeteringen in Roundcub” in de vorm van een tabel met kopjes: Ingangsdatum, Verbetering, Motivatie voor de verbetering, “Waar is deze verbetering in Roundcube te vinden resp. aan/uit te zetten”.

  8. Evelien Kant-de Wit says:

    Ik heb niet veel verstand van ICT (ja, blond) maar ik heb precies dezelfde problemen als JV hierboven! Ik wil helemaal niet dat mijn (volgende) mail standaard geopend wordt (zeker niet als het spam is!). Hier moet echt wat aan gebeurden, of kan ik dat zelf bij instellingen wijzigen? Ook heb ik meerdere foto’s te downloaden (die ik 1 voor 1 moet doen, wat een crime!). Als alleen deze 2 zaken zouden kunnen worden opgelost, word ik al blij!

  9. JV says:

    Ik zou graag zien dat er een optie komt waarmee je kan uitzetten dat de volgende email wordt getoond zodra je een email
    verwijderd. Hij moet gewoon terug gaan naar het overzicht en niet naar een volgende email.

    Ook een knop voor het downloaden van alle bijlages in 1x is in mijn ogen een must. Nu heb ik soms mails met 30+ foto’s en die moet ik 1 voor 1 downloaden.
    Ik heb nog een ander roundcube emailadres en daar zijn beide opties gewoon mogelijk.

    En het zou opzich ook prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om naar paginanummer te ‘jumpen’. Ik heb nu meer dan 10000 mails in de inbox en laatst moest ik iets opzoeken wat in juli 2014 was binnengekomen, maar ik wist niet meer de afzender. Dan moet je toch echt gigantisch veel keer die volgende pagina knop indrukken om eindelijk daar te komen.

    • GH says:

      Ik sluit mij aan bij de wens van JV voor “En het zou opzich ook prettig zijn om de mogelijkheid te hebben om naar paginanummer te ‘jumpen’”
      Graag in de vorm zoals bij de oude webmail: | Volgende | 1 2 3 4 | Toon alle | (de)Selecteer alles

      Tip voor mensen als JV met 10000 mail in hun Inbox:
      – Maak een map aan “Archief”:
      – Maak hieronder submappen aan voor alle veel voorkomende afzenders, nieuwsgroepen, klanten/bedrijven e.d.
      – Elke e-mail die u hebt bekeken en wilt bewaren verhuist u naar de bijbehorende submap.
      Bijkomen voordeel: Bij inloggen op webmail d.m.v. een smartphone via een 3G verbinding worden zeer veel minder MB’s verbruikt.

  10. R.W. van der Knoop says:

    Helaas moet ik constateren dat ook de ‘webmail classic’ de nodige problemen heeft met Android 5.x.
    Ik kan me niet geheel ontrekken aan het idee dat er weinig ‘veldwerk’ is verricht met de nieuwe webmail i.c.m. diverse devices en hun besturingssystemen.
    Laat dit een leermoment zijn voor XS4ALL want dit past niet bij de, naar mijn mening, ‘Nr.1’ Internetprovider …

    • Tjerk says:

      Spijtig te constateren dat dat leermoment niet heeft geleid tot beter inzicht. XS4ALL maakt “First class internet” niet waar. Laat die eekhoorn toch lekker online voor de fossielen (17 jaar XS4ALL abo) onder ons! Squirrelmail is nota bene gesponsord door XS4ALL…

    • John Milton says:

      XS4ALL als pionier is het niet meer. Het is KPN geworden en ondanks dat men zegt zelfstandig te zijn, heb ik mijn twijfels. Ter vergelijking, de geest achter Skype en toen nam Microsoft het over. De rest is wel iedereen duidelijk geworden. Als alles beheerd is door geld krijg je dit soort taferelen.

      • R.W. van der Knoop says:

        Dat klopt; de gebruikers van hardware maar vooral software, zijn allemaal betalende! beta-testers geworden! Voor bedrijven een win-win situatie; je gebruikers testen je (te snel) uitgebrachte software en betalen daar ook nog voor. Nu nog wachten tot de autoindustrie hetzelfde trucje gaat toepassen…l