Amsterdam-Zuid – Het is januari 2019. Een grote storing raakt een deel in het netwerk dat duizenden, nee tienduizenden, verbindingen in heel Nederland verwerkt. Thuis bij klanten van andere providers begint het modem te knipperen. Verbindingen vallen weg. En toch merken XS4ALL-klanten niks. Hoe is het mogelijk?

No worries, we gaan het u uitleggen. Tot niet zo heel lang geleden liepen al onze verbindingen via 1 locatie ergens in Amsterdam-Zuid. Daar staan de zogenaamde BRAS’en (Broadband Remote Access Servers). Die geven u uiteindelijk toegang tot het world wide web. Als de connectie tussen uw modem en zo’n BRAS wegvalt, bijvoorbeeld door een storing in een deel van het straatnetwerk, verliest u uw internetverbinding. In het ergste geval kan zo’n storing duizenden klanten tegelijk treffen. Iets dat in het verleden ook gebeurd is. Dat moet anders kunnen.

Om ons netwerk nóg robuuster te maken hebben we al die BRAS’en in Amsterdam-Zuid gedupliceerd. In een normale situatie checkt ons netwerk automatisch welke van deze twee locaties, Amsterdam-Zuid of Oude Meer (bij Schiphol), voor u het snelste is. U wordt vanzelf toegewezen aan de locatie met de minste latency, oftewel vertraging. De latency is de hoeveelheid milliseconden die het kost om de BRAS te bereiken.

Ons netwerk is nu zó ingericht dat alle XS4ALL-klanten door beide locaties verwerkt kunnen worden. We hebben op die manier een belangrijke vorm van redundantie ingebouwd. In januari was door een storing in het straatnetwerk de locatie Amsterdam-Zuid langere tijd onbereikbaar voor een grote groep klanten. Voor het eerst werd toen zichtbaar dat ons verbeterde netwerk ook écht functioneerde. Alle getroffen klanten werden automatisch omgeleid via Oude Meer, zonder merkbare onderbreking van diensten. Maar weinig partijen in Nederland hebben zo’n uitgebreid veiligheidsnet. En daar zijn wij trots op.

We blijven onze dienstverlening verbeteren. Soms is dat direct zichtbaar in de woonkamer. In dit geval is het een belangrijk ding achter de schermen. Benieuwd wat XS4ALL nog meer uniek maakt? Kijk op xs4all.nl/veiligheid.

Deel dit:

Reacties

  1. Lefthans says:

    Nummertje 42.
    Zoek het maar eens op bloggers.
    Jullie delen helaas over het algemeen negatieve aangelegenheden, die lees ik persoonlijk als azijn gezeik.
    Blijkbaar gaan jullie voorbij aan de enorme bult techniek die plaatsvind bij providers. Veel is te vinden op zoekmachines en toch maar blijven vragen stellen. Overigens
    XS4ALL is KPN. Het verschil tussen beide is dat XS4ALL de gebruiker veel meer vrijheid laat.

  2. Rob says:

    heel mooi die redundantie, ik zou er graag iets meer over weten. hoe kom ik van mijn POP naar een BRAS bijvoorbeeld.
    is het mogelijk dat XS4ALL ons daar iets meer over verteld?

  3. Marleentje Meertens says:

    Waar is de inspraak van de klanten voor deze operatie? Ik ben overgestapt naar XS4ALL van KPN jaren terug vanwege de slechte ervaringen mt de laatste…..

  4. TOP!! Weer zo’n mooi voorbeeld dat XS4ALL altijd een stap verder gaat en is!

  5. Jeroen says:

    Mooi hoe XS4all dat zo op de valreep van de opheffing nog even presenteert. Echt mooi, maar o zo jammer dat de officiële XS4all blogs nooit op die KPN ellende ingaan en net alsof doen dat er niets aan de hand is. Leuk zo’n dubbel netwerk, maar als dat volgend jaar is ingelijfd in KPN ben ik niet onder de indruk. Dat gaat echt niet voor geheel KPN werken.

  6. Willem says:

    Ik ben er helaas ook niet helemaal gerust op als het naamplaatje XS4ALL (en de organisatie) wordt vervangen door KPN. Met KPN heb ik vele jaren slechte ervaringen.

  7. Peter says:

    Dus volgens de CEO van KPN blijft dat ook?
    Ik ben bang dat hij geen idee heeft dat XS4ALL deze service biedt.
    Maar hij heeft het wel beloofd!

  8. Ton says:

    Oh, misschien verklaart het dat de snelheid van mijn internet ineens zo fluctueert.
    De laatste weken daalt het regelmatig van 90 mbits/s naar 56 – 64 mbits/s.
    Het was altijd erg constant, nu niet meer.

  9. H.P.M. Ploegmakers says:

    Hoe zal dat gaan als KPN XS4all heeft ingelijfd ?

    • anton says:

      [quote]Hoe zal dat gaan als KPN XS4all heeft ingelijfd ?[/quote]

      Dan lopen alle klanten weg naar de nieuw op te richten provider. En ongetwijfeld gaat het leeuwendeel van het XS4all personeel mee. Zij willen immers onder geen beding voor het zwaar inferieure kpn werken.