Als internetprovider bevindt XS4ALL zich in een bijzondere positie tussen onze klanten en de rest van de wereld. Als tussenpersoon hebben we aan de ene kant de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat onze klanten onbelemmerde, veilige toegang hebben tot het internet en dat hun gegevens en privacy maximaal beschermd zijn. Aan de andere kant zijn wij verplicht op bevel van opsporingsinstanties of de rechter de onbelemmerde toegang en de privacy van onze klanten soms te beperken.

In veel gevallen is de internetprovider de enige partij die weet welke persoon er achter een bepaald IP-adres of e-mailadres zit. Daarom krijgen we soms verzoeken om gegevens bekend te maken. Niet alleen van opsporingsinstanties maar soms ook van bedrijven of particulieren. Vaak wijzen we die verzoeken direct af: we hebben de wettelijke plicht de persoonsgegevens van klanten zorgvuldig te beheren, en ze dus niet zomaar te delen met anderen. Maar soms zijn we verplicht aan een verzoek gehoor te geven.

We publiceren dit transparantierapport omdat we het belangrijk vinden dat burgers kunnen controleren in welke mate opsporingsinstanties van hun bevoegdheden gebruikmaken. Uit het rapport kunnen klanten niet afleiden of hun gegevens zijn opgevraagd of verstrekt: informatie daarover mag XS4ALL niet bekendmaken. De overheid heeft voor de Tapplicht de verplichting om de betrokken personen daarover achteraf te informeren, maar helaas is bekend dat er nauwelijks invulling wordt gegeven aan die notificatieplicht. Volledig inzicht is dus niet mogelijk, maar we hopen met dit rapport een kleine bijdrage te leveren aan een groter en vollediger beeld.

We hadden graag veel eerder willen beginnen met het publiceren van deze gegevens, maar al in 2004 werd de toenmalig directeur van XS4ALL door het Openbaar Ministerie ‘sterk ontraden’ deze gegevens te publiceren omdat ze het staatsgeheim zouden schenden, wat tot mogelijke vervolging zou leiden. Dat was het hem niet waard. Daarom werd het idee de cijfers openbaar te maken, aangehouden. XS4ALL is zich echter blijven inzetten voor transparantie. Toen Bits of Freedom ons begin dit jaar vroeg de gegevens openbaar te maken, hebben we de juridische situatie opnieuw geïnventariseerd. Uit onze analyse bleek dat publicatie nu wel mogelijk en wenselijk is. Daarom wordt dit transparantierapport vanaf nu jaarlijks gepubliceerd.

Download hier het transparantierapport 2012

Deel dit:

Reacties

  1. pieter says:

    Over transparantie gesproken, XS4ALL is nu toch de helemaal KPN geworden inclusief publicaties, wat heeft dat nog met bits for freedom te maken?

  2. Henk van Hoek says:

    Transparantie is maar ten dele. Vorderingen van de AIVD worden niet getoond. Daar heb ik wel begrip voor. Maar transparant is het dus niet. Ik denk nogal binair misschien.

  3. Wim Heins says:

    Shit, ik bedoelde een derde promille. Maare, XS4ALL, ik ben ook kippig. Daarom wil ik in het rapport de letters vergroten. Dat ze daardoor buiten beeld vallen is al lullig. Maar dat er midden de tekst een verticale balk in mijn oog verschijn “Geef uw mening over deze site” dat vind ik helemaal k*ote en k*t. Dus kan die k**ker-balk ook weg?

  4. Jochem says:

    Ik blijf het mooi vinden dat Xs4all zich hoe dan ook blijft inzetten voor deze transparantie. Deed iedereen hier maar met dezelfde passie aan mee..

  5. Anonymous says:

    “Uit het rapport kunnen klanten niet afleiden of hun gegevens zijn opgevraagd of verstrekt: informatie daarover mag XS4ALL niet bekendmaken.”

    Interessante kronkel. Dus xs4all mag WEL privegegevens van klanten doorgeven aan de AIVD of wie dan ook, maar als je als klant wilt weten of xs4all *jouw* gegevens heeft doorgegeven (zonder dat eerst netjes aan je te vragen) vang je bot.

    • Tw33ty says:

      Anoniem, Je werkt de indruk dat XS4ALL een keus heeft in het verstrekken van gegevens.

      Het verstrekken is gewoon in de wet geregeld. Politie/Jusitie en de AIVD mogen dergelijke gegevens opvragen en elk Nederlands bedrijf moet hier medewerking aan verlenen. Doen ze dit niet dan zijn ze strafbaar.

      Bedrijven mogen hun klanten niet informeren dat er een dergelijk verzoek is gedaan. De wetgever heeft geregeld (hoewel dit niet altijd gebeurd) dat de persoon in kennis wordt gesteld dat zijn gegevens zijn nagevraagd.

      Afgelopen week nog uitgebreid in het nieuw omdat een 2de kamerlid is onderzocht door de AIVD en hij/zij hiervan niet op de hoogte is gesteld conform de regels.

      • Anonymous says:

        Het trieste is dat een beetje klinkt als “Befehl ist Befehl” gedrag. De wet is niet altijd juist.

      • Anonymous says:

        toevoeging: maar goed, als het maar om 0.034% van de klantenbestand gaat, zal het vast alleen om hakbarren en andere extreme gevalletjes gaan, en als het voorkomt dat ik wordt opgeblazen in een trein, dan vind ik het prima.

      • Alex says:

        Ik zou er niet van uitgaan dat alleen informatie van hakbarren opgevraagd wordt. Er zijn genoeg strebertjes die koste wat kost een verdachte willen oppakken, en of het de dader is of niet interesseert ze niet, als ze maar scoren. Tunnelvisie heet dat met een mooi woord. Reden genoeg om niet alle informatie op straat te gooien ook al “heb je niets te verbergen”.

      • Wim Heins says:

        Anoniem, vind je drieënhalf procent getapte klanten niet veel? Zouden dat allemaal potentiële terroristn zijn? Nee het zijn ook de onnozelste gevalletjes waar ze alle email van mogen doorlezen met maling aan de regels, want zover is ons mooie Nederland namelijk al verworden.

      • Jan says:

        het aantal huishoudens in ned is 7.5mil. ga ik er voor het gemak vanuit dat xs4all 500k abonnees heeft, dan is .034% wel 170 adresjes waar diverse gegevens van zijn vrijgegeven. Ik schat de kans dat ik wordt opgeblazen in een trein toch echt een stuk lager, nog even los van het feit of één van die 170 personen daar zin in zou hebben.

  6. Chris Engeler says:

    Dat dit rapport wordt gepubliceerd en XS4ALL dus openbaarheid geeft over een facet van de bedrijfsvoering, die niet door iedereen gewaardeerd zal worden (maar in het digitale tijdperk onvermijdelijk lijkt), is voor mij eens temeer de bevestiging dat ik bij een erg goede ISP zit, en mij dus een zeer tevreden abonnee weet.

  7. In ieder geval geen weizigingen in inhoud volgens het rapport. Internetcensuur: liever niet.

  8. website says:

    Transparantie kenmerkt in mijn ogen een goede bedrijfsvoering. Vooral voor consumenten is dit fijn en het feit dat deze gegevens alsnog openbaar gemaakt worden (tot op zekere hoogte) is lovenswaardig.

  9. Anonymous says:

    ironie:

    Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden.