In april hebben we onze privacyverklaring helemaal opnieuw vormgegeven. De reacties waren positief en we waren erg tevreden. Maar hoewel we erg zorgvuldig te werk waren gegaan, waren een paar punten toch nog niet helemaal goed. Daarom nu een aanpassing.

De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:

Wijzigingen in de privacyverklaring
In de vorige versie stond dat de privacyverklaring kan worden aangepast als daar aanleiding toe is, en dat de meest actuele versie op onze website te vinden is. Dat klopt wel, maar zo leek het net alsof klanten zelf maar in de gaten moesten houden of de privacyverklaring gewijzigd was. Dat was natuurlijk niet wat we bedoelden. Daarom staat er nu duidelijk in dat we onze klanten altijd per e-mail op de hoogte stellen van belangrijke wijzigingen. (Inleiding, pagina 2)

Marketinganalyse
XS4ALL voert analyses uit op klantgegevens, om de dienstverlening te verbeteren en om klanten gericht te kunnen benaderen met informatie die relevant voor ze is. Zo’n analyse laat bijvoorbeeld zien welke klanten een televisieabonnement hebben, zodat we die klanten tips kunnen geven. (Zie artikel 3.7).

Soms delen KPN en XS4ALL gegevens met elkaar voor marketinganalyses. Bijvoorbeeld omdat klanten die zowel bij XS4ALL als bij KPN diensten afnemen, mogelijk aanspraak kunnen maken op een korting of ander voordeel. (Zie artikel 9).

Als u niet wilt dat uw gegevens op deze manier gebruikt worden, dan kunt u op mijn.xs4all.nl bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens voor marketinganalyses.

Anoniem of niet?
In de vorige versie stond dat analyses en rapportages die we maken, anoniem zijn. Dat blijkt niet helemaal te kloppen: strikt genomen zijn rapportages pas echt anoniem wanneer de brongegevens waarop ze zijn gebaseerd, zijn vernietigd. Zolang de gegevens nog bestaan, is een rapportage dus nooit helemaal anoniem. Daarom hebben we de tekst op verschillende plekken aangepast. Aan de rapportages zelf verandert niks: daarin staat nog steeds informatie op geaggregeerd niveau (dus alle klanten bij elkaar opgeteld). Geen informatie op individueel niveau.

Tracking op onze mailings
We sturen mailings en nieuwsbrieven naar klanten die daar prijs op stellen. Die mailings bevatten trackers, waardoor we kunnen zien hoeveel mensen de mailing geopend hebben, en of lezers hebben geklikt op een link. Zo weten we of het bericht gewaardeerd wordt, en welke artikelen het meest worden gelezen. Met die informatie kunnen we onze nieuwsbrieven nog beter maken. (Artikel 8).

De privacyverklaring is hier te lezen.

Deel dit:

Reacties

  1. Ron says:

    Kom op XS4all blijf alert, wordt geen KPN-kloon! Mooi *^%%*& dat XS4all in augustus doorgeeft dat ze al drie maanden ongevraagd een marketinganalyse doorvoeren. Gaan jullie de ontvangen data verwijderen als iemand aangeeft hier niet aan willen meewerken? grmbbll een tracker in de mailing, waar bent u mee bezig…