Open Source webmail-software Roundcube krijgt een make-over. Onze bijdrage aan de crowdfunding-campagne gaf het laatste zetje om het doel te bereiken!

XS4ALL maakt graag gebruik van Open Source software: software met openbare broncode. Iedereen die dat wil, kan kijken hoe de software werkt en kan meebouwen aan nieuwe versies. Zo’n softwarepakket is daardoor aan te passen aan eigen behoeftes, en omdat er een heleboel mensen naar kijken zijn eventuele zwakke plekken in de software meestal snel gevonden en opgelost. Dus ook voor security is Open Source een goed idee.

Een goed voorbeeld is Roundcube, onze webmail software. Volgens ons de beste webmail software ter wereld. XS4ALL programmeert al jaren mee aan uitbreidingen en verbeteringen. Voor een grote nieuwe update van Roundcube vindt nu een crowdfundingproject plaats.  Roundcube is voor iedereen gratis te gebruiken, maar voor een volledig nieuwe versie is geld nodig. Dat halen de ontwikkelaars nu op met een campagne op Indiegogo. Gisteren werd het doel van $80.000 bereikt, mede door onze bijdrage. Daar zijn we trots op!

De komende tijd gaat hard geprogrammeerd worden aan nieuwe features zodat Roundcube nog beter wordt. We weten zeker dat onze klanten daar blij van gaan worden: Roundcube krijgt calendar-ondersteuning, cloud-integratie, video-conferencing en nog veel meer!

Deel dit:

Reacties

  1. Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

    Dank voor alle reacties en kritiek. We hebben in afwachting van de nieuwe – responsive – versie van Roundcube een tussenoplossing bedacht voor de problemen die velen ondervinden met de nieuwe webmail. Zie mijn blogartikel hierover.

  2. anoniem says:

    Net ontdekt: https://webmailclassic.xs4all.nl/ Mooie oplossing!

  3. anoniem says:

    Ja, nu is het op dit account oké met 1024×768! Dank! Mag dat ook op mijn andere mailboxen? :-)
    En al die kritiek op roundcube voor de webmail vind ik voor op een pc niet helemaal terecht.
    Volgens mij is het een prima toepassing!
    Maar ik heb geen ervaring met mail op mijn mobieltje… Ik ben nog van een generatie die niet 24 uur per dag per mail bereikbaar is … :-D

  4. Bas says:

    Xs4all luister naar de klanten en klachten! Behoudt de oude webmail voor mobiele apparaten! De nieuwe webmail is een achteruitgang van de service! Imap is voor mij en vele anderen optie op de mobiel!

  5. Jeannette says:

    Beste xs4all’ers,
    In navolging van velen boven mij ben ook ik niet erg gelukkig met de nieuwe webmail. Ik begrijp best dat jullie een open source initiatief als roundcube willen ondersteunen en dit dan vervolgens willen gebruiken in jullie eigen webomgeving, maar mijn mening is dat jullie webmail hierdoor eerder slechter dan beter is geworden. Niet allen op mobiele devices, maar ook in een pc-omgeving.

    Ik vraag jullie dan ook om zo spoedig mogelijk de mogelijkheid tot het gebruik van de oude versie van webmail in ere te herstellen en ga er vanuit dat dit dan ook binnen de kortst mogelijke tijd zal gebeuren.

    xs4all staat ten slotte voor een goede service naar haar klanten, …………. toch???

  6. Mieke says:

    Webmail kan ik niets mee. Ik heb (jaja, ik weet het) een Windows Phone van mijn werk waar ik graag via webmail mijn XS4all mail op wil inzien. Ik zie de helft van de afzenderregel en niets van de tekst. Kan ook niets instellen, veranderen of scrollen. Heb er niets aan! Weg ermee! Of maak een mobiele versie.

  7. karin says:

    Met die roundcube is het een drama op een klein scherm (mobiel). Geef mij maar de oude webmail terug dat was veel overzichtelijker.

  8. Stefan says:

    Nou, leuk dat Roundcube: “Volgens ons de beste webmail software ter wereld” dan ben je wel de enige beste XS4All. Dat OS-pakketje kost mij emails (en dan hebben jullie nog mazzel dat ik het niet meer zakelijk gebruik…). In vrijwel alle email-clients die ik heb gebruikt, kun je instellen dat als je een email delete of als spam rapporteert dat je dan terug gaat naar de Inbox – in plaats van het volgende mailtje te openen!!!!
    Een dergelijke instelling is nergens terug te vinden in die ronde kubus van jullie (De naam alleen al had een aanwijzing moeten zijn dat het bagger is ….), en nou is het me dus al meermalen gebeurd dat ik, uit macht der gewoonte, op “rapporteer als spam” klik, en daarna op delete (want zo ging dat bij Squirrelmail). Als je dat in die vierkant bal van jullie doet, ben je dus ook het volgende mailtje kwijt uit je inbox. Lekker gedaan jongens.
    En even voor de record: ik gebruik die ronde kubus op desk- c.q. laptops, heeft dus allemaal niks met schermruimte te maken. Webmail is verdomd handig als je bij klanten zit waar je niet of slechts met veel moeite het net op kan, maar dan moet die webmail wel een beetje behoorlijk werken of behoorlijk in te stellen zijn.

    • Henri says:

      Tot 1 augustus: https://oude-webmail.xs4all.nl

      • Yvo says:

        en daarna?

      • Henri says:

        Stefan schreef: “Webmail is verdomd handig als je bij klanten zit …, maar dan moet die webmail wel een beetje behoorlijk werken of behoorlijk in te stellen zijn.” Kortom, ik gaf aan, dat in geval van “nood” de oude webmail nog beschikbaar is … En ja, voor 1 augustus moet men zich de nieuwe webmail “eigen” gemaakt hebben (voor Stefan houdt dat studie in de avonduren in).

  9. Nimble says:

    OK XS,

    Even een nieuwtje: de mensen hier klagen niet omdat ze een zonnesteek hebben, er een scheet dwars zit of dat ze jullie je techproject willen afpakken.

    Wees mild.
    Wees nederig.
    Vergeet het ego even en bied ook de ouwe webmail weer aan.

  10. Albert says:

    Ik word gek van roundcube en kan NIETS meer vinden. Op tablet of mobiel is het helemaal een ramp maar zelfs op een PC is het niks. Misschien als je Outlook gewend bent, maar ik vind het een ramp. Zo is de zoekfunctie verschrikkelijk. En meerdere mails openen in verschilende tabbladen van Explorer is mij nog niet gelukt.
    Activeer alsjeblieft Squirrelmail weer.

  11. Erik says:

    @Edgar
    Experimenteel in die zin dat ze het nu hebben over nieuwe functies, en dat terwijl er nog niks is in te stellen voor de gebruikers.

    Wat de pegels betreft heb je gelijk, zo had ik het nog niet bekeken.
    Maar dan nog, was dit iets waar iemand op zat te wachten? Zonder keuze?
    Waren er potentiële klanten die zeiden “we gaan niet naar XS want de webmail zuigt.”?

    En waar blijt de reactie van XS nu?

    Erik

  12. Edgar says:

    @Erik, roundcube kun je nauwelijks experimenteel noemen. Bovendien, wij weten niet wat xs4all kwijt is aan de onderhoud van hun eigen oplossing (deze leek in-house ontwikkeld). Verder weet ik ook niet of xs4all 80k heeft betaald, omdat er staat dat xs4all zoveel heeft gedoneerd om boven de 80k grens uit te komen…

    Edgar.

  13. Erik says:

    Probleem is dat XS aankomt met een oplossing voor een niet bestaand probleem.
    Of het nou roundcube of wat dan ook is.
    Houd gewoon de oude simpele snelle efficiënte webmail, en geef de keuze voor een nwe experimentele.
    Dat is nu niet gebeurd. Het lijkt nu net alsof XS komt met een oplossing voor een nijpend probleem, voor slechts 80K. Dat is niet zo. Niemand maande XS om een nwe. epxerimentele webmail.

    Chris: nog knap dat je antwoord hebt gekregen.

    Erik

  14. Edgar says:

    Ik ben het met de “klagers” eens dat een roundcube mail website niet werkbaar is op een mobiele telefoon. Maar, dat is een probleem van roundcube. Niet van xs4all. OK, OK, OK, xs4all heeft voor roundcube gekozen… Maar ja, roundcube is ook een desktop oplossing. Ik heb het al jaren in gebruik op mijn eigen webserver.

    Verder zou ik, persoonlijk, geen gebruik maken van webmail. Van welke aanbieder dan ook. Maar gebruik te maken van imap en een mail client op mijn smartfoon. Werkt altijd beter, IMHO.

    • TC says:

      @Edgar
      Ik wil zelf geen imap op mijn telefoon, wat betreft de mailbox waar ik mijn bankzaken regel. De imap via telefoon onthoudt je wachtwoord, vind ik niet veilig. Al raadpleegde ik die mailbox niet zo vaak via mijn telefoon via webmail, dat was wel handig zo nu en dan.

  15. Chris says:

    De nieuwe webmail is totaal niet te doen op mobiel.. In het postvak in zie je net alle details maar helaas net niet het onderwerp. De bovenbalk is dan wel scrollable .. Total epic failure.

    Mailtje gestuurd naar de helpdesk, krijg je als antwoord dat ze nog niets hebben voor mobiel gebruik maar het door sturen naar de ontwikkeling. Je zou ook een app kunnen gebruiken wordt gesuggereerd, maar dan heb je weer de hele mailbox op je telefoon.

    De browser vd telefoon op desktop zetten heeft nut, maar dan werken andere sites die wel oog hebben voor mobiel niet. Google, msn, gmx kunnen het wel, waarom xs4all niet?

  16. drs. Daan says:

    Voila, encore une vote pour le webmail classique!
    Een van mijn favoriete klachten over de nieuwe is deze:
    Het verschil in stijl tussen een knop die wel / niet beschikbaar is (enabled / disabled) is veel te klein (lichtgrijs / lichtergrijs).
    Wat is er in naam des Heeren met zwart gebeurd?

    Anderzijds ban ik blij, en wel hierom: ik lees de email niet op mijn mobiel.
    Op dat formaat ziet er volkomen onhandelbaar uit – en mijn vrouw bevestigt dat dit in praktijk ook zo is.
    Misschien een idee: het foundation-framework is ook open-source, en maakt het met redelijk gemak mogelijk de webapplicatie ‘responsive’ te maken.
    Het linkje naar ‘Sneltoetsen’ kan bijvoorbeeld prima gemist worden op een klein scherm :)

    Hoera voor oude-webmail.xs4all.nl – en hoe wonderlijk dat een reactie van die zijde uit blijft blijven.
    Is het een idee om de oude codebase als open-source vrij te geven?
    Gegroet, goedenacht, Daan

  17. TC says:

    Hier nog een stem voor de oude webmail. Kan ie niet een paar jaartjes langer draaien i.p.v. de 30 dagen op oude-webmail.xs4all.nl? Dan wachten we eerst de make-over af.
    Met de oude was niet veel mis. Ik zie dat in de nieuwe webmail het meteen duidelijk is wat je FROM address is, dat voorkomt fouten als je meerdere e-mailaddressen hebt, maar verder prefereer ik gewoon de oude webmail. Veel duidelijker en sneller in gebruik.

  18. Henri says:

    De oude webmail “was” simpel (bediening), veelzijdig (in termen van flexibiliteit) en informatief. De nieuwe webmail bezit NIETS van voornoemde kwaliteiten … De nieuwe webmail is het resultaat van “techneuten”, die graag grafische interfaces in elkaar knutselen (doe dat ergens anders, a.u.b.!). Het is slechts een kwestie van tijd voordat de “tegeltjes” (metro) hun opwachting maken.
    Zal XS4ALL luisteren naar de klanten die vragen om handhaving van de oude webmail ?
    Zie: https://blog.xs4all.nl/2014/02/19/nieuwe-website-voor-xs4all/

  19. gerard says:

    Kan ik de oude webmail weer terugkrijgen? Als je dan toch bezig bent… ok de oude website?
    Weet iemand een goed alternatief voor xs4all. Ze geven hun geld verkeerd uit!

    • Henri says:

      ** HUN ** geld? ** ONS ** geld! Als klant van XS4ALL draag je maandelijks geld af aan xs4all. Kennelijk is dat ** niet meer ** relevant voor degenen die de zaak bestieren bij xs4all …

      • Ed says:

        Het is altijd goed om te doneren aan open source projekten. Ik zie nergens staan hoeveel XS4ALL heeft gedoneerd. XS4ALL biedt al een paar jaar Roundcube aan tot mijn tevredenheid. Al die mopperkonten hier gebruiken zeker ook nog steeds Microsoft en Apple wanprodukten op hun computers. Dat is pas zonde van je geld!

      • yvo says:

        Beste Ed, ik wil ook op mijn mobiel mijn mail kunnen inzien.. Yvo

  20. yvo says:

    En waarom maakt xs4all eigenlijk gebruik van croudfunding (voor ‘slechts’ 80000eu) zijn toch ‘de beste’ kpn dochter en geen goed doel? Je betaald ernaar als abonnee, dan moeten ze toch gewoon een goed product leveren ipv studenten broddelwerk! Of ben ik te simpel?

  21. gerard says:

    Het zou XS4ALL sieren als het de abonnees die de oude webmail altijd zijn blijven gebruiken, de kans gaf hierrmee door te gaan. Dat deden ze immers niet voor niets. Nieuwe webmail sucks big time op alle fronten, open source of niet. Webmail is voor mail! En die oude was voor 95% perfect. Dit nieuwe spul is niet meer dan een 5 min waard op de schaal van 10!

  22. yvo says:

    Waarom werkt gmail wel al prima op mijn mobiel? Kunnen ze die interface niet overnemen. Ik heb trouwens geen idee wat roundcube inhoud, is het een soort van dobbelsteen?

  23. ryan says:

    Ja ja de helpdesk weet het ook niet….logisch natuurlijk.
    Mensen dien gewoon een klacht via het contactformulier misschien lezen ze dat wel …het worden warme dagen voor XS.

  24. Anneke says:

    Helpdesk weet het ook niet. Ik krijg op mobiele tel idioot beeld ( samsung). Mag ik keuze hebben svp..?

    En graag eens een reactie lijkt me ook gepast voor xs4all..
    Dank

  25. Anoniem says:

    Best leuk die nieuwe webmail. Lekkere frisse kleurtjes!
    Wel ziet het er op een 1024×768 schermpje uit, alsof het meer voor 16/9 is ontworpen…

  26. Arnoud says:

    De nieuwe webmail geef mij een mobiel exit gevoel

  27. eltollo says:

    Ik vind die nieuwe webmail ook maar niks.

  28. Erik says:

    Ik wil ook graag een keuze tussen dit nieuwe en de oude webmail.
    De oude webmail voldoet prima voor mij. Het is simpel en doeltreffend.
    Ik zit niet te wachten op alle nieuwe functies. Prima dat XS er hard aan heeft meegewerkt, maar geef een optie voor het nieuwe, en behoudt de oude.
    De nieuwe interface is niet fijn, en bovendien: in de oude webmail zag ik geen melding van spamberichten.
    Nu zie ik meteen als ik inlog hoeveel er in mijn spambox staan, dat leidt enorm af.

    • Stefan says:

      Mee eens. Wat is dit toch tegenwoordig: iedereen schuift je “updates” en “verbeteringen” door de strot waar je niet om gevraagd hebt. Waarom nou toch ook XS4All? Gaan jullie nou net als Google mijn instellingen en apps en weet ik wat nog meer aanpassen zonder dat ik daar om gevraagd heb? Net zoals de televisiekanalen die jullie doorgeven?
      Geef me dan net zoals vroeger de keuze welke webmailclient ik wil gebruiken. Roundcube irriteert me mateloos: nou moet je ineens dubbelklikken op een email als je het preview-venster niet wil gebruiken. Hoezo dubbelklikken? Dit is het internet hoor, een enkele klik op een link is genoeg!
      Ga maar weer eens zelf wat bouwen dan weet ik tenminste wat ik heb. Inmiddels bijna voor alles moeten doen…
      Zucht…

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Helaas is het soms noodzakelijk, over te stappen op nieuwe software. Zie mijn blogartikel hierover.

      • Andere gebruiker says:

        Helemaal mee eens. En als je klachten stuurt aan XS4ALL over de manier waarop wij hiermee zijn overvallen, dan krijg je daar geen enkele reactie op.
        De oude twee webmailmogelijkheden werkten prima. Graag squirrelmail weer terug!

  29. Olaf says:

    De nieuwe webmail werkt voor geen meter op een mobiel. Heeft geen enkele sukkel bij xs4all dit getest? Als ik roundcube wil gebruiken klik ik wel op het linkje.

  30. Ron says:

    De gebruiksvriendelijkheid gaat serieus achteruit met deze layout en gebruikte fonts. Functionele verbeteringen zie ik nu niet, maar wellicht later wel. Adviseer om een interface expert in te schakelen, want deze implementatie is ronduit slecht.

  31. Elt says:

    Jammer van het verdwijnen van de oude webmail. Was overzichtelijk en werkte goed.
    Die nieuwe webmail lijkt wel alles te doen, maar kwa vormgeving is het lelijk: veel te zwart. Als je berichten naar mappen verplaatst zie je niet of je het goed doet.
    Het zou beter zijn geweest als de oude webmail naast de nieuwe zou zijn gehandhaafd.

  32. ryan says:

    Eigenlijk verbaasd het mij een beetje dat XS geen reactie geeft…zou het oprechte commentaar allemaal ingecalculeerd zijn?
    M.a.w die houden vanzelf wel op met zeuren?,,,,ongepast! en zelfs onbetamelijk!
    Mogelijk tijd voor BOYCOT middels FACEBOOK?
    Er is net een nieuwe directeur …toch? LAAT VAN JE HOREN DUDE!!!

    • Johan says:

      Je kunt natuurlijk elke dag je gehele mailbox synchroniseren met een outlook pst die je bij het opstarten verwijderd. Dan wordt de server ook grijs en zwart net als de interface :-)

    • Henri says:

      Verbaasd, Ryan? Je kunt hieruit een les voor het leven trekken: volg de massa (c.q. de “hoofdstroom”), dan ben je veilig; zo niet, dan word je uiteindelijk volledig genegeerd (mogelijk zelfs geelimineerd). Such is live. No escape possible. Niet boos worden; heeft geen zin.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        We negeren niet hoor, we waren alleen niet zo snel met reageren. Er is nu een oplossing, in afwachting van de nieuwe responsive Roundcube.

      • ryan says:

        HAHAHAHAHA. LOL!

  33. woud says:

    Ik zie zwarte balken zonder tekst en waar zwarte tekst is het wel klein.
    Hoe was het ook alweer? Als het niet kapot is moet je het niet repareren?

    /

  34. Bart KH says:

    1) Dat de broncode openbaar is garandeert bij lange na niet dat fouten ook snel worden gevonden en worden opgelost. Denk aan OpenSSL, waar gigantische gaten in zaten.
    2) De “oude” webmail voldoet voor mij prima. Ik heb geen enkele behoefte aan bloatware met calendar-ondersteuning, cloud-integratie, video-conferencing en nog veel meer!
    3) Geef dan tenminste de keuze tussen de huidige, “simpele” webmail en de nieuwe, bloated, Roundcube.

    • Henri says:

      Yup. Het bestaan van Roundcube is mij al jaren bekend. Niets voor mij, toen niet, en nu niet (ja, recent nog een “blik” geworpen op Roundcube). XS4ALL ????? Keuze !!!!! De simpele webmail voldoet prima voor mij.

      • ryan says:

        Dank voor jullie bijval, dat mobiele verhaal kende ik niet een provider met FIRST CLASS internet zou hier ook naar moeten luisteren,toch? Dames en heren van xs4all graag uw commentaar.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        We hebben geluisterd naar alle kritiek en er is nu een oplossing in afwachting van de nieuwe, responsive Roundcube. Zie mijn blogartikel hierover.

      • avatar1 says:

        Niels
        Hulde voor het feit dat er nu Roundcube wordt gebruikt; Voor allen “out there” “a mail client is a mail client, irrespective of the OS”
        Heb altijd met FreeBSD gewerkt en het “compileren” van een mail client is een “piece of cake” maar kan me voorstellen dat voor veel mensen een verandering een zekere mate van irritatie kan veroorzaken. Dat veranderd niks aan de werking van je mail client. En met een vooruitzicht van een “Responsive Roundcube” , I’m really looking forward.
        Nogmaals hulde aan xs4all en de progressieve vooruitgang. Noting better then xs4all because it is (A)ccess (F)or (A)ll

  35. De Webrichtlijnen zijn een door de Nederlandse overheid vastgestelde open standaard
    https://www.webrichtlijnen.nl/ & https://www.accessibility.nl/

  36. Geachte heer/mevrouw,
    Betreffende nieuwe en enige webmail vanaf 1 juli aanstaande (ex roundCube):Kunt u iets doen voor ouderen
    en voor mensen die géén adelaren ogen hebben en dat isde grijze achtergrond kleur v/d boven balk
    waar staat:
    VERNIEUWEN T/M MARKEREN….MEERinclusief mini/micro driehoekjes bij
    BEANTWOORD…, DOORSTUREN & MARKEREN
    Die grijze achtergrond, de tint daarvan, wat lichter maken ? zodat meer
    contrast ontstaat…
    Amicale groet / relatie 684.396. / Hamawy te Voorschoten

    • Frank says:

      Ik gebruik wel eens [Ctrl] samen met [+] om in de browser de tekst te vergroten, helpt misschien?
      [Ctrl] samen met [-] maakt het kleiner.

  37. Rob says:

    Roundcube , ok. De kleuren zijn psychologisch verkeert gekozen, zwart en grijs maakt somber ( denk oa. aan het weer).Voor mij mag een zonniger uitstraling hebben. Er zijn genoeg mensen met Open Source bezig dus mij verwachting blijft hoog dat aangepast kan worden.

  38. Bezz says:

    Mee eens, Ana. Roundcube werkt prima (veel beter dan die oude web-interface, m.i.), maar god, wat is de huidige style deprimerend. Maak er wat moois van.
    100 pt.!

  39. Ana says:

    Kan iemand dan eens kijken of de interface wat frisser kan? Wat minder grijzig, wat meer in lijn met hoe contrastrijk de huidige webmail oogt? Ik vind het een tikje vermoeiend om mee te werken..

    • Ana says:

      wordt op mijn wenken bediend: ‘The first thing we’re doing is giving Roundcube a modern and gorgeous fluid user interface for the desktop.’. (op de indiegogo-pagina)

  40. Wim says:

    Misschien is het ook een idee om eindelijk eens de mailbox grootte limiet in lijn te brengen met wat andere providers normaal leveren?

  41. Luc says:

    Dit is precies waarom XS4ALL mijn ISP is. Niet de goedkoopste zijn maakt mij weinig uit als het geld goed besteed wordt (aan het netwerk, maar ook aan dit soort projecten)!

  42. ryan says:

    Tja, mooi inderdaad open source toch vind ik het jammer dat er geen keuze is .je MOET mee richting roundcube!
    De helpdesk zal na 1 juli overuren draaien ben ik bang……nog 6 dagen..;-( ik stem tegen!

    • patrice says:

      Ja, het lijkt de OVChipkaart wel! Nu is Roundcube vast wel onvergelijkbaar beter dan de OVShitkaart, maar dan toch. Afin, gelukkig hoef je niet helemaal cold-turkey: ik blijf nog tot 31 juli oude-webmail.xs4all.nl gebruiken en wen ondertussen langzaam aan het nieuwe

      • patrice says:

        Pollens! Ik wilde op de post van Ryan reageren (25 juni 2015 om 17:46)

      • yvo says:

        Waarom werkt gmail wel al prima op mijn mobiel? Kunnen ze die interface niet overnemen. Ik heb trouwens geen idee wat roundcube inhoud, is het een soort van dobbelsteen?

    • Ludo says:

      Roundcubeis misschien mooi, maar op een mobiel is het een ramp. Ik heb samsung Galaxy, daarop is Roundcube gewoon niet te doen. Bovendien houd ik van eenvoud. En houd ik ook van oud en vertrouwd. Ken die oude webmail al zo lang. Waarom moet ik gedwongen verhuizen? Geef inderdaad de keuze. Of maak Roundcube voor mobiel ook geschikt.

      • Frank says:

        Goed punt van Ludo. Juist op een klein scherm van een mobiel (bedrijfstelefoon waardoor geeen koppeling met imap.xs4all.nl mogelijk is) was de oude webmail redelijk te doen, maar Roundcube lastig. Nu zie ik op http://roundcubeskins.net/latest-news/ dat er wel skins zijn voor Roundcube. Ik denk dat ik maar eens mijn eigen server gaan opzetten, dan kan ik daar zelf een oplossing voor maken.

      • Marcel says:

        @Ludo, door op smartphones “request desktop site” te doen wordt roundcube beter weergegeven.

      • Johan says:

        Ja aan mobiel gebruik denken is niet het eerste idee van xs4all. Die countdown vreet accutijd.

    • Henri says:

      Volkomen mee eens! Je hebt geen keuze: NIET echt XS4ALL!

  43. Eric says:

    Goed nieuws.
    Kanniewachte op die calendar-ondersteuning.
    Is dit een voorbode van een opleving bij XS4ALL?

  44. Johan says:

    Mooi streven om niet alleen OpenSource te gebruiken maar om ook iets terug te geven (tijd en donaties) aan de community. Alle abonnees van XS4All dragen dus nu (indirect) bij aan de OS-beweging. Nu XS4All graag nieuwe features wil gaan implementeren, gaan jullie dan ook de plugin https://github.com/tofi86/Roundcube-Plugin-Threecol-Layout eens invoeren? Sinds November 2013 heb ik die plugin al bij xs4all.nl gemeld, maar er is nog steeds niets mee gedaan.
    Wellicht kan roundcube dan ook het crashen van de nieuwe webmail op het Symbian platform oplossen. De oude webmail werkt, nog maar 5 dagen :-(, wel naar tevredenheid op GSM’s die zo slim gemaakt zijn dat ze het meerdere dagen zonder opladen vol houden.

    • Johan says:

      Hi, Heb gevonden waar je xs4all wel kunt raken met je klacht (dit forum geeft geen reacties van xs4all): meldt je aan voor de consumentenbond provider test en stem xs4all omlaag. Aanmelden kan op: https://internetpanel.consumentenbond.nl/providermonitor/
      Ben benieuwd hoelang dit bericht bestaat.

      • Sylvester says:

        Je kunt ook gewoon een mailtje sturen naar info@xs4all.nl de normale ingang. Maar als je iets voorstelt als een idee is het natuurlijk niet zo dat XS4ALL (of welk bedrijf dan ook) het dan ook direct invoert.