Uzelf beschermen tegen online oplichting. Het hoeft niet lastig te zijn. Met deze 5 tips leren we u phishing (nepmails) en malafide websites herkennen. De kans dat u beet wordt genomen door internetcriminelen is zo een stuk kleiner. Beloofd!

1. Wie is de afzender?

Van alleen de naam kunt u in ieder geval niet uitgaan. Die kan iedereen naar wens aanpassen. Interessanter is het e-mailadres dat gebruikt is om het bericht te verzenden. Klik of tik op de naam van de afzender. U ziet vervolgens het e-mailadres. Komt de domeinnaam, het stukje na de ‘@’, niet overeen met de officiële website? Dan is de e-mail waarschijnlijk nep. Een voorbeeld:

Waarschijnlijk echt: noreply@debijenkorf.nl
Nep: bijenkorf@mx2.besteinvesteringen7.net

Het kan voorkomen dat behalve de naam ook het e-mailadres is gekopieerd. Blijf daarom altijd alert op welke links en bijlages u opent. Installeer beveiligingssoftware zoals F-Secure.

2. Waar gaat de link heen?

Krijgt u een betaallink of wordt u doorgestuurd naar de inlogpagina van een instantie? Check dan vóórdat u klikt eerst de link. Laat uw cursor boven een link zweven, maar klik nog niet. U krijgt dan een bubbel met het internetadres te zien. Controleer of u geen vreemde dingen ziet. Op checkjelinkje.nl kunt u eenvoudig controleren waar een link heen gaat en of deze legitiem is.

3. Wat wordt er gevraagd?

Vaak proberen criminelen allerlei privégegevens te achterhalen. Denk aan uw gebruikersnaam en wachtwoord of de pincode van uw bankpas. Een officiële instantie of bedrijf zal nooit om dit soort zaken vragen. Trap er dus niet in als het tóch gebeurt. Via welk kanaal dan ook.

4. Taalgebruik

Berichten vol spelfouten, grammaticale missers en kromme zinnen zijn vaak niet van betrouwbare partijen. Maar let ook op ander taalgebruik dan wat u gewend bent. Een oplichter die zich voordoet als een bekende valt dan al snel door de mand.

5. Bent u klant of heeft u zich ergens voor opgegeven?

Phishing-berichten bestaan steeds vaker uit betalingsherinneringen, track-‘n’-trace-links en winacties. Sta erbij stil of u wel klant bent. En heeft u zich überhaupt voor een winactie opgegeven? Zo nee, dan is er waarschijnlijk iets niet in de haak. Twijfelt u? Neem dan zelf contact op met de instantie of bedrijf. Laat u vooral niet opjagen als iets zogenaamd snel moet. Gebruik nooit de link of de contactgegevens in het bericht. Zoek zelf het juiste telefoonnummer of e-mailadres op.

Fraude melden

Bent u toch slachtoffer van online fraude geworden of twijfelt u? Meld dit dan op fraudehelpdesk.nl. Ook telefonisch bereikbaar op 088 – 7867372.

XS4ALL en uw online veiligheid

XS4ALL is de beste keuze voor online veiligheid. Benieuwd waarom?

Lees meer over veiligheid  >

Deel dit:

Reacties

  1. Rik says:

    Ik zie de laatste tijd veel spam met veel koppeltekens in de teksten(bijv. De-laatste-artikelen-voor-een-bodem-prijs) Voor mij is dit duidelijkheid spam. Maar waarom past men koppeltekens toe?

  2. Mieke says:

    Ik kreeg zo juist een prijsvraag zogenaamd van xs4all, waarbij ik voor € 1,50 een smartphone kon winnen. moest wel even mijn creditcard gegevens doorgeven.
    let dus op, dat kan niet kloppen

    • Jo says:

      Ik kreeg dat ook Mieke, was het bij jou ook een kado van de Klantendienst (?) van XS4all vanwege het zoveel jarig bestaan? ik heb het verder niet aangeklikt afzender was een .icu adres en dat gebruikt XS4all niet maar het zag er echt uit met logo van XS4all, alleen het woord klantendienst vertrouwde ik meteen niet…wel vreemd dat het niet in mijn mailbox zat maar als pop-up bericht verscheen op mijn bureaublad….arghhh..ik ben benieuwd of er meer klanten zijn die dit hebben

  3. Ria Van der Waal says:

    Ik krijg lijsten vol rommel in “ongewenst”. Ik open nooit iets en laat ALLES blikkeren en de lijst wordt dagelijks langer. Wat kan ik nog meer doen?

    • W. Herbers says:

      Wat helpt is je emailadres niet overal achter te laten of een gratis emailadres aanmaken en gebruiken voor acties prijsvragen etc etc.
      Dit houdt je emailadres schoon. Verder kun je je altijd afmelden van ongewenste e-mail.

  4. jaja says:

    En zo dwalen we heerlijk af van een belangrijk onderwerp naar geneuzel door bed-weters.

  5. Jan says:

    Kreeg via sms (!) een herinnering dat er nog een verkeersboete open stond. Of ik snel wilde betalen om te voorkmen dat de boete hoger werd .Compleet met link om meteen te betalen.
    Ik wist van geen boete af en navraag leerde dat het inderdaad om bedrog ging. Wees dus alert,

    • Hetty says:

      O ja, dat krijg ik af en toe per email maar ik weet altijd precies op welke datum ik wáár was dus klopt het niet.

  6. Louise says:

    Van de week ook zo’n dergelijke mail mogen ontvangen van Post.nl. Dat er een pakketje van Apple zou zijn opgestuurd. Of ik even op de link wilde klikken om mijn handtekening te zetten. Mooi niet. Ik heb niets bij Apple besteld. Ik heb de mail doorgestuurd naar de fraudehelpdesk en daarna alles verwijderd!

  7. Chris de Boer says:

    bij de betere providers met de betere (Linux) software kun je d.m.n. een rechtsklik op een e-mail (Niet openen!!!) kiezen uit een pop-up menu met “toon bron” e.d.
    Dan zie je direct het volledige afzender-e-mailadres.
    Ook alle toevoegingen aan “echte” adressen zoal @info.bijenkorf e.d. vind ik verdacht . . . .
    Dat “spoofing” nog steeds (2019!!!) mogelijk is acht ik funest.

  8. Ed says:

    er staat:
    Ben u toch slachtoffer van online fraude geworden of twijfelt u? Meldt dit dan op fraudehelpdesk.nl. Ook telefonisch bereikbaar

    beter is:
    Bent u toch slachtoffer van online fraude geworden of twijfelt u? Meld dit dan op fraudehelpdesk.nl. Ook telefonisch bereikbaar

  9. Kees says:

    één dt-fout in de op-een-na-laatste zin, en eentje in de op-twee-na-laatste zin

  10. Kees says:

    Kijk, bovenstaande tekst zou ik nou verdacht vinden. Kopjes in wisselende fonts, twee dt-fouten in de laatste zin

    • Louis says:

      Je hebt gelijk. Knip- en plakwerk. Zo zien phishingmails er ook uit. Maar niet op de link van de fraudehelpdesk klikken en het telefoonnummer zelf controleren. Haha.

  11. Henk says:

    Dank voor de link naar de fraudehelpdesk. Die kende ik niet. Ben zelf slachtoffer van zg. wangiri-fraude. Nog nooit van gehoord. Nu dus wel.