Inmiddels hebben 7000 klanten van XS4ALL IPv6 geactiveerd. Dat is heel goed nieuws: het laat zien dat IPv6 eindelijk op de kaart staat als iets dat belangrijk is. Want vergis u niet: het is belangrijk. Hoewel er nog steeds internetproviders zijn die denken dat IPv6 een hype is en vinden dat al die drukdoenerij nergens voor nodig is, staat de essentie van het internet op het spel.

Elke computer op internet – ook die van u – heeft een IP-adres nodig, anders is internetverkeer niet mogelijk. Net zoals de postbode geen brief kan bezorgen als u geen postadres heeft, moet internetverkeer op een adres bezorgd worden. Door de snelle groei van internet en de snelle toename van het aantal apparaten met een internetverbinding zijn die adressen nu bijna op. Dat is vervelend, want als er geen adressen meer zijn, is het internet vol. Er kan niemand meer bij. Dat probleem kun je grofweg op drie manieren benaderen: 1. niets doen, 2. IP-adressen met meerdere mensen delen, of 3. nieuwe IP-adressen maken.

Nietsdoen is geen optie. Het internet groeit door. Wereldwijd zijn er miljarden mensen die nog niet met internet verbonden zijn, maar dat wel graag willen. Hier in Nederland lijkt dat niet echt een prangende kwestie, maar ook bij ons speelt het probleem: behalve uw computer en uw telefoon willen ook uw navigatieapparaat in de auto, uw tv en uw iPad verbinding maken met het internet. En straks misschien ook uw alarminstallatie, uw gezondheidsmonitor en uw elektriciteitsmeter. Wie het probleem negeert en doet of er niks aan de hand is, zet zichzelf buiten de boot van de vooruitgang.

De tweede mogelijkheid, met z’n allen een IP-adres delen, is ook al geen goed idee. In een studentenhuis, waar iedereen hetzelfde woonadres gebruikt, raakt post kwijt, blijft post ongezien onderaan de trap liggen, en wordt post afgeleverd voor mensen die er al lang niet meer wonen. Met internetverkeer zal het niet precies hetzelfde gaan, maar het delen van een IP-adres kan leiden tot vergelijkbare problemen. Geen goed idee daarom.

Blijft er maar een ding over: nieuwe IP-adressen invoeren. En dat is precies waar we al een tijd mee bezig zijn. IPv6 biedt een vrijwel oneindige hoeveelheid nieuwe IP-adressen en lost het probleem dus in een keer op. Maar dan moet iedereen wel meedoen. De nieuwe en de oude IP-adressen kunnen namelijk niet met elkaar communiceren. Wie thuis via een oud adres verbinding maakt, zal bijvoorbeeld niet kunnen Skypen met iemand op een nieuwe verbinding. Er zullen nieuwe websites komen die niet te zien zijn vanaf een oud adres. En als uw nieuwe smartphone straks via IPv6 verbindt, kan die geen verbinding maken met uw computer die alleen nog een oud adres heeft.

En de essentie van het internet is nou juist dat iedereen met iedereen en alles verbinding kan maken. Het is een extreem belangrijke factor in het succes van het internet: het is open, klaar voor de toekomst. We weten nog lang niet wat er in de toekomst nog mogelijk wordt, maar de open structuur en het feit dat alles met elkaar verbinding kan maken, zorgt ervoor dat iedereen aan die toekomst mee kan doen

Niet blijven hangen dus op dat oude adres, gewoon IPv6 activeren naast het huidige IPv4. Dat is niet ingewikkeld: al 7000 mensen gingen u voor. Onze helpdeskmensen staan te trappelen om u te helpen en de toekomst gloort aan de horizon. En als u nou geen klant bent van XS4ALL: zeurt u vooral eens aan het hoofd van uw provider om te kijken of ze er al klaar voor zijn. Of stap over, dat is natuurlijk nog beter.

Niels Huijbregts

Niels is woordvoerder Public Affairs bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. Dirk says:

    Op mijn locatie is een max snelheid van 8 a 10mb/sec ADSL beschikbaar. Upgraden kan dus niet (bevestigd door XS4ALL), een nieuw type modem krijg ik dus ook niet. Naast WAN gebruik ik 4 LAN connecties. De 7340 heeft slechts 2 LAN aansluitingen; en ik wil natuurlijk hogere LAN/WAN snelheid. Hoe op te lossen, XS4ALL?

  2. Remko van Hunen says:

    Vreemd dat er in dit artikel wordt gesproken over 7000 verbindingen. Terwijl de uitslag van een prijsvraag 2 maanden na dit artikel 4085 actieve verbindingen de juiste uitslag is.

    Wat is nu het aantal ipv6 verbindingen?

    • Tom says:

      In het bovenstaande artikel gaat het over geactiveerde verbindingen, terwijl de prijsvraag ging over actieve verbindingen. Je kunt natuurlijk IPv6 activeren in het Service Center maar je modem er niet op instellen, of na een tijdje de zaak weer uitschakelen in het modem.

  3. Harm says:

    Veel geklaag en vooral hakken op het feit dat de Fritzbox alleen wordt uitgeleverd als je je abonnement met een jaar verlengd. Vele klagers zijn ws al jaren bij XS4all zonder actief hun abonnement te hebben verlengd. Dit gebeurt immers automatisch!! Nu moet het een keer hardop gezegd worden en iedereen begint te klagen. Ik snap daar dus helemaal niets van…… is dit een soort bindingsangst??
    Gewoon een keer uitspreken dat je nog een jaartje blijft en je krijgt de nieuwe Fritzbox.
    Kan toch niet zó moeilijk zijn.

  4. Rob W says:

    Ik zal het simpel houden: als XS4all wil dat ik klant blijf wil ik, als ipv6 niet werkt op mijn huidige Fritzbox 7170, gewoon een modem dat daarvoor wel geschikt is en het huidige abonnement gehandhaafd blijft c.q. er geen verlenging van het contract komt.

    Iemand die al jaren trouw geabonneerd is kan die eisen legitiem stellen. Anders geldt de regel “goede klanten klagen niet, die gaan gewoon naar een ander”.

    • Erwin says:

      Rob, waarom denk je deze eisen te moeten stellen?
      1) Als je klant bij XS4ALL wil blijven zul je toch een keer je abonnement moeten verlengen. Als je niet het goedkoopste abonnement hebt krijg je dan vanzelf een IPv6 geschikt modem. Als je dan ook nog geen ISDN apparatuur gebruikt is vervanging van je oude modem door de nieuwe eenvoudig.
      2) Ook zonder IPv6 kun je nog een hele tijd genieten van het internet via XS4ALL zonder dat je ergens last van hebt of ergens niet meer bij kunt. IPv6 is niet sneller, alleen beter geschikt voor de toekomst. Het is alleen te hopen dat de klanten van XS4ALL die wel al kunnen overstappen op IPv6 dit ook gaan doen. Ik verwacht dat nieuwe klanten waarschijnlijk automatisch op IPv6 gezet gaan worden.

      Dat gezegd hebbende nog iets over de urgentie in de communicatie van XS4ALL over IPv6. Dit zal alles te maken hebben met het compleet achterwege blijven van enige actie bij (vrijwel) alle andere providers in Nederland. Ook de meeste bedrijven met websites bewegen niet erg snel en de laatste IPv4-adressen zijn binnenkort toch echt op. Als de rest van Nederland pas op dat moment iets gaat doen zijn ze te laat Misschien dat je dan begrijpt waarom XS4ALL nu zo communiceert.

  5. Ben says:

    Denk niet dat Johan en Niels hier uitkomen.
    Kan toch voor een deel met Johan meevoelen.
    De push naar IPv6 is voor Xs4all natuurlijk aan alle kanten aantrekkelijk. Het vervelende van deze ontwikkeling alleen wel dat nieuwe klanten en bestaande klanten met een lage abonnementsvorm duurder uit zijn om met deze ontwikkeling mee te gaan. Sommige zullen dit slim noemen van X4all, mijn mening hierover is een is andere.

  6. Johan says:

    Beste Otto,

    Ik wil jouw graag geloven ;)
    En jou info maakt de zak een stuk duidelijker voor de meesten.

    Maar in de info van hen staat echt dat de IPv4 dan niet bereikbaar zijn. Daar staat niets over voorlopig en/of dualstack.
    Nou snap ik als ‘digibeet’ ook best dat ze zoiets niet maken kunnen, want dan stapt echt niemand over. Dus een tussen-oplossing zal er echt wel zijn of komen neem ik aan.
    Maar zeg dat dan in je info!

    Nu heeft het echt de schijn van een markt kweken voor IPv6 en mensen bij andere provider bang maken dat ze straks niets meer kunnen, en dAt die dus gauw moeten overstappen.
    Dus niets meer en minder als een verkopers praatje dat het niet erg nauw neemt met de waarheid. Waarbij ze gelijk maar even ‘over
    lijken gaan’ en hun eigen gebruikers onnodig de stuipen op het lijf jagen.

    En ja, dan is een goede manier om daar snel doorheen te prikken, de zaken gewoon eens zwart/wit (en dat contrast een beetje extra aangezet) weer te geven.

    Let wel ik heb niets tegen de overgang naar IPv6, al ben ik op het ogenblik meer geïntereseerd in de USB mogelijkheden van dat nieuwe modem als in dat IPv6.
    Maar bij mij is het dus niet mogelijk zegt XS4all. En dat zal dan denk ik ook voor vele anderen gelden.
    En dat betekent dat de lengte van de overgang periode afhankelijk zal zijn van aanpassingen aan het telefoon en kabel netwerk.
    En we weten allemaal hoelang dat kan duren.
    Beslist langer als de 2 á 3 jaar die ik eerder opperde.
    Dus niks urgentie. En dus onnodige bangmakerij.

    Al zal de verkoop- en klantenlok-afdeling natuurlijk anders denken over dat onnodig.

    Nogmaals, een communicatie foutje kan gebeuren.
    Dat geef je dan toe, je biedt excuses aan en verbetert de fouten.
    Maar hier zit structureel zoveel fout, gekoppeld aan het niet willen toegeven dat de communicatie fout was/is, dat het in mijn ogen geen per ongeluk gekomen foutje is, maar dat het moedwillige misleiding is.
    En juist daar erger ik me het ergste aan.

  7. Johan says:

    Misschien ook iets om even over na te denken.

    Je wordt bang gemaakt met het feit dat voor gebruikers van IPv4 de website die opgezet zijn met IPv6 niet toegankelijk zullen zijn.
    Oei, oei oei, je gaat dus wat missen.

    Maar minder luidruchtig staat in de zelfde info ook dat je, als je IPv6 gebruikt de IPv4 websites niet meer voor je toegankelijk zullen zijn.

    Nu als xs4all hier dus een voorloper is, dan betekend het dat minder als 20% van de nederlanders dan dus op korte termijn IPv6 zullen gebruiken en dat die gebruikers dus slechts toegang zullen hebben tot minder als 20 % van de nederlandse websites.

    En dan praat ik nog niet over alle websites van de hele wereld.
    Ik mag misschien gek zijn, maar mij lijkt het dat je dus voorlopig nog steeds het minste gaat missen als je voorlopig IPv4 blijft gebruiken.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Nee, Johan, wat je zegt klopt niet. IPv6 en IPv4 worden naast elkaar gebruikt. Het is dus niet zo dat je slechts toegang zult hebben tot minder dan 20% van de Nederlandse websites: door IPv6 te gebruiken zorg je er juist voor dat je toegang hebt tot alle websites, in Nederland en in het buitenland.

      “…mij lijkt het dat je dus voorlopig nog steeds het minste gaat missen als je voorlopig IPv4 blijft gebruiken.”

      Het gaat er dus niet om dat je het minste gaat missen, maar dat je juist niets hoeft te missen.

    • Otto says:

      Iedereen die ipv6 gebruikt zal voorlopig ook ipv4 hebben, dat heet dual stack. Alle ipv4 sites blijven bereikbaar. Dat staat inderdaad nogal onduidelijk in het verhaal.

      Aan de andere kant zijn er nu zeg maar geen sites die interessant zijn en alleen via IPV6 bereikbaar zijn. Dus de noodzaak is er nu niet, tenzij je geïnteresseerd bent in netwerkzaken en/of wil voorbereid zijn op de toekomst.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Dank, Otto! Ik heb een zinnetje aangepast in het verhaal hierboven. Wie IPv6 gaat gebruiken neemt daarmee geen afscheid van IPv4: beide protocollen worden naast elkaar gebruikt. Zodat je met alle oude en alle nieuwe adressen in de hele wereld verbinding kunt maken.

  8. Marcus says:

    Leuk hoor IPv6 maar dat adres wat ik zojuist krijg aangeknoopt ziet er niet uit. Zie er ook totaal geen logica meer in. Hexadecimaal okay maar het porumt niet meer. 200x:980:36xx::/48.
    Twee keer acteréénvolgens :: ?. Het zal wel.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Het is even wennen, inderdaad. Die twee : achter elkaar is een korte notatie voor 0000:0000. Nullen mag je weglaten om het overzichtelijk te houden. Op Wikipedia staat het goed uitgelegd.

      • Johan says:

        Is wikapedia de officiële klantenservice van xs4all?
        Zo ja, dan is een verwijzing daarheen terug.
        Zo nee, geef dan zelf jouw klanten de juiste en VOLLEDIGE info en stuur ze niet voor info naar een zaak 5 straten verder.

        Let wel de mensen van de klantenservice van xs4all zelf communiceren een stuk beter als deze meneer Huybregts.
        Geen flauwe kul, geen marktpraatjes, maar adequate info en ook alle info die je nodig bent.

        Sorry hoor heb niets op xs4all tegen, maar bij mij komt het over als het proberen te creëren van een markt voor IPv6

        Misschien moest je iets beter communiceren zei je?
        Tip 1: Gewoon toegeven dat je iets fouts gezegd hebt, en dan niet met een opmerking komen als: Misschien moet ik iets beter comminiceren, want dat is proberen weg te draaien voor je fouten.
        En daar erger ik mij veel erger aan dan aan al die andere slechte communicatie.
        Slechte communicatie kan een ongelukje zijn.
        Je fouten (proberen te) verdoezelen is je klanten bedriegen!

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Zeg Johan, doe eens rustig. Ik verwees Marcus met een linkje naar Wikipedia omdat daar uitstekend staat uitgelegd hoe het zit met de notatie van IPv6-adressen. Geen reden voor jou om je persoonlijk beledigd te voelen.

  9. jokeburg says:

    wil alles doen om het internet vlotter te doen verlopen ,maar, kom er niet in

  10. koos says:

    Ik ben geen digibeet maar ook geen technicus. Ik had een Fritzbox 7170 bij mijn Lite abonnement. Ik heb eind vorig jaar mijn abonnement met een jaar verlengd met die kortingsactie van 25 euro. Ik wilde vanwege de uitgebreidere mogelijkheden en ook dat IPv6 verhaal inmiddels wel een 7340. Ik bemoei me niet met die discussie hier en dat xs4all niet ongevraagd met nieuwe modems strooit snap ik ook. Weet je wat die dingen kosten? Je moet wel reeel blijven vind ik. Heb dus gewoon dat ding deze week aangevraagd en mijn abonnement is in mijn geval binnen 4 maanden 2x met een jaar verlengd dus so what? Binnen 2 dagen de doos in huis. De m.i. duidelijke helpdeskpagina’s gelezen. IPv6 geactiveerd via het service centrum en heb het modem ingesteld.
    Beetje goed lezen en kind kan de was doen. Ik heb geen aandelen xs4all maar mij hoor je niet klagen.

  11. Edgar says:

    XS4ALL:
    – is de enige provider die met IPv6 bezig is -> dat is goed nieuws
    – Kan nog steeds geen verbindingen over glasvezle leveren -> dat is slecht nieuws
    -> kan nog steeds geen fatsoenlijke dekking leveren op adsl/vdsl -> dat is slecht nieuws
    – IPv6 heeft meer overhead dan IPv4 -> bij een gebrek aan bandbreedte is dat zeer slecht nieuws

    Ergo: stop eens met borstklopperij en ga de meest elementaire zaken van een provider aanpakken: het leveren van minimaal uptodate maar liever nog vooruitstrevende bandbreedtes.

    De huidige verbinding die ik van XS4all kan krijgen is zo beroerd qua bandbreedte dat ik zeker geen extra overhead ga accepteren waar ik werkelijk niets voor terug krijg.

  12. Suzanne says:

    Wat een stelletje zeikers bij elkaar zeg! Iedereen zit maar te zeuren dat ze een ander modem willen, dat ze het niet snappen of dat xs4All er een puinhoop van maakt. Jullie lijken de reaguurders van geenstijl wel!

    Mensen die niet snappen wat IPV6 is: kijk het filmpje op http://www.xs4all.nl/klant/ipv6.

    Mensen die een verkeerd modem hebben: doe een jaar contractverlenging en je hebt het goede modem.

    Mensen die vinden dat xs4All er een puinhoop van maakt: xs4All is de enige provider in Nederland die uberhaubt begrijpt dat IPv4 – IPv6 belangrijk is, alle andere steken hun struisvogelkoppen in het zand. Als je denkt dat Ziggo het beter doet dan ga je daar toch lekker heen?

    Sjeesj!

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Hehe rustig maar, Suzanne :-)

      Misschien heb ik in mijn enthousiasme voor IPv6 iets teveel nadruk gelegd op de urgentie.

      Voor de duidelijkheid: het is een urgent onderwerp, maar het was niet mijn bedoeling, klanten die helemaal niet zitten te wachten op zo’n technisch verhaal, de stuipen op het lijf te jagen.

      • Johan says:

        In de info die xs4all de klanten stuurt staat dat niets doen geen optie is, tevens wordt daarin de schijn van urgentie gegeven.
        Ook nu wordt het nog urgent genoemd.
        Urgent lijkt me iets dat binnen 2 á 3 maanden staat te gebeuren, niet iets dat pas over 2 of 3 jaar gaat gebeuren.

        Ja je moet dus inderdaad iets aan je communicatie vaardigheden doen.
        En dan gelijk even vertellen hoe men dan toch noch zijn ‘oudere websites’ (IPv4) kan beheren, want over dat probleem lees je ook geen info.
        En waarom geen downwardse compatibiliteit (zou ook helemaal niet moeilijk moeten zijn ( bv gewoon dubbel nul ‘lezen’ achter de bestaande IPv4-adressen zeg ik dan maar even als digibeet

        Daarbij komt dat XS4all het mij snelheid (en het daarbij behoorde nieuwe abo (nodig voor het verkrijgen van de juiste modem) niet leveren kan volgens hun eigen website (checken op adres gegevens) Terwijl ze wel in een brief naar datzelfde adres roepen dat nu van alles mogelijk is. Dus ook daar slechte comminicatie.
        En ook daar echt geen andere optie als gewoon niets doen.

        En dat heeft niets met onwil te maken Suzanne, maar gewoon technisch onmogelijk volgen xs4all zelf

      • Suzanne says:

        Johan. Je opmerking over downwardse compatibiliteit slaat nergens op. Dat je een digibeet bent is niet erg, maar doe dan niet alsof je er verstand van hebt.

        En verder: de kwestie van IPV4 en IPV6 heeft geen reet te maken met snelheid van internetabonnementen. Dus je bent je frustratie op de verkeerde plek aan het uiten.

        Sjeesj! (again)

  13. jorim says:

    De 7340 heeft slechts 2 lan poorten, waarom wordt niet de 7390 geleverd met 4 poorten, zoals de 7170 ook heeft?

  14. rené says:

    Gelet op al deze reactie’s heeft Xs4all nog een hoop uit te leggen, op deze manier met klanten communiceren verdient zeker geen schoonheidsprijs.
    Neem daar ook eens een paar goede mensen voor in dienst.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Ik dacht dat ik het toch best aardig uitgelegd had. Maar kennelijk moet ik mijn communicatieve vaardigheden nog eens kritisch bekijken :-)

      • Otto says:

        Het is simpel, als je zegt dat mensen iets moeten (wat je doet in je verhaal, pas in de comments zwak je het af), dan gaan ze redenen zoeken om het niet te moeten.
        Die redenen zijn er volop: verkeerd modem, overgenomen klant, weet niks van techniek, het nut is er nu nauwelijks.

        Je had denk ik in je verhaal moeten zeggen: “nu is er nog niks aan de hand, maar wil je voorbereid zijn, ga dan aan de slag. Wij doen dat ook, wij zijn druk bezig om alle zaken aan te pakken.”

  15. Arjan P says:

    Helemaal eens met bovenstaande. Niets doen is de ENIGE optie, want ik heb niet eens een Fritzbox, maar een Speedtouch 716, waar nergens over gesproken wordt. En al die tech-bla zegt mij helemaal niets.

    Volgende keer beter XS4All, deze marketingactie en -kreet is nogal mislukt..

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Het is niet zozeer een marketingkreet, maar een technisch verhaal.
      Als je wilt, kun je een Fritzbox modem aanvragen en ook met IPv6 aan de slag gaan.

      • Kees says:

        Ik ben uiterst geïnteresseerd in IPv6, en heb ook al geruime tijd een tunnel draaien. Desalniettemin ben ik ook een klant met een smalle beurs en een Start-abonnement. Aan bestaande klanten met een Start-abonnement verhuurt XS4ALL vooralsnog geen Fritz!Box 7340.

        Geachte heer Huijbregts, het zou XS4ALL sieren om niet alleen de nadruk te leggen op “acquisitie” van klanten, maar om – onder het mom van “klantretentie” – al uw klanten bij een contractverlenging een nieuw huurmodem met native IPv6-ondersteuning op te sturen.

      • Arjan P says:

        De kreet is ‘Nietsdoen is geen optie’, met daaronder een technisch verhaal – okee. Maar als ik vervolgens denk ‘nou dan ga ik maar eens wat doen’, blijkt mijn modem niet voor te komen. Oftewel, nietsdoen is mijn enige optie, want er worden geen andere opties gegeven. Die Fritzbox heeft behalve IPv6 functionaliteit andere dingen niet die ik nu wel heb, dus ook dat is geen optie – jammer.

  16. Hennie says:

    ipv6-nietsdoen-is-geen-optie ?

    Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat voor veel mensen geldt: ipv6-nietsdoen-is-de-ENIGE-optie

    XS4all profileert zich als de beste provider van Nederland en zij hebben hun zaakjes niet op orde. Overgenomen klanten hebben niet de mogelijkheid om ipv6 te gebruiken en zij hebben de verkeerde modems verstrekt aan een groot deel van hun klanten.
    Ik kan mij voorstellen dat deze klanten niet financieel willen investeren in ipv6.
    Als “de beste provider van Nederland” er al zo’n puinhoop van heeft gemaakt, hoe zit het dan met de slechte providers?

    Ik ga voorlopig, net als veel andere nederlanders, even ipv6-nietsdoen

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Voorlopig nietsdoen is prima, er gaat niks ontploffen en alles wat het nu doet, blijft het gewoon doen. IPv6 is nodig voor de toekomst: voor nieuwe apparaten, nieuwe toepassingen en nieuwe internetdiensten. Wie daarop voorbereid wil zijn kan alvast IPv6 gaan gebruiken. Wie liever even wacht heeft daar alle recht op.

      Ook voor overgenomen klanten komt een oplossing, en op den duur zullen veel meer modems dan die ene Fritzbox IPv6 ondersteunen. Dit is een ontwikkeling die nu plaatsvindt, XS4ALL loopt in de voorhoede van die ontwikkeling. En daarom is nog niet alles geregeld: het duurt een tijd voordat alle modems en netwerken zijn aangepast. Op dit moment heeft de overgrote meerderheid van XS4ALL-klanten de mogelijkheid IPv6 te gebruiken, voor een klein aantal klanten (gelukkig niet “een groot deel van hun klanten“) geldt dat nog niet. Maar ook voor die klanten zorgen we dat ze op tijd op IPv6 kunnen.

      • Rob Spiekerman says:

        Onder het kopje “IPv6 aanzetten en de FRITZ!Box 7340 instellen” van de Technische Helpdesk lees ik nu:

        Hebt u een voormalige Demon- of hccnet-verbinding?
        Dan hebt u een bepaald type verbinding waarop native IPv6 helaas niet mogelijk is. U kunt dit alleen oplossen door bijvoorbeeld TV van XS4ALL aan te vragen (u krijgt dan een andere internetverbinding) of een IPv6-tunnel te gebruiken.

        Is dit dan de oplossing voor overgenomen klanten?

      • Blijkbaar is het aanvragen van TV ‘de oplossing’

        Theoretisch zou het dus ook mogelijk moeten zijn om gewoon een andere internetverbinding te regelen zonder TV. Gewoon op de zelfde manier tegen de systemen van KPN praten alleen alles dat specifiek voor TV is weg laten.

  17. Ben says:

    Wanneer gaat Xs4all voor zijn klanten alle abonnements verlengingen het 7340 modem in bruikleen geven? Zou de winstmarge voor de lage abonnementsvorm te klein zijn?
    Niet handig om deze klanten de deur uit te laten lopen.

  18. Otto says:

    Wat even vergeten wordt is dat de ipv6 ondersteuning van xs4all nog niet compleet is: de eigen nameservers van xs4all hebben zelf geen ipv6 adres en je hebt geen mogelijkheid om reverse dns voor je eigen adressen in te stellen.

    Ook de mailservers van xs4all ondersteunen geen ipv6 zo te zien.

    Waarom zouden wij als klant het voortouw moeten nemen als jullie zelf de boel nog niet op orde hebben?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Je hebt gelijk: het IPv6 project is nog niet afgerond, we zijn er nog hard mee bezig. Je moet ook niet het voortouw nemen, maar je kunt als klant van XS4ALL – als enige provider in Nederland – alvast met IPv6 aan de slag.

      • Otto says:

        Ik heb ipv6. Maar wat ik vervolgens zie is dat nuttig gebruik bijna niet voorkomt. Onder andere omdat xs4all een aantel essentiële diensten niet via ipv6 aanbiedt. Kortom, jullie geven een matig voorbeeld.

  19. Siebe says:

    Nu wordt wel mooi geschermd met een 7340 modem wanneer je een verlenging van een jaar aangaat. Maar wat daarbij over het hoofd wordt gezien is dat een 7340 in tegenstelling tot een 7170 geen interne S0 bus (ISDN) heeft. Laat ik nu nog best veel apparatuur op ISDN hebben. Upgraden naar 7340 zou dan betekenen alles weggooien en nieuw kopen.
    Lijkt mij niet.
    Waarom dan niet een model met ook een interne S0 bus?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Zoals ik hieronder ergens ook al schreef: Dit is een ontwikkeling die nu plaatsvindt, XS4ALL loopt in de voorhoede van die ontwikkeling. En daarom is nog niet alles geregeld: het duurt een tijd voordat alle modems en netwerken zijn aangepast.

      Het is gerust bijzonder te noemen dat de producent van de Fritzbox modems bereid is geweest een IPv6 geschikt modem te maken. Vrijwel alle andere modembouwers zijn nog niet zover. Er is nu dus 1 type Fritzbox dat met IPv6 overweg kan, ik neem aan dat ze in de toekomst meerdere modellen gaan leveren die dat kunnen.

  20. Aat says:

    Ben het eens met harry.w. Onbegrijpelijke blabla voor normale mensen , die door dat soort geheimschrijvers digibeten worden genoemd. Geluk er mee. Ik heb evenals Ewout een ander type FRITZ!box. Het lijkt mij dat degenen die uitsluitend met IP6 werken een probleem hebben als zij mij willen bereiken. Ik zit daar nog niet zo mee. Zag zojuist in mijn codes abc-tje dat ik zowaar heb genoteerd onder de letter F: FRITZ!box FON WLAN 7170 te bezitten, met verwijzing : zie S. Bij de letter S lees ik: voor Service plus (?) FRITZ 7340modem nodig. Het zal wel.

    Uw tekst hieronder van “U kunt de …” t/m “” is een mooi voorbeeld van wat ik in mijn eerste zin zeg. Enig idee hoeveel van jullie klanten dit iets zegt? 1%? 10%? Uw vraag om aan te vinken als ik geen ‘spammer’ ben, vind ik vreemd. U stuurt mij, jullie klant, deze Nieuwsbrief. Toch? Maar goed, stel ik ben van de concurrentie en schrijf daarom een pissige reaktie, moet ik dan wel of niet aanvinken, want dat ik daar eerlijk zal reageren staat natuurlijk vast……?!

    Vr.gr. Aat. (m)

  21. Sjors says:

    Nieuwe klanten krijgen het 7340 modem; bestaande klanten met het laagste abbo met 7170 modem moeten opwaarderen om het 7340 te krijgen.
    Xs4all is zo bezig met het borstkloppen de beste provider te zijn dat ze de klanten hierbij vergeten…. Tijd om een andere provider te zoeken.

  22. H. Sekeres says:

    Onderschrijf de laatste paar reacties absoluut. als mijn garagist zo handelde om mij zelfstandig een turbo in te doen bouwen waar ik zelf niet om gevraagd zou hebben, begon ik ernstig aan de inrichting van zijn bovenkamer te twijfelen.

  23. Brekelip says:

    Zowel G Philippens
    Denk dat xs4all per regio/postcode/modem/ deze omschakeling zal realiseren , dus ieder aansluiting voorzien van nieuwe Fritzbox en instructies ( staan al op internet) . blijft het ook logistiek overzichtelijk . Vreemd dat er de suggestie wordt gedaan dat dit vanuit de gebruiker moet worden geinitieerd Wie heeft er nu belang bij ????

  24. G. Philippens says:

    Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Lex (geplaatst 19 april 2011 om 9.10pm) waarin vermeld staat dat de concrete info wat te doen bij welke situatie, volledig ontbreekt. Ook ik wordt gehost door xs4all dus ga ik ervan uit dat alle benodigde info over mijn modem (geleverd en geïnstalleerd door xs4all) geheel en al bekend is. Dus verwacht ik in deze een concreet voorstel van xs4all.

  25. Ewout says:

    Voor een provider die zo prat gaat op klantvriendelijkheid en alle prijzen die het in de wacht sleept, vind ik, als houder van een door XS4ALL geleverd modem (7170), dit een slechte actie. Hoop dat dit foutje spoedig hersteld wordt.

  26. lex says:

    Helemaal eens met Harry W.
    XS4All blijft me bestoken met berichten dat ik “iets” zou moeten doen, zonder te zeggen wat dat concreet betekent.
    Een half jaar geleden heb ik hierover naar de helpdesk gebeld, en die zeiden dat ik voorlopig helemaal niets hoefde te doen. Mijn website wordt gehost bij XS4All, en die blijft bereikbaar, en het blijft voor mij voorlopig ook mogelijk alle websites te bezoeken.

    Als je nu je klanten toch wil informeren, zet er dan concrete informatie bij.
    Zoals een tabel: als je die-en-die modem hebt dan moet je dat-en-dat doen.
    En als je website zo-en-so wordt gehost dan moet je dit-en-dat doen.

    Dan weten we waar we aan toe zijn.

  27. Harry W says:

    Van al deze techno-talk begrijp ik helemaal niets! Zo dien je niet met klanten te communiceren!

    Wanneer een leverancier graag wil, dat ik als klant iets ga doen, dan verwacht ik van de leverancier, dat hij mij een persoonlijke brief of e-mail boodschap stuurt, waarin helder en duidelijk staat wat ik wanneer en waarom moet doen en hoe de leverancier mij gaat helpen om het doel van de leverancier te bereiken.

    Het lijkt erop, dat XS4ALL graag wil, dat ik als klant iets ga doen. Zoiets heb ik bij toeval gelezen in een nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief wordt weer doorverwezen naar een webpagina, waarop allerlei stukjes van verschillende artikelen staan, waarna weer een x aantal keren moet worden doorgeklikt naar steeds weer andere stukjes tekst. Het is mij als klant volstrekt onduidelijk, of ik de volledige boodschap van de leverancier uiteindelijk tot mijn beschikking heb gekregen.

    Graag ontvang ik van mijn leverancier XS4ALL een helder, eeneenduidig en op mijn situatie toegesneden antwoord op de vraag
    – of ik iets moet doen en, zo ja,
    – wat ik
    – wanneer en
    – waarom moet doen en
    – hoe mijn leverancier XS4ALL mij gaat helpen om het doel van XS4ALL te bereiken.

    • Henk Lentink says:

      Henk Lentink

      Helemaal eens met de reactie van Harry W, een digibeet als ik weet van de techniek niets af, dus duidelijke uitleg en of het echt noodzakelijk is.Van de “beste provider”verwacht je meer.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Het was niet mijn bedoeling om digibeten een ongemakkelijk gevoel te geven. Kijk eens naar het filmpje op Youtube waarin ik uitleg hoe het zit, hopelijk maakt dat meer duidelijk.

      • Harry W says:

        Ik houd er niet van om mijn leverancier te betalen voor diensten en vervolgens door die leverancier op speurtocht gestuurd te worden. Als XS4ALL (op een na) beste internet service provider wil worden /blijven, dan dient deze klacht serieus genoemen te worden en niet te worden afgedaan met de boodschap “Kijk ens naar het filmpje”. Niels Huijbregts (en kennelijk veel meer mensen bij XS4ALL heeft niets van communicatie met klanten begrepen.

      • Als eerst die klachten van dat nieuwe modem opgelost zijn dan pas……… ga ik overstappen.
        groetjes en Noflik wykein
        wie zegt mij dat hier geen spam in zit ergggggg dom om dat te moeten aanvinken is ook ergg klant vriendelijk !!!!!!!

      • Als eerst die klachten van dat nieuwe modem opgelost zijn dan pas……… ga ik overstappen.
        groetjes en Noflik wykein
        wie zegt mij dat hier geen spam n zit ergggggg dom om dat te moeten aanvinken is ook ergg klant vriendelijk !!!!!!!

    • rené says:

      helemaal mee eens met reactie van Harry W d.d.19 april …..dit is geen manier van doen, de “beste provider” onwaardig.

  28. Tomco says:

    Ik zou ook best willen, alleen de hardware ondersteuning blijft erg beperkt of zit in de beta fase. Bovendien moet ook de instellingen van de firewall kloppen, want IP4v is niet IP6v beschermd. Zo schrijdt internet sneller voort dan de techniek die het zou moeten ondersteunen. Ik wacht dus nog even. Dan maar even geen IP6v.

  29. Rosita Lo says:

    Ik heb een pack-abonnement (buitenland).
    Kan ik ook op IPv6 overstappen?
    Ik gebruik een modem/router van Movistar.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Of je gebruik kunt maken van IPv6 hangt af van je provider in het buitenland. Vraag het ze eens!

  30. B. Slager says:

    Het blijft voor mij een onduidelijk verhaal over wat er allemaal moet gebeuren om over te stappen. Zoals b.v. moet mijn lokale netwerk ook over naar IPv6 (en moeten dus al mijn lokale apparaten IPv6 aankunnen.)

  31. Franz Korntner says:

    Eigenlijk is dit een beetje stemmingmakerij. Ja IPv4 adressen raken op, maar dat komt eerder doordat er slordig mee wordt omgegaan. NAT en tunneling zijn in de meerderheid van thuis configuraties prima te gebruiken. Dat xs4all extra IP adressen in blokken van 8, 16 of 32 aanbiedt draagt bij aan deze verkwisting. Als xs4all de instelling zou hebben dat klanten standaard achter een NAT adres zitten en pas een statisch IP adres krijgen door daarvoor te betalen er plotseling bakken met blokken IPv4 weer vrijkomen.

    • Otto says:

      Dat is toch echt niet correct. Zelfs al zouden alle uitgeven ipv4 blokken twee maal zo efficient gebruikt worden, dan zouden de ipv4 adressen nog steeds erg snel op zijn. De vraag is erg gegroeid, dat er iets moet gebeuren. Efficiencter gebruik koopt je wat tijd, maar niet veel.

  32. Peter says:

    Wil best overstappen, maar dan moet ik een switch gaan aanschaffen, daarom wacht ik dus nog even. Nieuwe modem heeft namelijk maar 2 poortjes.

  33. jeroen A says:

    Ik heb twee vragen die ik niet beantwoord zie op de xs4all site:

    Kan ik ook normale (oude IP4) websites blijven bezoeken als ik (via tunnel) op IP6 overstap?

    Moet ik naast een nieuw modem, een ander netwerk dan het ex-demon netwerk oof een andere netwerkkaart in de pc en de wifi verbindingen van de laptops hangen?

    • IPv6 en IPv6 werken naast elkaar (met een tunnel werkt het IPv6 zelfs gedeeltelijk over IPv4). Ook wel je kunt gewoon gebruik blijven maken van IPv4 only diensten.

      Je hoeft geen nieuwe netwerkkaart oid te kopen, vanaf Windows XP (SP?) ondersteunt Windows IPv6. Als Linux gebruiker hoef je je ook geen zorgen te maken, hierin zit de ondersteuning ook al een geruime tijd.

  34. Rob Spiekerman says:

    In de nieuwsbrief van september 2010 stond dat alle klanten van XS4ALL aan de slag zouden kunnen met IPv6. Later heeft een tijdlang op de website gestaan dat dit niet geldt voor ex-Demon en ex-Cistron klanten.
    Begin februari 2011 is mij verzekerd dat voor deze groep, waartoe ook ik behoor, een oplossing zou komen en dat deze oplossing een minimaal effect zou hebben. Dus bijvoorbeeld geen ander e-mailadres, denk ik dan.
    Waar blijft deze oplossing??

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Ex-Demon en ex-Cistron klanten zitten op een ander netwerk, waar IPv6 niet native mogelijk is. Maar ook die klanten kunnen zeker met IPv6 aan de slag: via een IPv6 tunnel. Dat werkt technisch anders, maar het heeft hetzelfde resultaat: je kunt het hele internet, dus IPv4 en IPv6, bereiken. Dit is ook voor gebruikers van een FB 7170 een makkelijke manier om IPv6 te gebruiken. Klik voor meer info over tunneling.

      • Patrick D says:

        Wordt die IPv6 tunnel dan net zo ondersteund (met een 7340 bij voorbeeld) als native ipv6? Zodat ik als dat problemen geeft met telefonie/televisie op jullie kan terugvallen? Voel me als ex-Demon-klant anders mooi gen***d. Heb wel begrip voor de technische achtergronden, maar als betalende klant daar uiteindelijk geen boodschap aan.

      • Remco van Zuijlen says:

        Als ik me niet vergis kan je bij de 7340 ook opgeven dat je via een ipv6 tunnel wilt verbinden. Misschien niet bij de tunnelbroker van XS4ALL, maar wel bij bv sixxs.net (een andere (gratis) ipv6 tunnel provider).

        Het kan dus wel.

      • Patrick D says:

        Dat het kan weet ik ook wel, ik heb genoeg technische achtergrond om het te kúnnen. Waar het me om gaat is dat ik hetzelfde betaal als andere klanten, en een verlaagd ondersteuningsniveau krijg. De ‘achterban’ hier accepteert niet dat ik – zoals in de goede jaren ’90 – ga knutselen en de verbinding er (incl. telefoon) een avond uitligt zonder dat de helpdesk helpt.

      • Tunneling is (zoals ook Rob) aangeeft een experimentele dienst, daarnaast moet er als je een 7170 hebt, altijd een computer aan staan om de rest van IPv6 te voorzien.

        Het zou mooi zijn als er een betere/mooiere oplossing zou komen om klanten over te zetten naar een lijn waarom wel native IPv6 mogelijk is. Scheelt jullie op den duur ook het onderhouden van twee netwerken.

        @Niels: Zou je overigens kunnen aangeven hoe ik eventueel makkelijk aan een bruikleen 7340 kan komen?

      • Rob Spiekerman says:

        IPv6 tunneling is een experimentele dienst, dus waarschijnlijk tijdelijk. Bovendien heeft dit de maximale moeilijkheidsgraad (drie rode blokjes) en wordt dit niet ondersteund door de helpdesk.
        Dit kan niet de oplossing zijn waarop ik zit te wachten.

  35. Bas de Bakker says:

    Ik zou wel willen, maar het modem dat ik van jullie heb (FritzBox 7170) ondersteunt het niet. Dus als jullie me nu even een nieuwe in bruikleen geven, graag.

    • marjon says:

      Ik heb ook een 7170, van xs4all gekregen na verlenging van mijn contract. Hiermee kan blijkbaar geen ipv6 geconfigureerd worden. Als antwoord op mijn vraag hierover kreeg ik als antwoord dat ik maar iets met ipv6 tunneling moet proberen.
      Staat een beetje haaks op de uitspraak van xs4all dat het voor xs4all-klanten geen probleem is om over te stappen op ivp6!

    • Dirk van de Stege says:

      Al bij de eerste aankondiging van XS4ALL heb ik gevraagd hoe te handelen als je een 7170 hebt. Antwoord: wacht nog even, je krijgt een oplossing aangereikt over enige tijd. Nou, die oplossing zie ik dus niet.
      Onduidelijk en een beetje tricky allemaal, is dit de invloed van KPN?
      Krijgen we een ander modem of niet? En zo ja, wat zijn de condities?

    • Eric Zuur says:

      Hier ben ik het helemaal mee eens.
      XS4All wil graag mensen op IPv6 hebben, maar toen ik pas vroeg of ik dan ook een ander modem kon krijgen was dat alleen mogelijk door mijn abonnement te upgraden. Jammer hoor…
      Verlengen is voor mij geen probleem, maar ik wil niet upgraden naar een duurder abonnement.

      • Maarten says:

        Als ik dat zou kunnen, dan zou ik het overwegen. Ik kan hier niet eens 8mbit krijgen.

    • info says:

      We wachten met spanning de juiste reactie van XS4all af. Kennelijk is er niet zo goed nagedacht over deze marketing actie.

    • Volgens mij krijg je een 7340 in bruikleen als je je contract voor minimaal 1 jaar verlengd.

      • Maarten says:

        Is dat zo? Ik zou graag m’n abonnement verlengen als ik een modem met ipv6 zou krijgen.
        Ze vertelde op een gegeven moment dat ik er binnen een week 1 zou krijgen. Na twee weken gebeld en toen is me verteld dat de aanvraag was afgekeurd. Ze hadden niet de moeite genomen om mij een email te sturen.

      • Alex Erne says:

        Vreemd dat ze alleen bij verlenging de nieuwe 7340 geven. Ik ben rond kerst 2010 naar XS4All overgestapt en heb nog die oude 7170 gekregen :-(

        Met alle liefde zou ik IPv6 willen ondersteunen, maar ja, als XS4All me dat niet toestaat…