Ziggo schond de privacy van een deel van haar klanten door zonder hun toestemming voor marketingdoeleinden bij te houden naar welke programma’s ze keken. Dat constateerde het College Bescherming Persoonsgegevens. Naar aanleiding van dat bericht vragen veel mensen ons hoe het bij XS4ALL zit met de privacy van televisiekijkers.

365.060 - Watching TV

Foto: 365.060 – Watching TV door Al Ibrahim

XS4ALL kijkt niet mee met klanten die een televisieabonnement hebben, zoals Ziggo deed. Wel worden anonieme gegevens geanalyseerd, bijvoorbeeld om te zien welke zender populair is. Die gegevens zijn niet herleidbaar tot individuele personen. Ook worden op geaggregeerd niveau kijkcijfers bijgehouden om te kunnen voldoen aan betalingsverplichtingen aan contentleveranciers, en voor de Stichting Kijkcijferonderzoek. Ook voor die gegevens geldt dat ze niet herleidbaar zijn tot personen.

Persoonlijke interesses van televisiekijkers kunnen ongetwijfeld heel interessant zijn voor marketingdoeleinden. Zo zouden bijvoorbeeld persoonlijke aanbevelingen voor een bepaald programma kunnen worden gedaan op basis van kijkgedrag. Maar waar je naar kijkt, zegt veel over wie je bent. Stiekem in de gaten houden waar klanten naar kijken is daarom een ernstige schending van de privacy van die klanten. Op zich is er niks mis met persoonlijke aanbevelingen op basis van gedrag, zolang de betrokken televisiekijker ervan op de hoogte is en ermee instemt. Mocht XS4ALL in de toekomst zulke persoonlijke aanbevelingen willen doen, dan zullen we daarvoor altijd eerst toestemming vragen aan de betreffende klanten.

Niels Huijbregts
Privacy Officer

Deel dit:

Reacties

  1. Pino says:

    @Jan,
    Nooit is erg lang. Als er in de toekomst handige zaken komen gebaseerd op dergelijke gegevens zal het gros van de klanten juist verzoeken of xs4al e.a. alstublieft bij willen houden omdat ze ook dat handigheidje willen net als bij de concurrent

  2. Jan says:

    XS4all gaat hier weer de fout in. Er zou moeten worden gezegd : XS4ALL ZAL NOOIT OP PERSOON TE HERLEIDEN GEGEVENS GEBRUIKEN. XS4ALL STELT PRIVACY BOVEN ALLES.
    De zin : “mocht…..in de toekomst…etc” is duiselijk : er wordt al in die richting gedacht.
    Jammer. Zou het komen doordat xs4all is gekocht door KPN ? Van KPN is klantschofferend gedrag bekend, hebben ze geleerd toen ze nog monopolist waren.

  3. anoniem says:

    Wat ik begrijp is dat XS4ALL niet vies is van op de persoon gerichte advertenties en aanbevelingen. En daar toestemming voor zal vragen voordat ze dit toepassen. Ik hoop alleen dat het niet zo zal gaan als bij de cookies. Je mag tegenwoordig veel websites niet meer bekijken zonder (onnodige) cookies te accepteren in Nederland. Terwijl de richtlijnen juist opgezet zouden zijn om de consument te beschermen?

  4. j heller says:

    Waarom zijn de bbc zenders verdwenen en de commerciele engelse zenders niet?

  5. Cor says:

    En vul voor fashion tv ook bijvoorbeeld Rai Uno in… En vergelijk de kijkcijfers tussen de vervanging en het vervangde. En kom niet met de dooddoener over rechten, dat is een bewijsbare leugen/marketingtruuk (bijna hetzelfde).

    • Tweety says:

      Natuurlijk spelen rechten een rol! Voor de doorgifte moet betaald worden aan de zender. Op basis van die kosten wordt dus een afweging gemaakt op basis van het aantal kijkers. Bij RAI Uno waren daarbij ook veel programma’s die door de rechten niet doorgegeven mochten worden en dus zwart beeld gaven. KPN (welke het bepaald) heeft gekozen om een alternatief te kiezen, net zoals Ziggo (onlangs) en UPC enige tijd geleden. Ziggo heeft nagenoeg geen klachten ontvangen over het verdwijnen van Rai Uno (geloof iets van 6000 klachten wat 0,13% is over het aantal aansluitingen).

      Wat jammer is dat er geen speciale thema pakketten worden samengesteld zodat deze relatief kleine groep die deze zenders wel wilt kijken hiervoor los betaald en de groep die het niet kijkt niet hieraan meebetalen. Helaas is de TV wereld nog niet zover, de techniek is er gewoon en KPN biedt dit ook voor enkele zenders aan (Turks pakket e.d.).

  6. Frank says:

    Hoewel het nog niet kan zou ik net als Flo graag willen kiezen voor specifieke zenders. Zo mijn eigen pakket willen samenstellen. Maar ja, aanbieders staan dat (nog) niet toe. Is ook lastig, want stel dat alleen Flo en ik bij wijze van spreken naar FashionTV willen kijken en verder niemand, moeten wij dan heel veel gaan betalen voor die ene zender? Het is dan wel de ultieme marktwerking ;-)

  7. Flo says:

    Uit t geaggregeerd kijken is gebleken dat Fashion TV uit de pakketten moest? Hoe bepalen jullie wat er in of uit een pakket gaat en welke garanties kunnen jullie geven? Ik wil graag dat ik de zenders waar ik voor heb gekozen te betalen ook een jaar later nog kan bekijken. Thanks alvast voor reply!

  8. woud says:

    En de volgende keer gelijk uitleggen wat een geaggregeerd niveau is …. Of heb ik vroeger wat gemist?

    • SiSt says:

      Nee, je hebt niks gemist, je hebt alleen geen informatica gestudeerd. ;=) Of een cursus database. Maar ik hoop toch dat het geen pijn heeft gedaan, dat je een woordje hebt geleerd? Zou goed zijn als we dat allemaal iedere dag deden. Dan hoeft niet alles in Jip en Janneke taal en kunnen we met weinig woorden zuiver zeggen wat bedoeld is.
      Maar goed, om het zo eens te stellen: ze turven bijvoorbeeld ieder kwartier hoeveel mensen naar welk kanaal kijken en gebruiken dat om te voldoen aan……..

      • Thromos says:

        Beetje neerbuigend over dat we elke dag nieuwe woorden moeten leren.Sorry maar in deze maatschappij doet niet iedereen aan
        er van uit gaan dat iedereen maar alles weet.Het is al erg genoeg dat er door radio”journalisten” steeds meer engelse termen er tussendoor gegooid worden.Om bij te blijven of om wat vroeger hip heette re zijn?As we speak,breaking news,etc etc.en ja ik luister en kijk naar engels/amerikaans nieuws,maar ervan uit gaan dat een toehoorder of lezer maar alles moet begrijpen….
        Goed uitleggen voor iedereen kost echt niet meer veel moeite maar is een kwestie van service en indenken in de groep die je wilt bereiken.Lezers,kijkers,van xs4all bestaan uit een gevarieerd lijftijdsbestand en de “oudjes” zijn misschien met jip en janneke opgegroeid en zijn geen nerds,maar willen nog niet als seniel/dement weggezet worden.