Al jaren kunt u via webmail van XS4ALL spam rapporteren. Het bericht wordt dan gemeld aan de leverancier van onze spamfilters. Zo ‘leren’ die filters wat mensen als spam beschouwen, zodat spamberichten nóg beter worden tegengehouden. Belangrijk dus. Sinds kort werkt dat rapporteren niet meer alleen via webmail, maar ook in uw eigen e-mail-app. We grijpen deze kans gelijk aan om uit te leggen hoe het filteren van spam precies werkt.

De ‘markeer als ongewenst’-knop in webmail is een belangrijke bron van informatie voor onze spamfilters. Vergelijkbare berichten worden zo eerder als spam herkend bij andere XS4ALL-klanten. Maar lang niet iedereen leest e-mail via webmail. Daarom zijn we blij dat spam melden nu ook via uw eigen e-mail-app kan. Verplaatst u in bijvoorbeeld Mail, Thunderbird of Outlook een bericht naar de ongewenste e-mailbox, dan wordt dat bericht automatisch als ongewenst gemarkeerd. Zo worden de filters door veel meer bronnen van informatie voorzien dan eerst. Zo wordt het systeem nog beter. Win-win dus.

Het werkt trouwens ook omgekeerd: als u een bericht uit uw spambox naar de inbox sleept, bijvoorbeeld omdat het onterecht voor spam is aangezien, wordt het bericht gerapporteerd als legitiem.

Maar hoe werkt het nou eigenlijk?

Spamfiltering luistert heel nauw: we willen zo weinig mogelijk ongewenste berichten in de mailboxen van onze klanten. Tegelijkertijd willen we natuurlijk voorkomen dat legitieme berichten geblokkeerd worden. Daarom herkennen spamfilters spam aan veel verschillende factoren. Bijvoorbeeld aan de links die erin staan, het IP-adres van de bron, domein, kleurgebruik in het bericht, etc. Daarnaast blijven menselijke ervaringen heel belangrijk. Wat u zelf als spam ziet en wat juist niet, zorgt ervoor dat spamfilters heel precies kunnen worden bijgesteld.

Stop de spammers

Er is nog een belangrijke reden om spam te melden. Namelijk om de personen erachter, de ‘spammers’, zelf aan te pakken. Als iemand aan het ‘spammen’ is, is het goed om diegene te blokkeren. Vaak gaat het om een gehackte account of server. We sturen daarom klachten over spam naar ReturnPath. Een organisatie waar een groot aantal legitieme internetproviders en e-mailafzenders bij aangesloten zijn. Zijn sturen die klachten door naar de internetprovider van de originele afzender, zodat zij maatregelen kunnen nemen.

Privacy

Ho. Worden berichten uit mijn mailbox dan zomaar naar andere partijen gestuurd? Denkt u misschien. Nee. Dat zou een enorme inbreuk op uw privacy zijn, want e-mailberichten kunnen heel privé zijn. We gaan daarom heel voorzichtig te werk om uw privacy te waarborgen.

Om te beginnen wordt uw mailadres niet meegestuurd. We halen zoveel mogelijk privé-informatie weg. Of we veranderen het zodanig dat het niet te herleiden is. Bij spammeldingen sturen we de inhoud van het bericht wel door. Ondanks dat de inhoud van e-mail erg persoonlijk kan zijn, speelt hier geen probleem met privacy. We gaan er namelijk vanuit dat de berichten die door u als spam worden beoordeeld, niet persoonlijk zijn. En omdat juist de inhoud van het bericht bepaalt of een bericht spam is, is die informatie essentieel.

Bij meldingen van berichten die ten onrechte als spam werden gezien wordt de inhoud niet meegestuurd. Dat is ook niet nodig. De headers van het mailbericht bevatten genoeg informatie waarmee Cloudmark, de leverancier van ons spamfilter, de fout kan herstellen.

Spam bij één melding is geen spam

Een bericht wordt niet bij één enkele melding als spam geblokkeerd. Pas als meerder mensen hetzelfde bericht als spam hebben aangemerkt, wordt het door de spamfilters tegengehouden. Daarom gebruiken we een hashcode voor elke persoon die meldt. De ontvanger van spammeldingen kan zien dat een bericht niet meerdere keren door dezelfde persoon gemeld wordt. Ook kan zo een profiel opgebouwd worden van degene die meldingen maakt. Klachten van iemand die meestal berichten meldt die anderen ook als spam zien, is meer waard dan iemand die ook allerlei legitieme berichten markeert als spam.

Wie de klager exact is, is niet belangrijk. Als er maar een verband kan worden gelegd tussen de ene klacht en de andere klacht van dezelfde gebruiker. Hetzelfde email adres leidt steeds tot dezelfde hashcode, en verschillende e-mailadressen tot verschillende hashcodes, maar uit de hashcode kan de ontvanger nooit afleiden van wie het originele e-mailadres is.

Zo zorgen we ervoor dat de relevantie informatie terechtkomt bij de anti-spam leveranciers, zonder dat de privacy van onze klanten in het gedrang komt.

Echte spam?

Tot slot: het is belangrijk om alleen berichten als spam te markeren als het ook écht spam is. Gaat het om een mailinglist van een webshop waar u ooit iets gekocht hebt, of een melding van een site waar u een account hebt aangemaakt? Dan is dat bericht misschien wel ongewenst, maar geen spam. Er zijn misschien anderen die dat bericht wel graag willen ontvangen. Als u zo’n bericht markeert als spam, dan worden uw overige spammeldingen minder geloofwaardig. In zo’n geval kunt u zich beter uitschrijven van de betreffende nieuwsbrief en het bericht gewoon verwijderen. Let wel op dat u zo’n ‘unsubscribe’-link nooit aanklikt in een spambericht. Die geeft internetcriminelen alleen maar bevestiging dat uw e-mailadres in gebruik is. U riskeert dan nóg meer spam te ontvangen.

Deel dit:

Reacties

  1. Janneke Nieuwesteeg says:

    Er kwam net een vreemd popup van xs4all binnen.
    een verjaardagsenquete over xs4all waarbij je een telefoon kon winnen.
    Ik vond het wat vaag allemaal. Is dit echt van jullie of is dit phising?
    ik kreeg het automatisch op mijn scherm bij het opstarten van de browser.
    Heb uiteindelijk niet ingevuld. leek mij niet ok. maar ik hoor graag even of dit wel of niet van jullie is.

  2. aw Hoogkamer says:

    komt deze popup van XS4ALL?
    https: // eu . consumernmls.xyz/17f7d37ceab0b0854903f25b08ffb85b/index.html?ip=82.161.93.129&siteid=YjY0Njk1OTc4NTIwMzA5MzE0MDQjMTU4NDgxMTcyNkA1NTM5QF8xMjY3ZGZlY2E3Nzk2MjI0YmZkZmY2YTkwNDBmNDEyMw&trackid=202003211728554054

    • Jan-Pieter Cornet says:

      Nee zo’n popup is typische spam/phishing/scam. Eigenlijk alles in het .xyz en .icu domein kun je beter negeren. We proberen hier tegen op te treden en af te sluiten maar hosters (met name Cloudflare) werken vaak niet mee.

  3. John says:

    Het werkt voor geen meter.
    Ik krijg nog steeds allerlei ellende in mijn spammap.
    Kennelijk werkt het alleen met een xs4all email account. Echt niet met een hotmail.
    Ook als ik mails die geen spam zijn uit mijn spammap haal, staat de nieuwe er gewoon weer in en dat zou dus volgens het artikel niet meer gebeuren.

    • Jan-Pieter Cornet says:

      Twee dingen ter verduidelijking:
      Het werkt inderdaad niet met hotmail, ALLEEN met bij xs4all gehostte email (je moet de mail ook kunnen zien via webmail.xs4all.nl, bijvoorbeeld. Je mail programma moet ingesteld zijn om mail op te halen via imap.xs4all.nl).
      Ten tweede: als je berichten verplaatst uit de spam map naar de inbox, dan geef je daarmee een signaal aan de spamfilters dat dit volgens jou geen spam is. Dat is het enige, een signaal. Of dat signaal opgepikt wordt hangt af van allerlei factoren, er is zeker geen garantie dat het volgende bericht wel in de inbox komt.

      Als bepaalde afzenders continu (onterecht) in de spam folder komen, zet deze dan op de “greenlist”. Dat kan alleen nog via webmail: ga naar de mail in webmail, en klik op het groene [+] tekentje naast de afzender. Als dat nog steeds niet werkt, neem contact op met security support.

  4. Hans says:

    En als ik nu niet wil meedoen aan automatisch spam-info doorsluizen omdat ik ook niet wil dat die ge-depersonaliseerde e-mail stukjes naar de spamafhanfelboer gaan?
    Hoe geef ik dan aan dat ik niet wil meedoen aan al die automatische-maar-zonder-te-vragen KPN-praktijken?

    • Jan-Pieter Cornet says:

      Er is geen opt-out. Gewoon geen mail verplaatsen naar de Spam map, of uit de Spam map.

      Als je dat echt wilt, kun je beter alle mail downloaden en lokaal opslaan.

      • Hans says:

        Toch vreemd dat er geen opt-out is. Voor het automatische spamfilter op de server heeft xs4all onze toestemming nodig, omdat er “in de e-mails gekeken wordt” door een algoritme. Tot het geven van die toestemming word je verleid door extra mailboxruimte aan te bieden bij het geven van die toestemming.
        Maar, het verplaatsen van een mail mag blijkbaar wel worden gemonitord en dan mogen de mails wel worden geprocest zonder die expliciete toestemming. Of zou die toestemming impliciet gegeven worden door de spamfilters op de server aan te zetten?

    • Barend says:

      Waarom wilt u dat dan niet? U maakt gebruik van de wisdom of the crowd, die ervoor zorgt dat spam beter wordt gefilterd. Dan is het toch netjes om zelf ook bij te dragen? Zeker als het u helemaal niets kost: geen moeite, geen privacy, geen geld, geen tijd.
      Niet zeuren dus en lekker meedoen.

      • Hans says:

        Beste Berend, wat een snelle kwalificatie als “zeur” als reactie op een simpele vraag of er ook een opt-out is. Last van een fixed mindset, die geen afwijkende meningen of vragen tolereert? Follow the leader!

  5. m smit says:

    werkt zeker alleen met imap ? ik gebruik nog pop….

  6. VictorA says:

    Zie ik het verkeerd of zit hier geen enkele reactie van de auteur zelf bij?
    Relevante vragen van klanten van XS4ALL verdienen beter….

  7. John says:

    Erg onduidelijk artikel, goed bedoeld, maar je weet nog steeds niet wat je moet doen

    • Barend says:

      Wat je moet doen (als je wilt): als je een bericht in je mailbox vindt dat spam is, klik je in je mailprogramma op ‘dit is spam’ of verplaats je het bericht naar je spam-folder. De rest gaat vanzelf.

  8. Bij mij komt spam binnen bij reclame. Wel 20 per dag…. die wis ik direct maar dan moet ik ze ook weer verwijderen uit de prullenmand. Een hele klus. Hoe kom ik daar van af… ben 80 en weet niet wat ik moet doen

  9. René says:

    ik begrijp het ook niet goed. Ik heb een mobiele telefoon met Mail (van Google). Daar zit een spam meld functie in, maar die werkt dus waarschijnlijk niet. Alleen voor gmail accounts neem ik aan.

    Als ik naar de folders kijk in mijn xs4all account, op mijn mobiel, zie ik nu twee spam folders. Eén daarvan is inderdaad de spam folder dat xs4all gebruikt, de ander is volgens mij een Mail spam folder (lokaal op mijn telefoon, want ik zie die folder niet op mijn pc via webmail). Ik heb e.e.a. getest om te zien op een pc met webmail wat er gebeurd. Dus weet nu welke spam folder ik op mijn mobiel moet gebruiken. Alleen vraag ik mij af hoe xs4all weet dat ik een berichtje op mijn mobiele telefoon verplaats naar de SPAM folder in mijn xs4all mailbox en daardoor dus een mail als spam aanmerk.

    • Jan-Pieter Cornet says:

      De IMAP server van XS4ALL geeft een seintje aan het spam-mechanisme zodra een bericht wordt verplaatst naar de Spam folder, of uit de Spam folder. Ook als je op je telefoon de mail verplaatst, gaat dat via de IMAP server.

  10. Noor says:

    Ik verwijder mails die in de spam terecht zijn gekomen. Ook als het geen spammails zijn. Weet na jullie artikel niet of ik het dan goed doe. Kunt u hier watmeer over vertellen?

    • Jan-Pieter Cornet says:

      Het is niet per se slecht, maar als je de berichten in de Spam map, die geen spam zijn, verplaatst naar de INBOX, dan “leert” ons spam filter daar van. Met het deleten van de mail wordt er niets gerapporteerd.

  11. Yoda says:

    Erg onduidelijk hoe het werkt met een mail client. Als ik in OS X mail een bericht in de spam folder dump, hoe weet XS4ALL dan dat het spam is. Die info blijft lokaal.

    • Jan-Pieter Cornet says:

      OS X Mail stel je meestal in met behulp van de IMAP server. Die geeft wel degelijk aan de server door op het moment dat een mail verplaatst wordt naar een andere folder (zodat het daarna ook bv in webmail zichtbaar is).

      Bij mijn (Engelse) versie van OS X Mail heet de spam folder overigens “Junk”. Het is de folder waar “vanzelf” spam mails in gezet worden, die door XS4ALL gezien worden als spam. Mail daarheen verplaatsen meldt het als spam.

  12. Arri says:

    Is dit al ingegaan nu? Geld dit voor zowel tablet als pc? Ik vind het raar en erg onhandig dat dat ongevraagd gedaan wordt. Ik laat al jaren alle mailings, mail van facebook en doorgestuurde berichten met behulp van regels in de spambox zetten. Niet omdat ze spam zijn, maar om de persoonlijkere mail eerst te kunnen zien en de mailings ergens in de maand dat berichten in de spambox blijven staan te kunnen lezen(of soms niet). Ik vind het fijn dat ze automatisch gewist worden na een maand. Het is erg vervelend dat berichten die ik wel wil hebben nu ten onrechte als spam gemeld zijn zonder dat ik het wist. Heel vervelend dat de verzenders van die mail hun werk achter een spamfilter zien verdwijnen.

    • Arri says:

      Ik ga er maar vanuit dat het om de spambox van Xs4all gaat en niet om die van Mail. In Mail kan ik helemaal niet naar de spambox van Xs4all, niet lezen en niet dumpen. Het zal dus niet over het desktopprogramma gaan. Dat noem je ook geen app natuurlijk. Op iPad kan ik wel de xs4allspambox inzien en die gebruik ik ook niet om andere dingen in te zetten.

    • Pieter says:

      Het is handiger om een map aan te maken voor het tijdelijk plaatsen van de minder persoonlijke mail. Het is geen goede manier van mail beheer om daar de “ongewenste” mail voor te gebruiken, tenzij het echte spam is naar uw mening.

    • Eveline says:

      Voor een doel waarvoor u zelf een map had kunnen maken misbruikte u uw spamfolder. Dat heeft nu consequenties. Eigen schuld..

  13. JanD says:

    Ik gebruik Thunderbird, met verschillende emailaccounts.
    Alleen bij Gmail is een ‘Ongewenst’-folder, ook mijn beide XS4all-accounts hebben in Thunderbird geen ‘Ongewenst’-folder …..

    • Eveline says:

      U kunt in Thunderbird één spamfolder gebruiken voor alle adressen. U kunt ook aparte spamfolders hebben voor verschillende adressen. Zie de Thunderbird support.

  14. Joost Janssen says:

    Vraag: hoe lang moeten mails in SPAM-folder blijven staan? Of is er naar verplaatsen voldoende en kan de mail daarna verwijderd worden?

    • Jan-Pieter Cornet says:

      Het verplaatsen is al genoeg, je mag het bericht gelijk daarna verwijderen, als je wilt.
      … maar… mails in de spam folder worden toch automatisch verwijderd na 30 dagen (30 dagen na de laatste “verplaats” of “save” actie), en de spam folder telt in principe niet mee voor je mail quota (in elk geval de eerste 100MB niet).
      Dus je mag t ook gewoon laten staan, wordt vanzelf opgeruimd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *