Al vanaf het moment van de overname in 1998 wordt er veel geroepen en gespeculeerd over de relatie tussen XS4ALL en KPN. XS4ALL is zelfstandig, maar toch onderdeel van KPN. XS4ALL roept dingen in de media die KPN nooit zou roepen. XS4ALL wijkt in heel veel dingen af van de dienstverlening van KPN. Maar tegelijkertijd: XS4ALL lijkt steeds minder op de club van vroeger en soms steeds meer op de grote moeder KPN. Hoe zit het nou precies?

Dit soort vragen wordt vaak gesteld, bijvoorbeeld op ons platform Yellow Spaces. Directeur Theo de Vries geeft uitleg:

foto van CentralasianIk kan me de vragen speculaties best voorstellen, want ook wij zelf worstelen wel eens met hoe het nou precies zit tussen XS4ALL en KPN. De relatie tussen 2 mensen beschrijven is al lastig – er zijn dikke boeken over volgeschreven – dus zo even uitleggen hoe de relatie tussen 2 organisaties als XS4ALL en KPN in elkaar zit, met al die verschillende mensen, opvattingen, culturen en afhankelijkheden, is nog veel lastiger.

Ik zal proberen duidelijkheid te scheppen. Maar ik waarschuw maar vast: het wordt een uitgebreid verhaal.

XS4ALL bevond zich vijf jaar na de oprichting, in 1998 op een punt dat grote investeringen noodzakelijk waren. ADSL verscheen, inbellen zou gaan verdwijnen en daarom moesten grote veranderingen plaatsvinden. Het bedrijf begon bovendien te lijden onder gebrek aan ‘echt’ management omdat het in een enorme groeifase zat. XS4ALL besloot een beauty contest te organiseren om “te mogen investeren in XS4ALL”.

KPN won de contest, omdat ze een goed verhaal hadden. KPN wilde met XS4ALL internetexpertise in huis halen die ze zelf niet hadden, en kon XS4ALL toegang bieden tot het ADSL-netwerk. Tijdens de overname werd bedongen dat de relatie tussen KPN en XS4ALL zou beginnen als puur technisch-financieel. XS4ALL zou het maatschappelijk betrokken bedrijf blijven dat het was en op bestuurlijk en organisatorisch vlak zou KPN zich afzijdig houden. Om dat te waarborgen werd een raad van commissarissen ingesteld die daarop toezicht zou houden en kon de toenmalige directie in ieder geval nog 3 jaar blijven zitten.

Dankzij de visionaire oprichters en de sterke gemeenschapszin heeft XS4ALL een duidelijk eigen cultuur die diep geworteld zit binnenin het bedrijf. Die cultuur is al die jaren springlevend gehouden door zeer betrokken medewerkers en doordat KPN na de overname XS4ALL jarenlang ‘on armslength’ heeft bestuurd heeft, is XS4ALL 1 van de weinige door KPN overgenomen bedrijven die tot op de dag van vandaag echt haar eigen identiteit en unieke gezicht heeft weten te behouden.

In de loop der jaren is de situatie wel veranderd. XS4ALL kwam te vaak onder een andere KPN-baas te hangen, en bij elke wisseling moest opnieuw worden uitgelegd waarom we nog zo zelfstandig waren, waarom we niet gewoon met de KPN-administratie meededen, waarom we niet verder waren met de integratie naar KPN, waarom we zo graag anders en apart wilden blijven. Dat willen we omdat we ervan overtuigd zijn dat XS4ALL meer is dan een merk en meer dan alleen een klantenbestand dat je zo even bij KPN naar binnen kunt schuiven. Die overtuiging wordt gevoed doordat onze klanten dat zo willen en echt onderscheidende maar vooral ook betere dienstverlening willen ervaren van XS4ALL.

Uiteindelijk is ook KPN overtuigd en sinds enkele jaren hanteert KPN een multibrand strategie, waarin heel bewust is gekozen voor drie ISP’s: Telfort, KPN Internet en XS4ALL. We hebben dus een vaste eigen plek in de officiele strategie van KPN. Deze multibrand strategie van KPN is redelijk uniek in Europa en begint nu navolging te vinden door haar concurrenten (denk aan herintroductie Ben, Hollandse Nieuwe, BBNed en Alice, etc.).

Zo’n multibrand strategie werkt alleen vanuit de overtuiging dat met afzondelijke merken een veel breder gedeelte van de markt kan worden afgedekt, waardoor de meerkosten van de strategie kunnen worden terugverdiend. Met inmiddels aantoonbaar succes wordt zo een groter deel van de Nederlandse markt bereikt. Drie merken in de lucht houden kost meer dan 1 enkel merk, dus moeten er ook meer inkomsten tegenover staan. Dat kan doordat de drie ISP’s van KPN verschillende doelgroepen aan zich binden. XS4ALL heeft in deze strategie de uitdaging meegekregen om marktleider te worden in de bovenkant van de consumentenmarkt, ZZP en MKB. Dit is een marktsegment waar vaak consumenten- en zakelijke behoeftes door elkaar heen spelen. Een veeleisende doelgroep die steeds sterker van internet afhankelijk is en daarom kiest voor bewezen technische expertise en de uitstekende service van XS4ALL.

Met de multibrand strategie is er wel iets fundamenteel veranderd ten opzichte van de jaren ervoor: 1 gezamenlijke strategie voor drie merken betekent dat proposities, pricing, campagnes, akties, nieuwe innovaties en nieuwe toepassingen op de infrastructuren in zeer nauw overleg tussen de 3 merken worden afgestemd.

Er is dus veel meer coördinatie en afstemming dan vroeger, maar XS4ALL is en blijft een eigen zelfstandige B.V., met eigen arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid, een eigen Public Affairs kalender, een eigen ondernemingsraad en een eigen Raad van Advies. Voor ons zijn dat zeer belangrijke zaken, waar we onze eigen identiteit, trots, passie en unieke positie binnen de KPN groep aan blijven ontlenen. We doen dingen echt anders dan KPN. Beter, vinden wij. KPN vindt het prima, maar ziet heel veel van de bovengenoemde bedrijfsvoering als bijzaak. Zij kijken voornamelijk naar het succes van XS4ALL binnen de strategie. Al beschouwt KPN wel een aantal unieke fenomenen binnen de XS4ALL-bedrijfsvoering meer en meer als benchmark om de eigen KPN dienstverlening te verbeteren: zaken als klantloyaliteit, helpdeskfilosofie en servicevisie. Ad Scheepbouwer zei het laatst bij Pauw en Witteman op tv: met XS4ALL heeft KPN een partij die wèl goed begrepen heeft hoe je service moet bieden.

Dat we dingen anders doen heeft ook een groot nadeel: als je alles zelf wilt doen maak je wel eens zelf een verkeerde keuze. We hebben de afgelopen jaren teveel gefocust op groei door overnames, in plaats van groei door innovatie. Dat heeft veel tijd en energie gekost die we daardoor niet aan nieuwe diensten konden besteden. Zonde, want we weten nu dat groei door innovatie een veel gezondere groei is. Wat dat betreft hebben we echt zitten slapen, waardoor we nu een stuk achterlopen met het aanbieden van nieuwe diensten. Een misser waar we behoorlijk van hebben wakker gelegen. Onze programmeurs en de rest van de organisatie werken nu keihard om die achterstand in te lopen. En dat gaat lukken: we hebben nu tv en dat is een groot succes waar duidelijk heel veel klanten op zaten te wachten. En ook glas komt er echt aan. We zijn bovendien erg ver met de ontwikkeling van WebTV, een dienst die nog veel meer bij XS4ALL past: tv kijken in je browser, zonder settopbox. Dat wordt een dienst waaruit weer duidelijk het voordeel van onze zelfstandigheid zal blijken.

XS4ALL is eigendom van KPN, dat is gewoon al ruim 12 jaar zo. Maar binnen onze relatie is nog steeds volop ruimte om zaken in te vullen zoals wij dat willen, zolang we maar kunnen laten zien dat die aanpak succesvol is. Als wij het maar goed doen en aan de KPN verwachtingen voldoen. KPN wil geld verdienen, daar doen ze niet geheimzinnig over. En dat is ook logisch want de telecomindustrie is een uiterst kapitaalintensieve business. Denk maar aan de enorme investeringen die gemoeid zijn met de uitrol van glas in Nederland. Maar tegelijkertijd hebben bijna alle huishoudens nu breedband en zijn er geduchte concurrenten onstaan. En naarmate de internetmarkt in Nederland dus steeds meer verzadigd is geraakt en het steeds meer een vechtmarkt wordt waar men naar elkaars klanten is gaan kijken, moeten wij ook steeds harder knokken. Dus zijn we in de loop der jaren meer, en andere marketing gaan bedrijven. Met minder spannende experimentele zaken en meer brede, grote diensten zoals tv en bellen.

Toch heeft XS4ALL een hele rij kenmerkende zaken die echt uniek zijn. Onze modemkeuze, het VOIP platform, de ingezette monteursorganisatie, onze helpdeskinvulling (we werken als enige binnen KPN zonder callcenterscripts), de InternetVraagbaak, Yellow Spaces, het mailplatform, de hostingmogelijkheden, spamfilters, binnen 1 dag online, Service Plus, et cetera. Zullen die altijd uniek blijven? Nee, niet altijd. Je ziet dat diensten die bij ons goed werken soms worden overgenomen door KPN, waardoor ze niet meer uniek zijn voor ons. De opname van KPN hotspots in al onze abonnementen was zo’n succes bij XS4ALL dat nu ook KPN daar gebruik van maakt. Maar er komen ook weer nieuwe diensten bij waar XS4ALL het voortouw pakt, zoals nu bij de ontwikkeling van WebTV, of vorig jaar de introductie van IPv6 en ServicePlus.

Ik werk inmiddels meer dan 3 jaar bij XS4ALL en ik blijf me verbazen: het is echt een bijzonder bedrijf met bijzondere mensen die allemaal gek zijn op internet. Daarom zijn we goed in wat we doen en daarom blijven we daar ook vooral mee doorgaan.

Theo de Vries

Theo is algemeen directeur van XS4ALL

 

Deel dit:

Reacties

  1. Evert says:

    Ik ben nog vergeten te vertellen dat ook ik minimaal 1 x per week om ca 3 uur in de nacht wordt getrakteerd door 1 X telefoon oproep.

  2. Evert says:

    Heb helaas ook geen goede ervaringen meer met XS4ALL. Dit komt doordat ik telefonie van XS4ALL ben gaan nemen met mijn abo van 640 KB/s. Die vorm bestaat niet, gaat u mij vertellen. Toch wel ! Ik moet de download snelheid tot dat getal terug brengen, anders is een telefoongesprek NIET verstaanbaar. Bij de volle snelheid van 850 KB/s (!) absoluut onverstaanbaar. Neem dan een sneller abonnement zult u zeggen. KAN niet hier. Trouwens ook dit abonnement is behoorlijk aan de prijs. Nog dit jaar ga ik ik dus naar een andere mogelijkheid. Ziggo. Het vervelende is dat ik alleen maar internet en telefoon van Ziggo wil. Geen TV. Heb uitstekende satelliet ontvangst. Ik ga dus een straalzender in de lucht zetten met een andere Ziggo abonnee en deel de internetkosten. Tevens VOIP modem daarop aansluiten. Zou liever een snellere XS4ALL hebben zonder al dat gedoe. Als ik al de reacties hier gelezen heb is het duidelijk: XS4ALL gaat de strijd verliezen.

  3. John Kirpestein says:

    Goed dat er over dit onderwerp geschreven wordt.

    Ik vraag me alleen af of XS4ALL haar eigen beleid kan handhaven als dit echt tegen het zere been van KPN is.
    Wat als XS4ALL zich hard maakt om bijvoorbeeld Deep Packet Inspection te verbieden?
    Ik vrees dat het eigen beleid en de zelfstandigheid van XS4ALL moet wijken voor het belang van de aandeelhouder.

  4. Wim P says:

    Ja, dat van die viruschecker klopt. MacAffee is de slechtste in test. Ook bij mij werden de virussen geregeld doorgelaten. En het maakt je systeem traag. Met de zelf gratis Avira ben ik zeker veel beter uit.
    En Wat doen jullie aan de niet te behalen snelheid. Ik betaal voor Lite, maar krijg standaard snelheid. Zelfs die 8Mbits van standaard haal ik vaak niet. Kan ik wel downgraden, maar wat haal ik dan? ook minder dan de helft? Dan kan het ouderwetse telefoonmodem wel weer geïnstaleerd worden. Als je voor 20Mbits betaald, dan mag ik toch wel zeker 2/3 van de snelheid halen? Geef hier maar eens antwoord op. Ik zie het als valse voorlichting. Ook ik ben al jaren lid.

    • Harold says:

      Hoi Wim,

      Als je contact opneemt met de helpdesk dan kunnen zij controleren waar de lage snelheid vandaan komt. Als het aan de lijn ligt dan kunnen ze een gratis downgrade uitvoeren. Het start abonnement gaat tot 10 Mbit/s (als je die 10 kan halen). Als je nu niet boven de 10 uitkomt zal je snelheid zal ook niet verder omlaag gaan na een downgrade.

      Klanten die geen gebruik konden maken van de snelheidsverhoging zijn zo goed als allemaal teruggezet naar een lager abonnement, waarschijnlijk is jouw abonnement er tussendoor geglipt. Maar de helpdesk kan je ermee helpen. (en die zijn ook gewoon vandaag en morgen van 8:00 tot 23:00 open)

      Groet,

      Harold
      zoals waarschijnlijk al duidelijk was werk ik bij XS4ALL

      • Ronald says:

        Harold,

        Ik heb ook zo’n downgrade laten uitvoeren, terug naar 8Mb (kan toch niet sneller ivm afstand tot centrale). Volgende dag ineens 4Mb over… Wat bleek… er was bewust een cap gezet op de snelheid. Na aandringen cap aangepast (wat eigenlijk niet kon volgens medewerker, ondanks mijn ervaring dat het al 10 jaar zonder problemen werkte op de oude snelheid). Niet zo netjes van XS4all…

        Ronald

  5. michiel says:

    – “de uitstekende service van XS4ALL”
    – “ met XS4ALL heeft KPN een partij die wèl goed begrepen heeft hoe je service moet bieden”
    – “ bewezen technische expertise en de uitstekende service van XS4ALL “

    Laat me niet lachen!
    Het is eerder huilen.

    Ik ben deze week bezig geweest met het omzetten van mijn website van advanced windows naar advanced unix.
    In eerste instantie heb ik gebeld met de helpdesk om te overleggen hoe ik mijn website met zo weinig mogelijk downtijd kon overzetten.
    In eerste instantie snapten de helpdesk niet eens wat ik bedoelde. Echte experts! Uiteindelijk is me verzekerd dat mijn website maximaal 1 dag onbereikbaar zou zijn.

    Mijn website is nu al 4 dagen onbereikbaar aangezien xs4all niet de juiste virtual hosts heeft ingesteld. (expliciet met ze afgesproken)

    Contact met de helpdesk gaat dan als volgt:
    * dag1:
    ik: Mijn website is niet bereikbaar, de virtual host is niet ingesteld.
    helpdesk: ah ik ziet het, het is al ingesteld maar de dns moet nog bijgewerkt worden. Ik verzeker u dat het morgen geregeld is.

    * dag2:
    ik: Mijn website is niet bereikbaar, de vitual host is niet ingesteld.
    helpdesk: ja, we hebben het erg druk gehad en zijn niet aan uw aanvraag toegekomen. Ik verzeker U dat het morgen geregeld is.

    (blijkbaar ben ik dag1 dus gewoon voorgelogen!)

    * dag3:
    ik: Mijn website is niet bereikbaar, de vitual host is niet ingesteld.
    helpdesk: Ja, u moet even een fax sturen zodat wij de opdracht hebben, dan kunnen we het instellen.

    * dag 4:
    Mijn website is nog steeds niet bereikbaar. Ik heb geen zin meer om te bellen of te mailen of te faxen. Ik wordt toch voorgelogen en er gebeurd niets.
    Ik heb de verhuizing ingezet.

    Het voordeel van verhuizen, even voorrekenen:
    maandelijk xs4all rekening 120 euro (website, businessmail en internet 20mbit/1mbit)
    * ik wilde even de factuur van xs4all erbij pakken, maar de server reageert niet. lol
    * xs4all noemt mijn abonnement adslfast. lol

    nieuwe situatie:
    yourhosting (website+businessmail) 10 euro
    ziggo alles in 1 extra, 67 euro (120mbit/10mbit)

    Ik ben ruim 10 jaar klant geweest van xs4all. Vroeger was het heel goed. Het is al jaren aan het verslechteren.
    De afgelopen 4 dagen waren de druppel.

    Ik veheug me op een echt snelle verbinding en verlost te zijn van het pretentieuze en te dure xs4all.

    oh ja, als ik mijn email adres van de afgelopen 10 jaar wil behouden moet ik pack nemen van 15 euro per maand. hahaha.

    • C.J.W. says:

      Langzamerhand moet toch duidelijk worden dat er sprake is van een tendens, en niet van een aantal op zichzelf staande incidenten. Ik hoop op een volgende reactie van de heer de Vries, waarin hij minder in algemeenheden praat, maar concrete maatregelen aankondigt.

      • Huub says:

        Waarom moet je eigenlijk 15 euro per maand betalen om je email adres te behouden? KPN (sic) bezweert dat het bij andere operators als Ziggo slechts 2,50 euro is, en dat het onderling is afgesproken tussen providers – het betreft immers louter een administratieve handeling.

  6. Willem Cartigny says:

    Een wat verlate reactie i.v.m. vakantie:

    Enkele termen uit het bericht van Theo de Vries van XS4ALL van 30 juni jl.:
    – “de uitstekende service van XS4ALL”
    – “ met XS4ALL heeft KPN een partij die wèl goed begrepen heeft hoe je service moet bieden”
    – “ bewezen technische expertise en de uitstekende service van XS4ALL “

    Zoals al blijkt uit de reacties van anderen hierboven valt daar wel het e.e.a. op af te dingen.
    Ik heb zelf van ruim een half jaar geleden een nachtmerriescenario achter de rug van maanden afgesloten te zijn van internet en telefoon; en geen enkele service, en alle klachten omtrent extra kosten en het niet kunnen uitvoeren van de reparatie werden zonder enige motivatie afgewezen. Alles werd afgeschoven op KPN (maar ik had/heb geen relatie met KPN, wel al jaren met XS). Er is 8 x (!) een monteur langsgeweest en alleen dankzij een kundige en behulpzame monteur van de organisatie Guidion is de zaak uiteindelijk, na maanden, opgelost.
    Omdat er noch service noch een adequate klachtenafhandeling had plaatsgevonden (terwijl XS natuurlijk wel gewoon bleef innen voor niet-geleverde diensten) ben ik naar de Geschillencommissie gestapt. Du moment dat XS daar lucht van kreeg kwam men plotsklaps over de brug met een vergoedingsregeling. Ik ben daar contrecoeur mee akkoord gegaan en kon vervolgens nog bijna 4 maanden(!) wachten op uitbetaling ondanks vele toezeggingen van XS.
    Het is misgegaan nadat ik anderhalf jaar terug met telefonie van KPN overstapte naar XS (waar ik al jaren zat voor internet), maar het meest ergerlijke en teleurstellende was het volkomen gebrek aan service en deskundigheid en de voortdurende niet nagekomen beloftes.

  7. L2K says:

    Leuk verhaal, mooi geschreven.
    Dit had al een hoog KPN gehalte.
    Ik heb sinds 2000 xs4all en ben er tot een 1/2-3/4 jaar geleden erg tevreden over geweest.
    Zelfs toen ze me netjes een brief stuurde om mijn abbo te downgraden omdat de gewenste snelheid niet te behalen was.
    Keurig.

    Waar ik echter erg de balen van heb is dat de snelheden erg varieren en de boel soms gewoon ronduit traag is.
    Ik geen andere hardware, dus dat verhaal kan je skippen. Leuk dat je de boel opschroeft om mee te kunnen doen aan de snelheidwedstrijd. Maar dat is alleen maar kwantiteit, terwijl xs4all stond voor kwaliteit.

    Waar ik nog steeds ronduit kwaad over ben is dat ik al maanden problemen heb gehad met mijn telefoon.
    Ik had bijna mijn Siemens Gigaset uit het raam gekieperd(want ik was overtuigd dat ik een goede verbinding had). Tot we enige tijd geleden een nieuwe Fritz kregen aangeboden voor verlenging van het contact.
    Na die besteld te hebben en op zoek naar een handleiding kwam ik op xs4all forums berichten tegen over de slechte of niet tot stand gebrachte verbindingen bij xs4all.
    Dus de helpdesk gebeld, nee hoor, niks van bekent.
    Hem er even op gewezen dat ze bovenaan in de googlehitlist staan, dus het zou me erg tegenvallen van zo’n bedrijf als ze het niet weten.
    Later konden ze me wel een filesturen welke ik dan moest instaleren.
    Dus men wist het wel.
    Hier hadden ze me over moeten berichten.
    Dan was het xs4all service geweest, nu is het gewoon een KPN afdoenertje.

    De meegeleverde anti-virus McAfee is getest als ongeveer de slechte op dit moment verkrijgbaar.
    De helpdesk vertelde me dat xs4all met een andere bezig is.
    Tja, dat was al een hele tijd geleden.
    Dus nu maar wat andere aan het uitproberen.
    Daarna koop ik wel wat fatsoenlijkes

    Hint: Ik ben al emailadressen aan het wijzigen naar Gmail.
    Als ik van de abbo af kan, gaat het eruit.
    De prijs/kwaliteit verhouding is duidelijk op straat.

  8. Rembert says:

    Xs4all tv is wel heel erg gelijk aan KPN tv. Het werkt op zich prima na wat opstart probleempjes (ik was een van de eersten) – geduld was de oplossing: na 8 dagen iedere ochtend het modem resetten werkte het prima en is mijn internet volgens het modem langzamer maar doordat er veel minder fouten optreden, ervaren we het als veel sneller.

    Maar, van xs4all tv verwachtte ik allerlei extra’s. De Motorola settopbox draait CreaTV, een prima OS waar van alles aan toe te voegen is. Wat ik met name mis zijn faciliteiten die voor techneuten interessant zijn, niet voor de gemiddelde gebruiker (die zitten toch eerder bij KPN?). Dus faciliteiten als:

    – DLNA support op het eigen netwerk
    – Mogelijkheid de opgenomen films op de harde schijf te benaderen via het eigen netwerk
    – RSS feeds
    – YouTube / Flickr etc.
    – Via het interne netwerk streamen van opnames naar andere apparaten op het netwerk (a la Airplay)
    – Live streams doorstreamen op het interne netwerk naar andere apparaten
    – Picture in Picture
    (dit alles natuurlijk niet Windows-only: ik ben een zeer tevreden Mac gebruiker)

    Voor de meeste van deze faciliteiten zijn standaard applets beschikbaar in KreaTV. Dus kom maar op met deze experimentele diensten!

    PS, ik wacht erg op hogere snelheden bij ons in de wijk. FTTH hoeft nog niet maar FTTC wel. Maar ik begrijp dat u hiervoor wel volkomen afhankelijk bent van het KPN netwerkbedrijf. Ik vrees dat deze afhankelijkheid het grootste gevaar is voor de tevredenheidscijfers over xs4all (ik heb al wat beroerde ervaringen met het kpn netwerk bedrijf inzake een xs4all abo bij een klant van me).

  9. Pieter j>van Horssen says:

    Geweldig deze uitleg. Zaten we al lang op te wachten.
    Het geeft mij weer een beetje dat 1998 gevoel terug ;-)

  10. Theo de Vries Theo de Vries says:

    Allereerst dank voor alle feedback en reacties op mijn artikel over XS4ALL en KPN:

    Als ik de reacties lees ben ik natuurlijk blij met alle positieve response. Dat geeft energie om hard met XS4ALL aan de slag te blijven gaan.

    Maar ik zie ook een 2-tal zorgen over XS4ALL die door de reacties heen te lezen zijn. 1 gaat over ons serviceniveau en de ander gaat erover om snel meer duidelijkheid te geven over de komst van glas ofwel fiber to the home.

    Over ons serviceniveau: We zijn ons als XS4ALL er vol van bewust dat onze serviceniveau’s naar een hoger nivo toe moeten en snel ! Als je lang alle lof heb toegezwaaid gekregen als beste ISP, moet je verschrikkelijk uitkijken dat je daar niet te veel in gaat geloven. Soms hoop je dat dit automatisch goed blijft. Het besef dat we weer keihard aan ons serviceniveau moeten werken is echter vol doorgekomen bij XS4ALL. Zowel op product- en procesverbetering als ook de servicementaliteit bij alle individuele medewerkers. Uit reacties op blogs zoals deze, uit alle directieklachten die ik lees, uit alle klantcontacten bij de helpdesk en de klanttevredenheidsmetingen die we gebruiken bij XS4ALL hebben we nu scherp waar we moeten verbeteren. Dat is niet eenvoudig want we vragen al heel veel van onze medewerkers dit jaar met de komst van TV, Glas en een verhuizing van XS4ALL zelf in het komende weekend. Maar er zit hier een enorm bevlogen bedrijf met mensen die echt betrokken zijn en echt hun best doen, dus daar krijgen we iedereen tot de laatste XS4ALL medewerker echt wel weer in mee. Ik weet zeker dat we dit dus weer om kunnen buigen. En zo niet: dan wil ik dat graag horen. Ik lees iedere klacht aan de directie zelf en zorg dat er altijd een reactie komt.

    Over Televisie van XS4ALL: dat werkt goed, maar is wel een nieuwe dienst waar we nu alweer een hoop in hebben verbeterd. In sommige gevallen is het niet mogelijk om tegelijk te kijken en op te nemen. En in een enkel geval is televisie zelfs helemaal niet leverbaar. Dat ligt aan de beschikbare bandbreedte: de DSL-verbinding is niet in alle gevallen snel genoeg om zoveel informatie tegelijk te kunnen verwerken. We zijn op vele manieren bezig om de capaciteit van onze accessnetwerken verder te verhogen: VDSL verder uitrollen en beschikbaar maken, zsm aansluiten op glasgebieden en klanten laten profiteren van de versnelde uitrol van glas en we zitten daarnaast bovenop verdere ontwikkelingen op onze accessnetwerken waarbij je moet denken aan pairbonding, etc.

    Over glas zelf bestaat dus ook de grote behoefte om daar concreter over te worden: Daarom heb ik de verantwoordelijke productmanager gevraagd om volgende week hier op de blog een update te geven over wanneer we glasvezel kunnen leveren, waar en hoe we dat willen gaan doen.

    Zo, en nu eerst goed verhuizen …

    Met vriendelijke groet,

    Theo de Vries.

    • C.J.W. says:

      Geachte heer de Vries: goede reactie! Niet de wat zelfvoldane toonzetting ” we zijn goed in wat we doen, en we doen dat ook goed”, – om u ruw te citeren – maar u neemt kennelijk ter harte wat er gezegd is: terecht in positieve zin, en even terecht in negatieve.

      Een suggestie, mischien: open een permanent klant-tevredenheidsonderzoek; een kort, maar pertinent vragenlijstje, toegankelijk – en goed vindbaar – via de website. Desnoods om de zoveel tijd met een ander accent, maar houd een permanent kanaal open. Feedback is een continuproces; dat geldt voor iedere relatie, maar zeker voor die tussen een onderneming en haar klanten.

      En succes met de verhuizing.

      • Robin Harmsen says:

        Is dat niet wat XS4ALL onder andere met Yellow Spaces probeert te doen?

        Wellicht een goed idee om Yellow Spaces veel meer en beter te promoten.

  11. D. Dekkers says:

    Jammer dat de data snelheid voor velen toch een heikel probleem is.
    Ook ik kamp daarmee in Rijsenhout en heb ook te horen gekregen dat het steunpunt in Aalsmeer ligt en dat is meer dan 4 km………
    Ok, er is wel eerlijk verteld dat alleen het laagste abonnement geleverd kan worden, maar dan verwacht ik wel dat ik dat ook geleverd krijg. Vooral bij slecht weer van vrijdagmiddag tot dinsdag hoef ik eigenlijk al helemaal niet meer te proberen het internet op te gaan. Ik mag dan blij zijn als ik mijn mail binnen krijg.

    Om die reden zijn er al veel plaatsgenoten overgestapt naar Zigo alles in 1. Niet dat ze daar blij van werden…
    Maar terug naar XS4all gaan ze niet.

    Er wordt al een aantal jaren beloofd dat de snelheid van internet verhoogd wordt nog voor het einde van het jaar. Ik moet misschien toch eens naar het jaartal vragen……

    Nieuwer modem? Eerst beloven dat je nog een jaartje blijft! Ook ik ben al ruim 12 jaar trouwe klant. Zorg dat je klanten behoud en dat die reclame voor je maken. Mondelinge reclame is nog altijd de sterkste, maar ook de dodelijkste als er “slecht” over je gesproken wordt.
    Toch iets te veel KPN geworden?

  12. Ramon says:

    Oneens!!.
    Doordat mijn verbinding onstabiel was wilde ik graag de nieuwe modem Fritzbox, maar kon deze alleen krijgen door een extra jaar contract aan te gaan. Dit wilde ik niet, maar ondanks dat ik 10 jaar al lid ben kreeg ik hem niet. Wanneer ik zei dat ik dan mogelijk maar verder ging kijken, werd mij verteld of ik nu direct wilde opzeggen.. ( echt een Casema/Zigo opmerking ), uiteindelijk zelf via een omweg een goede modem geregeld, en probleem opgelost. Heel erg teleurgesteld!!!!!!!!!

  13. Sjoerd Bosman says:

    Een tip voor iedereen die problemen heeft met of klachten over zijn ISP, t.v. of telefonie-provider. Na vele slechte ervaringen ben ik ervan overtuigd: neem nooit een goedkoop gecombineerd of alles in 1 abonnement. xs4all is prima voor internet, maar voor telefonie is de oude vaste lijn van KPN echt veel betrouwbaarder (en werkt zelfs als de stroom uitvalt, mits je natuurlijk ook een vast toestel aansluit en niet alleen maar draadloze DECTs), het zelfde geldt voor t.v.: neem gewoon een apart kabel t.v. abonnement van bijv. Ziggo of UPC. Op deze manier ben je wellicht een stuk duurder uit maar heb je wel de meest betrouwbare verbindingen en mocht er toch een storing optreden dan ligt er slechts 1 van de drie verbindingen er uit. Tenslotte kan ook ik bevestigen dat de service van xs4all als er iets misgaat (in mijn geval bij een verhuizing) net zo slecht kan zijn als bij de concurrenten. In dat opzicht is xs4all een “normaal” Nederlands bedrijf, helaas…

  14. Jeroen Vree says:

    Al een jaar ligt er glasvezel van Reggefiber te wachten in Wijchen, waar ik woon. Al een jaar vraag ik XS4ALL eens aan te geven wanneer ze denken aan glasvezel te beginnen. Helaas blijf ik ontwijkende antwoorden krijgen. Terwijl FTTH er gewoon ligt, en het systeem open is voor alle aanbieders! De oplossing die wel geboden werd is: vertrek en kom terug wanneer we wel glasvezel hebben! Eerlijk, maar moet ik dan nog terugkomen als blijt dat ik ook heel erg tevreden ben bij XMS??

  15. Ernest Buise says:

    Dank Theo. Goed verhaal!

  16. Wim van der Wilk says:

    Geachte heer de Vries,

    Al vanaf, bijna, de oprichting ben ik lid van de consumentenbond waar ik in de loop der tijd veel aan gehad heb. Door de goede waardering van deze bond voor XS4all van KPN naar XS4all. Mijnheer de Vries houden zo want ik ben tevreden maar zorgt u er a.u.b. wel voor, dat u geen kopie van Scheepsbouwer wordt want wanneer Scheepsbouwer te kennen geeft dat XS4all een voorbeeld is voor KPN, dan hoor ik dat liever niet. U moet het maar zien als een achterkant van wat er gezegd wordt.

  17. markus (ex-demon) says:

    TV is een product van de ‘oude’ generatie, wat voor een visie heb je als je op deze (zeer beperkte en dure) wijze TV invoert? Zal zeker de KPN invloed zijn… Nederland wordt niet verder geholpen met bedrijven als Xs4all, je krijgt er hooguit een goed gevoel bij als je niet kritisch blijft kijken naar wat het bedrijf tegenwoordig levert. In zee gaan met TV betekent je conformeren aan de bedrijfsmodellen van een industrie die de oorlog verklaard heeft aan de consument en daarbij het liefst alle privacy van de burger afgeschaft ziet worden in het voordeel van partijen die de entertainment industrie al zo’n 100 jaar in hun greep hebben. Bits-of-Freedom erbij halen is nostalgisch gezever (ik zie xs4all al niet eens meer bij de donateurs staan..)

  18. Mark says:

    Theo’s openhartigheid is prettig en past natuurlijk volledig bij het merkverhaal van XS4ALL. Denk dat het prettig toeven is bij XS4ALL als alles werkt. Helaas heeft bij mij telefonie nooit echt lekker gewerkt, ondanks 2x downgraden. Reden “Te ver van de KPN (!) centrale”. We hebben het over Rotterdam centrum… Helpdesk duurde soms 20 minuten voordat ik binnen was. Nu dus uit wanhoop maar overgestapt naar UPC.
    Heb me overigens enorm verbaasd over de “nieuwe” dure service “altijd online”. Is dat nu de innovatie van Theo?? Je mag toch verwachten dat dat bij de prijs is inbegrepen?
    Jammer; had toch iets teveel verwacht van de “sympathieke” reclamebeloften..
    Ik hoop op beterschap, dan ben ik zo weer terug.

  19. jeromach says:

    Xs4all biedt internet en de competitie internetniet?

    Ik moet zeggen dat ik Theo’s openhartigheid bijzonder fris en ook moedig vind, weer eens wat anders dan het politieke geneuzel wat meestal vanuit de zakenwereld wordt rondgewapperd (en ik denk dat ik dat mag zeggen als zakenman).

    Blij dat ik nog steeds lid ben (sinds 1996).

  20. Wim says:

    Mooi verhaal. Zit wel enige waarheid in.
    Maar ik snap nog nooit, waarom ik voor lite 20mbits/s betaal en de snelheid nooit hoger komt dan basic 8mbits/s.

    Net nog weer gemeten. 707.2 KByte/sec

    Bij upload zelfde. De helft van de beloofde snelheid.
    Dat vind ik erg misplaatst om dan te zeggen dat je 20 mbits/sec haalt ipv 7.072 mbits/sec.

  21. Jos says:

    Gek he, dat zo’n verhaal nodig is.
    Gek he, dat die onrust maar blijft zoemen.
    Gek he.

    Wat heeft die KPN toch een verschrikkelijke naam!!
    Gek he?

  22. Dank Theo voor deze duidelijke uitleg. Ik herken mij als ZZPer als behorende bij de doelgroep van XS4all. Het is de service die mij klant houdt. Ik was een van de eersten klanten met internet tv en de eerste maanden waren verontrustend oncomfortabel. Maar de wijze waarop de helpdesk ermee omging was top. En de brief van twee weken terug waarin de aanvangproblemen werden erkend én gecompenseerd heeft alle storingen voor mij uiteindelijk goedgemaakt.

    Nogmaals dank en ga zo voort

    Overigens: ik kan wél openemen en kijken tegelijk!

  23. Fantastisch. Van hackersclub naar volwassen internetbedrijf. Met alle onderweg’opgedane expertise. Steeds bovenaan in de polls. En terecht.

    In alle jaren xs4all (en dat zijn er heel wat) is er slects één maal iets ernstigs voorgevallen. Iets dat van meet af aan eigenlijk binnen de verantwoordelijkheid KPN als ‘lijnbeheerder’ viel.

    Perfecte helpdesk, non nonsense aanpak,geen duurbetaalde servicenummers en wachtrijindicatie via het internet.

    Ik kan zo nog lang door gaan. Maar wat belangrijker is: Xs4all, ga zo door. Voor mij is het top, tussen al die andere providertjes en kabelboeren met de service van een waterleidingbedrijf of spoorbaanbeheerder.

    Kennis van internet en maatschappelijk bewust ondernemen. Een bedrijf met echte passie, met professionele en creatieve ‘hobbyisten’ die steeds weer verrassen.

    Maar ik houd op, het lijkt wel alsof ik verliefd ben…

    ;-))

    Jur

    • Arco says:

      Ook ik ben een oude klant van XS4ALL, maar heb toch stellig de indruk dat die hoge poll-uitslagen meer nostalgisch zijn dan de werkelijkheid.
      Hoe zit het met objectief controleren?
      1 voorbeeld:
      Het product TV over IP wordt gepromoot als TV kijken en opnemen tegelijk in superkwaliteit etc.
      Helaas, als blijkt dat je niet kunt opnemen en kijken tegelijk, zit je al aan het contract vast en doet XS4ALL niets meer.

      Heb je meer voorbeelden nodig?

  24. Frank says:

    Duidelijke uitleg! Ik ben klant van “het eerste uur” en een geduldig mens, maar ik begin nu toch echt te twijfelen aan XS4all!
    Jullie lopen duidelijk achter qua techniek. In onze woonplaats wordt glasvezel aangeboden via XMS en KPN….maar waar blijft XS4ALL??? Al 2 jaar hoor ik loze beloftes : we bellen u terug, we zijn er volop mee bezig etc.

  25. Johan says:

    Ik ben een van de oudste klanten van XS4ALL: ik heb zelfs nog een Hacktic-emailadres gehad.
    Wat mij spijt is dat ik op korte termijn afscheid moet nemen, vooral omdat ik XS4ALL best een leuk bedrijf vind.
    De reden: er wordt glasvezel in mijn woonplaats uitgerold en dat is zo aantrekkelijk dat ik dat niet laat lopen.

    Helaas raak ik mijn email-adres dan kwijt. Ik zou best wat willen betalen om dat adres te kunnen houden maar de tarieven die XS4ALL daarvoor vraagt (120 cq 180 euro per jaar) vind ik echt bezopen.
    Enkele tientjes per jaar heb ik er wel voor over maar dit is me te gortig

  26. Wil says:

    Ben al weer enkele jaren een tevreden gebruiker van Xs4all. Helaas komt ook voor mij het punt steeds dichterbij dat ik uit moet kijken naar een andere provider die wel in staat is om snelheden te bieden die bij deze tijd passen. Ook ik zit verder als 4 KM van de centrale met o.a. als gevolg dat ik geen gebruik kan maken van TV van Xs4All. Ben nu dus aangewezen op Digitenne van KPN. Hopelijk dringt het bij Xs4All snel door dat ze toch eens met de tijd mee moeten gaan. Het is jammer dat er in Eindhoven ( Leading in Technology…) nog steeds geen glasvezel beschikbaar is. ( Met uitzondering van een paar wijkjes). Zo’n beetje elke varkensstal in de omliggende dorpen heeft een 100 Mb internetlijn, terwijl wij het moeten doen met een mager 4 Mb lijntje…. of overstappen naar UPC. Maar gezien mijn ervaringen met die club, kies ik toch voor een constant werkende 4 Mb-lijn dan helemaal geen internet.

  27. JAVE says:

    Begonnen bij Demon Internet, vervolgens een uitstapje naar Chello gemaakt (ADSL was er nog niet, en kabel was toch een stuk handiger dan steeds inbellen). Gillend naar XS4All gerend zodra het kon…
    Geen problemen gehad met exotische hard/software (AmigaOS, FreeBSD, Linux); de helpdesk was er bekend mee. Dat is nu wel even anders. De helpdesk voelt niet meer aan als een stel mensen die weten waar ze het over hebben, maar als een callcenter waar ze misschien niet van een script, dan toch zeker van een standaardprocedure uitgaan.

    Toch stap ik niet over op sneller/goedkoper internet via een concurrent, en wel om 3 redenen:

    1 – vast IP adres.
    2 – Volledige vrijheid; geen portfilters, geen resticties op servers.
    3 – shell access.

    Met name het vaste IP adres is de reden om te blijven…

  28. Marianne says:

    Dankjewel voor de uitleg. Een hele geruststelling. Ik waardeer xs4all zo omdat ze een visie hebben op internet met een ideaal erachter, niet als melkkoe. Ben blij met de voortdurende zorg voor veiligheid, ook achter mijn voordeur, en voor privacy en netneutraliteit. Welke isp biedt nou een eigen veilige webdisk? Zolang ik die visie blijf zien, niet alleen in woorden maar ook in daden, blijf ik bij xs4all!

  29. Erik says:

    Ik ben XS4ALL klant sinds 2003. XS4ALL was in feite een dure internetprovider maar had iets maatschappelijks te bieden. Ik heb het gevoel dat dit nog steeds zo is maar dat de oude garde medewerkers geteisterd worden door management vanuit KPN en alsmaar moeten uitleggen waarom hun klanten trouw zijn aan XS4ALL.
    Soms lukt dat en soms niet. Toen XS4ALL bijvoorbeeld 5 euro voor een SIP accountje ging rekenen had ik echt een WTF moment.
    Verder is er al 2 jaar glas in Deventer maar alleen KPN en een andere vage provider is beschikbaar.

    Ik blijf XS4ALL trouw alleen al vanwege de srijd tegen de bewaarplicht en de support van Karin Spaink maar KPN moet zich niets in zijn hoofd halen en de XS4ALL identiteit verder aantasten.

  30. Johan says:

    Verhelderend verhaal. Ik begrijp de spagaat waar XS4ALL zich in bevindt. KPN zal op de duur XS4ALL de nek omdraaien zoals mijn vroegere werkgever Philips de Business Unit waarvoor ik werkte en die jaar op jaar winst maakte de nek omdraaide gewoon omdat ze dat leuk vonden (we waren te goed).
    Ik ben tot nu toe zeer tevreden over XS4ALL: altijd verbinding, snel genoeg, geen SPAM, etc. TV is echter een dusdanig karig product dat ik daarvan afzie. Ziggo kost evenveel en ik kan meerdere tv’s aansluiten en 2 kanalen tegelijk opnemen in een uitstekende kwaliteit.
    Overstappen op KPN glas kan hier, maar KPN eist dat ik dan ook internet afneem van hen. Dus niet!
    Als ik andere reacties lees valt mij op dat er bij XS4ALL nogal eens een steekje valt. Aangezien ik de laatste paar jaar geen enkel probleem heb gehad kan ik daarover niet oordelen. Ik heb diverse mensen overgehaald om over te stappen naar XS4ALL m.n. vanaf Ziggo bellen, maar of ik dat nog moet doen????

  31. Jorg says:

    Als XS4ALL niet meer zou bestaan en volledig zou opgaan in KPN zou ik onmiddelijk een andere ISP zoeken. Tot nu toe heb alleen maar slechte ervaringen met KPN en goede ervaringen met XS4ALL.

    • Robodoos says:

      Hierin ga ik 100% met je mee.
      Alleen moet Xs4all welbeter worden dan dat het nu is. Onstabiele lijn en te lage snelheid.
      Abonnementen worden eigenlijk te duur voor wat men levert. Als men dit niet aanpast gaat men een groot leden verlies zien.
      Ja en dan is er nog maar 1 keuze, overgaan in KPN.
      En kpn is echt KL……

  32. Willy Damen says:

    Helder stuk! Al heeeel wat jaren (denk ruim 12 jaar XS4ALL klan)! Iedereen roept….je kunt veel goedkoper!! Tja, zeg ik dan maar hoe zit dat met de service??? En de snelheid??? En dan….hoor je ze niet meer! XS4all’ers gaat zo door met jullie visie en helderheid!!!

    Groetjes een hele tevreden gebruiker!!
    Willy

  33. Peter says:

    Helder en open verhaal. Het geeft me vertrouwen. Waarbij ik aanneem dat de lat hoog zal/blijft liggen voor de innovaties breed beschikbaar komen. Wij XS4ALL-ers zijn bereid een premium voor kwaliteit te betalen. Dus stel ons niet teleur!

  34. Arco says:

    “En dat gaat lukken: we hebben nu tv en dat is een groot succes waar duidelijk heel veel klanten op zaten te wachten. En ook glas komt er echt aan.”
    Tja .. ik heb wel TV van XS4ALL, maar geen glasvezel, waardoor ik nu vast zit aan een contract WAAR IK NIKS AAN HEB. Hoe bedoel je ‘groot succes’? Waar haal je dat vandaan?

    Helaas is mijn ervaring dat de service van XS4ALL al even veel tekort schiet als de markt al jaren van KPN gewend is:
    – Ik had zelf moeten weten dat ik geen TV kon hebben.
    – Het modem zorgt voor regelmatige onderbrekingen in telefoontjes.
    – Annuleren van het contract is niet mogelijk, ‘want de dienst wordt afgenomen’

    En waar blijft het glas dat jullie al lang uitgerold zouden hebben, dat jullie al hadden moeten hebben VOOR de TV aan te bieden?

    Wel, XS4ALL, hier alvast een ‘tevreden klant’ van het eerste uur die ontzettend baalt nog een dienst te hebben afgenomen! Ik ga wel in zee met een ander en zodra het contract afloopt bent u mij kwijt.
    En nee, ik ben niet de enige klant die zo denkt! Deze gedachte hoor en lees ik overal om mij heen!

  35. Hans Frank says:

    Helder verhaal, ik ben blij te horen dat de provider waar ik zeer tevreden over ben op eigen benen staat en voorlopig blijft staan. Zodra TV van xs4all meer franse zenders aan zal bieden stap ik meteen over!

  36. noud says:

    Ben dik tevreden over XS4ALL , tis alleen jammer dat je maar 1 tv kunt aansluiten -daarna DIGITENNE (DAT WIL IK JUIST NIET !!)

    Kan het niet zo als bijv bij ziggo ?

  37. D. Zuuring says:

    Geachte heer de Vries,

    Dank voor uw stelling inname en verduidelijking. Gedurfd en uitnodigend!

    U zegt in uw betoog: ‘met XS4ALL heeft KPN een partij die wèl goed begrepen heeft hoe je service moet bieden.’ Ik denk dat u hier een cruciale fout begaat…..immers u spiegelt u zelf aan KPN die zo groot zijn en een dermate ander business model hebben dat service daar een geheel andere definitie heeft. Liever had ik gehoord dat uw concept van kwaliteit en de klant centraal overeind bleef…tuurlijk beschrijft u uw geweldige producten, uiteraard bent u trots op uw medewerkers, maar meneer de Vries waar is de klant in dit artikel? Mag die misschien ook serieus genomen worden. Ik wil eigenlijk niet klagen, heb al sinds 2006 probleemloze ervaringen met uw internet, maar ben de fout begaan nu ook Televisie bij u af te nemen en wat ontdek ik dan, oops u kunt niet een eenvoudige klant meer tevreden stellen, want wat blijkt ‘we hebben ons proces met moeder KPN niet dichtgetimmerd?’ conclusie u begaat daar nu de fout in mijn ogen die juist bij XS4all voorkomen had kunnen worden, trouw blijven aan de klant en ervoor zorgen dat eerst die klant geholpen wordt en dan uw interne proces af te rekenen…..conclusie nu; reputatie voor mij naar 0, vage e-mails en gewoon géén oplossing……ik denk dat bescheidenheid u zou sieren en ook door bovenstaande klanten serieus te nemen, waar is uw reactie, u zet een blog uit maar waar is de zichtbare reactie…..ik begrijp het al, ooops klanten die klagen ehhhh eng of juist hej interessant ze willen verder, ze willen een oplossing want immers problemen vragen er om opgelost te worden en hej we zijn mens dus vergevingsgezind als we geholpen worden en kunnen dan maar zo promotors worden…..dus klant weer centraal, luisteren, reageren en dan uw proces op die klant af stemmmen en niet gaan voor winst maximalisatie of proces optimalisatie, nee denk in waardecreatie en ga door met uw klanten…..
    Ik daag u uit om te reageren…..gisteren ook al gedaan….oplossen die problemen en we komen die harde werkers verrassen met pepernoten met Sinterklaas…..graag tot horens…..een minder tevreden klant…

  38. Rik Jungmann says:

    ik ben lang klant. Ik stapte toen over van Planet (ook KPN) naar XS4all vanwege het feit dat ze betere adsl boden en niet verboden om eeen eigen server te draaien. (Van Planet mocht dat niet.) Wel een paar vervelende akkefietjes gehad. Patsboem afgesloten zonder aankondiging omdat ik virussen zou verspreiden. (Onzin) ADSL lijn eruit gevallen in de centrale. Ik gaf aan dat m.i. daar het probleem zat. Ik werd niet geloofd. Duurde een dag of tien voor iemand (van KPN!!) Naar de centrale ging en daar het euvel verhielp. Intusssen goud geld verbeld aan call centers.
    Onlangs een administratief probleempje. Ik wilde mijn account omzetten van zakelijk naar prive. Men las domweg niet wat ik keer op keer schreef. Ben ik een week of vier, vijf mee bezig geweest, terwijl het toch zo simpel was.
    Toch heb ik nog wel een warm gevoel voor XS4ALL, dat dateert uit de tijd van DDS, waar ik de eerste stappen op het internet zette. O nee, dat was bij de VPRO met Mosaic. Maar toch. En vergeet bits of freedom niet. Als KPN daar aan gaat knagen, dan ga ik meteen weg. Dus ga zo door, maar let op je bedrijfsvoering.

    • Anonymous says:

      Deze gedacht kan ik zo overnemen. Alhoewel het bij mij om wat andere details gaat, heb ik ook het idee dat ze niet luisteren wat je hun verteld of emaild. Aangezien ik toch behoorlijk diep in de technische kant van de materie mijn weg weet te vinden ben je altijd afhankelijk van degene die je email leest of aan de lijn krijgt. Ik heb een lijn die als maar slechter wordt, er is een kpn’er geweest en die vertelde wat ik ook dacht, ze hebben hier in middelburg ‘mijn’ kaart in de centrale verwisseld en er ook nog eens meer mensen op gezet. Tevens gaat de fysieke lijn ook achteruit. Er zou hier in de straat reeds glasvesel liggen. Denk maar niet dat ze even serieus daar gaan kijken. Ik betaalde lang richting de 75euro en had en heb nu de snelheid van het goedkoopste abo. Ik had xs4all nog van het begin, inbel periode.

      Tevens i.vm. Ip6. Ik heb op de test dag, een half uur nadat het begon, een email gestuurd met wat vragen zodat ik xs4all mijn meldingen kon doorgeven.
      Dit omdat er enkele error meldingen kwamen van xs4all die ik ervoor nooit had en via andere test sites correct doorlopen waren. Antwoord, nog steeds geen reactie. Ja zo’n stomme webform, waar je niets op kwijt kan en zeker geen screendumps of logs. Je ziet het toch in de loop van de tijd aftakelen.
      Jammer heel jammer!

  39. H.P. Vijn says:

    In mijn woonplaats Castricum vindt thans voorinschrijving voor glasvezel plaats. Als de aanleg van het nieuwe glsvezelnetwerk doorgaat (en die aansluiting wil ik beslist hebben want ik heb genoeg van de autoritaire monopolist Ziggo) zal ik van XS4ALL naar een andere provider moeten overstappen. XS4ALL doet hier niet mee….

    • Alfred says:

      In mijn woonplaats, Wamel, gemeente West Maas en Waal, bevinden we ons in dezelfde situatie t.a.v. voorinschrijving voor glasvezel. Het merkwaardige daarbij is dat er slechts twee providers zijn die een glasvezelabonnement (mogen)aanbieden: KPN en XMS ( deze organisatie zegt mij helemaal niets.)Ik vermoed dat XS4all nu ook weer moet afwachten tot dat KPN het glasvezelnetwerk heeft gerealiseerd en dan, zoals nu met ADSL straks aan de laatste mem mag aanhaken. Dat is denk ik helaas het risico dat aan deze “dochter constructie” van KNP zit.

  40. Herry says:

    Ondanks de reacties van een hoop azijnpissers hierboven (sommigen wellicht terecht), ben ik nog altijd zeer tevreden over XS4ALL (van het eerste uur).
    Ook ik ervaar een trage verbinding, waardoor ik mijn abo heb laten downgraden. Helaas heeft dit wel gevolgen voor mijn wens om tripleplay te nemen. Maar dit ligt dus echt aan KPN. Ik woon in een drukke wijk in Amsterdam, en (dit bedoel ik absoluut niet arrogant) had toch wel verwacht dat de centrales hier uptodate zouden zijn. Dit is geen XS4ALL probleem maar een probleem van dat dat vermaledijde KPN. De overname doet me nog steeds pijn: ik had XS4ALL liever gezien zoals ze ooit gestart zijn…

    Het enige wat me mateloos irriteert aan XS4ALL is de incasso afdeling. Ik verkeer (buiten mijn schuld om) sinds enige tijd in financiele problemen, en het -typisch nederlands- houdt het idealisme van XS4ALL op bij de bankrekening. Sneller dan welk megalomaan monster in dit land (verzekeringen, energiebedrijven), die ons tot de bedelstaf veroordelen, sluit XS4ALL je af.

    Maar verder, alleen maar hulde aan dit bedrijf. Ik hoop dat KPN snel de centrale upgrade of dat ik glas in hun kan halen, want dan wil ik zsm van digitenne verlost worden (hoewel XS4ALL tv eigenlijk ook digitenne is, maar dan zonder die 3 vervelende letters)

  41. Marovinci says:

    Lang verhaal maar wel duidelijk. Was niet op de hoogte. Heb xs4all bijna 10 jaar geleden gekozen omdat de duidelijkheid van hun boodschap mij aansprak. Dat speelt zich nu niet meer op hetzelfde niveau af (toch wat te omvangrijk geworden?) maar blijf desondanks “waar-voor-m’n-geld” ontvangen.
    Sta op het punt om TV en telefonie via xs4all te overwegen, maar ben nu tóch wel een beetje angstig om KPN middels het Trojaanse paard -xs4all- binnen te halen. En dat is nu het laatste wat ik wens… want dan ga ik toch liever naar Ziggo en neem afscheid van xs4all… ondanks de goede service.

  42. R. Driessen says:

    Ik ben al vele jaren klant, maar ook ik moet concluderen dat de kwaliteit van dienstverlening behoorlijk achteruit gaat. De helpdeskmedewerkers zijn gewoon minder goed, maar bovendien minder welwillend. En op een mail krijg je de reactie:”Binnen 6 werkdagen sturen wij u een antwoord.” Zes dagen, hoe durf je het op te schrijven!

  43. C.H.P.B says:

    Enkele jaren geleden vond ik xs4all prima (met alleen internet), maar dat is snel aan het verminderen. Alleen bijsluiten van telefoon was rampzalig. Van alles beloven maar NIET doen. Klachten naar de directie. GEEN ENKELE REACTIE. Met de helpdesk bellen? Die mag alleen maar volgens het hun voorgeschreven protocol werken. Je moet zéér a-sociaal gedrag vertonen en met consuwijzer, Telegraaf e.d. dreigen alvorens er een ‘tussenchef’ aan de lijn komt. Na overleg – en alles op mijn kosten – komt er dan een beetjes schot in. Triest. Maar kennelijk is dat bij bijna alle ‘aanbieders’ min of meer het geval.
    Service? Klantvriendelijkheid? Inlevingsvermogen? NOOIT VAN GEHOORD! Kietel jezelf maar, maar mij niet meer.

  44. Ad says:

    Ook ik heb gemerkt dat je het oude, technisch onderlegde xs4all alleen nog meemaakt als je weet door te dringen tot de tweedelijns. Eerste lijns is vriendelijk, maar weet en kan weinig tot niets. Verder wordt in Alphen a/d Rijn nu glas uitgerold, maar waar blijft het aanbod van xs4all?

  45. Robert says:

    Bedankt voor het artikel. Erg interessant.

    Ik ben al van voor het “KPN tijdperk” een tevreden klant. Echter kwa internet snelheid wordt XS4ALL op mijn locatie al tijden ruim ingehaald door Ziggo. TV over IP? Dan blijft er bij mij niet genoeg bandbreedte over om te internetten. Bovendien zijn de IP-TV activatiekosten van €50 een grote drempel.

    Al met al, overstappen wordt steeds aantrekkelijker.

  46. Gesinus says:

    Ook wij zijn al jaren heel tevreden over XS4ALL.
    We hebben al jaren internet van XS4ALL.
    toen het mogelijk was om ook telefoon van XS4ALL te nemen hebben we dat ook direct gedaan, omdat het goedkoper was. Ook daar hebben we nooit spijt van gehad. Recent toen XS4ALL met televisie kwam hebben we dan ook niet geaarzeld en ook dit gelijk genomen, alles prima geïnstalleerd door een monteur.
    Alles werkt allemaal prima, toppie XS4ALL.

  47. wim says:

    aardige woorden maar in de praktijk ondervindt ik de laatste tijd dat zodra je buiten een bepaald profiel of protocol valt je redelijk hulpeloos bent. Zodra de helpdesk je niet meer kan helpen wordt je een nummer dat door de organisatie heen stuitert. Blijf dus toch vooral jullie best doen om met personen en niet met gevallen te communiceren, dit heeft niets te maken met de vriendelijkheid van de medewerkers die meestal prima is.
    groet wim en ik blijf het proberen met xs4all want de hele maatschappij zakt die kant op en dan ben je met xs4all misschien nog het minst slechte af op het gebied van providers.
    groet en succes wim

  48. Piet Bos says:

    Beste Theo,

    Zo houden dit bedrijf. Dit werkt tenminste goed en ik ben al tien jaar klant. Heb andere, vooral slechtere ervaringen. Aan glasvezel heb ik geen behoefte. Het gaat al snel genoeg.
    Jullie werkwijze is grappig.

  49. MR Visser says:

    ik ben al sinds de begintijd “bij X4all” en ondanks de mooie woorden over ‘eigen identiteit’ en ‘multibranding’ enzo, ervaar ik dat het toch echt steeds minder is geworden bij XS4all. Daar waar in het verleden je direct te maken kreeg met echte expertise, merk ik nu steeds vaker dat men bij de servicedesk een script afdraait, de historie van de ticket niet goed leest / begrijpt, etc. Dit zijn typische tekenen van kosten drukken, schaalgrootte uitnutten, etc., dus de typische tekenen van bedrijfsvoering à la bedrijven als KPN. Ter illustratie: ik ben laatst drie (!) maanden bezig geweest om het regelmatig wegvallen van mijn internetverbinding opgelost te krijgen. Twee formele klachten ingediend, die als een ‘technisch incident’ werden opgepakt i.p.v. als feedback op het serviceniveau. Werd vervolgens heen-en-weer verwezen tussen XS4all en KPN, terwijl ik toch echt zeker weet niets meer met KPN te maken te hebben met ‘XS4all Only’-internet. Oplossingsstrategie was vooral ‘trial & error’ (nieuwe modems opsturen enzo, terwijl ik aangaf dat het probleem ook bestond bij gebruik van andere merken modems).

    Ook merk je dat het ADSL-platform verouderd raakt en er niet word geïnvesteerd in de nieuwe (glasvezel)technologiën. Lang niet altijd wordt de beloofde snelheid gehaald en er is sowieso een harde bovengrens aan die snelheid. Dhr. De Vries zegt zelf al dat de relatie XS$all – KPN zuiver “technisch-financieel” is. M.a.w.: KPN zal XS4all nooit toestaan te innoveren/investeren in glasvezel. Dan zou XS4all een regelrechte concurrent worden en KPN moet eerst de oude “melkkoe” koperen infrastructuur tot het bot toe uitmelken voordat dit soort ontwikkelingen kunnen starten.

    M.i. zijn vernieuwingen sowieso de komende jaren niet te verwachten van partijen als KPN, XS4all, etc.; ik verwacht meer van de lokale burger initiatieven die glasvezel introduceren. Zodra zoiets in mijn woonplaats komt, ben ik de eerste die overstapt.

    • C.J.W. says:

      Ter aanvulling op hetgeen MR Visser zegt: inderdaad: de Helpdesk – vriendelijk en hulpvaardig, dat wel – LEEST te vaak niet goed wat er geschreven wordt – en creëer daarmee wel het beeld dat men niet begrijpt wat er bedoeld wordt.

      Het benieuwt mij, of met al deze – toch duidelijk constructief bedoelde – reacties iets gedaan gaat worden, of dat wij, reageerders, alleen gebruik maken van een geboden gelegenheid om stoom af te blazen – and that’s it?

  50. Menno Graaf says:

    Overgang naar XS4ALL only. KPN trekt de stekker er onmiddelijk uit. XS4ALL kan niets doen. Verschillende maanden zonder internet. Elke belofte bleek loos. Op klachtenbrieven werd niet gereageerd. Tegen hun beloftes in, XS4ALL bleef gewoon incasseren.

    Conclusie voor mij, XS4ALL nog steeds een bijzonder bedrijf beter dan een boel andere ISP’s, maar het bijzondere is er wel af. En de helpdesk service deed mij toch echt wel sterk denken aan wat ik van KPN verwacht zou hebben, in dit geval niet zo heel veel. Technische expertise wel, maar als de techniek geen direct antwoord biedt, dan stokt ook XS4ALL.

    Helaas, het was zo mooi…

  51. Ingeborg says:

    Nu Ziggo haar tarieven verhoogt leek het aantrekkelijk om over te stappen op xs4all-tv, maar niet zo lang opnemen en tegelijkertijd een andere zender bekijken niet mogelijk is. Wordt dat in de toekomst verbeterd?

  52. C.J.W. says:

    Uitstekend verhaal, zeker. Openhartig en verhelderend.Maar wat niet tot uiting komt is, dat XS4ALL infrastructurele faciliteiten inkoopt van KPN, en daarmee de kwaliteit van zijn product voor een deel afhankelijk stelt van hetgeen KPN al dan niet kan – of wenst te – bieden. Doordat ik aan een beroerde lijn hang, en XS4ALL blijkbaar geen invloed op zijn leverancier kan uitoefenen, – en de Helpdesk zich daarover op de vlakte houdt – heb ik mijn Light abonnement – nota bene: op advies van de Helpdesk – teruggebracht naar Start, en heeft de overgang van XS4ALL/KPN naar XS4ALL Only bij lange na niet opgeleverd wat blijkens de promoties te verwachten zou zijn.
    Klantloyaliteit is gebaseerd op reputatie: die wordt moeizaam opgebouwd, en gaat snel verloren!! Ik was al jaren een zeer toegewijd XS4ALL klant – ik ben dat nog wel, enigszins, maar ben inmiddels opgehouden met mensen te adviseren XS4ALL al provider te kiezen. Eerst maar eens zien hoe alle mooie woorden in de toekomst gestalte krijgen.

    • P. Hamming says:

      In het verhaal wordt wel genoemd dat XS4ALL capaciteit bij KPN inkoopt.
      XS4ALL bevond zich vijf jaar na de oprichting, in 1998 op een punt dat grote investeringen noodzakelijk waren. ADSL verscheen, inbellen zou gaan verdwijnen en daarom moesten grote veranderingen plaatsvinden. [..] Tijdens de overname werd bedongen dat de relatie tussen KPN en XS4ALL zou beginnen als puur technisch-financieel.
      Hieruit kan ik duidelijk halen dat XS4ALL capaciteit inkoopt bij KPN.

    • Dick says:

      Helemaal mee eens, het verhaal is goed en verhelderend. Maar evenzeer holt de kwaliteit op sommige onderdelen achteruit soms door KPN, maar gebrek aan deskundigheid bij de helpdesk is toch echt een zaak van XS4ALL zelf. Ook ik zal niet meer zonder meer adviseren om XS als provider te kiezen.

  53. Peter says:

    Bij mij als jarenlange XS4ALL fan/klant die max 8MB in Bodegraven in huis kan krijgen ligt een ZIGGO coax kabel waarop voor de zelfde prijs zeker 10x meer wordt aangeboden. Over glas hoor of zie ik niets van XS4ALL.
    En waarom niet het tweede aderpaar dat ongebruikt in de aansluitdoos in huis ligt en net als alle aderparen van de overstappers op ZIGGO ‘over’ is niet gebruiken? Technische oplossingen zijn er.
    XS4ALL doe wat, bedenk wat!
    Creativiteit en ondernemerschap wordt gevraagd om trouwe klanten iets te kunnen blijven bieden.

  54. Patrick says:

    Duidelijk verhaal. De expertise is ook duidelijk nog bij xs4all aanwezig, alhoewel je soms een klein beetje door moet vragen om voorbij het standaard verhaal te komen.

    Het VOIP platform vind ik persoonlijk ideaal. Zo kon ik op vakantie gewoon met mijn Nederlandse nummer naar familie bellen terwijl ik aan de andere kant van de wereld rondhing. (Een telefoon met VOIP ondersteuning helpt daar uiteraad ook bij).

    Ik zie de innovatieve diensten graag weer tegemoet, alhoewel het bij mij helaas niet mogelijk is om een snelheid te halen hoger dan zo’n 6Mbit (tegenwoordig vaker 4Mbit) dankzij de kwaliteit van de lijn. Iets als TV kijken via xs4all zal zo nooit echt een realistisch iets worden.

  55. Henry says:

    XS4All stond bij mij voor goede service, innovatieve diensten en uitstekende dienstverlening.
    Dat is helaas niet meer zo, het gaat steeds minder.
    Diensten worden uitgekleed (inleveren gratis voip nummers)
    Snelheid niet meer op orde, Ik krijg al tijden niet meer de snelheid die me voorgehouden wordt, en wat erger is, er is geen zicht op wanneer het opgelost gaat worden. Bij de helpdesk wordt je hierover van het kastje naar de muur gestuurd.
    Nieuwe diensten zijn dermate duur dat ze niet kunnen concurreren met andere aanbieders (TV).
    Daarbij is het netwerk van zodanige kwaliteit dat het niet overal geleverd kan worden.
    Kortom er is voor XS4all werk aan de winkel, geen mooie praatjes maar daden….

  56. MacT says:

    Ik ben al jaren blij en tevreden met XS4all.
    Nu overweeg ik TV van XS4all te gaan afnemen. Lekker weg bij Ziggo die z’n analoge afnemers niet serieus neemt en pest. Blijkt dat XS4all je voor het digitale signaal van je 2e toestel wil koppelen aan KPN.
    NO WAY!
    Moet ik nu toch naar iets anders omkijken?

    • Yollie says:

      Ook ik ben overgestapt naar xs4all tv, voor de 2e aansluiting, van de KPN dus, wacht ik al 5 maanden.
      Iedere keer het verhaal van xs4all dat dit nog niet mogelijk is, omdat KPN moeilijk doet of zoiets.
      Ik baal als een stekker, en dat noemt men samenwerking??????????????????

    • ton says:

      ik zou nog maar even wachten met xs4all tv.
      veel uitval.
      ook mijn internet valt regelmatig uit.
      en midde in de nacht gaat regelmatig mijn telefoon af (fix it) een soort update.
      nee geef mij mijn oude xs4all maar terug.
      o ja mijn digitennen kasje en kaart heb ik ook nog steeds niet binnen.
      op nemen kan alleen als je kijkt,daar heb je veel aan.
      terwijl ze duidelijk hebben beloofd dat je een ander kanaal kan opnemen.
      een vriend van mij heeft het ook en kreeg een brief dat hij 3 maanden niet hoeft te betalen.
      waarom hij wel en anderen niet??
      ik zit nu 11 jaar bij xs4all en nog nooit problemen gehad.
      maar je ziet elke verandering is geen verbetering.

  57. logan says:

    Ik was toe aan een verhelderend verhaal. Ik begon (kpn)kriebels te krijgen van die toegenomen xs4all tv-commercials.
    Goede wijn behoeft geen krans.
    De heer Theo de Vries wordt bedankt voor zijn uitvoerige info. Misschien periodiek?

  58. rob veldkamp says:

    prachtig allemaal maar wanneer gaan we weer voor snelheid na 10 jaar is mijn max 4096, wanneer wordt dat eens opgepakt en niet weer de
    standaard zin 4km van de centrale, nooit van versterkers gehoord !!!!!!!!!

  59. Peter Zieck says:

    Ook ik zit te wachten wanneer jullie op de glasvezel in Wijchen komen. Er wordt nu verwezen naar de KPN, maar daar zit ik echt niet op te wachten.
    Trouwens een helder verhaal van Theo de Vries.

  60. Petra says:

    Een duidelijk, bovenal eerlijk verhaal. Ik ervaar XS4ALL als een zeer betrouwbare,deskundige, vooruitstrevende ISP (bellen en tv laat ik voor wat ‘t is). Als XS4ALL haar unieke identiteit en dienstverlening laat ondersneeuwen/opslurpen door het ‘almachtige/dominante’ KPN, vertrek ik. Juist de heerlijk eigenwijze identiteit van XS4ALL bevalt me. Houden zo!

  61. Snowboardman says:

    Ben ook wel benieuwd wanneer er glasvezel in DenHaag (Leidschenveen) komt. bij mij is 6-7 mb het max en ik wil toch echt niet overstappen naar Zuiggo….
    Misschien een idee om een verglazings planning on line te zetten?

    • Henk Tanger says:

      Uitstekend idee, die verglazings planning.
      Mijn aansluiting kan niet harder dan 8 Mb/s en ik moet naar UPC als ik sneller wil. Ik heb prima ervaringen met XS4all en het zou me spijten om daar weg te gaan maar op een gegeven moment wordt 8 Mb/s echt te weining.

  62. R.Zijlstra says:

    Wat kunt u aan die Viagra troep doen,die
    iedere dag mijn inbox vervuild?
    Het zijn hoofdzakelijk spammers via XS4all.

    • Ari says:

      TIP: Stap over op Gmail. GEEN spam! Ik zou nooit meer anders willen.

      • Martin says:

        Gmail geen spam, maar komt alle mail wel aan?
        Daarnaast kijkt de CIA en nog een dozijn andere US instanties mee in jou mail! Dat gaat ze bij XS4ALL niet lukken.

    • Jan says:

      merkwaardig, heb je het spamfilter wel geactiveerd?
      Ik krijg helemaal GEEN Viagra troep in mijn mailbox!

      • Robert says:

        Nee, via xs4all krijg ik nooit deze troep binnen. Wel via Yahoo, maar die zorgt zelf al automatisch dat dat soort email in de spam worden opgeslagen. geen klachten hierover dus. Zijlstra zit dus zelf fout!

      • Willy Damen says:

        Helemaal geen last van dat soort mail.

  63. Tom Hemminga says:

    Leuk verhaal, alleen merk ik niet zoveel meer van de betrouwbaarheid en service van XS4ALL.
    In mijn optiek is XS4ALL de laatste jaren gedegradeerd tot zeer matige internetprovider.
    Ik noem een paar voorbeelden:
    -Zeer wisselde snelheden (tussen 9 en 16 mbit)
    – Toezeggingen die niet nagekomen kunnen worden (TV kijken en opnemen tegelijkertijd niet mogelijk)
    – Zeer slechte service. (ondanks fout van XS4ALL toch facturen sturen, en niet of na veel aandringen (stoneren e.d.) crediteren van deze nota’s
    – Geen enkele reactie van MT of directie op klachtenbrieven.
    -Ondeskundige service-medewerkers (alleen de 2de-lijns technische helpdeskmedewerkers weten waar ze over praten).

    Met andere woorden, ik vind XS4ALL zo langzamerhand een pruts-bedrijf.

    • marja says:

      Deel ook de mening van Tom: de deskundigheid van de eerstelijns helpdeskmedewerkers is de laatste jaren ver weggezakt. Voor de simpele vragen is de eerstelijnshelpdesk prima en áls ze het weten uiterst behulpzaam (wel zo eerlijk om erbij te vermelden) Maar als je wat dieper wil moet je echt een tweedelijner hebben. Soms begrijpen ze niet eens waar je het over hebt.

      Xs4all begint m.i. steeds commerciëler te worden, bureaucratischer, minder flexibel en is zeer zeker niet meer wat het geweest is.
      Bovendien zijn ze te duur vergeleken met andere aanbieders, traag en ze lopen niet meer voorop wat technische mogelijkheden betreft en het voor een redelijke prijs aanbieden daarvan.
      De bijgeleverde ‘beveiligingssoftware’ is belabberde kwaliteit en weinig zelf in de hand te houden instellingen van bijv. de firewall. Dus een extra ‘service’, waar je niets aan hebt, dus overbodig.
      Het is alleen vanwege het privacybeleid (nog van de oude garde) waarom ik blijf. Maar misschien ben ik een beetje naïef om dat nog te geloven.

    • Martin van der Lee says:

      Ik deel de mening/reactie van Tom. Wij hebben sinds kort ook TV. Sinds de bestelling ging het gelijk al mis. De snelheid is gedaald. Op een vraag kon de helpdesk geen antwoord omdat het om een Mac ging en niet om een Windows pc.
      Dat dit zo moet gebeuren na al die jaren dat ik al klant ben, ruim 12 jaar. Als het probleem niet naar behoren wordt opgelost zal ik toch over stappen naar een concurrent. Helaas is het niet anders.

      • M.A.de Rijk says:

        Onbegrijpelijk dat verhaal over de helpdesk en Mac
        Ik ben meerdere keren goed geholpen en als men het niet wist, was er altijd een wel collega die dan hielp.

  64. Bernd says:

    Helder overzicht. Voor mij is het inderdaad de ‘identiteit’ van Xs4all om te blijven hangen. Hoewel ik de geboden kwaliteit toch minder vind dan vroeger. Hopelijk lukt het jullie de kwaliteit op peil te houden, de snelheid van internet te vergroten en, onder andere door privacy-bescherming, je te onderscheiden van concurrenten.

  65. Lucien van Lint says:

    Goed verhaal!

    “En ook glas komt er echt aan.”

    _Ik_ zou een meer transparante bedrijfsvoering waarderen. Bv een projectpagina, waarop alle lopende projecten staan, incl targets/estimates/etc.

    (maw: wanneer komt er glasvezel in Hoofddorp? :-)

    • Anonymous says:

      En wanneer bieden jullie glas aan in Alphen aan den Rijn, het netwerk ligt er bijna en ik ben niet van plan te wachten totdat XSALL ‘wakker’ wordt.

      • Sander says:

        Ik woon ook in Alphen en daar is nog geen xs4all, alleen KPN via glas.

        Ik wil xs4all via glas en dan mét video. Wanneer komt dit eraan?

  66. fieke says:

    Bedankt voor dit duidelijke en genuanceerde verhaal. Al vijftien jaar levert XS4ALL mij uitstekende service in vrolijke, no nonsense stijl, dus ik blijf gewoon tevreden klant. Verheug me op beschikbaarheid van XS4ALL-TV voor XS4ALL-klanten, want dan kan ik weg bij KPN Digitenne ;-)

    • harry says:

      Helaas had overstappen naar XS4all-TV voor mij geen zin, omdat digitaal kijken op het tweede toestel (slaapkamer) alleen mogelijk is via digitenne van KPN. En die dienst is in mijn regio niet voorhanden…
      Blijf dus nog maar even bij Ziggo.

    • fieke says:

      PS. Het woordje alle is weggevallen: … beschikbaarheid van xs4all-TV voor ALLE xs4all-klanten…

  67. Hans says:

    Volgens mij had de blog in 1 zin samengevat kunnen worden; xs4all is een internetbedrijf dat klanten boeit en bindt met hart en ziel, KPN biedt internet…!

  68. Nico Stad says:

    Dank voor deze verhelderende en eerlijke uiteenzetting. Blijf zo door gaan.