aixVandaag heeft de Abuse Information Exchange bekend gemaakt dat AbuseHUB officieel van start is gegaan. Dit systeem verwerkt centraal informatie over botnetbesmettingen in Nederland, met als doel besmette computers sneller te detecteren en internetgebruikers beter en sneller te helpen als hun computer besmet is met een virus. Zo kunnen botnets effectiever bestreden worden en wordt de internetveiligheid in Nederland verder verhoogd. XS4ALL is een van de initiatiefnemers van de Abuse Information Exchange.

Aantal besmettingen is hoog en stijgt

Botnets zijn netwerken van computers die zonder medeweten van hun eigenaar besmet zijn met een virus of andere kwaadaardige software. Ze kunnen daardoor door derden worden misbruikt. Botnets worden op grote schaal ingezet voor het versturen van spam en voor het uitvoeren van cyberaanvallen. De botnetsoftware zorgt op de besmette computer meestal voor weinig problemen en wordt door eindgebruikers vaak niet eens opgemerkt. Maar botnets kunnen grote overlast en schade veroorzaken voor anderen. Volgens onderzoek van de TU Delft heeft 5 tot 10 % van consumenten jaarlijks te maken met een botnetinfectie. Abuse Information Exchange wil dit percentage omlaag brengen.

Krachtig optreden

Abuse Information Exchange is vorig jaar opgericht door acht internetproviders en SIDN, met steun van het ministerie van EZ. Sindsdien is de AbuseHUB ontworpen en gebouwd en na een uitvoerige testfase is de AbuseHUB nu gereed en vandaag officieel in gebruik genomen. Gert Wabeke, voorzitter van Abuse Information Exchange: “Meldingen over botnetbesmettingen worden door de AbuseHUB verzameld, geanalyseerd, gesorteerd en verzonden naar de aangesloten leden. Op deze manier krijgen bijvoorbeeld de internetproviders een actueel overzicht van besmettingen in hun netwerk en kunnen ze zeer snel en gericht actie ondernemen om de botnetbesmetting te verwijderen. Hierdoor beperken we de schade die een botnet aan kan richten en besparen ze kosten.“

XS4ALL is initiatiefnemer en actief deelnemer aan de samenwerking. Daardoor kunnen we onze klanten sneller en beter helpen als ze malware op hun computer hebben, en kan de schade die besmetting kan veroorzaken, worden verminderd.

Deel dit:

Reacties

  1. Rene says:

    In (een eerder) filmpje was te zien dat XS4ALL het internet van de klant afsluit door ze naar een speciale pagina om te leiden. Vandaaruit kan de klant contact opnemen.

  2. Wil says:

    Ik blijf het vreemd vinden dat bedrijven op forums eigenlijk nooit antwoord geven op toch wel belangrijke vragen voor die voor iedereen van belang kunnen zijn. Zo als de hier boven gestelde vraag :/

  3. A says:

    Klinkt mooi, maar hoe vertaald dit zich naar de praktijk (lees klant)

    “de internetproviders een actueel overzicht van besmettingen in hun netwerk en kunnen ze zeer snel en gericht actie ondernemen om de botnetbesmetting te verwijderen.”

    De gerichte acties gebeurt dit met of zonder medeweten van de klant ?

    Oftewel blokkeert xs4all de internet toegang van de klant of wordt de klant geinformeerd de bot besmetting te verwijderen ?

  4. Marnix says:

    Als iemand in mijn omgeving klaagt over een trage computer en interner dan staat de computer vaak vol met spyware en virussen. Goed initiatief om eerder alle rommel weg te halen.

  5. DK says:

    Goed initiatief. Wat kunnen gebruikers doen? Is botnetbesmetting iets dat XS4ALL’s virusscanner F-Secure kan detecteren? Hoe weet ik of mijn PC geïnfecteerd is? Wat kan ik doen om besmetting te voorkomen, behalve niet klikken op verdachte links ed?