XS4ALL kiest voor een nieuwe aanpak: internetabonnementen  zullen voortaan altijd via het beste beschikbare netwerk geleverd worden. Marketingmanager Marieke Willemsen: “We vragen klanten niet meer te kiezen tussen DSL of het glasvezelnetwerk: we leveren automatisch via het netwerk dat op de betreffende locatie het beste is.” Het portfolio van XS4ALL wordt daarmee een stuk overzichtelijker. Er zijn voortaan vier abonnementen: respectievelijk tot 20, 50, 100 en 500 Mb/s.

Marieke Willemsen: “We willen mensen helemaal niet lastigvallen met de vraag of ze liever koper of glasvezel willen. Onze klanten kiezen voor XS4ALL omdat ze het beste willen, dus het is logisch dat we verbindingen alleen via het beste beschikbare netwerk leveren. Niet voor niets kreeg XS4ALL in juni het predikaat Beste uit de Test van de Consumentenbond.” In Nederland zijn inmiddels 2 miljoen huishoudens aangesloten op glasvezel en dat aantal groeit nog steeds. Tegelijkertijd wordt er ook groot ingezet op verdere verbetering van het DSL-netwerk. Door nieuwe technieken toe te passen zijn ook via het kopernetwerk zeer hoge snelheden mogelijk.

Nieuwe abonnementen XS4ALL

Compact Smart Plus Pro
tot 20 mb/s download tot 50 mb/s download tot 100 mb/s download tot 500 mb/s download
tot 20 Mb/s upload tot 50 Mb/s upload tot 100 Mb/s upload tot 500 Mb/s upload

500 mb/s is momenteel nog niet overal beschikbaar, de postcodecheck laat zien of de dienst leverbaar is. Beschikbaarheid wordt in de loop van het jaar uitgebreid.

Glas voor de prijs van koper

Het nieuwe portfolio betekent dus dat de prijzen van DSL en Glasvezel gelijk worden getrokken? Willemsen: “Het materiaal waar het signaal overheen gaat, maakt voor de prijs niet meer uit. Iemand die genoeg heeft aan een verbinding van 20 Mb, krijgt van ons een verbinding van 20 Mb. Over glasvezel waar dat kan, over DSL waar nog geen glas ligt. Wat wel verschilt is de uploadsnelheid. Verbindingen over het glasnetwerk zijn altijd symmetrisch, dus bij een abonnement van 20 Mb over glasvezel heb je ook een uploadsnelheid van 20 Mb.”

Steeds beter netwerk

Aan de netwerken die XS4ALL gebruikt wordt op dit moment hard gewerkt. Doorlopend worden straatkasten aangepast om vectoring mogelijk te maken. Vectoring is een nieuwe techniek op het DSL-netwerk waarmee door slimme algoritmes toe te passen, veel hogere snelheden mogelijk zijn. En ook aan het glasvezelnetwerk wordt hard gewerkt: ruim 2 miljoen huishoudens kan inmiddels beschikken over glasvezel en dat aantal groeit gestaag. “Nederland is een fantastisch breedbandland,” zegt Marieke Willemsen, “we hebben een ongelooflijk goede internet-infrastructuur. Dat netwerk, gecombineerd met de betrouwbaarheid en expertise van XS4ALL garandeert een zorgeloze gebruikerservaring die zijn weerga niet kent!”

Alle details over de nieuwe abonnementen zijn hier te vinden.

Wat betekent dit voor onze klanten?

  • U ontvangt eerst een brief waarin we vertellen dat u bent overgezet op het nieuwe abonnement. De eerstvolgende factuur na deze brief is dan op basis van de prijzen van de nieuwe abonnementen.
  • De nieuwe abonnementen gelden voor iedereen die nu Internet Basis/Glas Basis of Internet Extra/Glas Extra heeft. Als u een ander abonnement hebt, zoals ADSL van KPN, dan wordt u later omgezet naar een nieuw abonnement. Uiteraard wordt u hierover vooraf geïnformeerd.
  • Is glasvezel op uw adres leverbaar, dan wordt u niet automatisch overgezet. U moet zelf aangeven dat u overgezet wilt worden op glasvezel. Dat kan telefonisch (020 – 398 76 66) of via onze website. U kunt met glasvezel net zo snel up- als downloaden. De abonnementskosten blijven gelijk.
  • Maakt u nu gebruik van een kortingsregeling, dan loopt deze gewoon door tot het einde van de kortingsperiode.
  • Hebt u nu gratis Spotify Premium, dan kunt u dat straks gewoon blijven gebruiken.
  • Hebt u nu Glas Basis? Dan wordt u overgezet naar het nieuwe pakket Internet Smart. Hebt u Glas Basis met TV , dan kunt u de rest van het jaar nog gratis gebruik blijven maken van het HD Extra pakket (normaal € 7,50 per maand).

Hieronder de belangrijkste wijzigingen op een rij. Klanten ontvangen een brief met een duidelijk overzicht van de wijzigingen in hun specifieke situatie.

Internet

Oud Nieuw
Internet Basis
Download tot 20 Mb/s, Upload tot 2 Mb/s
€ 30,50 per maand
Internet Compact
Download tot 20 Mb/s, Upload tot 2 Mb/s (bij glas 20 Mb/s)
€ 30,00 per maand
Internet Extra
Download tot 50 Mb/s, Upload tot 5 Mb/s
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 40,67 per maand
Internet Smart
Download tot 50 Mb/s, Upload tot 5 Mb/s (bij glas 50 Mb/s)
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 40,00 per maand
Internet Glas Basis
Download tot 50 Mb/s, Upload tot 50 Mb/s
.
.
€ 45,75 per maand
Internet Smart
Download tot 50 Mb/s, Upload tot 50 Mb/s
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 40,00 per maand
Internet Glas Extra
Download tot 100 Mb/s, Upload tot 100 Mb/s
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 55,93 per maand
Internet Plus
Download tot 100 Mb/s, Upload tot 100 Mb/s
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 50,00 per maand
Internet Pro
Download tot 500 Mb/s, Upload tot 500 Mb/s
+ Mobiel internet
+ Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
€ 60,00 per maand

Televisie

Oud Nieuw
Televisie basispakket
Met 1 tv-ontvanger
€ 15,25 per maand
Televisie basispakket
Met 1 tv-ontvanger
€ 15,00 per maand
2e tv-ontvanger
€ 4,07 per maand
2e tv-ontvanger
€ 2,50 per maand
3e tv-ontvanger
€ 4,07 per maand
3e tv-ontvanger
€ 4,00 per maand
4e tv-ontvanger
€ 4,07 per maand
4e tv-ontvanger
€ 4,00 per maand
Deel dit:

Reacties

  1. Edwin- says:

    ik blijf met een vraag zitten. Ook na dit overzicht. Ik heb al enkele jaren ALLEEN Internet dsl extra voor 40,67 incl. mobiel internet en spotify premium.

    Ik heb aansluiting liggen voor glasvezel. Als ik naar glas smart overstap behoud ik dan gratis spotify. In het overzicht staat elke keer tussen haakjes vermeld icm met alles in 1. Dat heb ik nu ook niet en wil ik ook niet.

  2. Anonymous says:

    Wellicht terzijde, waarom zijn de 3G abonnementen nog zo ouderwets (geen 4G???) en nog relatief duur?

  3. Buurman&Buurman says:

    Tevens vind ik het tabel wel leuk, maar alleen de prijs klopt.

    Oud

    Internet Extra
    Download tot 50 Mb/s, Upload tot 5 Mb/s = 14Mb/s 0.8Mb/s
    + Mobiel internet
    + Spotify premium (i.c.m. alles-in-1)
    € 40,67 per maand Prijs klopt wel!!!!

  4. Buurman&Buurman says:

    Ik hoor en lees nu al weken over brieven die elk abonnee krijgt. Alleen vraag ik me langzamerhand af of de postbode is verdwaald of de postzegels zijn op bij xs.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Nee hoor, de brieven worden in batches verstuurd. Een groot deel is inmiddels verzonden, een ander deel komt nog. Hangt samen met het moment dat je je factuur krijgt.

  5. Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

    Ik heb de blogpost aangevuld met een tabel met de belangrijkste wijzigingen. Ook de telefonie-pakketten worden iets goedkoper, maar omdat er zoveel verschillende pakketten waren in de oude situatie, heb ik ervoor gekozen die wijzigingen en enkele andere wijzigingen niet op te nemen in de tabel. Die zou daardoor erg groot en onoverzichtelijk worden.

    Uiteraard wordt iedereen per brief wel over alle van toepassing zijnde wijzigingen geïnformeerd.

  6. Buurman&Buurman says:

    Volgens mij klopt er iets niet !

    Er staat werkelijk: Met deze abonnementen krijgt u

    Geavanceerd draadloos modem t.w.v. € 289,-

    Dan mag ik aannemen dat dit gezien de prijs om de 7490 gaat?
    Of zijn er kleine lettertjes?

    Ik heb trouwen een 7340.

    • Mr_Mookey says:

      Hoi Buurman,

      Daar ageer ik ook tegen. Wat op de site staat aan de waarde van de FritzBox, klopt niet.
      Je kan zelf op de site van de fabrikant kijken wat de prijzen zijn dus ik weet niet waar XS deze € 289 vandaan haalt.
      Wellicht incl. € 10 verzendkosten?

      Het gaat idd om de 7490 maar als jij niets anders uitkomt dan 8 / 1 dan heb jij het goedkope pakket en dan krijg je de 7360. Tenzij jij een duurder pakket neemt (en alsnog 8 / 1 haalt), dan heb je kans.

      Wat op de site staat dat er een prijsvoordeel voor de klanten is, klopt ook niet.

      • Buurman&Buurman says:

        Hoi Mookey,M

        Het gaat mij niet om de prijs, maar om het gene wat ze op de site schrijven.
        Ze schrijven “met deze abonnementen” krijg je een modem twv €289. Of dit nu in of excl. verzendkosten is zal me verder een biet zijn, Punt is, dat ze het helemaal niet hebben over dat je bij een goedkoper abonnement een ander (lees goedkoper) modem krijgt.
        En ik had me vergist, zit op 14Mb. Ik ben ruim tien jaar geleden ingestapt op het goedkoopste abonnement, later kwam er een goedkoper lite abo.

        Ik zelf, ben tevreden met de fritzbox 7340, deze doet wat het moet doen.
        Dat de prijzen niet meer in verhouding liggen ben ik compleet met je eens, maar dat zijn inderdaad KPN trekjes. Ik kan me goed voorstellen dat er een heleboel mensen `vaarwel` tegen Xs gaan zeggen.

        Ziggo (voorheen, Wanadoo of Casema) is een sterke concurrent. Zij geven een hogere up/down snelheid als je geen glasvezel hebt.

      • Willem says:

        Hoe kan Ziggo zonder glasvezel een hogere up/down snelheid geven ze van hetzelfde koper netwerk gebruik maken?
        Daarbij is Ziggo niet overal beschikbaar.

      • Mr_Mookey says:

        Willem,

        Het is kabel : )

  7. Mr_Mookey says:

    Voor wie deze blog (nog) volgt:

    Beste Niek,

    Hopelijk gaat alles goed met je.

    Een tijd lang heb ik op onderstaand reply zitten broeden.

    Uit financieel oogpunt kan ik het wel begrijpen dat niet voor Jan en Alleman zoiets gedaan wordt.
    Naar mijn mening zal er toch gekeken moeten worden naar het aantal jaren dat iemand klant is bij XS.
    Wellicht kan je zien dat ik zo een 20 jaar bij XS klant ben, tevens zal je ook kunnen zien dat er op mijn adres niets anders te leveren valt dan 8 down en 1 up.
    Als ik kon kiezen, had ik nu al glasvezel alleen de realiteit is anders.

    Als ik dan lees dat ik het in principe niet waard ben, vind ik dat zeer cru om te vernemen en het stuit mij dan ook zeer tegen de borst, zeker na 20 jaar trouwe klant te zijn.

    XS had in het beginsel oog en waardering voor een klant (men kreeg zelfs een presentje) en ik zie dat niet meer terug. Nu voel ik mij een melkkoe omdat ik een “goedkope klant” ben.
    Laten we wel wezen, de oude klanten hebben XS gemaakt tot wat het nu is door klant te blijven, ondanks een pittige prijs.

    Dan kom ik op mijn laatste punt en dat is de prijs.
    Als ik de aangeboden pakketten van XS zie, merk ik op dat een verbinding van 50/50 40 Euro is en mijn verbinding is 8/1 voor 30, dan vind ik de verhouding erg scheef.
    XS kan mij (en tal van anderen) immers geen 20/20 leveren.
    Gaat XS deze prijs herzien?
    Gezien ik in de goedkope categorie val (buiten mijn schuld om) zou ik dan ook een juiste prijsverhouding wensen.

    Ik verwijs naar de blog van XS ( https://blog.xs4all.nl/2014/07/03/nieuwe-abonnementen-standaard-het-beste-beschikbare-netwerk/#comment-802401 )waarin je kunt lezen wat bij de klanten zoal speelt.
    Wellicht dat XS hier toch een lering uit wil / kan trekken?
    De woordvoerder van XS (Niels Huijbregts) is al een tijd stil.
    Er wordt verwezen naar een brief dat de klant zou krijgen, is deze nog onderweg?

    Graag verneem ik van u.

    Met vriendelijke groet,

    (…)

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Beste Mr_Mookey,

      Ik ben zo vrij geweest je bericht in te korten, het is niet verstandig naam en relatienummer online te zetten.

      Sorry dat ik een tijd stil was. Ik zal de reacties die op dit bericht zijn binnengekomen, proberen te beantwoorden. Het is enorm vervelend, berichten over snelheidsverhogingen te krijgen als je zelf niet hoger dan 8 Mbit komt, dat begrijp ik goed. Het is waar dat de ‘tot-snelheden’ niet overal geleverd kunnen worden. Er vinden momenteel heel veel werkzaamheden plaats om het netwerk op veel plaatsen aanzienlijk te verbeteren, maar er zullen helaas altijd plaatsen zijn waar het niet haalbaar is om hogere snelheden te realiseren. Omdat de afstand tot de centrale te groot is, of omdat het financieel niet uitkan om glasvezel neer te leggen. We zouden niets liever doen dan iedereen in Nederland 100 Mbit of meer te geven, maar dat is zakelijk gezien helaas niet realistisch.

      Zoals je zegt: oude klanten hebben XS4ALL gemaakt tot wat het is door klant te blijven, dat is waar. We zijn er ook echt heel blij mee dat we zoveel klanten hebben die zo lang bij ons blijven.
      Volgens mij doen zoveel klanten dat omdat we ze juist niet als melkkoe zien, maar als zeer gewaardeerde klant die we alles bieden waar XS4ALL voor staat: uitstekende service, privacy en security, een eersteklas netwerk en onze strijd voor een open internet. Al laat in sommige gevallen de snelheid te wensen over. XS4ALL is een bedrijf dat financieel gezond moet blijven, en heel simpel gezegd houdt dat in dat investeringen moeten kunnen worden terugverdiend. Dat betekent niet dat we het onze klanten niet waard vinden, maar dat we goed moeten nadenken over wat mogelijk is en wat niet.

      Ik begrijp de wens maar al te goed, helemaal omdat ik zelf ook in een gebied woon waar de snelheid tegenvalt. En je kunt erop rekenen dat we er alles aan doen om het netwerk verder te upgraden.

      En over die brief: die komt er echt aan. Hij wordt in batches verstuurd, veel klanten hebben hem inmiddels gekregen, voor een deel van de klanten volgt hij nog.

      Hartelijke groet,
      Niels

      • Mr_Mookey says:

        Hallo Niels,

        Hartelijk dank voor je reactie en uitleg.

        Uiteraard begrijp ik dat XS een profit organisatie is en daar heb ik totaal geen probleem mee. Continuering is belangrijk.

        Over de beveiliging en privacy ben ik zeer te spreken en dat was voor mij een belangrijke reden om ook te blijven.
        Het netwerk ligt zelden plat echter is het achterhaald.
        Wat ik niet reëel vind, is de scheve verhouding in pakketten/levering, dat is dan ook mijn persoonlijke mening.

        Wat fijn zou zijn is transparantie te geven over welke gebieden dan wel een upgrade krijgt.
        Ik woon niet in een afgelegen gebied echter lig ik nu wel mijlen ver achter en heb de wens om toch bij te blijven.
        Als ik weet dat er in een bepaalde tijd een upgrade komt, dan opteer ik om te blijven omdat ik het dan wel waard vind.
        Als ik dan een reply van XS krijg wat ik zeer onacceptabel vind, is voor mij de keuze wel snel gemaakt.
        Ondertussen heb ik wel een zeer nette reply mogen ontvangen, strekking is hetzelfde maar de respect is er iig.

        Wat Buurman ook aangeeft is dat er op de site wordt aangegeven dat er 1 modem wordt gegeven voor elk pakket twv een “x” bedrag (wat te hoog is met de werkelijke prijs). Dat is niet wat de praktijk uitwijst.
        Dat kan gezien worden als misleidend.

        Nogmaals hartelijk dank voor je reply / uitleg.

        Met vriendelijke groet,

        M

  8. Willem says:

    Ik heb een glasvezel aansluiting in huis en zou heel graag overstappen naar een XS4ALL glasvezel verbinding.
    Dat kan echter niet omdat de glasvezel aansluiting van CIF / Caiway is en er geen andere providers op toegelaten worden.
    Caiway heeft binnen zijn gebied op zowel de COAX als glasvezel een monopoly positie en daar komt niemand tussen.
    Als er wel andere providers op toegelaten zouden kunnen worden zijn er veel Caiway klanten die gelijk zouden overstappen aangezien Caiway als een van de slechtste providers bekend staat.

  9. Buurman&Buurman says:

    Huh? 30€ 8/1 ik betaal 40,61€ voor het prehistorische 8/1 !

    En een brief heb ik ook nog niet gehad van Xs.

    • Mr_Mookey says:

      Zo Buurman,

      Dan heb jij 1 pakket hoger dan ik (weet niet hoe lang) en je betaald teveel, elke maand.
      Ik houd altijd de vinger aan de pols wat de pakketten betreft en ook de geleverde snelheid.

      Meen mij te herinneren dat elders iemand ook aangaf een tijd lang teveel betaalde en kreeg schoorvoetend 30 Euro terug. Wellicht aan de bel trekken??

      Met wat er op de site staat, kom ik in schaal: “Internet Compact” terecht en ik val buiten de boot voor andere goodies.
      Wellicht (buurman&buurman) dat jij in schaal: “Internet Smart” zit en de snelheid 50/50 halen zij niet.
      Ik zou aan de bel trekken!

      Nee ik heb zitten lonken en flirten bij Ziggo (plus met buren gesproken die positief zijn) en ik ben vrijwel zeker dat ik de stap ga maken als er geen prijswijziging komt.
      Na 20 jaar klant zijn en zo behandeld worden gaat mij te ver.

  10. Mr_Mookey says:

    Dat bedoel ik.
    Peter betaald 40 Euro voor 50/50 waar wel galsvezel ligt.
    Mensen die niet hoger uit kunnen komen dan 8/1 betalen 30 Euro (ADSL).
    De verhouding vind ik erg scheef.

    Heeft iemand al een voordeel kunnen vinden en heeft iemand al een brief in de bus gehad?