Kent u dat? In de huiskamer stuift u over het internet met de snelheid van een TGV in volle vaart, terwijl er in de slaapkamer alleen een antiek boemeltreintje lijkt te tuffen. Vooral in dicht bebouwde gebieden is niets zo wispelturig als WiFi: hoe verder u van de bron bent, hoe minder snel en stabiel de verbinding. WiFi-versterkers bieden een helpende hand: zij vergroten het bereik van uw draadloze internet waardoor u weer naar hartenlust in bed kunt Netflixen. Probleem opgelost? Ten dele, apparaten pakken namelijk niet altijd automatisch het sterkste WiFi-punt waardoor u alsnog traag internet ervaart. Onnodig gedoe. Dat gaan wij een stuk gemakkelijker maken.

Vereende krachten

Als eerste internetprovider in Nederland ondersteunen wij binnenkort namelijk ‘mesh’. Dit is slimme software die ervoor zorgt dat uw modem en alle WiFi-versterkers samen één draadloos netwerk vormen. Uw telefoon, tablet en laptop hoeven daardoor niet meer over te schakelen tussen verschillende WiFi-punten in uw huis. Heerlijk zorgeloos internetten dus. De mesh-technologie is op dit moment al te koop, maar alleen voor diegene die voor een paar honderd euro een apart systeem aanschaft. XS4ALL installeert de technologie dit najaar gratis en automatisch als software-update bij al onze klanten die gebruikmaken van een recent modem en onze WiFi-versterker.

Eén inlog & meer inzicht

Mesh heeft nog meer voordelen. Voortaan heeft u namelijk nog maar één netwerknaam (SSID) en wachtwoord nodig om WiFi in uw hele huis te kunnen gebruiken. Bovendien wordt ook het instellingenscherm van uw modem vernieuwd, waardoor u beter en gemakkelijker inzicht heeft in welke apparaten er allemaal op uw WiFi zitten.

Hoe u gebruik kunt maken van mesh

Op dit moment zijn we druk bezig met het testen van de bèta-software. Op 9 juli start een test met enkele XS4ALL-klanten en in het najaar zullen we mesh gaandeweg installeren op de modems van steeds meer klanten. Klanten met een FRITZ!Box 7490-modem zullen als eersten van de mesh-technologie gebruik kunnen maken en daarna volgen FRITZ!Box types 5490 en 7581. Mesh werkt wanneer u gebruik maakt van minimaal twee WiFi-punten, bijvoorbeeld uw modem en een WiFi-versterker. Hardware naast de hiervoor genoemde modems die mesh-technologie ondersteunen zijn onder andere de FRITZ!WLAN 1750E WiFi-versterker, de FRITZ!Powerline 1260E en de FRITZ!Box 4040 en 1160.

Vragen?

  • Wilt u weten welk modem u nu gebruikt? Het typenummer staat bovenaan op de sticker op uw modem.
  • Heeft u nog geen WiFi -versterker, dan kunt u er een tegen gereduceerd tarief aanschaffen in onze webshop.

Voor al uw andere vragen over mesh of uw XS4ALL-abonnement, neem contact op met onze klantenservice.

Deel dit:

Reacties

  1. Bart van der Kolk says:

    Helaas, ook het nieuwste modem heeft een ‘build in’ beperking voor signaal via de WIFI vanwege ‘storing’ bij de buren, dat kun je uitschakelen voor een verbeterd/sterker signaal (heeft mijn installateur gedaan) maar dan nog krijg je onvoldoende signaal op 1 verdieping hoger (betonnen vloeren en muren). Als je een repeater (Fritz) gebruikt kun je die het beste als ‘accespoint’ instellen via de kat6 bekabeling naar de verdieping.. (als die er is natuurlijk!) In het algemeen: de Wifi van de nieuwste Fritzboxen is niet fantastisch, 7390 en 7581, ook niet via glas… (100 Mbit abonnement), de bovenstaande oplossing van een fantastische monteur van XS zorgt er voor dat we overal in ons betonnen huis (rijtjeswoning) van internet zijn voorzien. Wat wel een ramp is: de webtv van XS: eindeloze storingen, slechte toegang en vaak stilstaand beeld, heb hierover al vaak gemaild.. Technisch probleem zegt men, maar wordt niet opgelost..

  2. Jan dirK says:

    Wanneer rolt Xs4all een systeem uit waarmee je Wifi kunt beperken tot je huiskamer, zodat je er in je slaapkamers geen last van hebt?

    • Vinny says:

      dan zou je een ‘shield’ moeten hebben om de betreffende slaapkamers.
      ik had het zelfde probleem (iets met kids – slapen – huiswerk etc etc)
      heb toen mac filtering ingesteld op de GSM’s en alle andere draadloze apparatuur, dit werkt nog steeds goed.

  3. Ger says:

    Hoe rollen ze dit uit? Moet je je zelf aanmelden met de mededeling ik heb een 7490 en een. 1750E in gebruik ? Of weten ze dit nog ?

    • Inspector Gadget - GameCat says:

      Voor de test-fase krijgen degene die zich aangemeld hebben, een email zodra de betreffende “mesh”-update naar hun FritzBox gepushed is.
      Althans, in mijn geval, ik kreeg na bevestiging van deelname vanmiddag een email “dat het gebeurt was”, lees, de update op mijn FritzBox geïnstalleerd was. (note voor de redactie: blijkbaar dezelfde als de Labo versie van AVM?)

      In die email van vanmiddag staat ook instructies dat je 1750E Repeater nog wel ff moet aanmelden.

      Het voordeel van FritzBox is dat de aangesloten apparaten ook via die weg een update kunnen ontvangen, dus ook updaten naar de laatste software, in dit geval dus de mesh-update (test).

      Ultimo zal die mesh update voor iedereen beschikbaar komen na die test, en zal of XS4All die update pushen naar uw Fritz apparaten of u kunt via de web-interface de Fritz zelf (laten) updaten.

      Afhankelijk van uw huidige software (firmware) in uw Fritz kan deze zelfs automatisch zichzelf updaten.

      Bij twijfel of vragen’/problemen is het raadzaam contact op te nemen met de Helpdesk van XS4all

  4. Daniel says:

    Dit is een test

  5. Lefthans says:

    Complimenten richting XS4ALL.
    Fijne provider die je graag in persoonlijke sferen verder helpt en tot het gaatje gaat.
    Geen enkele moeilijke onoverwinnelijke klacht anders dan “Eigen gebrek aan kennis” en “Oh zit dat zo” overkwam ons.
    Enige kanttekening zou kunnen zijn “Blijf vooral XS4ALL” en daarbij het verzoek “leg vinger ook op Mobiel internet dekking”. Wacht met spanning Mash af al is dat in onze situatie niet echt een ding.

    Onze 7490 met WiFi repeater DVB-C voldoet goed. Reikwijdte van repeater had beter gekund maar zoals bekend.
    Een zwak signaal oppikken en versterken blijft uiteindelijk een zwak signaal wat versterkt wordt.

    In een wereld die zo “Spaghetti” is dat enkel nog de “Nerts” er iets van begrijpen,
    doet XS4ALL goede zaken en ik neem mijn hoed ervoor af.
    Gewoon een goede provider!

    Ik weet steeds minder doordat ik steeds meer weet.

  6. Inspector Gadget - Gamecat says:

    Ik gebruik die aangegeven Mesh al een tijdje via de Labo (=beta) software van AVM. (06.98-56435 BETA)
    De 1e release werkte prima, de 2e release veroorzaakte regelmatige reboots, de 3e & 4e release werken bij mij perfect.
    En dan op de 7490, die ik zelf had aangeschaft, naast de bestaande 7490.
    Enige nadeel is dat het beta is, dus deels soms nog Deutsche menu’s, help-schermen, e.d.
    Heb wel, zonder solderen e.d., externe antennes (frixtender) aangesloten op de 7490, alle beetjes helpen.

    Heb ook de 7590 (2x) aangeschaft, want een mesh kan je perfect opbouwen met meerdere apparaten (1x master met meerdere slaves), maar met 2x Fritz in mesh, prima dekking in huis voor 2 tot 3 verdiepingen. (met wel externe antennes, dat dan weer wel).

    Het voordeel van mesh is gemak, je wifi apparaten (smartphone etc) zullen dan naadloos overschakelen zonder dat jij zelf weer een andere access point moet kiezen.
    Hetzelfde netwerk-naam, dezelfde beveiliging, dus gemak voor de gebruiker.
    Je kunt dus zo vrij eenvoudig je dekking van het wifi signaal uitbreiden zonder dat je de overige apparaten (nog) meer op moet instellen. (als ze automatisch overschakelen ondersteunen)

    Maar het is ook weer niet de “holy grail” (lees: magische oplossing) voor alles, als het wifi signaal van de 802.11AC (5Ghz), de meest snelle wifi verbinding, de Accesspoint (Mesh master) met internet verbinding niet kan bereiken, zal eventueel teruggevallen worden naar de 2,4Ghz, dus de veel langzamere (wifi) snelheid.
    Ter vergelijk, op woonkamer niveau is de snelheid meestal zo rond de 780Mb/sec, via de mesh is het 351Mb/sec, op 5Ghz.
    Nog altijd beter dan de ca. 120Mb/sec via de 2,4Ghz. (802.11a/b/g)

    Maar desondanks, Mesh is het proberen waard, zeker als het in je omgeving “druk” is qua wifi.
    En waar is dat niet het geval, iedereen heeft wifi tegenwoordig. :)

    Vaak is het kiezen van het juiste Wifi kanaal de oplossing als je vaak wifi verbindingsporoblemen hebt, en is het dan raadzaam telefonisch contact op te nemen met de XS4All Helpdesk, die kunnen je helpen met het selecteren van de “juiste” wifi kanalen in uw situatie.

    Wat betreft de FrizBox;
    Ja, er zijn wellicht betere merk apparaten, maar weinig hebben zo vele functies als degene van AVM.
    Toegegeven, qua wifi vermogen blinken de AVM’s niet echt uit, deels omdat ze geen externe antennes gebruiken maar intern draadjes, printplaat-antennes e.d.

    Merken zoals Asus & Engenius bieden meer zendvermogen (wat lang niet altijd is toegestaan) maar dat is vaak vrij zinloos:
    u spreekt met een megafoon als het ware, maar uw “ontvangende” partij praat nog altijd terug moet een “gewone” stem-sterkte. U bent dan wel heel goed hoorbaar aan de andere kant van de straat, maar u zult die “ontvangende” partij niet (meer) kunnen horen omdat u te ver weg bent. Pas als beide kanten van de communicatie een megafoon gebruikt, lees, een Access Point met meer zendvermogen, is het pas zinvol wat dat betreft.

    Daarom is mesh handig, die zorgt er voor dat er altijd verbinding is en geheel automatisch overschakelt.

  7. Franck says:

    Ik heb een Fritz Repeater 300E. Die werkte eerst perfect in combinatie met de vorige Fritz Box. Sinds ik de Fritz Box 7581 heb werkt het minder goed, zo is het niet meer mogelijk om ook het gast-netwerk van de Fritz Box door te geven met de Repeater 300E.

    Het is mij nog niet duidelijk wat het voordeel van Mesh is ten opzichte van de normale Router-Repeater setup, want ook daarbij heb ik 1 SSID met password en apparatuur gebruikt dan al het access point met het sterkste signaal.

  8. andreroest says:

    Mensen,
    Jullie zeggen terecht dat de snelheid waarmee KPN internet de huizen inbrengt in deze tijd “naadje” is.
    De gemeente Krimpenerwaard waar ik woon (55.000 inwoners) heeft een aantal keren aan KPN verzocht een glasvezel netwerk uit te rollen voor een bedrag per maand.
    Helaas kregen ze nul op het request!. Ze hebben nu twee andere kabelaars bereid gevonden om de gehele Krimpenerwaard aan te sluiten op snel internet voor 15 euro per maand waarin dan OOK de buitengebieden nog zitten. Waarom KPN weigert om over de uitrol van glasvezel zelfs niet eens te willen praten met de gemeente is mij een raadsel! Het probleem is nu wel de vraag of ik met de infrastructuur van derden nog wel bij XS4all terecht kan??
    Misschien kan XS4all alle Krimpenerwaarders die hier nu een XS4all abonnement hebben gerust stellen??

  9. Frank says:

    Zou fijn zijn als iemand alle bullshit reacties zou verwijderen die niets met Mesh te maken hebben…..

    • Vinny says:

      Nou dat is niet echt een fijne opmerking, veel klanten voelden zich niet gehoord ( ik ook ) bij onze provider.

      Uiteraard is dit mesh een goed iets, maar een provider moet ook kunnen innoveren qua netwerk bij de moedermaatschappij (KPN)
      Zeer waarschijnlijk heb jij wel een hogere snelheid dan al die ‘ klagers ‘ welke zich nu wel gehoord voelen.

      Ik heb mij voorheen laten afschepen met de teksten : dat zij hier niks aan kunnen doen.

      Nu niet meer, ik heb mijn beklach gedaan bij xs4all en de consumentenbond.

      Misschien te overvloede : xs4all is een goede provider, heb nog nooit echt grote problemen gehad welke niet of nauwelijks op te lossen waren.
      De verbinding is er dus altijd wanneer ik dit nodig acht (all-1-one pakket)

      Ik zelf ben gaan klagen omdat men na 1,5 jaar nou wel eens de snelheid belofte na had kunnen komen.

  10. wim says:

    Ik ben benieuwd naar de resultaten. Wat me bij die Mesh techniek verbaast is het feit dat opeens met name de 5Ghz band wel in staat is tot hoge snelheden ondanks betonnen muren etc. Het zal me niet verbazen wanneer 1 stuks wifi versterker niet voldoende zal zijn in geval van 3 verdiepingen.
    Ik gebruik zelf Powerline technologie en dat “vliegt”.

  11. Dries says:

    Ik heb naast Fritzbox 7360, twee routers die in bridge-modus werken. Op die manier heb je ook in het hele huis hetzelfde WLAN en schakelen je apparaten automatisch naar het sterkste signaal.

    Wie legt me uit. Heeft dit ‘mesh’ systeem nog voordelen t.o.v. bovenstaande situatie?

  12. Minke v d Ven says:

    Minke say,

    Ik heb alle vragen en antwoorden inmiddels gelezen en begrijp nu dat mijn Fritzbox 7360 wel erg verouderd is.
    Aan mijn nr is te zien, dat ik al meer dan 22 jaar bij xs4all klant ben en ben verbaasd, dat ik dan niet automatisch een nieuwere Fritzbox krijg.

    • Jonna Cohen says:

      Gewoon je contract verlengen. Doe ik ook af en toe (al 23 jaar bij xs4all) en dan krijg ik steeds een nieuw modem en een handige jongen die de hele boel stroomlijnt.

    • Ed says:

      Je bent er blijkbaar niet van op de hoogte dat je bij contractverlenging een nieuw modem aan kunt vragen?
      Zie: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/productinformatie/acties/modem-bij-contractverlenging.htm

    • Ton Roos says:

      Daar ben ik het helemaal mee eens. Wij zijn ook al jaren lid en we hebben hetzelfde modem. Je zou bijna gedwongen zijn om naar een andere provider over te stappen, dan ben je weer up to date. Ieuwe klanten kunne wel gebruik maken van de nieuwste ontwikkelingen, maar de trouwe klanten waar ze al jaren aan verdienen mogen het doen met een stoomtrammetje. Ik ben ontzettend tevreden met Xs4all, maar om een recente router te kunnen krijgen overweeg ik toch een overstap.

  13. gerrit Roest says:

    Wij hebben WIFI Fritzbox en 2 devolos voor TV ontvangst. Van dag 1 blijft regelmatig het beeld stilstaan of krijg ik een bericht dat dat de zender niet beschikbaar is. Vele malen hulp gevraagd Alles resetten. Devolos updated enz.
    Geen verbetering. Ik heb een normale woning en 2 tv’s. Zou mesh nu de oplossing zijn?
    Bij geen verbetering overweeg ik weer over te stappen.

    • Olaf van Ess says:

      mijn ouders hadden 2 dure devolo’s aangeschaft op advies van ict winkeltje en kregen boven op de tv maar SD beeldkwaliteit, ik had nog 2 eigen merk van conrad (a 30 euro) toen ik die van fritz kocht over, deze aan mijn ouders gegeven en ze hadden op beide tvs nu full HD. dus k heb mijn twijfels of Devolo wel de beste is, probeer eens een ander merk , zonder (naar mijn idee minder nuttig eigen wifi)

      • gerrit Roest says:

        Fijn dat iemand mij een antwoord bezorgd, maar XS4ALL zou mij uit de brand moeten helpen.
        Ik ben bij ZIGGO weggegaan voor het probleem dat ik nu bij XS4ALL ervaar.
        bedankt

  14. Ilse Cardoen says:

    ik heb onlangs een wifi versterker gekregen maar krijg nog altijd meldingen : je verbinding is verbroken, als ik naar webtv kijk loopt de uitzending de hele tijd vast , vroeger stond de modem in de huiskamer en nadat de monteur glasvezel gefixed had en de modem in de meterkast heeft geplaatst is de ontvangst veel minder…

  15. Gertjan van Vliet says:

    Raar dat bij BOL.com de wifi repeater 1750E goedkoper is dan bij de webshop van XS4all (ondanks dat het een speciale aanbieding is)

    https://www.bol.com/nl/p/avm-fritz-wlan-1750e-repeater/9200000036038265/?Referrer=ADVNLTWE002013-OOBBET2Q6I3SQ&utm_source=tweakers&utm_medium=CPC&utm_campaign=tweakers-Computer-Accessoires&utm_term=9200000036038265

  16. Peter Timmermans says:

    er zullen altijd klanten met klachten of teleurstellingen zijn helaas, maar ik ben meer dan dik tevreden over xs4all en hun dienstverlening.

  17. Mr. G. says:

    Ik zou heel graag willen dat XS4ALL eens de stekker trekt uit het vreselijke FritzBox verhaal.

    Ja het is heel fijn dat XS4ALL je zoveel vrijheid biedt, maar de FritzBOX is met verve de meest onoverzichtelijke router die ik ken. Het toekennen van een vast IP adres aan een apparaat een vreselijk drama. Ik ben er eigenlijk he-le-maal klaar mee.

    Het probleem is echter dat je bij gebruik van een ander modem zo vreselijk moeilijk moet doen om IPTV aan te praat te krijgen of te houden als je alle features wilt gebruiken.

    Mesh heel leuk, maar dan wel graag van een andere fabrikant.

  18. Tjeerd says:

    Wat als je een Fritzbox 7360 hebt.

    Wat mij ook ergert is het ‘boxje’ ‘Deel dit’. Ik doe niet aan Facebook, Instagram, etc.., maar wel aan MAIL!! Hier kan ik alle voor mij bekende mensen mee bereiken, die net als ik geen gebruik wensen te maken van de voornoemde gadgets en misbruik op privacy. Stond toch hoog in het vaandel bij XS4ALL?

    • Kasper says:

      Dan word je geacht een nieuwere aan te schaffen helaas. Ik heb ook zo’n oud gedrocht.

  19. Roger says:

    9 juli is komende maandag. Fritz!OS 7 is nog niet uit. Ik mag toch hopen dat XS4ALL niet bij klanten aan de slag wil gaan met bèta software? Uitstel lijkt mij wel zo verstandig tenzij XS4ALL zich opnieuw wil blameren (zoals met de 7581).

    [Mijn eerste poging kwam onbedoeld als reply terecht bij een andere reactie. Ik heb geen idee waarom.]

    • Lefthans says:

      Daar is een woord voor “Picnic”.
      Kan zijn dat dit hier toepasbaar is?

    • MP says:

      Welk deel van ‘test’ begrijp je niet? En select groepje wat zich daar ongetwijfeld eerst voor heeft aangemeldt doet mee met eens ‘test’. Google anders even op wat ‘test’ betekent. En nu stoppen met zeiken en ga eens wat minder negatief zijn.

      • MP says:

        Nee hoor Peter, juist niet.
        Met jou ben ik het wel eens.

        Maar Roger Azijn hier loopt alles al af te zeiken zonder het hele verhaal behoorlijk gelezen te hebben. Als er zo veel te klagen is moet je lekker een andere provider zoeken. Dan komt hij over een jaartje wanneer zijn abonnement af loopt weer met hangende pootjes terug..

      • Peter says:

        Mocht je een reactie op mij hebben gegeven, begrijpend lezen!

  20. Peter says:

    WiFi-versterkers bieden een helpende hand: zij vergroten het bereik van uw draadloze internet waardoor u weer naar hartenlust in bed kunt Netflixen. Probleem opgelost? Ten dele, apparaten pakken namelijk niet altijd automatisch het sterkste WiFi-punt waardoor u alsnog traag internet ervaart. Onnodig gedoe. Dat gaan wij een stuk gemakkelijker maken.

    Wat een gigantisch kul verhaal. Ik zet een WIFI extra punt neer. Opdat moment krijgt mijn buurman een slechter WIFI, doordat ik een sterker signaal heb. Vervolgens gaat mijn buurman klagen bij ZIJN provider, met als gevolg, U moet een WIFI repeater installeren. Met als gevolg…

    Komt een beetje neer op het vroegere 27mc. Linear plaatsen en een ontvangstversterker. Voordeel was, dat je toen minimaal 40 kanalen had. Ik heb jarenlang Packet Radio gezeten.

    Als ik in mijn wijk mensen spreek die eigenlijk alleen maar Ziggo hebben, lachen ze zich een breuk zodra ik zeg dat mijn snelheid nu op 15 Mbit/s ligt.

    • Flora says:

      En dat is precies wat ik ook bedoel, en elders probeer te zeggen Peter. XS, zorg i.s.m. KPN a.u.b. eerst voor snellere verbindingen voor de klanten die nu de bodemsnelheid van een Basic abonnement nog niet eens halen. Weet zeker dat technisch anders en sneller kan. Zeker, er zijn technisch gezien grenzen, maar 15 – 18 Mbit/s midden in een stad of dorp is niet meer van deze tijd. Zoals gezegd, eerst dit, daarna alle andere ‘mooi om te hebben’ zaken.

      • Roger says:

        @Vinny: KPN mag de eigen dochter XS4ALL geen voorkeursbehandeling geven t.o.v. andere klanten. Dan krijgen ze gedonder met de mededingingsautoriteiten. KPN is druk bezig kabelverdelers om te bouwen naar actieve straatkasten. Ze doen er een paar honderd per maand.

      • Vinny says:

        Dit is een quote vanuit de klantenservice :

        XS4ALL kan en mag niets betekenen in het aanpassen van het netwerk om de snelheid te verhogen.
        Wij hebben wat de geplande upgrades betreft dezelfde bron als u.
        Dit is de website van Fourstack.
        Ik heb zojuist gekeken en zie helaas inderdaad geen updates (meer) staan.
        Als internetprovider kunnen wij hier geen invloed op uitoefenen.

        Xs4all is toch 100% KPN dochter ?
        Daarom kan men hierop geen invloed op uitoefenen ?

      • Peter says:

        Flora, toch wel jammer dat je alleen op mijn laatste anderhalve zin reageert.

        Natuurlijk heb je een punt! Maar dit zelfde probleem, kom je bij alle adsl/vdsl providers tegen. Ik zal het voor me houden wat voor “meest rare reacties” ik al heb gehad met Xs4all.

        Nu even hieronder, wat mij bijzonder verbijsterd :
        ——————————————–
        Ten dele, apparaten pakken namelijk niet altijd automatisch het sterkste WiFi-punt waardoor u alsnog traag internet ervaart.
        ——————————————–
        Dit slaat werkelijk nergens op! Of je moet contacten met je buren hebben, dat je op hun netwerk mag overschakelen. Of anders een reapeter! Maar daar had ik al over geschreven.
        Wij zitten hier met laptops, welke beschikken over, zowel 2.4 als 5 ghz. Tien meter vanaf de Fritzbox 7581 en ervaren vaak nog steeds WIFI problemen. Evenals de DAB+ radio. Ik ben het bellen met Xs4all beu. Altijd weer het zelfde riedeltje van, het modem compleet resetten, dat ken ik nu wel.

  21. Huub van Rooij says:

    Ik vind het een geweldig initiatief van XS4ALL. Blijft toch echt de beste provider van NL! Ik kan niet wachten tot het uitgerold wordt !

  22. elly says:

    heb een 7390 fritzbox (1e verdieping) met een 1750E (begane grond)
    betaal me ongans aan een niet al te stabiele verbinding. Blijkbaar glasvezel niet mogelijjk door beheer van Cayway in mijn omgeving. Ook mij was verhoging van snelheid beloofd, maar toch “klappert” het regelmatig bij gebruik van internet wanneer mijn kleindochter naar netflix kijkt. Beeld freezes en duurt minstens 1 minuut voor het weer opgepakt wordt.
    Is daar niets te verbeteren in plaats van nieuwe techno..??
    Vervang eerst de oude modems maar eens, we betalen er tenslotte voor een goede verbinding

    • XS4ALL XS4ALL says:

      Je kunt altijd zelf een nieuw modem aanvragen via http://www.xs4all.nl/modemactie . Als je problemen blijft houden met WiFi en/of je internetverbinding kun je het beste even bellen met de helpdesk. Zij kunnen met je mee kijken en eventueel een nieuw modem toesturen of andere stappen uitzetten.

  23. Flora says:

    Heel, heel jammer dat XS4ALL niet afdoende reageert op de opmerkingen hier gemaakt aangaande de (nieuwe) internet snelheden. Voor veel abonnees is dit item veel en veel belangrijker dan het aangekondigde ‘Mesch’ gebeuren. Ik persoonlijk red me redelijk met de huidige FB-5781 in combinatie met 1750E zonder Mesch! Echter, met een Compact abonnement met pair-bonded VDSL, dus 50/5 Mbit/s, heb ik slechts een non-bonded verbinding van 15 Mbit/s, dit volgens XS4all fourstack. In de FB heb ik iets meer Mbits, maar géén bonding! Het op de afgesproken specificatie brengen van de overeengekomen snelheid geniet een veel en veel hogere prioriteit dan Mesh of andere ‘leuke zaken’.

    • XS4ALL XS4ALL says:

      Flora, ik snap dat er klanten zijn waar we nog niet de snelheid kunnen leveren die wij en/of de klant graag wil. Echter kan ik daar op deze manier niet heel veel aan doen, hoe graag ik ook wil.
      Je kunt deze vraag altijd telefonisch nog een keer stellen, wellicht kunnen mijn collega’s je meer vertellen.

      • Flora says:

        Dit heb ik meermalen gedaan en er wordt (gelukkig) nu aan gewerkt. Het verschil in snelheid met wat ik nu (nog) heb en waar ik voor betaal is 1:2,5. Heb nu 18/2.5 en betaal inmiddels voor 50/5. Mesh…? prima! Malware filters … ? uitstekend! Maar XS4ALL, denk a.u.b. ook aan de basisbehoeften van uw klanten: een stabiele en (redelijk) snelle verbinding met een functioneel en goed werkend modem/router, dát is de meerwaarde van XS4ALL!! In mijn geval heeft XS4ALL haar best gedaan om mij de overeengekomen snelheid te bezorgen maar er zijn externe remmende factoren aan het werk waren XS weinig invloed op heeft, helaas. Blijft voorop staan: eerst een zo snel mogelijke én stabiele verbinding, pas daarna de diverse additionele voorzieningen en programma’s zoals hier aan de orde zijn.

  24. Vinny says:

    Mesh zal best goed gaan werken, maar net als andere in deze blog-post welke aangeven eerst de snelheid eens omhoog schroeven is gewoon niks anders dan waarheid.
    +/- 1,5 jaar geleden ben ik van Ziggo TV overgestapt naar XS4ALL TV, men BELOOFDE ons dat er in het 1e kwartaal 2017 de verbinding van 20 Mbit omhoog zou gaan naar minimaal 80 Mbit en mogelijk meer.
    Met deze gedachte zijn wij dus overgestapt zodat we met 2 televisies HD kunnen kijken.
    Echter nu leven we in 2e kwartaal 2018, waarbij de ‘ upgrade ‘ van deze oude koperlijnen al meer dan 6 x is uitgesteld.
    Bovendien heb ik nu bijna 2 weken geleden hierover een vraag gesteld via de site, en gisteren nog een keer een vraag waar mijn antwoord blijft ( wil dit graag opschrift hebben ) echter nog niks mogen zien in mijn mailbox.
    Ook hierover een twitter bericht gestuurd waarbij gezegd word dat er veel mail staat en dat ik moet wachten op een antwoord vanwege de hoeveelheid mail in de mailbox van xs4all.

    XS4ALL is toch 100% dochter van KPN ?
    Maar kunnen niet vertellen waarom er zoveel vertragingen in deze ‘ upgrade ‘ zitten.

    Ik heb dus alles van xs4all, over het algemeen zeer tevreden ondanks de hogere prijs.
    Net als andere blog lezers welke zeggen dat Ziggo lonkt, bij deze blogger begint dit ook.

    Graag zie ik een antwoord.

    • XS4ALL XS4ALL says:

      Vinny, deze vraag kun je het beste telefonisch aan ons stellen. Dit is niet het platform voor dit soort vragen.
      De snelheid die er geleverd kan worden en Mesh staan los van elkaar.
      Op dit moment is het rustig op de helpdesk dus ik verwacht dat je snel iemand aan de lijn hebt.

      • Vinny says:

        Wil graag dit soort dingen op schrift hebben, de eerdere belofte is ook al door me strot geschoven.
        Graag begrip hiervoor.

    • Vinny says:

      NB : Aanpassingen in de wijkcentrale ( nog geen 80 meter van mijn huis ) zijn volgens Gideon & KPN monteurs allang uitgevoerd en voltooid.

  25. marc gommans says:

    Hoi ik ben al heeeeel langggg klant van jullie, en heb al heeeeel langggg veel te veel betaald voor wat ik kreeg! Vorige maand pas kreeg een mailtje dat ze mijn abbo maar gaan verlagen naar het aller laagste/basic wat ze in hun pakket hebben. Goed, maar heel jammer dat jullie niet investeren in een fatsoenlijke infrastructuur zodat de minder stedelijke gebieden ook dat krijgen waar we vet voor betalen. Ik heb over de kwaliteit verder niets slechts te melden, nooit een dag zonder gezeten. Maar nu komt onze gemeente met een eigen glasvezel net! Dus xs4all maakt jullie slogan waar ook in de gebieden die jullie niet interessant vinden.

    • Kasper says:

      Ook in de stad laat de te halen snelheid te wensen over. Ik betaal (ook al jaaaaaren veel te veel) voor nu 100 Mbps, maar ik haal hier in huis bekabeld nog net niet de helft van die snelheid… vind het nu ook eens tijd worden dat ze bij xs4all hun zaakjes eens op orde gaan maken. Zit er eigenlijk alleen nog bij omdat het netwerk zo enorm stabiel is.

  26. Hans says:

    Bijzonder, Afgelopen vrijdag na een dikke klacht over mijn internet en de dreiging naar Ziggo over te stappen, krijg ik een dubbele snelheid aangeboden. Hiervoor is een aanpassing in de wijkcentrale nodig. Verbetering voor mijn Wifi moet ik maar vragen aan de monteur van Guideon die de aanpassing moet doen. Geen woord over mesh. Ik wacht de verbeterde internet af, maar 4th class internet provider xs4all… Ziggo is nog steeds in beeld. Oh ja, ik weet het, het gras is altijd groener bij de buren…

    • Jan van der Graaf says:

      Beste meneer, ik heb gigantisch veel ervaring met ziggo, bijna al mijn vrienden en kennissen, familie en buren hebben ziggo.
      Niets is echter ergelijker dan alle, maar dan ook écht álle verbindingen, wifi, tv en noem maar op, van ziggo, en weet u wat zo raar is, ondanks dat ik iedere keer weer laat zien hoe goed mijn wifi van Xs4all is, blijven ze tóch bij ziggo hangen, ik vind het wel prima, maar bij mijn dochter heb ik in de huiskamer géén wifi van ziggo, ik, maar mijn dochter en schoonzoon moeten net als ik de eetkamer in, want dáár zit het ziggo modem, dus denk eerst goed na voordat u overstapt !!!!!!!!!!!!!!!

  27. Bart says:

    Mesh for all? Nee, want ik heb nog een, inmiddels 6 jaar oude, Fritz!Box 7390. Waarvoor de laatste update in april 2017 verschenen is. Wanneer vervangen jullie mijn router eindelijk, XS4ALL?

    • Marcel says:

      Bart, je kunt XS4ALL gewoon bellen en om het laatste type modem vragen, dit geheel kostenloos.

  28. Flora says:

    “Kent u dat? In de huiskamer stuift u over het internet met de snelheid van een TGV in volle vaart, terwijl er in de slaapkamer alleen een antiek boemeltreintje lijkt te tuffen”.

    Nee dat (her)ken ik helemaal niet! Dat antieke boemeltreintje tuft hier ook door huiskamer en staat nog regelmatig stil ook! Realiseer a.u.b. eerst een acceptabele snelheid voor klanten die ondanks de recente snelheidsverhoging(en) nog steeds een snelheid hebben gelijk aan, of zelfs nog onder het Basic abonnement. Dit behoort een hogere prioriteit te hebben dan de introductie van Mesh of andere “nice te have” producten.

  29. IJsbeer says:

    Vanochtend vroeg heb ik de uitnodiging gekregen en mij aangemeld. Nu maar wachten of ik mee kan doen…
    Overigens heb ik de laatste ‘Labor’ versie op mijn Fritzbox 7490. Daarin zit de mesh-functionaliteit al in. Werkt prima bij mij in combinatie met de Fritz repeater 1750E.

  30. Marcel says:

    Ik heb nog niemand gezien die meedoet aan de beta-test ??!! iemand ??

    Wat ik me verder afvraag, hoe kun je je aanmelden voor dergelijke tests?

    Mesh zit ik al op te wachten sinds ik het 7581 modem heb gekregen en ik heb 2x 1750E liggen die dit wel al kunnen met OS 6.93 en heb best wel veel gezocht over een firmware-update (ook Beta’s) voor de 7581 maar die is nog nergens te vinden

  31. Tom says:

    Heb een Fritzbox 7581 en, sinds een half jaar, in combinatie met een Orbi-router plus satelliet, een mesh-systeem dus. Uit de XS4All- info wordt niet duidelijk of, en zo ja wanneer, klanten (want ik zal niet de enige zijn) met deze situatie in jullie plannen worden meegenomen.

  32. René says:

    Ik gebruik al enkele maanden mesh WiFi op mijn Fritz box 7490. Gewoon een beta-versie van leverancier AVM (uit het ‘Fritz-Lab’). De beta-versies worden technisch steeds beter, nog wel veel Duitse termen in de UI. Hier zijn de beta-versies te vinden: https://en.avm.de/fritz-lab/fritz-lab-for-fritzbox-6890-lte/fritz-lab-for-fritzbox-7490-and-7590/overview/

    • Michiel Krijger says:

      Dan heb jij zeker geen door xs4all geleverde editie? Op die van xs4all mag het niet geladen worden nml.
      Anders zeer benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen.

      • Michiel Krijger says:

        Ok, nu ineens loopt de firmware update wel gewoon door na handmatige upload. Maar even kijken dan!

  33. Pat says:

    Beste XS4ALL, mooi deze ontwikkelingen!
    Vraag: ik heb een 7340 modem -blijkbaar is dit een inmiddels verouderd model?- en de 1750E repeater. Hoe kan ik straks gebruik malen van de mesh techniek?

    Graag reactie,

    Dank, P.

  34. Patrick Wagemakers says:

    Laat ik nu net afgelopen week de Wifi van de Fritz!Box hebben uitgeschakeld en mijn hele huis hebben voorzien van Wifi door twee Unifi Access Points.
    Probleem was dat de wifi van de Fritz!Box geregeld weg viel, na een minuutje was er weer verbinding. En hiervoor hadden we al de Fritz!Box vervangen voor een nieuwer model. (loste wel het probleem op dat je na een verstoring niet eens meer in de Fritz!Box kon komen
    Met de nieuwe AP’s geen enkel probleem meer, snel en stabiel wifi. (Unifi = aanrader )
    Ik hoop dan ook dat deze aanpassing de Wifi van de Fritz!Box niet ineens weer activeert of reset, dan kan ik weer een verstoring verwachten.

  35. Barman says:

    Ik heb een 7490 én 80/80 glas. Dus: geïnteresseerd.
    Is een wifi versterker een vereiste om in het najaar in aanmerking te komen? Ik heb nu 2 extra (bedrade) accesspoints …

  36. Ron says:

    Xs4all past nieuwere technieken toe, mooi.. Maar ik ben al jaren vaste klant maar zie nog steeds met een oud modem? Daar mogen jullie ook wel eens aandacht aan besteden..

  37. Martin says:

    Ik weet dat je een nieuw modem kan krijgen bij een contractverlenging. Dit is voor mij niet het belangrijkste. Het belangrijkste voor mij is de snelheid. Ik kan technisch gezien geen hogere snelheid krijgen dan 50Mbit (op dit moment krijg ik 38Mbit en dalende). Er kan geen actieve DSL apparatuur geplaatst worden in de straatkast omdat deze storingen in de centrale veroorzaakt. Er zijn geen plannen om vectoring en VPlus vanuit de centrale te leveren. Glasvezel is een oplossing. Maar hiervoor zijn er ook geen plannen om deze aan te leggen. Ik moet leren leven dat de snelheid met DSL de komende 5 tot 10 jaar niet omhoog kan (eerder omlaag). Leuk dat de Cloud diensten vanuit gaan dat er voldoende snelheid aanwezig is.

  38. Loek says:

    Rob: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/product-informatie/acties/modem-bij-contractverlenging.htm

    Simpelste manier is om je contract met 1 jaar te verlegen krijg je gratis het super-duper 7581 modem toegestuurd. Dit modem is eigenlijk qua software nog steeds niet af en draait nog steeds beta firmware, die werkt (geen instabiliteiten zoals vorig jaar, wat echt schandalig was). Er zitten echter nog steeds schoonheidsfoutjes in. Laten we hopen dat XS4ALL AVM voldoende in de nek hijgt zodat ze in de loop van 2018 een feature complete Fritz!OS 7.0 leveren met mesh functionaliteit, en (al tijden beloofd) een NLse GUI.

    Nu is KPN ook bezig met een roll out van Vplus (200 Mbps mogelijk met enkel koper, dus geen wire bonding) en wat ik er van lees krijg je de meest stabiele verbinding met een Broadcom chipset, die toevallig in de Nexperia van KPN zit en de 7581.

    Ik heb me alleen lopen verbazen dat de helpdesk niet op de hoogte is van upgrades naar Vplus. Ik kreeg het vorige week en dacht eerst dat de lijn eruit lag.

  39. Martin says:

    Prima dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Wil best wat extra voor betalen. Maar ik kan geen gebruik maken van deze nieuwe ontwikkelingen. Er zijn geen plannen (gevraagd bij XS4ALL en KPN) om mij meer snelheid te geven. Ik heb een 7360 modem. Wifi kan ik bijna niet gebruiken omdat 2.4GHz kanalen tegen de 100% vol zit. Voor XS4ALL geen reden om een nieuw modem die 5GHz aan kan te geven. Mesh gebruiken zit dat ook niet in. Backup in de Cloud is niet mogelijk. Hierdoor moet ik elke dag 3 uur in de auto zitten om een harddisk weg te brengen (omdat ik geen data wil kwijt raken die ik 40 jaar lang verzamel). Leuk deze ontwikkelingen maar VERGEET niet mij en andere klanten die ook van deze nieuwe ontwikkelingen gebruik willen maken! Mijn zekerheid is dat ik een downgrade krijg en niet kan klagen dat mijn snelheid omlaag gaat en geen zicht heb wanneer ik van de nieuwe ontwikkelingen gebruik kan maken. Misschien over 5 jaar helemaal geen internet mogelijk.

    • Jos hillenaar says:

      Hoi Martin, synchroniseer je data dmv een synology cloudstation naar een alternatieve locatie, dan hoef je ook niet meer te rijden.

      Gebruik hyperbackup en client, deze synchroniseert alle verschillen en plaatst het in een dagelijkse backup.

      Vriendelijke groet, Jos

    • Simon says:

      Hi Martin, man wat een verhaal. Maar ik zie toch nog wel een paar dingen die je zouden kunnen helpen. Dat die 2.4GHz kanalen vol zitten kun je omzeilen met een ouderwets draadje. Ja, dat is niet hip, maar werkt wel.
      Dan schrijf je dat je 40 jaar aan data hebt en veilig wilt houden. Het lijkt mij dat een groot deel van de data op die harddisks waarmee je heen en weer sleept de laatste 39 jaar niet is veranderd. Überhaupt verandert er tussen vandaag en morgen maar heel weinig data, gok ik. Dan zou je enorm geholpen zijn met een incrementele back-up. Dus één keer maar je een volledige back-up, daarna leg je alleen de wijzigingen vast. Dat is heel veel minder data. En dat krijg je waarschijnlijk prima binnen een paar uur verzonden, ook over een minder dan 1Mbps lijntje.
      Dat scheelt je zo 15 uur in de week, dus ook nog 900km auto rijden en 135 Euro brandstof.
      Je zou ook nog eens kunnen kijken naar een 4G dataverbinding. Die dekking wordt wel steeds beter en haalt zeer serieuze snelheden.
      Treur niet, Internet blijft ook voor jou bereikbaar en het zal alleen maar sneller worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat het ook beter wordt ;-)

  40. Jacqueline says:

    Ik heb pas geleden een vraag gesteld over mijn modem 7360 die zoals nu blijkt niet meer geleverd wordt en sinds april 2017 geen update meer heeft gekregen. Ik ben al een paar jaar bij XS4all en krijg geen enkel bericht dat ik een ander modem krijg. De kosten van mijn abonnement worden verhoogd maar het modem wordt niet vervangen. Alleen als ik voor 1 jaar ga verlengen kan ik een ander modem krijgen. Nu lees ik en verhaal over klanten met een FRITZ!Box 7490-modem die zullen als eersten van de mesh-technologie gebruik kunnen maken en daarna volgen FRITZ!Box types 5490 en 7581. En klanten zoals ik ??? Die zitten met ouwe apparatuur. Maar krijgen net zo goed verhoging van hun abonnement. Leg dat nog maar eens aan mij uit.

  41. E. Meppelink says:

    XS4ALL, prima al deze vernieuwingen, ga daar een vooral mee door. Echter, wat te doen voor abonnees die de snelheid van een TGV helemaal niet kennen en zich nog steeds met een instabiele lijn van 16/2 Mbit/s moeten behelpen terwijl het technisch gezien wel anders kan. Alstublieft!!

  42. Frank says:

    Maar met twee fritzboxen is dit nu toch al mogelijk:

    https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7272/knowledge-base/publication/show/709_Connecting-two-FRITZ-Boxes-with-a-network-cable/

    Ik moet het thuis even nazoeken, maar volgens mij kon ik in de client fritzbox webinterface aangeven dat de wifi instellingen van de master fritzbox moeten worden overgenomen. Hoe dan ook, met twee fritzboxen heb ik het hele huis gedekt met maar 1 SSID (en 1 ww).

  43. Arnout says:

    Ook ik ben geinteresseerd om mee te doen met de mesh test.
    Ik heb momenteel een 7490 en een 1750E als versterker.

    • XS4ALL XS4ALL says:

      Hoi Arnout, Dank, maar de klanten die in aanmerking komen voor de test zijn reeds gemaild.

  44. Yvonne says:

    Ik zou willen weten hoe ik het (nieuwe!) modem FritzBox 7581DM uit de houder kan krijgen. Jullie monteur heeft hem zo goed vastgemaakt dat ik hem er niet meer uit krijg en het ding dus, in geval van nood, niet kan resetten. Hij staat op zijn zijkant, dus met de lampjes naar voren en ik kan dan ook niet op de onderzijde zien welke code hij heeft. (Hij heeft wel een code opgeschreven om de wifi van div apparaten te activeren.)

    • XS4ALL XS4ALL says:

      Hoi Yvonne, geef ons even een belletje. Dit is een blogpost over Mesh WiFi :)

      • Roger says:

        9 juli is komende maandag. Fritz!OS 7 is nog niet uit. Ik mag toch hopen dat XS4ALL niet bij klanten aan de slag wil gaan met bèta software? Uitstel lijkt mij wel zo verstandig tenzij XS4ALL zich opnieuw wil blameren (zoals met de 7581).

  45. Hans Derksen says:

    Ik wil de test wel mee uitvoeren! Heb de 7581, 510 en 540 en 1240 om te verbinden!

  46. Polyphemus says:

    Ik heb nog een antieke Fritz 7369, die volgens mij al 1,5 jaar niet meer geupdate wordt. Nu moet ik zeker met een jaar verlengen om van mesh gebruik te kunnen maken?

    • Kasper says:

      En hoe zit het met de 7360?
      Ook een nieuwe modem aanschaffen plus jullie extender(s). Of werkt dit ook met mijn TP-Link (want die haalt slechts 16/13 Mbps)?

      • Rob says:

        Aansluitend op eerdere posts: hoe zit het voor klanten met een 7390 modem? Krijgen we allemaal een nieuw modem?