Hoeveel CD’s heb jij eigenlijk?
Dus ik zeg: nul. Toch houd ik heel erg van muziek. Van veel verschillende stijlen ook. Een dag zonder muziek is geen dag. En dan nul CD’s hebben? Dankzij Spotify kan dat. Natuurlijk heb ik wel CD’s, uit nostalgie, maar ik draai ze al jaren niet meer. Met Spotify heb ik vrijwel alle muziek altijd en overal binnen handbereik. Hoe dan?

Spotify Premium
Op Spotify.com heb ik gratis een account aangemaakt. Al gauw merkte ik dat de reclame tussen de nummers niet fijn was. Toen heb ik m’n account geüpgrade naar Premium. De reclame was weg en de geluidskwaliteit meteen een stuk hoger.

In playlists die je zelf kunt aanmaken, heb ik mijn favoriete muziek gezet. Zo kan ik snel muziek luisteren. Eigenlijk net alsof ik een CD uit m’n rek pak en in de speler laat vallen.

Zonder playlists luister je ook meteen naar elk nummer dat je te binnen schiet. Via Search. Je tikt de titel in en klaar. Extra leuk vind ik dat je nieuwe en verwante artiesten ontdekt. Start je Spotify op, dan zie je gelijk: What’s new. Nieuw uitgebrachte en aanbevolen albums, nummers die onder je vrienden populair zijn en nieuwe apps.

Apps in Spotify
Apps zijn handige toepassingen om nog meer uit Spotify te halen. Drie voorbeelden: met TuneWiki krijg je de songteksten te zien en zing je direct mee. Met We Are Hunted ontdek je nieuwe muziek of nummers die verwant zijn aan de muziek waar je graag naar luistert. En met The Complete Collection zie je al het artwork zoals dat oorspronkelijk bij je muziek is uitgebracht.

Altijd en overal mijn muziek
Onderweg muziekluisteren kan ook met Spotify. Heel gemakkelijk. Zonder dat je eerst nummers op een iPod of zo iets hoeft te zetten. Met de Spotify-app op mijn iPhone heb ik net als thuis alles bij de hand. Altijd en overal. Ook als ik geen bereik heb, dankzij: Available Offline. De Android-app is onlangs vernieuwd, net als de iPad-app. En de vernieuwde iPhone-app komt binnenkort.

Delen met vrienden
Via Facebook deel je muziek moeiteloos met vrienden en familie. Zonder er iets voor te doen, vergroot dat je muziekwereld. En je kunt zelfs nummers in de Spotify-Inbox van een vriend zetten.

Miljoenen gebruikers
Spotify is razend populair. In maart 2012 telde de toepassing al 10 miljoen gebruikers en dat worden er elke dag meer. Ik vind het een killer-app. Het heeft mijn muziekleven veranderd. Ik heb meer muziek, ik ontdek sneller nieuwe muziek en ik heb m’n muziek altijd en overal tot mijn beschikking. En dat allemaal door een tip van een collega twee jaar geleden.

Maurice Beljaars

Copywriter bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. sohbet says:

    Een veel beter model dan veel downloadmanieren, waar het erom gaat materiaal te leechen zonder dat de makers daarvoor beloond worden.

  2. çhat says:

    Dan kan ik mijzelf daarop abonneren.

  3. gazeteler says:

    Met een likkebaardende Mark Zuckerberg en een stoet platenbazen op de achtergrond.

  4. Mark says:

    Tip voor de mensen die net als wij door onze locatie veroordeeld zijn tot het langzaamste abo: neem even contact op met de helpdesk en laat je niet met het standaard antwoord afschepen. XS4All denkt met je mee en komt (in ieder geval voor ons) met een passende oplossing.

    Jammer dat het langs die weg moest maar uiteindelijk blijf ik wel klant.

  5. Jan Duchateau says:

    Hoe weet je in deze tijd van almaar meer overvloed van (ook) muziek of je bepaalde muziek echt de moeite waard vindt? Voor mij geldt: dat ik moeite wil doen om een bepaalde uitvoering uit te zoeken, de CD te bestellen, af te spelen en eventueel te rippen voor mijn MP3-speler. Als mij dat allemaal te veel moeite is, dan wordt het nooit iets tussen mij en die muziek.

  6. René says:

    Bedankt voor dit cadeau Xs4all, maar ik zal er geen gebruik van maken.
    Ik heb mijn Spotify account per direct opgezegd toen ze vorig jaar september de nauwe samenwerking met Facebook zijn aangegaan.
    Spotify heeft het vertrouwen van hun bestaande, betalende klanten naar mijn mening onherstelbaar beschadigd door een Facebook account verplicht te maken.
    Ik vind het jammer dat nu ook Xs4all naar mijn mening haar imago beschadigt, door in zee te gaan met een bedrijf wat lak heeft aan de privacy van haar gebruikers. Een van de hoofdredenen dat ik voor Xs4all gekozen heb is de aandacht voor privacy. Dit cadeau staat daar m.i. dus haaks op.

  7. Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

    Ik ben er altijd blij mee dat XS4ALL kritisch denkende klanten heeft, maar veel van de kritiek hierboven verbaast me: wat een geklaag en gezeur. En bovendien: wat een nare manier van op de man spelen. Dat je het niet eens bent met beslissingen van XS4ALL is prima, maar is het werkelijk noodzakelijk om een collega persoonlijk aan te vallen? En op zo’n vulgaire manier? Bleh.

    Het Spotify-aanbod past volgens mij uitstekend bij XS4ALL: het maakt namelijk duidelijk dat internet geen bedreiging is voor de muziek (Zoals BREIN en kompanen denken) maar dat ze juist een uitstekende combinatie vormen. Een enorme hoeveelheid muziek altijd beschikbaar, net als via de Pirate Bay, maar dan op zo’n manier dat artiesten gewoon betaald krijgen voor hun werk. Een veel beter model dan veel downloadmanieren, waar het erom gaat materiaal te leechen zonder dat de makers daarvoor beloond worden. Want dat is gewoon niet eerlijk. Dus nee Rob, XS4ALL moet niet SpotNET aan klanten aanraden, maar juist Spotify: in dat soort legale modellen zit uiteindelijk een toekomst waar iedereen blij mee is: muziekliefhebbers _en_ muziekproducenten.

    De koppeling tussen Spotify en Facebook is inderdaad iets dat minder goed past bij XS4ALL. En daarom zijn de XS4ALL Spotify accounts dan ook niet aan Facebook gekoppeld. Probleem dus opgelost.

    Tja en dat Spotify niet aan alle klanten gratis wordt aangeboden vind ik zelf ook jammer. Zeker voor klanten die wel een sneller abonnement zouden willen, maar het (nog) niet kunnen krijgen. De simpele reden voor die keuze is natuurlijk geld: XS4ALL betaalt Spotify een behoorlijk bedrag voor elk account, en die kosten moeten wel te verantwoorden zijn. Zo werkt een bedrijf nou eenmaal, dat weten jullie ook wel.

    We waarderen kritiek, echt waar. Maar ik hoop dat het in het vervolg wat geciviliseerder kan. Kom eens langs voor een kop koffie, vertel waar je kritiek op hebt, of boos over bent. We horen het graag en we willen ons inzetten voor verbeteringen. Je zult zien dat je met Maurice uitstekend kunt praten!

    • xs4nobody says:

      Hoezo upgrade? Ik betaal veel geld voor Glas50. Mensen met een goedkoop abonnement krijgen het gratis (adsl, lite) en ik moet een NOG duurder abonnement nemen, Glas100, wil ik Spotify krijgen. Ik snap er niets van. In elk geval is er geen logica in deze actie dat de duurste abo’s iets extra’s krijgen. Kennelijk wil men van de Glas50 klanten af?!

    • OM says:

      Het ging mij (en anderen) vooral om de toon van de post, die zo on-xs4all is dat het ergerlijk is. Over het uitsluiten van klanten met een goedkoper abonnement: omdat xs4all niet de moeite neemt om iets te verzinnen voor deze klanten zullen deze zich buitengesloten voelen en eerder geneigd zijn om te kijken naar alternatieven. Het is erg dom van de marketingafdeling van xs4all dat ze dat niet hebben voorzien. De ergernissen over de kleine lettertjes van de spotify aanbieding ten opzichte van de reclame uitingen komen daar nog eens bij.

    • Rob says:

      Je hebt natuurlijk gelijk Niels, wat SpotNET betreft. Dat was dan ook (enigszins) een grapje. Wat wel blijft staan is dat het in de strijd tegen de muziekindustrie natuurlijk niet gaat om het onthouden van betalingen aan makers, maar om de weerzin tegen het spekken van de zakken van de directies van grote platenmaatschappijen etc.
      Dat je verzekert dat de koppeling tussen Spotify en Facebook niet bestaat is een halve geruststelling. De verzekering dat dat tot in de verre toekomst ook zo zal blijven, en dat de (mail-)adresgegevens van de betreffende XS4ALL-klanten nevernooitniet op het bureau van Zuckerberg zullen belanden, zou de andere helft zijn.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Hi Rob,

        Ik begrijp je bezorgdheid over de privacy, hopelijk kan ik er iets van wegnemen: XS4ALL heeft een streng privacyreglement, waarin staat hoe we met klantgegevens omgaan. Daarin staat ook dat klantgegevens alleen onder streng gecontroleerde omstandigheden aan andere partijen kunnen worden verstrekt, alleen als dat nodig is voor de dienstverlening. Bijvoorbeeld aan een monteur, als die een afspraak moet maken om langs te komen om een probleem te fixen.

        Wij zullen onze klantgegevens nooit op het bureau van Zuckerberg leggen. Klanten van XS4ALL die gebruik willen maken van het Spotify aanbod, moeten zelf bij Spotify een account aanmaken. De gegevens die ze daarbij opgeven komen wel bij Spotify terecht, want ze worden klant van Spotify. Ze moeten daarom ook instemmen met de voorwaarden en met het privacyreglement van Spotify. Zoals ik hierboven al zei hoeven XS4ALL klanten die Spotify willen gebruiken, hun Spotify account niet te linken aan Facebook, dus dat gedeelte van het reglement is niet van toepassing.

        En over de weerzin van het spekken van de zakken van de directies van grote platenmaatschappijen: wat mij betreft is ook dat niet de essentie van de zaak. Waar het volgens mij op neerkomt is het feit dat de Pirate Bay – en al die andere manieren om ‘gratis’ muziek en films te downloaden – voldoen aan een zeer reële klantbehoefte, waaraan legale modellen nog niet voldoen: namelijk op één centrale plek een overzichtelijk, volledig aanbod dat altijd beschikbaar is, tegen een acceptabele prijs. Dat is wat mensen willen. Tot voor kort was dat alleen maar mogelijk in illegale modellen, maar sinds Spotify in Nederland opereert is er een legaal model dat daar – in ieder geval voor muziek – erg dicht bij in de buurt komt. Toegegeven: Spotify bevat niet alle muziek van de wereld, op de Pirate Bay vindt je ongetwijfeld muziek die je in Spotify nog niet tegenkomt, maar de collectie groeit gestaag, dus dat komt vast wel goed. Dat Spotify zo’n succes is, laat ook duidelijk zie dat het feit dat de Pirate Bay ‘gratis’ is, niet de enige succesfactor is van die site. Er zijn een heleboel mensen die wel degelijk bereid zijn om voor hun muziek en films te betalen. Wat de Pirate Bay zo aantrekkelijk maakte was niet de prijs, maar het aanbod.

        Dus nu nog een Spotify voor films, series, games, etc, dan heb je volgens mij een manier waarop iedereen blij wordt van de combinatie entertainment – internet.

      • Rob says:

        Bedankt voor je uitgebreide reactie Niels, netjes. Vooralsnog houdt XS4ALL het voordeel van mijn twijfel, al wacht ik nog heel even af of de jongens en meisjes van Bits for Freedom er nog iets behartenswaardigs over gaan zeggen…

  8. Rob says:

    Een dubieuze aanbieding, waarbij XS4ALL zijn status als kritische provider (met een historie waar Julian Assange zijn vingers bij kan aflikken) nogal in de waagschaal stelt. Met name, zoals anderen ook opmerken, vanwege de banden tussen Spotify en Facebook. Daar is uitsluitend en alleen het woord “commercie” op van toepassing, met een hoofdletter C zelfs. Met een likkebaardende Mark Zuckerberg en een stoet platenbazen op de achtergrond.
    Wat mij betreft had XS4ALL er beter aan gedaan om zijn klantjes te wijzen op het bestaan van SpotNET, in plaats van Spotify…

    • Rob says:

      Maar (aanvullend): hartelijk dank voor het gratis CD-doosje dat de post vanochtend bezorgde. Dat kan ik goed gebruiken voor een van die gedownloade cd’s ;-)

  9. Gert says:

    Wat een geklaag allemaal weer. Ik ben zeer tevreden over deze XS4ALL aktie en vind spotify helemaal top als muziekliefhebber.
    (en dat zonder facebook-account)

    XS4ALL bedankt !!

    • Gerard says:

      Beste Gert, na een jaar als je er net helemaal aan gewend bent wordt het weer van je afgepakt en moet je gaan betalen. We zullen zien of je over een jaar nog steeds tevreden bent.

      • Anonymous says:

        Hoi Gerard, bedankt voor je reactie hierop.
        Ik weet niet of dit zo is maar als dit wel het geval is heb ik er in ieder geval een jaar plezier van gehad en een hoop nieuwe muziek
        ontdekt.

  10. vincent says:

    Natuurlijk geldt dit alleen voor de duurdere pakketten, zo hoopt xs4all meer duurdere aansluitingen te gaan verkopen.

    Wat, dacht je dat xs4all het deed uit de goedheid van hun hart ofzo?

    Dit stukje “nieuws” moet je gewoon vergeten, dit heeft een commerciele sukkelaar bedacht die denkt dat xs4all klanten echt zo dom zijn dat ze nu allemaal gaan upgraden.

    En ja, ik blijf nog wel even bij xs4all, maar dat betekent niet dat ik niet mag klagen over wat ze doen.