Twee derde van alle recensies op webwinkels, vergelijkingssites en online marktplaatsen is twijfelachtig.Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. 55 procent van de online klantreviews is bovendien in strijd met Europese wetgeving.

90 procent van alle consumenten leest online reviews. Ruim de helft van alle consumenten vindt dat de meest betrouwbare bron van informatie bij aankopen. Zij vertrouwen deze recensies zelfs meer dan de mening van experts of vrienden. De meest online beoordeelde producten zijn elektronica, restaurants & eten, reizen & hotels en huishoudelijke apparatuur & meubels. 77 procent geeft aan dat de voor- en nadelen van een product het belangrijkste zijn in een recensie. Daarbij letten zij op het aantal reviews. 76 procent zou eerder een minder goed beoordeeld product kopen met meer reviews, dan een beter beoordeeld product met minder reviews. 

Twijfels over betrouwbaarheid

Consumenten lezen de reviews kritisch door. 87 procent checkt of de recensies die ze lezen niet nep zijn. Ze kijken bijvoorbeeld of de verkoper ook negatieve reviews heeft en niet alleen maar positieve. Of controleren of de review van een betrouwbaar platform komt. 

Consumenten weten dat er fake reviews bestaan. Bijna een derde van de consumenten denkt dat de helft van de bedrijven neprecensies online plaatst. 14 procent denkt dat het er nog meer zijn. Die achterdocht is niet onterecht. Er zijn bedrijven die reviews verzamelen en deze verkopen aan websites. Hierdoor kun je dezelfde recensie op verschillende websites tegenkomen. Deze reviews zijn lang niet altijd op echte, eerlijke ervaringen gebaseerd.

Cadeaus en influencers

Sommige fabrikanten vragen klanten om een review te schrijven in ruil voor bijvoorbeeld verlengde garantie, korting of een cadeau. Dat is niet verboden maar moet er wel bij vermeld staan. Hetzelfde geldt voor testacties waarbij consumenten een (gratis) product ontvangen met het verzoek er een review over te schrijven.

Op social media geven influencers, bloggers of bekende Nederlanders hun oordeel over producten. Zij ontvangen hier (meestal) geld of gratis producten voor, zodat hun oordeel niet (helemaal) geloofwaardig is. Het is belangrijk dat een review geschreven is door een gebruiker die het product vrijwillig heeft aangeschaft.

Tips

Waar kunt u op letten als u wilt checken of een recensie waardevol is? We geven een aantal tips.

Dezelfde review op meerdere plaatsen
Ziet u dezelfde jubelrecensie op meer plaatsen? Dan is de kans groot dat de fabrikant hierachter zit.

Alleen positieve reviews
Natuurlijk zijn er bedrijven die alles goed doen en alleen maar tevreden klanten hebben. Maar als een bedrijf heel veel reviews heeft met alleen de maximale score (bijv. vijf sterren) of alleen maar complimenten, is dat twijfelachtig.

Herhalingen
Reviews met herhalingen van dezelfde zinnen. De kans is groot dat deze door een bedrijf (automatisch) is aangemaakt.

Betrouwbaar platform
Een onafhankelijk platform is over het algemeen betrouwbaarder, dan een platform van de verkoper zelf. 

Fake-accounts
Op social media of via Google Image Search kunt u het profiel opzoeken van degene die de recensie heeft geplaatst. Zo kunt u vaak achterhalen of er een fabrikant, influencer of echte consument achter zit.

Nieuwe wetgeving in de maak

Op 28 mei 2022 treedt de wet ‘modernisering consumentenbescherming’ in werking. Dit is een uitwerking van een Europese richtlijn die eind mei in de hele EU geldt. Hierin staat dat de handelaar, aanbieder of het platform zich ervan moet verzekeren dat de gepubliceerde beoordelingen echt afkomstig zijn van mensen die het product hebben gebruikt.Als een digitaal platform zich hier niet aan houdt, kan het een boete tot 4 procent van de omzet krijgen. De Autoriteit Consument & Markt kan de handelaar vragen hoe hij reviews op echtheid heeft gecontroleerd. De hoop is dat webwinkels en platforms reviews zelf beter gaan controleren.

Deel dit:

Reacties

  1. Henk schreef:

    Goede zaak dat er wetgeving is gekomen tegen valse reviews. Hopelijk zal het hierdoor ook lastiger worden voor nepwebwinkels om neppe reviews te vergaren en dat hiermee deze vorm van internetfraude ook teruggedrongen wordt. Internetondernemers, zoals ik, staan en vallen bij consumentenvertrouwen. Ik verwacht dat de nieuwe wetgeving in elk geval er toe zal leiden dat reviewplatforms hun platforms opnieuw onder de loep zullen nemen, en betere controle, betere fraude detectie en preventie zullen implementeren.

    Zelf merk ik dat het vertrouwen van de consument in online kopen in de afgelopen jaren echt weer is gedaald. Toen ik in 2008 begon met mijn eerste webshop was online kopen nog verre van ingeburgerd, laat staan enigszins vertrouwd. Ik kan mij nog heel goed één van mijn eerste klanten herinneren die, voordat hij bestelde, eerst even belde om te horen wat voor ‘vlees’ hij in de kuip had. Hij gaf ook eerlijk aan dat hij het een beetje eng vond, maar hij sloot het gesprek af met de woorden: ‘Ach, jullie zijn bij iDEAL aangesloten, dus het zal ook allemaal wel goed zitten, maar ik wou toch eerst even bellen’. Destijds bestond iDEAL nog maar een paar jaar en eigenlijk alleen op de grotere webshops kon via iDEAL betaald worden. Grappig dat dit destijds de consument nét dat beetje extra vertrouwen gaf om over te gaan tot een aankoop. How the times have changed. De laatste jaren krijgen we dan weer voornamelijk telefoontjes van klanten die vragen of we wel echt (eigen) voorraad hebben, en geen dropshippers zijn…

  2. R. W schreef:

    gebruik je “boerenverstand”

  3. Barman54 schreef:

    Nog een indicatie: veel positieve recenties op 1 dag terwijl er normaal 1 of 2 per week zijn gepubliceerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *