Waarom komen we maar niet van spam af? Onze spam-specialist Jan-Pieter Cornet was al eens bij BNR-radio om dat uit te leggen. We onderscheppen heel veel spam: 99%. Alles wat als spam gerapporteerd is komt in de spam-map. En iedereen kan bij ons spam rapporteren: dat werkt alleen met de spamknop in Webmail. Hoe dat werkt leest u hier.

De spam-knop

Zodra u op de spamknop in Webmail drukt, wordt de bewuste e-mail naar onze partner Cloudmark verstuurd. Cloudmark is een bedrijf dat informatie over spam van verschillende providers combineert om zo goed in te kunnen inschatten of het om spam gaat, of niet. Als genoeg mensen een e-mail als spam rapporteren, dan plaatsen wij het e-mailtje in de spam-map. Alléén de spamknop in Webmail geeft het signaal naar Cloudmark. Spamknoppen in uw eigen e-mailprogramma zullen in de regel alleen ‘blacklisten’. In zo’n geval wordt de afzender op een zwarte lijst geplaatst in het programma zelf. Wat er precies gebeurt is afhankelijk van het bewuste e-mailprogramma.

Met een goede reputatie

Dat is de simpele versie. De ingewikkelde versie is dat niet iedere stem even zwaar telt. Als u de spamknop in Webmail gebruikt, bouwt u een reputatie op. Als u vaak iets als spam markeert, dat anderen ook rapporteren, krijgt u een goede reputatie. Andersom, als u vaak e-mailtjes markeert als spam, die anderen niet rapporteren, dan telt uw stem minder zwaar bij Cloudmark.

Alleen echte spam rapporteren

Neem bijvoorbeeld een reclamemail van een winkel waar u ooit iets kocht. Heeft u bij de aankoop aangevinkt dat u wel e-mails wilt ontvangen? Dan is het geen spam. Het criterium is dat u uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven, of niet. Het kan zijn dat u het reclamemailtje dat na aanmelding binnenkomt ongewenst vindt, maar het is dan geen spam. Dit e-mailtje zal door velen dan ook niet als spam worden gezien. Rapporteert u het wel, dan nemen ze bij Cloudmark uw meldingen daarna uiteindelijk minder serieus. Niet rapporteren dus, maar wat dan wel?

Afmelden kan ook

U kunt die rechtmatige, maar ongewenste e-mails dus beter ‘unsubscriben’. Ofwel: meld u af via de link onderin de e-mail. Doe dat alleen als u de winkel wel kent en de e-mail er professioneel uitziet. Check bijvoorbeeld of in het verzendadres de winkelnaam herkenbaar is. Trap niet in phishing-mails.

Zakelijk e-mailadres

Als u een zakelijk e-mailadres heeft, dat openbaar is via bijvoorbeeld een website, wordt het nog ingewikkelder. Het gaat dan om bijvoorbeeld info@’bedrijfsnaam’-adressen. Niet om persoonlijke zakelijke adressen, met uw naam erin. Bij zo’n duidelijk bedrijfsadres kunnen leveranciers rechtmatig reclame naar uw e-mailadres sturen, ook al kent u ze niet. Ze hebben dan uw zakelijk e-mailadres van het internet geplukt. En dat mag. Ook hier geldt: alleen afmelden via de link als u het vertrouwt.

Honeypots: spam in de val!

Naast de spamknop-rapportages geven wij Cloudmark ook informatie van onze ‘honeypots’. Dit zijn e-mailadressen die wij alleen hebben opgezet om spam te vangen. Deze e-mailadressen zijn nooit ergens geregistreerd. Dus zullen alle e-mailtjes die toch naar dat adres worden verstuurd spam-mailtjes zijn. Ook deze informatie deelt XS4ALL met Cloudmark om spam te herkennen.

Voor- en nadelen van Cloudmark

Doordat wij gebruikmaken van Cloudmark kunnen wij onze klanten over het algemeen goed beschermen tegen spam. We gebruiken zo informatie die is verzameld door veel verschillende providers wereldwijd. We zijn dus goed gewapend tegen spam die wereldwijd voorkomt. Kwetsbaarder zijn we als alleen wij – lokaal – doelwit worden. Als er dus spam alleen naar XS4ALL-klanten wordt verstuurd. Het duurt dan langer voordat het platform vaststelt dat iets echt spam is. Dus u kunt hier zeker van zijn: wij broeden op verbetering!

Tips

Dit zijn onze tips voor uw spam-rapportage op een rijtje:

  1. Gebruik zo vaak mogelijk de spamknop in Webmail als u spam ontvangt: zo helpt u spam te bestrijden.
  2. Gebruik de ‘geen spam-knop’ als een bericht onterecht is gemarkeerd als spam.
  3. Gebruik de spamknop alleen als het ook echt spam is.
  4. Probeer uit te schrijven bij ongewenste nieuwsbrieven die u zelf heeft aangevraagd. Maar blijf daarbij scherp op phishing.
Deel dit:

Reacties

  1. Maarten says:

    Als je de tekst goed leest dan zie je dat Cloudmark data verzamelt van meerdere providers en dus ook van
    heel veel gebruikers. Als een deel van die gebruikers de nieuwsbrieven van de ANWB, van TomTom, de Volkskrant en dergelijke dit steeds als spam markeert dan komt het uiteindelijk bij iedereen in de spammap terecht. En dat is precies waar in dit stuk voor wordt gewaarschuwd: “Gebruik de spamknop alleen als het ook echt spam is”.
    Kortom: andere gebruikers zorgen dat jou gewenste mail spam wordt.

  2. Marja says:

    Waar vind ik die spam-knop…?

  3. Joost says:

    Duidelijke spam wordt doorgelaten, duidelijk non-spam wordt in de spam box gegooid of zelfs niet eens toegelaten. En als je dan zelf aangeeft dat iets geen spam is wordt hij nog steeds als spam gemarkeerd. Eerlijk gezegd vind ik dit deel van de “service” beneden het niveau van XS4All…

  4. Rens says:

    En dan is er nog een categorie email die bijna elke dag, mail met dezelfde of bijna dezelfde tekst in het onderwerp, maar elke keer met een andere fake-afzender. Al maandenlang dagelijks door mij gerapporteerd. Misschien word ik door Cloudmark wel als onbetrouwbaar gezien, als geen twee mails dezelfde afzender hebben, ben je misschien altijd de enige die een afzender als spammer meldt.

  5. P says:

    Ik heb eerder het idee, dat er sinds september steeds meer spam daadwerkelijk doordringt in mijn mailbox ondanks alle beveiligingen. Het zijn geen dagelijkse berichten, maar enkele per maand. Maar voorheen waren het er ZERO.

  6. Willem Teune says:

    Vandaag al 18 mails gehad die onder spam geplaatst worden door xs4all. Bijna allemaal van particulieren die je iets aan willen smeren. Is dat reclame? Maar ook van “banken”, ABSA, Standard, die geld op jouw account willen uitkeren. Dit lijkt me pogingen tot oplichterij, want ik heb geen account bij die ZA-banken. Als je bij die laatste emails de spamknop zou willen gebruiken, moet je die emails toch eerst openen/aanvinken (op een of andere manier), wat je juist niet wilt.
    Dus hoe onderscheid je vervelende reclame van particulieren van emails van oplichters? En wanneer en hoe gebruik je de “spamknop”?
    groet, Willem Teune

  7. Marjolijn says:

    Inderdaad, wat Marien van der Linden schrijft valt mij ook op. Van verschillende afzenders worden de laatste tijd
    berichten die ik herhaaldelijk als géén spam heb gemeld toch steeds weer in de spambox terecht: Hema, Consumentenbond e.d.

  8. Dat ongevraagde mail naar een zakelijk adres is toegestaan is niet geheel correct. De AMvB en ook de wet stelt in bepaalde gevallen kleine ondernemers (dus ook ook zzp-ers) gelijk met consumenten. In mei 20187 wordt een en ander nog strenger. Wij zien dit onder meer ook al aan de nieuwe regels betreffende het ongevraagd bellen.

    Uit een circulaire van ACM:
    “Let op: ook een belbestand met ondernemers (bijvoorbeeld verkregen via de Kamer van Koophandel) moet worden vergeleken met met het Bel-me-niet Register. De telemarketingregels beschermen namelijk ook kleine ondernemers. Uiteraard mag u wel bestaande zakelijke klanten- of ex-klanten bellen voor een verkoopgesprek. Let op, dat mag echter niet als zij hebben aangegeven dit niet te willen (dus gebruik hebben gemaakt van het recht van verzet).”

    Met andere woorden, dit zou binnen zeer afzienbare tijd ook in Europees verband kunnen veranderen, dus om zo dit expliciet te stellen lijkt mij niet handig….

    En dan als xs4all toch nog de beste provider van het westelijk halfrond zijn…
    ;-)

    Met vriendelijke groet,

    Jur

  9. Dick says:

    En dan hebben we nog de agressieve mails van winkels waar ooit eens iets gekocht is en waar je je netjes voor afmeldt, maar de afmelding niet wordt gerespecteerd. In dit geval is er wel degelijk sprake van spam. Hoe gaat CloudMark dan met mijn classificatie om?
    Ik herken overigens ook duidelijk het door Marien aangemerkte probleem.

  10. Willem van Putten says:

    Goed nieuws. Ik gebruik Cloudmark al jaren privé en zakelijk en ben er zeer tevreden over.

Leave a Reply to Jurriaan Nijkerk Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *