Vanwege een administratief probleem tussen XS4ALL en een Amerikaanse leverancier is afgelopen zondagmiddag een aantal domeinnamen van klanten offline gehaald. Websites en e-mailadressen waren daardoor niet bereikbaar. In de loop van maandagmiddag was het probleem opgelost en is de leverancier begonnen met het terug online zetten van de domeinen.

Dat proces is maar gedeeltelijk afgerond. Een deel van de domeinen is weer online, een ander deel niet. Dat was niet de bedoeling van de leverancier, die onderzoekt nu wat hiervan de oorzaak is. We wachten op de uitkomst van dit onderzoek.

We begrijpen als geen ander dat een domeinnaam essentieel kan zijn en we snappen dus dat dit probleem grote impact kan hebben op klanten. We doen ons best om onze leverancier te bewegen het probleem zo snel mogelijk op te lossen. In de tussentijd onze welgemeende excuses voor deze situatie.

UPDATE: dinsdag rond 20:30 waren alle domeinen teruggezet.

Deel dit:

Reacties

  1. Nikkie says:

    Eventjes een andere kant belichten. Wat mij opvalt is dat de IT dienst van velen websites per definitie niet zelf een hef in handen neemt met cloudservices en secundaire mailservers, het is 2015! De afgelopen jaren zijn deze zaken constant aan het licht geweest – redundantie is een keyword geworden omtrent IT – omdat hoe dan ook, één bedrijf waar je je dingen host is Nooit een oplossing. Zorg altijd zelf voor je eigen bereikbaarheid! Zelfs voor je pakketpost moet je een andere koerier klaar hebben staan voor het geval de eerste niet opdaagt, om ze op te komen halen. Ik begrijp dat we XS4ALL geheel vertrouwen, maar we zijn ons er toch ook erg van bewust dat hun lijnen via KPN gaan, en de domeinen via registrars (n.b. Amerikaanse, hallo!). Fix je IT afdeling. Hoe vervelend de echte wereld ook is met dit soort bureaucratische meuk.

    Anyway, my two cents.

  2. Wij hebben ook de niets zeggende excuusmail ontvangen, met een wel heel sober aanbod.
    Ben benieuwd of er meer benadeelde partijen zo over denken.

    • MRC says:

      De excuusmail is inderdaad nietszeggend. Zonder uitleg over de oorzaak en de maatregelen die XS4ALL zal nemen om iets dergelijks in de toekomst te voorkomen kunnen wij niet verder met deze provider. Ze lijken totaal ongeinteresseerd in zakelijke klanten.

  3. Pim says:

    Wat betreft het “administratieve probleem”: het is vrij extreem van Network Solutions om 8000 domeinen af te sluiten.
    Maar ik heb door de jaren regelmatig mail van ze gehad dat mijn domeinregistraties zouden verlopen, op momenten dat ik allang mijn verlenging bij XS4ALL heb betaald. Bij navraag bij XS4ALL hoorde ik altijd dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat de verlenging was aangevraagd. Door de afgelopen dagen bekruipt me het vermoeden dat XS4ALL stelselmatig (te) laat betaalde en dat Network Solutions het zat was. Mogelijk misplaatst cash flow optimalisatie beleid bij XS4ALL (zelf zo vroeg mogelijk innen, maar aan anderen zo laat mogelijk betalen) van een afdeling finance? Ik hoop dat dit wordt uitgezocht en aan de klanten wordt uitgelegd, en de verantwoordelijke mag wat mij betreft zijn spullen pakken.
    Misplaatst ook, omdat deze registraties minimale kosten hebben, vergeleken met wat XS4ALL aan infrastructuur moet betalen, en gezien de enorme schade voor klanten bij een fout. En daarmee vijftien jaar reputatie als beste ISP/hoster van Nederland in drie dagen verdampt.
    Tweede punt: XS4ALL had klanten ook gelijk kunnen aanraden om Network Solutions te bellen. Ik deed dat, nadat ik las dat anderen dit gedaan hadden, en werd snel en goed geholpen. Had ik het maar een dag eerder gedaan.

      • Robert says:

        Theorie inderdaad, maar geenszins onwaarschijnlijke theorie. Ook wij kregen ruim een half jaar geleden zo’n alarmerende mail van Network Solutions. Toen we XS4ALL om uitleg vroegen kregen wij te horen dat we de mail konden negeren en ons nergens zorgen over hoefden te maken. Het is de reputatie van XS4ALL (althans de reputatie zoals die vijf dagen geleden nog was) ronduit onwaardig dat we nu geen enkel inzicht krijgen in de aard van de problemen met Network Solutions. Ook de zojuist ontvangen excuusmail van directeur Paul Naastepad is inhoudelijk volstrekt nietszeggend. Dat voedt de verdenking dat XS4ALL hoog spel heeft gespeeld met de belangen van haar klanten als inzet.

  4. Jurjen says:

    Op dit moment hebben alle domeinen nog de volgende status:
    Status
    Domain Status:clientTransferProhibited http://www.icann.org/epp#clientTransferProhibited
    Wanneer is deze status verdwenen??

    • Patrick says:

      Deze kan xs4all als het goed is op verzoek wijzigen.
      Dit is een setting die de registrar kan wijzigen, meestal bekend als “transfer lock”.

  5. Dirk Zaan says:

    Zolang een root DNS server nog met accidentele bestandsoverschrijving op nul gezet kan worden en waarmee bijvoorbeeld een hele .com .org of .nl onbereikbaar zou worden is dit toch allemaal kinderspel. En geloof maar niet dat je dan een schadevergoeding zou krijgen. Het is wel zeer onwaarschijnlijk dat xs4all meerdere aanmaningen genegeerd zou hebben en zo het verlies van zoveel domains zou riskeren.

  6. André says:

    Wat een gescheld allemaal alsof men allemaal multinational is die miljoenen per dag derft. Daarbij hebben de meesten werkelijk geen flauw benul hoe dingen werken, wat er mis ging en wat er moet gebeuren om weer in bedrijf te komen. En dan al die scheldmannetjes die elders zitten te tieren alsof ze bij Radar zitten en rustig suggereren dat er bewust op een ramp is aangestuurd. Het Internet is met patjepeeërs vergeven.
    Ik werk niet voor xs4all

  7. Robert Diepfreeze says:

    Het is inmiddels wel duidelijk dat XS4ALL een dispuut “over een factuur status” over de ruggen van ruim 8000 (1) domein namen/gebruikers heeft uitgevochten. De gevolgen heeft betreffende afdeling kennelijk niet overzien en XS4ALL dient zich dan ook diep te schamen. Ook de berichtgeving blijkt voer voor speculatie. Tja, “de beste provider” komt dan wel in een heel ander licht te staan. Een bepaalde arrogantie is XS4ALL niet vreemd en daar moet je in de USA niet mee aankomen. Schaar je maar in het rijtje van VW. Behoorlijk reputatie schade.

  8. Philip says:

    Eindelijk werkt mijn website en email weer. twee dagen offline kost mij klanten en omzet. Communicatie van XS4ALL tijdens de storing was nul komma nul. Waar ze wel snel mee zijn als alles weer werkt is een betalingsherinnering sturen!

    Ik ga zo snel mogelijk naar een ander hosting bedrijf toe!

    Philip

    • Henk says:

      Je krijgt enkel een betalingsherinnering als je niet op tijd betaald. De beperkte communicatie is altijd een lastig punt. Een derden (Network Sollutions) heeft een storing en XS4ALL is afhankelijk van hun om het probleem op te lossen. Je kunt dus weinig meer aangegeven dan dit. Je mag er wel vanuit gaan dat XS4ALL aan alle kanten druk heeft uitgeoefend om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dit geloof je of dit geloof je niet. Bij een andere hostingprovider kan hetzelfde gebeuren ook zij zijn afhankelijk van derden voor het leveren van je domein.
      Hosting bij XS4ALL is altijd al een achtergesteld kindje geweest en het lijkt wel of ze de hosting liever kwijt dan rijk zijn. Innovatie blijft (aanpassen DNS e.d.) blijft gewoon achterwegen. Dit probleem staat er los van.

      • Philip says:

        Geen loze bluf, ik heb de boel al in gang gezet. Ik was al niet blij toen Planet KPN werd, en daarna weer XS4all, zonder dat ik daar ook maar enige andere keuze in had dan weggaan. Ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven, maar dit is de druppel.
        Wie er ook fout zit, XS4all of NS maakt niet uit, ik houdt XS4all verantwoordelijk. Er zijn zat aanbieders die voor een fractie van de kosten hosting aanbieden. En nee ik derf geen miljoenen per dag, ik ben maar een kleine zelfstandige die elke euro hard nodig heeft om het hoofd boven water te houden.

  9. Patrick says:

    Op dit moment is de whois informatie dus geupdate, maar merk op dat de cache timeout (TTL) van de nameserver records in the root nameservers op 24 uur staan.
    Het kan dus maximaal 24 uur na oplossen duren voordat alle partijen de correcte nameservers weer gebruiken.

  10. Marc says:

    Wel een .com site die weer werkt. Fijn! Maar daar hebben we niets aan zolang de emails niet aankomen. XS4ALL, ik maak me grote zorgen. Waar zijn de emails en wanneer zijn wij weer normaal bereikbaar? We zitten nu volledig in het donker.Geen bounces dus de verzender weet niet dat zijn bericht niet aankomt. En ondertussen hebben wij geen idee wie ons heeft proberen te bereiken. What a mess.

    • André says:

      Het bounced wel. Of de email zit nog in de retries en zal alsnog geleverd worden.

      • Jurjen says:

        Email bounced niet en is wel degelijk verdwenen. Verzender heeft ook geen reclame email ontvangen.

      • Dirk Zaan says:

        Wanneer een mail-client of MTA geen contact krijgt zal de verzender altijd bericht krijgen dat verzending niet is gelukt.

      • Patrick says:

        Nee, de email bounced niet op het SMTP niveau: de MX records die werden geserved (mail.b-io.co) accepteerd email voor je domein, dus zendende mail servers hebben de email afgeleverd en denken klaar te zijn.
        Wel werd er door NetSol een automatische email achteraf gestuurd met reclame naar de FROM.
        Voor informatie heb ik NetSol gebeld, en die zeggen dat alle emails afgeleverd naar deze mailserver niet opgeslagen worden, en dus weg zijn.

        SMTP sessie:
        (to) mail.b-io.co 25
        Trying 54.243.145.112…
        Connected to mail.b-io.co.
        Escape character is ‘^]’.
        220 Inbound-MTA ESMTP Welcome
        HELO ****
        250 Inbound-MTA Hello **** [****], Haraka is at your service.
        MAIL FROM:
        250 sender OK
        RCPT TO:
        250 recipient OK
        DATA
        354 go ahead, make my day
        From: “Patrick”
        To: “Patrick”
        Subject: Testing Message

        Testing whether you accept my email
        .
        250 OK (CE9209C8-BAC3-476D-B19B-27CC823B11BF.1)
        QUIT
        221 Inbound-MTA closing connection. Have a jolly good day.
        Connection closed by foreign host.