XS4ALL publiceert jaarlijks een transparantierapport waarin onder andere cijfers worden bekendgemaakt over het aantal tapverzoeken en andere vorderingen die wij krijgen van opsporingsdiensten. Het rapport is bedoeld ter verduidelijking en context van de cijfers die de Nederlandse overheid zelf publiceert over het aftappen van telecommunicatienetwerken. We hopen daarmee een positieve bijdrage te leveren aan het transparantiebeleid, en daarmee aan het inzicht van de Nederlandse burgers in de werking van hun maatschappij.

foto: Transparent Lego Blocks, door The.Comedian

foto: Transparent Lego Blocks, door The.Comedian

Naast de cijfers bevat het rapport ook een beschrijving van de verschillende procedures. Op die manier willen we aan onze klanten en andere belangstellenden laten zien dat XS4ALL zeer zorgvuldig met persoonlijke gegevens omspringt. Mensen vertrouwen hun internetprovider grote hoeveelheden zeer persoonlijke informatie toe, wij vinden het erg belangrijk transparant te zijn over de manier waarop we met die gegevens omgaan.

De cijfers in het rapport over 2014 wijken niet veel af van die in rapporten van voorgaande jaren: vorderingen van klant- en verkeersgegevens bleven ongeveer gelijk. Er zijn in het afgelopen jaar bij XS4ALL wat minder taps geplaatst dan in 2013, maar ongeveer evenveel als in 2012.

Download hier het Transparantierapport 2014

Deel dit:

Reacties

  1. Toon says:

    Hartelijk dank voor dit rapport. Deze openheid waardeer ik zeer. Het aantal vorderingen valt me erg mee. Mag ik uit deze rapportage afleiden dat er dus geen permanente doorgifte van de metadata plaatsvindt (het zogenaamde sleepnet)?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Dat klopt, er worden niet doorlopend metadata doorgegeven. De enige rapportage die doorlopend plaatsvindt, is die aan het CIOT. Daar wordt elke dag een overzicht van onze klanten, hun IP-adressen, e-mailadressen, telefoonnummers etc. heen gestuurd. Maar geen metadata over hun communicatie.

  2. axel says:

    gaan jullie net als Google en Twitter in de toekomst ook publiceren hoeveel goeie crypto je tegenkomt in het netwerk? Bijvoorbeeld hoeveel van onze emails zijn versleuteld door STARTTLS?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Rapportage hoeveel mails versleuteld verzonden worden hoort volgens mij niet in het transparantierapport. XS4ALL gebruikt STARTTLS, dat wil zeggen dat als de ‘andere kant’ (de mailserver van de ontvanger danwel van de verzender van een bericht) ook STARTTLS gebruikt, de verbinding versleuteld wordt.

  3. Alex says:

    Wel een beetje paarsebroekentaal in het rapport: “e-mail en internetverkeer”, alsof e-mail niet via internet gaat, of weet de schrijver het verschil niet tussen internet en world wide web? Bij de aantallen vorderingen opnieuw dat onderscheid. Worden (onterechte) afsluitingen zoals vanaf 12-8 besproken in xs4all.general ook in het rapport opgenomen? Hierbij is de procedure minder zorgvuldig en transparant. Vreemd dat de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst ook toegang tot gegevens hebben. Hier is de veiligheid niet in het geding. De opsporing is hiermee te ver doorgeschoten. Alleen de gedachtenpolitie ontbreekt nog. “Naam-, adres- en woonplaats” schrijf je niet zo. Waarom worden onnodig Engelse termen gebruikt als “Law enforcement disclosure” en “Privacy Officer”?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      @Alex: Niet alleen e-mail maar ook telefonie gaat via internet. Toch wordt op die manier gevorderd: naast een tap op al het internetverkeer over een bepaalde verbinding kan ook een tap op alleen e-mailverkeer en/of alleen VoIP-verkeer gevorderd worden. Heeft dus niks met de kleur van enige broek te maken.

  4. Saul van der Bijl says:

    Interessant om te lezen. Nu nog een nieuwe privacyjaarverslag. De laatste dateert van 2012.