Wat betekent dat nu eigenlijk? De oprichters van XS4ALL vonden destijds dat niet alleen een beperkte groep zakelijke gebruikers toegang tot internet moest hebben, maar dat iedereen toegang moest (kunnen) hebben tot internet. Vandaar “access for all”. Dit nobel streven leidde er toe dat op 1 mei 1993 XS4ALL open ging voor het publiek, als eerste Internet Service Provider voor particulieren van Nederland. Geheel boven verwachting had diezelfde avond, om zeven uur, de vijfhonderdste klant zich al aangemeld.

Vanaf dat moment groeide XS4ALL alleen maar. De oprichters hadden een probleem omdat zij de vraag niet bij konden houden. Breedband kwam er aan en concurrentie was op komst. Om toegang voor iedereen te kunnen blijven bieden is XS4ALL in 1998 aan KPN verkocht. Een partij die kon investeren en een partij die XS4ALL beloofde dat ze haar idealen na mocht blijven streven.

De ontwikkelingen bleven maar door gaan. Na breedband kwam er internet via de kabel, mobiel internet en inmiddels hebben we internet over glasvezel. Ook nam het aantal concurrenten fors toe. De strijd om bandbreedte en snelheid is nog niet gestreden, maar de reeds behaalde winst voor alle Nederlanders is dat iedereen inmiddels toegang heeft tot internet. Helaas niet allemaal via XS4ALL, maar alle Nederlanders die willen, kunnen op internet. En 94% van alle huishoudens  heeft ook daadwerkelijk internet.

Dat is helaas niet overal zo. Op het Afrikaanse platteland is nog bijna nergens internet en is het gebruik ook dramatisch laag, namelijk nog maar 7% van de bevolking. Ook wordt de toegang tot internet in een aantal landen beperkt. Zoals in China en Iran, waar het internet streng gecensureerd wordt. In Noord-Korea vonden ze zelfs dat niet ver genoeg gaan, het land bouwde gewoon een eigen internet, 100% gecontroleerd door de overheid. Er is dan geen sprake meer van toegang tot een vrij en open internet. Sterker nog internet wordt soms zelfs in zijn geheel geblokkeerd, zoals in 2011 in Egypte en Libië en later ook in Syrië. Nu in Nederland toegang tot internet voor iedereen reeds een feit is, zet XS4ALL zich in om dit ook elders te bewerkstelligen.

In het verleden steunde XS4ALL het onafhankelijke Joegoslavische radiostation B92. Sinds december 1996 zond B92 behalve via de ether met behulp van XS4ALL ook via het internet uit. Dat was bijvoorbeeld van groot belang toen B92 op 25 maart 1999 uit de lucht werd gehaald. Ook steunde XS4ALL Radio Darfur, een onafhankelijk radiostation dat onafhankelijk nieuws uitzendt voor de bewoners van Darfur. Toen in 2011 tijdens de Arabische Lente in het Midden-Oosten in diverse landen internet werd afgesloten stelde XS4ALL haar oude inbelapparatuur beschikbaar. Via een speciaal account konden Egyptenaren – en later ook Libiërs en Syriërs met een ouderwets modem en via internationaal telefoonverkeer inbellen op onze servers in Amsterdam om zo toch verbinding te krijgen met het internet.

Het ter beschikking stellen van inbelverbindingen heeft de basis gelegd voor iets groters. We kwamen in contact met Hivos en Free Press Unlimited, die net als wij groot belang hechten aan vrije communicatie en informatie en net als wij een belangrijke rol zien voor digitale communicatietechnieken om mensen de middelen te geven hun wereld te verbeteren.

Uit die gedeelde idealen is het Internet Protection Lab voortgekomen. Een samenwerkingsverband dat journalisten, bloggers en activisten de mogelijkheid biedt hun verhaal te vertellen, wanneer ze daartoe gehinderd worden door overheden. Het Internet Protection Lab wil een bijdrage leveren aan een vrij en open internet en heeft meer concreet de doelstelling om journalisten, bloggers en activisten in repressieve landen en landen in transitie steun te bieden in de vorm van training, kennisuitwisseling en mogelijkheden voor alternatieve connecties, webhosting en real time monitoring. Het Internet Protection Lab is op 28 september 2012 officieel gelanceerd. Het een groeiend samenwerkingsverband waar ook Greenhost, Tactical Technology Collective en Chokepoint Project bij zijn aangesloten. Inmiddels zijn de eerste projecten gestart.

Maar ook in Nederland is een vrij en open internet niet vanzelfsprekend. Want ook in Nederland is er steeds meer de wens om het internet in te perken. Een actueel en goed voorbeeld daarvan is de rechtszaak tussen Brein en XS4ALL/Ziggo over het blokkeren van The Pirate Bay. Het is alweer ruim een jaar geleden dat de rechtbank in Den Haag ons beval de website van The Pirate Bay ontoegankelijk te maken. Dit vonnis, waartegen we in beroep zijn gegaan, is het eerste vonnis in de Nederlandse geschiedenis waarbij een ISP wordt gedwongen om een website uit het buitenland ontoegankelijk te maken. Wij strijden er nog steeds voor om dit vonnis ongedaan te maken zodat de blokkades weer opgeheven kunnen worden. Op 19 september aanstaande is het pleidooi bij het Hof in Den Haag, deze zaak wordt dus nog vervolgd!

Voorts betekent toegang tot internet voor iedereen niet toegang tot internet en gegevens VAN iedereen. XS4ALL heeft zich ook altijd ingezet voor de privacy en de veiligheid van haar klanten. Want een open en vrij internet kan niet bestaan als de privacy en veiligheid van de gebruiker niet worden gewaarborgd. Om die reden heeft XS4ALL zich bijvoorbeeld altijd hard gemaakt tegen de bewaarplicht, is XS4ALL altijd kritisch omgegaan met vorderingen van politie en justitie, gaf zij veiligheidstrainingen, is XS4ALL intensief gaan samenwerken met andere Nederlandse ISP’s en SIDN onder de naam Abuse Information Exchange om botnets te bestrijden en gaan XS4ALL en ING samen valse e-mails te lijf door gebruik van de zogenaamde DMARC technologie om zo phising e-mails die vissen naar persoonlijke gegevens van klanten tegen te gaan.

XS4ALL betekent door de jaren heen ook niet meer alleen toegang tot internet voor iedereen, maar ook toegang tot telefonie, televisie, muziek en films voor iedereen en ook overal en altijd toegang. Door internet is de hele wereld toegankelijker geworden. Hoe meer toegang tot internet, hoe groter je bereik, hoe kleiner de wereld wordt.

Kortom “access for all” danwel toegang voor iedereen was en blijft een ideaal van XS4ALL in welke vorm dan ook.

Deel dit:

Reacties

  1. Han Ketting says:

    Ik wil graag meer weten van deze
    mogelijkheid.

  2. Han Ketting says:

    Hoe kom ik aan meer informatie???

  3. Michel says:

    Eh, en waar is mijn reactie gebleven?

    Ik reageerde op iemand die wat minder hosanna schreef en een punt maakte over tv-opnames (ook zijn bericht is verdwenen). Die kan je inderdaad alleen maar in de cloud opslaan en op geen enkel ander medium. Bij andere providers is dit wel mogelijk.

    Dus XS4all, wat doet u daaraan? Mijn harddisc-recorder voelt zich nutteloos.

    En nu niet weer verwijderen hè?

    • Mac says:

      Beste Michel, misschien staat je reactie hier niet omdat je reactie staat bij het artikel van Niels Huijbregts over 20 jaar XS4ALL :-) Wel goed blijven opletten he, voordat je ons vals beschuldigd.

    • tocin says:

      Als je niet juicht en buigt en ze 100.000 zwart-gele veren in hun r… steekt, krijg je géén reactie!

  4. xsjlo says:

    Van harte, ik heb nog steeds een geel zwart hart en zal dat altijd blijven hebben..

  5. tocin says:

    Ik denk dat iedereen nu wel heeft gezien dat alleen JUICHENDE (ws xs4all-medewerkers) overdreven reacties (met vaak gezeur om een t-shirt, pfff) een reactie krijgen. Punt bewezen!!!

  6. Jan Bierman says:

    Niet altijd goed, maar nog steeds tevreden

  7. tocin says:

    excuses bedoel ik

  8. tocin says:

    Ow… sorry, ik lees nu pas dat je niet je eigen mening mag uiten, ik had niet begrepen dat dit alleen voor juichende fans was, exuses

  9. Lezen heb ik al haar reacties op haar eerste reactie na verwijderd. Ik vind dit prima bij XS4ALL passen aangezien het hier niet gaat om vrijheid van meningsuiting of iets dergelijks, maar gewoon om hinderlijke spam.

  10. Joris says:

    Gefeliciteerd, xs4all was altijd een erg prettige provider en zeker vroeger was de helpdesk altijd erg prettig.
    Helaas voor mij nu iets minder geschikt omdat ADSL niet snel/stabiel genoeg was in de wijk (kan xs niets aan doen) en het Pack abonnement een mij onverklaarbare prijsstijging van 50% kreeg waarmee mijn mailaccount wel erg duur is geworden.

    • Mac says:

      Beste Joris, dat is jammer om te horen, maar toch bedankt voor de felicitatie!

  11. Arjen Lentz says:

    Ik ben al vanaf ‘t allereerste begin “lid” van XS4ALL (en daarvoor HackTic). Super-tevreden met het actief volgen van de uitgangspunten, dat blijft een briljant voorbeeld voor andere ISPs. Zakelijk succes & principieel handelen gaan prima samen.

  12. stefan says:

    Hallo Iedereen bij xs4all,

    ben zeer tevreden over deze ISP. we zitten op glas van jullie het bevalt ons goed. En Van harte Gefeliciteerd!!

    Groeten,

    stefan,

  13. JeroenW says:

    Oh, grappig. Iemand heeft de bezem gepakt en alle kritische reacties weg geveegd. Past niet erg bij XS4ALL vind ik.

    • P Hamming says:

      Hoe weet u dat alle kritische reacties zijn weggeveegd? Als ik dit lees en uw reacties (die kritisch zijn) zie staan, dan krijg ik toch een ander idee.
      Verder is dit de blog van de betreffende dienstverlener, dus ik denk dat het logisch is dat de reacties overwegend positief zijn.

    • tocin says:

      xs4all kan m.i. geen kritiek velen en zal deze ook niet tonen, dat is slikken of stikken als je klant wil blijven. Ik heb maar voor slikken gekozen, het zal heus niet zoveel beter zijn bij een ander… Maar ik loop niet achter de jippiejajee menigte aan dat ze zo goed zijn, en de prijs blijft ook erg duur tov anderen, jammer.

    • arjan says:

      Meen je dat serieus? Dat zou wel heel erg triest zijn. Heb zelf ook een geel zwart hart, maar als het waar is wat je zegt is dat van mij nu wel gebroken.
      Waren het serieuze berichten of inhoudsloze scheldkanonnades?

      • Mac says:

        Dag Jeroen en Arjan, zoals je hiervoor aan Linda kunt lezen heb ik al haar reacties op haar eerste reactie na verwijderd. Ik vind dit prima bij XS4ALL passen aangezien het hier niet gaat om vrijheid van meningsuiting of iets dergelijks, maar gewoon om hinderlijke spam. Vandaar. Groet, Margreth

  14. Tom says:

    Hartelijk gefeliciteerd XS4all. Ook ik ben al jaren abonnee van xs4all en ben zeer tevreden. Als ik helpdesk nodig had stonden ze me altijd met daad en raad klaar.
    PS Draag het shirtje met 15 jaar XS4ALL regelmatig op de sportschool ;-).

    • Mac says:

      Ha, heel goed om te horen. Ja, jammer dat we deze keer geen t-shirt hebben, maar wellicht als we 25 jaar bestaan of als er iets anders t-shirt-waardigs voorbij komt.

      • Jan says:

        Ach, kort geleden nog zo’n leuke plastic DVD doos gekregen toch?
        Leeg… plastic… retour afzender…

        Gefeliciteerd XS4ALL, ben een jaar of 15 lid en nog nooit de behoefte gehad over te stappen. Verbinding altijd betrouwbaar en jullie helpdesk is top!

        Ik heb trouwens ook nog een oud XS4ALL T-shirt in de kast liggen. Dat was toen inderdaad wel een leuke actie.

  15. larsh@14xs.xs4all.nl says:

    14XS XS4ALL !
    Op de volgende twintig jaar !

    Cheers,
    larsh

  16. Renée says:

    Ik sport al vele jaren wekelijks in de sportschool in een zwart (met gele letters) t-shirt van XS4all, gekregen van jullie bij vorige jubilea.
    De rafels hangen er bij wijze van spreken bijna aan.
    Doen jullie ook dit keer iets met een jubileumshirt?

    • Peter says:

      XS4ALL,
      Van harte met deze mijlpaal. Al heel wat jaren een abonnement in bezit, maar nog nooit problemen/storingen oid. gehad. Ook ik, loop met een oud (xs4all)t-shirt op de tennisbaan, maar ik doe dat met trots, omdat ik gewoon trots op jullie ben :-)

    • Mac says:

      Hi Renee, helaas doen we niets met een shirt dit jaar. Wel hebben we hier nog t-shirts voor andere gelegenheden. Mocht je daar interesse in hebben, laat het dan even weten. :-)

      • Petra says:

        Hoe kan ik, na al die jaren lidmaatschap, dat t-shirt nou zijn misgelopen? Wat zou ik het ook geweldig vinden om een t-shirt van jullie te kunnen dragen in mijn sportschool :-D Hoe kan ik eventueel eentje bestellen/krijgen?

      • Mac says:

        Beste Petra, je kan me mailen op xsmar@xs4all.net dan kan ik kijken wat ik voor je kan doen. :-)

      • Petra says:

        Thnx! :-D

  17. Peter says:

    Gefeliciteerd ook al tig jaar bij xs4all en super tevreden, nu alleen nog sneller internet in ons dorp kan ik ook tv kijken via xs4all

    • Mac says:

      Dank Peter! Glas wordt nog steeds uitgerold, dus hopelijk ook binnenkort in jullie dorp. Dat zou mooi zijn!

  18. Peter says:

    Gefeliciteerd!

    Ook een beetje mijn feestje: In 1993 klant geworden en nooit spijt gehad..

    Maar zeg nou niet dat jullie de eerste waren, beetje flauw. Voor dat ik in 1993 overstapte naar xs4all was ik al online bij Knoware in 1992.

    Inbellen met een bloedsnel 14K4 modem en browsen met Mosaic. Wel wat veranderd in 20 jaar..

    • Mac says:

      Dank voor de felicitatie. Vooruit in ieder geval een van de eersten dan…

  19. Jan says:

    Inmiddels ook alweer bijna 7 jjaar tevreden XS4ALL-gebruiker.
    Jullie zijn niet de goedkoopste, maar wel stabiel en met ene hoop diensten die ik elders niet of tegen (hoge) bijbetaling kan krijgen.

    Ga zo door en ik blijf voorlopig wel klant!

  20. Harry Jacobs says:

    Bedoel Linda

  21. Harry Jacobs says:

    Denk dat Lida nog veel moet leren!!

  22. Jos Heitmann says:

    Nog goed herinner ik mij de feestelijke bijeenkomst op 23 juni 2003 in Nemo. Nu zijn we tien jaren verder en is XS4all nog beter geworden. Vooral de pioniersrol vind ik prachtig.
    Hoe eigenwijs hoe meer bewondering.

  23. E.Cramer says:

    Hartelijk gefeliciteerd XS4all
    Ja ben ook al jaren abonnee van xs4all en ben zeer tevreden en moet zeggen als ik helpdesk nodig had stonden ze me altijd met daad en raad klaar bedankt xs4all voor jullie service

  24. linda says:

    gtst 01 oktober 1990 al 22 jaar oud

    • Mac says:

      Beste Linda, dank voor je reacties. We zullen je eerste reactie laten staan zodat je je punt kan maken, maar de rest van je reacties beschouwen we toch als “spam” en zullen we verwijderen. Met vriendelijke groet

      • tocin says:

        Waar is die 1e reactie dan gebleven? Dit zinnetje zegt mij niet dat ze haar punt heeft gemaakt; erg raar (of typerend) dat reacties die xs4all niet lovend ervaart als spam gezien worden… Maar ik hou me mond maar anders heb ik het ook weer gedaan bij ze, en bij teveel kritiek> dan krijg je een oprotbrief; omdat men niet bereid is problemen aan te pakken en/of te erkennen. Maar het gras is helaas niet groener aan de overkant en gelukkig was ik zelf technisch genoeg om de provider niet meer te hoeven bellen en kon ik de problemen die er waren zelf oplossen. Ondanks dit (wat ik dus toch even kwijt moest), wil ik heus wel toegeven dat het doorgaans denk ik wel een goede provider is tov anderen.

      • Mac says:

        Beste Tocin, hoe vreemd je het blijkbaar vindt, maar dit is wel Linda’s eerste reactie… Groet

      • Anonymous says:

        Volgens mij herhaalde ze gewoon tig keer hetzelfde, en is het bericht wat
        er nu staat 100% identiek.

        Maar dat is uit mijn geheugen.

  25. Patrick Zuman says:

    Van harte gefeliciteerd. Mijn geel-zwarte hart klopt sneller vandaag!

    • Mac says:

      Ha die Patrick! Goed om van je te horen en fijn dat je nog steeds een geel/zwart hart hebt!

  26. Maurice L says:

    Denk al 18 jaar klant bij xs4all en begonnen in de tijd Netscape 1.0, telnet servers en hoge telefoonrekeningen met mijn BBS.

    Maar van harte en blijft altijd een provider met ‘extra’s’ en ga niet voor paar euro’s overstappen…. Hoop dat we dit kunnen volhouden met KPN enzo met eigen identiteit.

    Hiep hiep en ik drink er nog een biertje op :-)

  27. Dick van der Kraan says:

    Gefeliciteerd.Ben al heel lang een zeer tevreden klant van XS4ALL. Hoop dat nog lang te blijven.

    • Mac says:

      Dank!

    • Mac says:

      Hartelijk dank allebei namens iedereen hier bij XS4ALL!

    • John Kl. says:

      Ik sluit me hier volledig bij aan.

      XS4ALL en medewerkers Gefeliciteerd en mijn complimenten voor de vele jaren goede klanten service.

      Keep up the good relations and work.