Bij de Klantenservice en Technische Helpdesk krijgen wij nog wel eens de vraag hoeveel internetsnelheid nodig is. Zo is het niet altijd duidelijk hoeveel Netflix, Spotify of televisie in HD verbruikt. We grijpen dit moment aan om de zaken in perspectief te zetten.

U kent het misschien wel, een buurman die loopt te pochen over internetsnelheden van honderden Mbit per seconde. Het is makkelijk te geloven dat 200, 400 of zelfs 1000 Mbit/s download altijd nodig is om prettig te kunnen browsen en video’s te streamen. Of dat een hoge abonnementssnelheid automatisch voor betere WiFi en stabiel internet zorgt. Niks minder is waar.

Televisie en vast bellen (VoIP)
Bij ons gaat televisie en vast bellen via de internetverbinding. De internetsnelheid die nodig is om een digitaal kanaal in SD-kwaliteit te bekijken is slechts 4 Mbit/s. Kijkt u in HD-kwaliteit? Dan gaat het om zo’n 8 tot 12 Mbit/s afhankelijk of u op DSL of glasvezel zit. Dit geldt per tv-ontvanger die aan staat.

Video en muziek streamen
Een van de populairste dingen die we op dit moment online doen is video en muziek streamen. Bekende voorbeelden hiervan zijn natuurlijk YouTube en Netflix als het om beeld gaat. Apple Music en Spotify Premium zijn veel gebruikte muziekdiensten. Hoeveel bandbreedte heeft u nodig om de laatste series te bekijken of die ene hit te beluisteren? Hier volgt een overzicht:

Internetsnelheden voor streamen

Deze getallen zijn mogelijk dankzij compressietechnieken die zo zuinig mogelijk omgaan met de beschikbare internetsnelheid. U moet dus met heel wat mensen tegelijk video en muziek streamen wilt u aan 200 Mbit/s komen.

Gamen
Online gamen is ook typisch iets waarvan gedacht wordt dat het een hoge internetsnelheid nodig heeft. Laten we kijken wat de verschillende consoles in realiteit verbruiken:

Internetsnelheden voor gamen

Sony heeft geen harde cijfers bekend gemaakt. De verwachting is dat de minimale snelheden voor de Playstation 4 vergelijkbaar zijn met de XBOX One en Nintendo Switch.

Wanneer wel?
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat hogere internetsnelheden nooit nodig zijn. Voor grote gezinnen of bedrijven die met veel mensen tegelijk online zijn is het natuurlijk fijn om wat ruimer in de jas te zitten. Maar ook als u regelmatig grote bestanden moet versturen of in de cloud zet is meer internetsnelheid prettig. Denk aan fotografie of videobewerking bijvoorbeeld.

Meer weten?
Neemt u eens een kijkje op onze webpagina ‘Internetsnelheid uitgelegd’ voor meer informatie.

Deel dit:

Reacties

  1. Xanderos says:

    Bij gamen mis ik de remote streams, zoals Parsec en LiquidSky. Dan zit je voor kwaliteit snel op 20-30 Mbit.

  2. Egbert says:

    Welke blog xs4all ook start, altijd komen, relateert aan het onderwerp of niet, klaagzagen over de snelheden naar voren. Als ik hier lees over 8, nee, zelfs 4 Mbit/s dan is dat toch niet meer acceptabel? Kan me bijna niet voorstellen dat XS dergelijke verbindingen überhaupt (op)levert. Nieuwe technieken als het malwarefilter, mesch zijn mooi maar verzorg alstublieft voor alle abonnees eerst een acceptabele snelheid. Deze 4 en 8 Mbit/s abonnees haken vandaag of morgen echt af! Zelf ben recent door bonding van 18 naar 36 Mbit/s gegaan en dat is voor mij voldoende, onder de 10 is een ramp.

  3. erika van Koolwijk says:

    Bij ons hebben we maar 8mb wat binnenkomt. Buitengebied….wifi is een drama. netflix houdt er vaak mee op.

  4. Wil says:

    Een leuk overzicht. Helaas betekenen deze cijfers ook dat ik nu na heel wat jaren afscheid moet gaan nemen van Xs4all.
    Snelheden van 4 mbit down en 1 mbit up zijn niet meer van deze tijd, en aangezien KPN hardnekkig alles wat naar glasvezel ruikt saboteert, ben ik verplicht over te stappen naar een ISP die wel mee gaat met de tijd en mij meer kan bieden voor hetzelfde geld.
    Het blijven inzetten op achterhaalde technieken door KPN zal op den duur voor XS4all wel het einde betekenen.

  5. Charles Barten says:

    Leave a Reply.
    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Waarom moet dit verd.. in het Engels !!! Iets verkeerd met gewoon Nederlands ?

  6. Gerben says:

    Hier in het buitengebied is het laatste stuk een redelijk eind oude PTT-telefoonkabel uit de tijd dat de Batavieren nog met z’n drieën waren. Ik was dan ook een beetje bang dat de ongevraagde overgang van ‘normale’ naar HD-kanalen voor problemen zou zorgen. Gelukkig kan ik zeggen dat zelfs op deze Hunnenbedden-lijn de HD TV zonder problemen functioneert.

  7. valeska says:

    Ik ben al jaren klant van xs4all en zal nooit overstappen. Maar niet alles is hier koek en ei.
    De kabel is oud (KPN doe er eens wat aan) en wifi is een drama. Overdag kan je goed werken met mij ipad maar tijdens etenstijd in de avond en in het weekend is het drama. Zelfde met snelheid van het internet. Door de week kan je goed downloaden maar in het weekend niet en ook elke maandagochtend tot een uur of 11 heeft de verbinding er geen zin in.
    Al veel contact met de helpdesk gehad maar wat voor kanaal ik ook kies wifi blijft niet top.
    Dus graag een nieuwe kabel en oplossing voor de wifi. Dank

  8. EFFELL says:

    Prima voorlichting. Daar hebben we gebrek aan.
    Ik mis snelheden voor email down/up en voor websites en wat je daar kunt doen of bewerkstelligen. Er komen steeds meer apps die bandbreedte nodig hebben. Webapps of cloudapps.

    In de toekomst graag: info over cookies. Hoe te behandelen, wanneer te verwijderen, welke wel/niet?

  9. Wineke says:

    Een groot deel van Overijssel had tot half 2016 Ziggo (kabel) tot grote tevredenheid.
    hier werden we verplicht overgezet naar Caiway. met internet en ondersteuning was minnetjes, maar TV prima. prijs daarvoor ook. wij zijn in juni 2016 overgegaan op internet en telefoon van Fiber, doe het ons niet na.
    Wanneer er iets niet goed gaat, dan lukt dat altijd bij Fiber. Na een jaar van ellende bij Fiber over op xs4all net internet een telefoon, wat wij ook op een ander addres al hadden. Internet meer dan prima, telefonisch altijd bereikbaar. jammer dat ik Fiber nog een jaar moest betalen, contractbreuk is daar heel duur, terwijl er geen enkele technische support is, maar we waren in ieder geval weer telefonisch bereikbaar (ruim 2 maanden niet bereikbaar geweest, wat Fiber niet kon oplossen) Wij hebben hier Internet smart, met 2 pc’s, een iPad, een android, en een zoon met laptop die 5u per dag gamer, veel foto uploads, Spotify/streaming, YouTube naar de tv. 1 telefoon, een b&b waar mensen onbeperkt van de bandbreedte gebruik kunnen maken, nog nooit enig probleem gehad met onvoldoende bandbreedte. LOF.

  10. Koos van der Steen says:

    Top dat jullie eerlijk zijn over de benodigde internetsnelheid. Bij XS4ALL krijg je kwaliteit en goede spullen bij elk abonnement. En dat is heel belangrijk. Ik ben nog steeds heel tevreden.

  11. Marcel says:

    Misschien wel net zo belangrijk is de latency. Bij mij, vdsl gebruiker, is dit zo’n 30ms wat ik toch wel hoog vind; voor de bonding was het zo’n 13ms een stuk beter. Heb dus nu een hogere ‘snelheid’ ten koste van een slechtere latency. Hoop maar dat KPN dit binnenkort gaat verbeteren

    • Hans says:

      Bonding? Latency?
      WoW, dat snappen wij als gebruikers zeer zeker binnen 30ms. Komt echt heel informatief over op ons.

      • Egbert says:

        korte uitleg, maar ben ook een (bijna) leek:
        Bonding is het benutten van 2 aderparen (dus 4 draadjes) tussen je huisaansluiting en de centrale. Hierdoor kun je in theorie een dubbele internetsnelheid behalen. Ping, ook latency genoemd, is de vertragingstijd in het netwerk in miliseconden (Ms). Met een latency boven de 50 Ms kun je als gamer problemen ervaren.

  12. Gerda says:

    Wij hebben 48 Mits, maar regelmatig kan een van ons niet de opnames bekijken en /of Netflix kijken, wanneer er nog iemand opnames bekijkt. De Wi-Fi is een drama net als trouwens 4G. Glasvezel kost 1800 euro aansluitkosten en je kunt dan geen aanbieder zelf kiezen!

  13. Erik says:

    Ik vind het jammer dat ik niet een langzamere verbinding kan kiezen dan de huidige langzaamste bij XS4ALL. Een soort budget verbinding voor als je niet persee een snelle verbinding nodig hebt.

  14. Jaap says:

    Ben gewoon tevreden. 1 tv, 3 laptops, 2iPads, 3 telefoons (alles gemengd, privé en zakelijk).
    En dat met een Fritzbox 7581 en twee repeaters.
    50 MB lijn ADSL.
    Klagen? Nee hoor, kijk in HD tv, kan 3 programma’s opnemen en ook Netflix kijken, HD dus.
    En ik heb ook internet en telefonie van XS4ALL.
    Enige minpuntje: de prijs. Ik zie aanbiedingen die hetzelfde bieden voor een behoorlijk lager bedrag. Glasvezel is bij ons geen optie, slechts één aanbieder, die niet biedt wat wij willen.
    Toch maar blijven, want anderen bieden bepaalde extra’s alleen tegen betaling. En dan is de rekening weer hoger. Zucht….

  15. Henk says:

    Bij hoge snelheden maakt het niet veel uit (alles werkt toch wel). Maar als je dicht bij die snelheden van 4 Mbps of 6 Mbps zit, dan. Wel. Dus vandaar mijn vraag/opmerking.

    Wat betekenen die snelheden precies ? Is dat de snelheid zoals ISPs ze adverteren ? Bij mijn weten is dat altijd de rauwe snelheid van de layer-1 verbinding. Hoe veel bits gaan er over de lijn per seconde. Maar als we het over applicaties hebben (video, gaming, voice, etc) dan praat met altijd over de “goodput” die nodig is. Goodput is application-level throughput. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Goodput

    Er is altijd overhead. TCP headers en IP headers. Maar ook overhead die afhankelijk is van de layer-2 technologie. Ethernet frame-headers, ADSL cell-headers, halfvolle cells, AAL8 headers, CMTS bij kabel, etc. Die overhead kan best significant zijn. Bv bij “gewone ADLS” zit alle data in cells van 53 bytes, met 5 bytes header en 48 bytes data. Dat is al 10% overhead om te beginnen.

    Toen mijn ADLS maar 6.2-6.5 Mbps deed, kon ik geen HD YouTube kijken, zonder buffering. Nu is mijn ADSL 7 Mbps, en kan het wel. Dit om aan te geven dat bij lage snelheden, die cijfers achter de komma er toe doen.

    Dus mijn voorstel is: maak het duidelijker wat die cijfers betekenen. Rauwe bitsnelheden, of goodput. En als die getallen inderdaad goodput zijn, welke rauwe bitsnelheid heb je dan nodig bij iedere technologie ?

    Laatste opmerking. Voor gamen zelf heb je lage snelheden nodig. Alle games begonnen ooit met 32-64Kbps max down. Toen er nog gegamed over modems werd. Die snelheden zijn amper toegenomen. Dus je Internet (over DSL/kabel/glas) is altijd snel genoeg voor gaming zelf. Het probleem zit hem in het online updaten van games. Online nieuwe games downloaden, patches, uitbreidingen, etc. Games zijn vaak tien of tientallen GBs groot nu. Als je dat over een 10 Mbps verbinding moet downloaden, dan ben je even bezig. En omdat games steeds groter worden, wordt de behoefte voor meer bandbreedte ook steeds groter. Zelfs als je tijdens het gamen zelf maar 100 Kbps gebruikt.

  16. Jo says:

    Vreemd dat mensen problemen hebben met Ziggo. Ik ben al bijna 19 jaar klant bij ze en heb zo goed als nooit problemen. XS4ALL zal best een uitstekende provider zijn maar ik vind ze wel heel erg duur. Ik ben erg blij met mijn 400 mbit verbinding van Ziggo. Ik kan qua internetverbinding doen en laten wat ik wil; altijd voldoende snelheid.

    • Koos van der Steen says:

      Ik weet niet hoe je daar bij komt. Ik heb precies wat ik nodig heb. En ik betaal 10 euro minder bij XS4ALL dan bij Ziggo, heb ik berekend. Ziggo is erg duur aan het worden de laatste jaren. Ze moeten die sport ergens van financieren. Ik ben bij XS4ALL tevreden met de extra’s. Je krijgt veel meer kwaliteit bij XS4ALL.

    • Egbert says:

      Ik had ook bijna nooit problemen met de coax aansluiting van UPC al kreeg ik bijna nooit de beloofde snelheid. De problemen begonnen toen de netwerken van UPC en Ziggo samengevoegd werden. Fluctuerende internet snelheden en blokkerige TV beelden. Omdat ik al internet en bellen van XS had ben ik met de TV ook over geswitcht. Spijt? nee, zeker niet. Ook bij XS/KPN gaat, zowel in de communicatie als technisch, wel eens wat mis, maar waar niet. Ik ben nog steeds blij met mijn 20/2 Mbit/s (abonnement) VDSL2 lijn. In de praktijk is het een heel stabiele 34.2/53 Mbit/s verbinding.

  17. Duko Hamminga says:

    Ik geloof het allemaal graag en ben in het algemeen van harte bereid de informatie van xs4all serieus te nemen.
    Maar die staafjes ter visualisatie… manipulatief!
    Het staafje van 34 Mbit/s hoort natuurlijk wél gewoon 17 keer zo lang te zijn als dat van 2 Mbit/s.

  18. Michiel says:

    Met 50mbit kun je prima tv kijken, bellen en met 8 mensen gamen tegelijkertijd.

    • dodo2u says:

      Met 50 mbit (millibit) kun je helemaal niets. En ik ken ook geen enkele ISP die zo’n lage internetsnelheid in de aanbieding heeft. Kul dus!

      • Gerda Meijer says:

        Hier gaat dat ook niet. Geeft vaak problemen,wanneer we met twee man tegelijk aan het kijken zijn. Ook is de Wifi hier een ramp.

    • Chris says:

      Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
      50 milibit per seconde?
      Zo traag is geen enkele provider.
      Ik heb via DSL 12 Mb per seconde, dat is 240 millioen maal sneller.

    • Egbert says:

      Onze snelheid ligt iets boven het Basic abonnement van 20/2 Mbit, sneller gaat hier technisch niet. We zijn met z’n tweeën, beschikken beide over een notebook, een tablet en een smartfone. Daarnaast kunnen we (als we dat zouden willen) op twee TV’s tegelijk HD programma’s volgen, gamen doen we niet. Deze snelheid ervaren wij als meer dan voldoende.

  19. Marijn says:

    Meer is inderdaad niet altijd beter, ook niet voor snelheid. Vandaar dat ik al jaren het laagste abonnement afneem (nu 50Mbit down).

    Zeker voor games is een lage ping belangrijk. En voor streaming is een voorspelbare doorvoersnelheid en ping prettig, zodat de buffers klein kunnen blijven.

    Jammer dus, dat de latency under load van de downstream op onze XS4All VDSL-verbinding enorm kan oplopen. En jammer dat de helpdesk dat normaal vindt.
    En ook jammer, dat het laagste abonnement bij XS4All zeker niet meer goedkoop is (43,50 per maand, andere providers kunnen in die prijsklasse triple-play aanbieden).
    Maar goed, er zijn weinig storingen (en de storingen die er zijn liggen aan de moeder KPN) en het modem (de oude trouwe Fritz!Box 7360 welke afgelopen week nog een update ontving) is stabiel. Dat is ook wel wat waard.

    • Egbert says:

      Quote: “Jammer, dat het laagste abonnement bij XS4All zeker niet meer goedkoop is (43,50 per maand)”

      Dit is niet helemaal juist, het goedkoopste abonnement bij XS4ALL is Internet Basic voor 38,50 p/m met een snelheid van 20/2 Mbit/sec.

    • Klaboki says:

      werkelijk….een update voor de 7360? Hoezo…wanneer…?

  20. Baze says:

    Je geef aan dat bij gamen internet niet snel hoeft te zijn, maar bij gamen gaat het om de ping

  21. René says:

    Met 12 Mbps down en 0.9 up ging echt niks meer. Nu KPN buitengebied 4G wat erg goed werkt. Wanneer kunnen jullie dat aanbieden ? Ik was altijd zo blij met jullie. En Ziggo komt hier nooit meer in !

    • André says:

      Mijn ouders op een plattelandsadres hebben KPN ADSL 10M/800K met VOIP. Werkt als een tierrelier. Verbazingwekkend hoe goed dat allemaal gaat, ook met herrie-sites. Wel adblocker in gebruik vanwege ergernis en bandbreedtebesparing.

    • daantje says:

      Dat Ziggo er niet meer in komt kan ik idd 100% begrijpen,ik ben 2 okt klant geworden en ben er aankomende Zaterdag alweer weg,gelukkig kosteloos mijn contract op kunnen zeggen in een maand tijd,wat een ellende provider is dat.

      • André says:

        KPN is altijd OK. POTS, Mobiel en glasvezel met VOIP, Xs4all alleen vanwege de aanvullende diensten en kwaliteit.

      • Herman Hutten says:

        Zelfde hier ,maar dan omgekeerd KPN komt er hier nooit met in alleen ziggo. Wat een dama alles over dat KPN lijntje is niet te doen,

  22. anoniem says:

    Naast een groter zwembad in de tuin dan de buren, willen we natuurlijk ook ‘sneller’ internet.. :-)