Na meer dan 28 jaar verdwijnt ons inbelnummer. Vanaf 1 oktober 2021 is het niet meer mogelijk via de analoge telefoonlijn in te bellen. Het einde van een tijdperk.

Even terug in de tijd…

Het inbelnummer stamt uit onze begintijd. Het was in de jaren ’90 de enige manier om verbinding te maken met het internet. DSL en glasvezel bestonden nog niet, dus moesten klanten via een modem bij ons inbellen. Met dat typerende inbelgeluid: de ‘handshake’. Hiervoor hebben we talloze telefoonlijnen laten aanleggen. Elke klant die online ging hield een fysieke lijn bezet. Het was doodnormaal dat je een half uur moest wachten om het internet op te kunnen. Je stond dan letterlijk in de wacht.

Op het hoogtepunt hadden we in Amsterdam alleen al zo’n 1200 aparte telefoonlijnen, met elk een modem. Daarvoor heeft de PTT dwars door het centrum moeten graven. Van het Singel naar ons pand aan de Prins Hendrikkade. Een megaoperatie. De PTT begreep aanvankelijk niet waarom we al deze lijnen nodig hadden. Zelf belden we namelijk nooit uit. Maar mensen belden wel naar óns toe, iets dat ook geld opleverde voor de PTT. Dat had wat extra uitleg nodig.

Van Amsterdam naar landelijke dekking

In die tijd werd het systeem van regionale en niet-regionale nummers een steeds groter probleem. Binnen de regio bellen was namelijk goedkoper dan daarbuiten. Daarom was het voor onze klanten in Groningen niet te doen om elke keer via Amsterdam in te bellen. Dat kostte hun bakken met geld. Sommige klanten werden opscheept met telefoonrekeningen van wel ƒ 500,- (€ 226,89). Om dat op te lossen zijn we kantoorruimtes in het hele land gaan huren. Uiteindelijk op zo’n twintig locaties. Daar zetten we hardware neer en lieten we KPN weer tig telefoonlijnen naar aanleggen. Die verbonden we op hun beurt met het hoofdkantoor in Amsterdam. Daarmee hadden we een landelijk dekkend inbelnetwerk.

Dankzij nieuwe technieken bij KPN waren deze fysieke locaties niet meer nodig. Vanaf dat moment kon alles via ons datacentrum in Amsterdam-Zuid lopen. De locaties door Nederland hebben we toen gesloten.

Breedbandinternet

Met de komst van breedbandinternet (ADSL) kregen we in 1999 een alternatief voor het inbellen. Vanaf begin jaren 2000 werd breedbandinternet steeds meer de norm. Tegen 2010 was het aantal klanten dat nog van de oude inbelverbinding gebruik maakte nihil.

Arabische Lente en Wit-Rusland

Tijdens de Arabische Lente in 2011 hebben meerdere regimes toegang tot het internet geblokkeerd. Zo werd het demonstraten moeilijk gemaakt met elkaar te communiceren. Ook journalisten ondervonden hier problemen mee. Door ons inbelnummer beschikbaar te stellen konden mensen tóch online. Niet voor regulier gebruik, maar genoeg voor een e-mail of ander tekstbericht. In 2019 en 2020 hebben we hetzelfde gedaan voor Hong Kong en Wit-Rusland. Uiteindelijk hebben mensen hier mondjesmaat gebruik van gemaakt.

Waarom nu?

Inbellen via de analoge telefoonlijn is overbodig geworden door de komst van breedbandinternet en VoIP. Hetzelfde geldt voor ISDN. Daarom stopt KPN op 1 april 2022 ook met ISDN30. Van dat systeem zijn we afhankelijk voor onze inbelnummers. Daarop vooruitlopend halen we ons inbelsysteem op 1 oktober 2021 uit de lucht. Op dit moment wordt ons inbelnummer door minder dan vijf klanten actief gebruikt.

Deel dit:

Reacties

  1. Michel says:

    Deze Koot en Bie laten dat gevoel van die tijd weer een beetje herleven. En hoe actueel!
    https://m.youtube.com/watch?v=W31ymDKgBPw

  2. Alex says:

    Hacktic ontvangen in een bruine enveloppe. Verbinding maken en dan via Unix surfen daarna kwam hypertekst. Pas later kwam Mozilla of Netscape. .. ik mocht t meemaken vanaf t prille begin.

  3. Hubert says:

    Ik woonde aan de overkant van de straat op Rapenburg. Gelukkig twee lijnen en een vast lokaal tarief. Maar het kon even duren voordat je er tussen kwam. Heette die modembank niet Pinguïn?

  4. Remi says:

    Ik weet het nummer nog uit mijn hoofd: 020-5350535 :)

  5. TomK says:

    Ah ja, wat een geweldig geluidje was het. En huisgenoten konden niet bellen als je bezig was. Ik begon ook met een 2400-modem en was dolblij met mijn 14k4-modem zodat ik ook faxen kon versturen en ontvangen. Ah, faxen, dat is ook al iets uit die tijd :-)

  6. Ronnie vos says:

    Zo leuk dit allemaal te lezen, ik ben nog gestart met een 1200/75, en zodra mogelijk naar 14k4 en toen isdn.
    Maar die 1200/75 tijd was echt leuk, als je een beetje snel was typte je sneller dan de verwerkingstijd :D
    Heb ook nog zelf een inbelnummer gehad met een klein bbs, maar dat onderhouden koste mij toch teveel tijd.
    Dat was nog voor de html.

  7. Richard says:

    Als wereldwijd gebruiker had ik toen CompuServe. Overal andere manieren om in te bellen via protocollen en andere hocuspocus. Soms met dramatisch gevolg voor de rekening van het hotel! :( :( :(. Nee, geen heimwee meer naar en ach, voor een paar man een modem life houden. Ik had het al jaren eerder gestopt. Heeft niks met KPN te maken. Ik heb mijn vaste lijn telefoon er ook al jaren geleden uit geknikkerd, Helaas de lijn nog wel nodig vanwege ADSL, hier wel glas voor de deur maar alleen te gebruiken via providers die ik niet wil.

  8. Lia says:

    Hoi, ehm ik ben een beetje digibeet, ben blij dat ik met mijn mobiel weet om te gaan, maar ik heb ook gewoon een huistelefoon, in geval van nood, als mijn mobiel crashed. Mijn 85 jarige beginnend dementerende vader heeft zelfs een speciale huistelefoon, betekent dit dat we dan onze huistelefoons niet meer kunnen gebruiken?

    • XS4ALL says:

      Ha Lia, geen probleem. Gezien de situatie goed dat je even contact met ons opneemt. Je huistelefoon blijft gewoon functioneren, die staat hier los van.

  9. Andre says:

    Dat waren nog eens tijden in de beginjaren ‘90! Nostalgie! Ik heb er goede herinneringen aan. Xs4all was mijn eerste internet abonnement en ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om te vertrekken. Nog steeds niet. Het punt is, ik heb ze bijna nooit nodig gehad. Het werkt gewoon altijd. Toen met inbellen al was de kwaliteit zeer goed. En door de jaren heen op al mijn adressen nog steeds.

    • anoniem says:

      Het was ooit heel sympathiek dat de Xs4all helpdesk de tijd en het geduld had, om zelfs mij met mijn gekregen en afgeschreven Olivetti M24 8086 XT “online” te helpen! De wereld wordt helaas steeds sneller en ongeduldiger… Gelukkig heb je tegenwoordig als dat nodig is voor een paar tientjes prima gear om op het internet te komen.. -)

      • anoniem says:

        “Gear” is een iets sjieker woord voor hulpmiddel… Niets digitaals aan, maar misschien aankoop verhogend? :-)

      • Dwarsje says:

        Wat is een gear? Ikke digibeet.

  10. anoniem says:

    Wat een ramp was het internet toen al.. :-)

  11. Jan van Veen says:

    Ik heb een dsl-verbinding volgens mij.
    Kan ik die gewoon blijven gebruiken. U kunt dat inzien!
    Zo niet wat is het alternatief, wij hebben alleen glas van Caiway, maar blijven liever bij XS4all.

    • XS4ALL says:

      Ha Jan, je DSL-verbinding blijft gewoon bestaan dus je hoeft niet op zoek naar een andere provider.

  12. John Edge says:

    Will it still be possible for XS4All customers to call the Helpdesk via a regular phone line?

    • XS4ALL says:

      Hello John. No worries, that won’t change. You’ll still be able to contact us using a regular phone line. This article is about dial-up Internet access only.

  13. Sini Wit-Kamphuis says:

    in de 80-er jaren kwam, via mijn werk, de PC op mijn pad. Een heel andere wereld en dat was wel wat anders dan een elektrische schrijfmachine. Thuis haalde ik mijn man over om een PC aan te schaffen. We begonnen met…..postbus @ hetnet @ en kwamen (door jullie zelf) op xs4all terecht. Als 81-jarige heb ik al jullie ontwikkelingen (en “strijd”) gevolgd. Altijd goed geholpen en zelfs een keer een bos bloemen ontvangen. Wat er ook veranderen zal ik blijf jullie FAN.

  14. Joost says:

    Tja, dat waren nog eens tijden. Je had een pc met van alles erbij in een big tower met een zware plaatstalen kast. De held en de nerd bij elkaar; de bink van de buurt. Mijn laatste inbelmodem was een Tornado 14K4. Daar heb ik Fl 999,- voor betaald. Een klap geld in 1994. Daarom staat ie zonder één krasje te pronken in mijn trofeeënkast. De meeste oude apparatuur is inderdaad niet meer te gebruiken icm het “nieuwe”. het gaat allemaal veel sneller dan toen. Ik vraag mij altijd af of we er zoveel ‘beter’ van zijn geworden……………?

  15. Ad says:

    Ik heb alleen nog maar xs4all vanwege mijn emailadres. Dit is weer een voorbeeld waarom ik er geen traan om zou laten wanneer de afhandeling van het xs4all domein overgedragen wordt aan Freedom.. Vergeet niet dat die dwarsliggende ondeskundige PTT’ers uit het artikel later gewoon KPN’ers werden, hè?

  16. Peter says:

    AT
    OK
    ATDT…..

    Wie kent ze nog, die Hayes commandoset?

    • Dirk says:

      Ik heb nog een spieklijstje…ATH was ver breek verbinding, ATDT + tel.nr belde, ATDP was bellen met het oude puls systeem. Mooie tijden, veel gebruikt pok voor het werk.

  17. J. Segers says:

    KPN is het oude XS4ALL behoorlijk aan het uitkleden. Geen subnetten meer, geen batched SMTP meer, niet meer analoog inbellen. Ondertussen wel de prijze verhogen. Dit is voor graag experimenterende techneuten een flinke afbreuk van kwaliteit. Jammer dat freedom nog niet alles op orde heeft.

    • Star says:

      Freedom is ook gewoon een commercielebanbieder, ik vertrouw ze voorbgeen ene meter.

  18. Paul says:

    Waar blijft de tijd. Ik begon mijn Nederlandse carrierre als internetter als paulv@hactic.nl. paulv was de loginname, die ik gebruikte op alle UNIX systemen, waar ik mee werkte. Ik had, ook toen al, nog verschillende andere mogelijkheden om internet te gebruiken. Maar dat dat waren allemaal Amerikaanse sites. En dat was duur. Te duur.

    En omdat ik mijn privé gebruik toch een beetje wilde scheiden van het zakelijke gebeuren, besloot ik me aan te sluiten bij de toenmalige hacktic beweging. Later was dat niet echt meer nodig en heb ik een tijdje niet op hacktic/xs4all gezeten, Maar ik ben er nog steeds….. paulv

  19. Willem van Lierop says:

    Het was de tijd van het tijdschrift ‘hactktic’ en mede oprichter van XS4ALL Rob Gonggrijp.
    Ik woonde in mijn studententijd in Tilburg en was denk ik een van de eerste inbellers.
    Maar dat inbellen naar 020 was erg kostbaar dus op zoek naar een betere en goedkopere optie.
    Naast ons onderkomen was een bejaardenhuis gevestigd.
    We liepen daar een keer naar binnen en mijn oog viel op een groot bruin PTT toestel aan de muur.
    Een exemplaar waar je Guldens en Kwartjes in moest gooien om te bellen.
    Ik pak de hoorn op en blaas er een keer in.
    En jawel, BINGO een ‘open hoorn’ met een kiestoon.
    Meteen terug naar huis om mijn ‘DTMF Tone Generator’ op te halen en dat toestel met *21* door te schakelen naar 020.
    Maar dat was deel 1, nu nog achter het telefoonnummer komen waar die betaaltelefoon aan hing.
    Ik bellen naar de PTT. Hallo u spreekt met de conciërge van huize …
    Kunt u mij vertellen met welk nummer ik nu bel? Heb een fax hier en die moet ik aansluiten in het directie kantoor.
    Binnen een minuut had ik het nummer!
    Uren, nee dagen aan een stuk online geweest.
    Maanden aan een stuk.
    US Robotics 14K4 Hayes compatible modem
    Man man man, wat een tijden waren dat.

  20. J de Jong says:

    Mooie tijden, maar die gaan voorbij. Heb nog niet zo lang geleden een 56k modem weggedaan. Ook nog een analoge-pci gehad, dat was het neusje vd zalm ;)) Nog niet zo lang geleden (eind 2019) is KPN ook met ISDN gestopt. Ook lang gebruikt om de snelheid op te krikken; wel een dubbele rekening :0

  21. Anjo says:

    Heb zelf in de jaren 90 nog een BBS gehad, voor een groep medewerkers die zo hun urenverantwoording inleverden, draaide met een 14k4 modem en een Toshiba 1800 laptop buiten het netwerksysteem van het bedrijf waar ik werkte.

  22. Hans de Bruin says:

    Ik ben nu wel benieuwd waarom die laatste 5 gebruikers uberhaupt nog analoog inbelden. Modems zijn inmiddels wel antiek. En een seriele poort op een pc ook. En zit hyperterminal/inbellen naar internet nog wel in Windows? Je moet toch aardig wat tweaken om dat allemaal werkend te krijgen. En dat voor een 56k6 verbinding? Wat ga je daarmee doen dan? Het huidige internet is daar totaal niet meer op ingericht.

    • Philip says:

      Je kan via een modembank redelijk anoniem hacken. Ooit eens gezien bij het nalopen van ips logs dat een partij die écht iets stouts aan het doen was afkomstig bleek te zijn van een Zwitserse commerciële modembank. Daar liep het spoor dan ook dood. (bij xs4all had je een account nodig, dus daar was die anonimiteit niet echt een ding, maar je kan wel uitstekend camoufleren waar je vandaan komt)

    • Marinelle says:

      Op plekken waar internet geblokkeerd is kun je dan als bijv. reporter toch op internet komen en bijv. filmpjes doorzenden.

      • Ariën says:

        Nou, filmpjes met 56k6? Dat gaat wel eventjes duren…..
        Ik denk meer voor verslaggeving, een beetje artikel is is maar een paar kilobyte. Erg fijn als dat overkomt vanuit een niet-westers land waar internet en mobiele telefoonverbindingen een drama zijn.

  23. PtrO says:

    Alles om KPN uniform te vergroenen en het argument dat het niet gebruikt word, is een zwaktebod dat dan een vanzelf waarheid wordt omdat het er niet meer is.

    Ik snap het echt niet, juist het behouden niet zo normale diensten van (ook ludiek, analoog) inbellen was de kracht van een provider die wars was van standaarden en daarom ook zo uiterst toegankelijk was voor ‘standaard’ consumenten. Consumenten die desnoods konden rekenen op een techisch adaptie vermogen waar de wereld om ons heen altijd een puntje aan kon zuigen.

  24. Alexander says:

    Haha wat leuk. Het magische nummer 4229700, ik ga het nooit vergeten…..en mijn ouders ook niet!

  25. Bert says:

    Herinner mij het nummer nog steeds. Bij klanten baak genoeg “internet” van diverse providers moeten aansluiten. Even testen met het modem en mijn eigen account naar 020 535 0 535. Man wat een mooie tijden!

  26. Edward says:

    Ik heb mijn oude Tornado modem nog steeds bewaard, maximale snelheid 2400 baud.
    Ik logde in met een Atari 520 ST.
    Het downloaden van een kleine foto duurde een eeuwigheid destijds.
    Dat was met De Digitale Stad.
    Daarna kwam XS4ALL en kocht ik een modem die 33k6 bit/s aankon.
    Leuke herinneringen aan die begintijd.

  27. Ray Selby says:

    Ik herinner me nog goed de wirwar van kabels en draden, onder de PHKade, elke keer dat deze werd opgegraven om er steeds meer toe te voegen.

  28. Bonno Bloksma says:

    Ja, inbellen…, om die reden stapte ik over op ISDN-2 zodra dat mogelijk was, dan had je een 64kbit verbinding ipv 56kbit, en je was ook nog op voice bereibaar via het tweede kanaal.
    @Piet, men stopt omdat de IDSN-30 lijn stopt, dan kan daar ook geen (30 in 1) modem meer aan hangen. Om dan nog weer een bak met lossen modems voor elk 1 telefoonlijn neer te zetten… nee ik snap prima dat men daar dan mee stopt. Oude zooi die incidenteel nog wordt gebruikt niet opruimen is één, investeren in antieke technologie omdat soms iemand daar gebruikt van maakt is iets anders.

  29. Kempen says:

    Hoe kan ik na 1oktober met xs4all bellen ?

    • Dries says:

      Het gaat niet om bellen met de telefoon, maar bellen met een modem. De klantenservice van XS4ALL zal gewoon op het bekende nummer beschikbaar blijven voor telefoneren.

  30. Bert says:

    Als “verzamelaar” heb ik vorige maand een hele kist (bijna 1/2 m3) met oude electonica weg gedaan. oude geheugen strips, cd spelers, zipdrive een 5 1/4 “ floppydisk schrijf en lees station etc. Daarbij ook mijn eerste inbel modem en router analoge lijn maar ook een complete kpn 2-8 isdn centrale en isdn modem. Nostalgie. Ik stelde me nog de vraag kan ik hier nog wat mee. Nu helemaal duidelijk nee. Goed dat ik het opgeruimd heb.

  31. Piet says:

    En voor die 5 klanten dus geen veilige toegang meer tot internet. Maatschappelijk onverantwoordelijk KPN. War een vreselijke club. Wat kosten die paar modems nu.

    • Marinelle says:

      Helemaal mee eens Piet. Echt K voor mensen die hier afhankelijk van zijn. Ook al zijn het er maar 5.

  32. Eric says:

    Het einde van het begin van internet. Veel ruzie met mijn moeder gehad over het lawaai van de handshake. Maar dat was toch een, zeker toen, magisch geluid. Letterlijk het opengaan van de poort naar de rest van de wereld.

    • Thijs says:

      Eric, ik weet het commando niet meer, maar dat handshake geluid kon je uitzetten. Stond er een op de inkoopafdeling elke 30 minuten transportopdrachten door te geven via de modem en die werden daar knettergek van. Maar ook dat was dus op te lossen….