Netwerkneutraliteit is een thema dat al een aantal jaar rondzingt, maar tot nu toe kreeg het in Nederland maar geen concreet gezicht. Tot nu toe, want opeens is toch duidelijk dat dit niet alleen onderwerp is dat in Amerika relevant is. Vorige week werd namelijk bekend dat KPN van plan is bepaalde diensten via mobiel internet af te sluiten of extra kosten te gaan berekenen voor het gebruik ervan. Mensen gebruiken steeds vaker diensten als VoIP, WhatsApp en Ping in plaats van gewoon mobiel bellen en sms’en en dat zorgt voor een daling in de omzet van KPN. Begrijpelijk dat KPN die kosten wil compenseren, maar het afsluiten en duurder maken van bepaalde soorten dataverkeer druist wel in tegen het principe van netneutraliteit.

XS4ALL is sterk voorstander van netneutraliteit: simpel gezegd vinden we dat de provider gewoon moet zorgen dat het internetverkeer zijn weg vindt en zich verder niet moet bemoeien met wat voor soort internetverkeer dat is. Bytes zijn bytes, het is niet aan de provider om te zeggen dat de ene byte belangrijker, beter of duurder is dan de andere. De provider moet zorg dragen dat er voldoende netwerkcapaciteit is om gewoon al het verkeer te kunnen verwerken.

Duidelijke stelling, maar die stelling behoeft wel enige nuance. In sommige gevallen kan het namelijk best een goed idee zijn om beperkte internettoegang aan te bieden. Voor klanten die nooit meer doen dan een beetje e-mailen zou een goedkoop abonnement dat e-mailgebruik toestaat maar bijvoorbeeld Youtube blokkeert, misschien ideaal zijn. En een heavy user zou misschien een abonnement willen dat weliswaar duurder is, maar in ruil daarvoor ook toegang biedt tot video en andere zaken die veel bandbreedte vereisen. Persoonlijk lijkt mij dat dat het beste – volledig netneutraal – op te lossen zou zijn door klanten gewoon hun dataverkeer per Mb te laten afrekenen. Zo betaalt de heavy user meer dan de klant die alleen e-mailt, zonder dat de provider zich met het type verkeer hoeft te bemoeien. Maar dat wordt uitermate lastig omdat consumenten in Nederland gewend zijn aan flat-fee bundels: abonnementen voor een vast bedrag per maand. En dat is ook niet zo gek, want een Mb dataverkeer, dat zegt de meeste mensen helemaal niks. Die willen zich geen zorgen maken of een foto of filmpje meer of minder dan 800 Kb is, ze willen gewoon zorgeloos internetten. Terecht. Flat-fee is dus geen gek idee en hoewel het blokkeren van bepaalde soorten verkeer botst met het principe van de neutrale provider, is ook voor dat idee wel iets te zeggen. Mits het maar volkomen duidelijk is voor klanten, wat ze wel en niet van hun abonnement kunnen verwachten. Klanten mogen natuurlijk niet misleid worden door ze een lekker goedkoop abonnement te verkopen, waarvan pas later duidelijk wordt dat ze er bijna niks mee kunnen. Over de abonnementen moeten volledig transparant, begrijpelijk en zonder kleine lettertjes of ingewikkelde technische termen gecommuniceerd worden.

Dat KPN (en andere aanbieders trouwens ook) van plan zijn onderscheid te maken tussen verschillende soorten internetverkeer vind ik niet fraai. Omdat ik erin geloof dat de neutraliteit van het netwerk een van de belangrijkste principes van het internet is, en een van de belangrijkste redenen waarom het internet zo’n succes is: alles en iedereen krijgt gelijke kansen en elke boodschap wordt op dezelfde manier verspreid. Zonder onderscheid te maken naar inhoud of type verkeer. Maar het is ook volstrekt logisch dat KPN nieuwe inkomstenbronnen moet aanboren wanneer andere opdrogen. Het kost veel geld om zo’n mobiel netwerk in de lucht te houden, dus als er met bellen en sms’en minder verdiend wordt, zal dat ergens anders gecompenseerd moeten worden.

XS4ALL is en blijft vanzelfsprekend netneutraal. Maar ik moet zeggen dat ik het geen eenvoudige kwestie vind: wij hebben redelijk makkelijk praten omdat wij geen mobiele telefonie verkopen. KPN moet zich aanpassen aan een veranderende realiteit: een vermindering van inkomsten door veranderingen in het gedrag van hun klanten. Ik hoop dat ze daar uiteindelijk een netwerkneutrale oplossing voor vinden. Of als dat niet mogelijk is, dat ze eerlijk communiceren over wat ze doen. Voor zover ik kan beoordelen, doen ze dat.

Niels Huijbregts

Niels is woordvoerder Public Affairs bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. Click here says:

    Very very good article. I alwasy come here to read quality information….thank you for sharing the knowledge

  2. Your WordPress style is awesome as well! Would be awesome to learn exactly where My partner and i are able obtain that. Please hold up the very good work.

  3. R says:

    Ik ben banger dat belangrijke sites onbereikbaar worden met de plannen van de regering lees bedrijven door gaan. En ook dat je straks niets meer mag downloaden, dan het gene wat bedrijven zelf op hun site zetten, en dat dus ook de free software en free content door de ‘entertainment’ industrie…. in gevaar worden gebracht

    Is daar een burger initiatief of zelfs een euro burger initiatief tegen te beginnen ondersteund met een informatie campagne????

  4. Kees says:

    Ik hoop dat de deelnemers, waaronder dhr. Huijbregts, in de algemene discussie over dit onderwerp zich bewust is van het volgende.
    Een ieder met een internetverbinding betaalt reeds voor diens dataverkeer. Immers, om 20Mbit per seconde te kunnen downloaden en 2Mbit per seconde te kunnen uploaden betaalt een “heavy user” bij XS4ALL zeggen en schrijven EUR 40. Een gebruiker die afkan met 8Mbit per seconde, betaalt EUR 30.

    Zoals gedemonstreerd: er is reeds sprake van tariefsdifferentie – men betaalt reeds voor het genereren van meer dataverkeer. Dat veel afnemers niet gebruikmaken van de maximale capaciteit is uiteraard een ander verhaal.

  5. Frederick says:

    Net neutraliteit is vanzelfsprekend, immers “het net” is van niemand en van ons allemaal, toch?
    De enige taak van de Telco is ervoor te zorgen dat je de digitale snelweg opkomt, niet meer en niet minder. Wat je verzend of naar binnen haalt aan bitjes en bytjes is jouw zaak en niet die van de Telco. Ondanks de motie in de tweede kamer voor een neutraal internet, ben ik bang dat lobbyisten van o.m. KPN gaan proberen de kamerleden te bewerken. Alleen al het feit dat de VVD, CDA en SGP niet voor de motie stemden zegt genoeg. Men vergeet echter bij KPN en de overheid dat het uiterst simpel is om via andere wegen toch gebruik te maken van diensten die Telco’s willen blokkeren. Het is al mogelijk om kosteloos het net op te gaan met een smartphone, alleen dat hebben de Telco’s nog niet door. Op z.g. DEV conferenties zie je whizzkids dingen doen, die waarschijnlijk door de Telco’s ervaren worden als “de meest extreme horror”. De Telco’s hebben maar een paar keuzes zoals, meegaan met de evolutie en de focus verleggen naar de klanten die ze HEBBEN, in plaats van Sale, Sale, Sale.

  6. Michel says:

    Wat een ongelooflijk ongeloofwaardig verhaal voor een internetprovider die nu juist altijd zo’n voorstander was van netneutraliteit.

    Wat is er gebeurd met het XS4ALL dat zich inzet voor een vrij en open internet?

  7. Paul says:

    Tja.

    KPN maakt minder winst op smsjes (die overigens nooit bedoeld waren als berichtenservice tussen abonnees, maar dat ter zijde) en belminuten vanwege het feit dat wij met z’n allen gebruik zijn gaan maken van de ons (tegen extra betaling) ter beschikking gestelde middelen en we nu dus mailen, pingen of skypen.

    Waar de telco’s van deze wereld m.i. snel aan zullen moeten wennen is dat het graaifeest over is. Het was leuk zolang het duurde, maar het is voorbij. Steeds minder mensen zullen bereid zijn om dubbeltjes te betalen voor het verzenden van een krom, 160 karakters tellend berichtje.

    Ze kunnen nog een tijdje dwarsliggen, maar internet wordt gewoon een nutsvoorziening zoals gas, water en stroom; ik geloof niet dat iemand het zou begrijpen als de Nuon een ander tarief zou berekenen voor de stroom die wordt gebruikt om een dvdtje te bekijken dan voor stroom die wordt gebruikt om een wasje te draaien.

    Telcos moeten gewoon een goede internet verbinding leveren tegen een redelijke prijs. En zich niet (meer) bemoeien met content. Misschien is dat niet zo winstgevend als in het verleden maar daar is best geld mee te verdienen.

    Paul

    • Marc says:

      Als je een wasje draait betaal je meer omdat je meer stroom verbruikt. Dat wordt gemeten… DUS zou een ‘internet’-meter + jaarlijks de meterstand doormailen een toekomst kunnen zijn. Niet meten bij de provider, maar thuis, zoals ook stroom en water. Dat is eerlijk. Zover voor vast internet.

      Voor mobiel internet ligt het anders. Dat is meer zoals het openbaar vervoer – ook mobiel. Het rijdt toch wel, leeg of vol en als je instapt betaal je voor de afstand die je wilt gaan afleggen. Bij mobiel internet staan die masten er en ze worden gevoed, of je ze nu gebruikt of niet, en als je ze gebruikt zou het alleen maar fair zijn om per mb 0,001ct te betalen, bijvoorbeeld, voor je gebruikt van de voorziening. In het buitenland betaal je 2 euro per mb (wat overigens nog steeds getuigd van graaien – en daarom heb ik een buitenlandse flat-rate kaart), dus dat kan hier ook. Niks maximaal x mb per y.

      En KPN was altijd al duurder dan de rest, dus niet klagen a.u.b. Gewoon naar een ander gaan.

      • Paul says:

        Niet helemaal mee eens. Voor zowel mobiel als vast internet geldt dat de infrastructuur geld kost, of die nou gebruikt wordt of niet.

        Kern van mijn betoog was dat Telco’s ineens graag per type verzonden verkeer willen afrekenen: weinig voor een filmpje (veel data, maar geen concurrentie voor het eigen product) en veel voor bv een tweet (nauwelijks data, maar de doodssteek voor het o zo lucratieve SMS verkeer). En ik denk dat dat niet houdbaar gaat zijn.

  8. Harry Bosch says:

    Wat een omzichtig stukje. Op een Amerikaanse site zou eenzelfde stukje op z’n minst een full disclosure bevatten dat XS4all deel uit maakt van KPN. Gek dat we dat hier niet doen.

    Ik ben bang dat hier de laatste onderscheidende feature van XS4All het pand verlaat. Blijft over XS4All, het KPN brand. Precies hetzelfde als gewoon KPN maar dan wat duurder.

    Een stukje KPN met een hoog hek er om heen. Op dat hek grote borden voor de KPN klanten met de boodschap ‘Pssssst, stil zijn. Achter dit hek zitten de XS4All klanten. Die denken dat zie hier alleen zijn.’

  9. Hoi Niels,

    Meestal sta ik pal achter XS4ALL, maar hiervan sta ik toch perplex van je relativering. Er bekruipt me zelfs een verdenking van moeder/dochter vervlochtenheid.

    Het is in principe heel plat te stellen: Netwerkneutraliteit is een wet, en niet zonder reden. Zo’n wet niet respecteren is domweg illegaal. Het is ook een belangrijk principe — het beschermt consumenten tegen dwingelandij van grote netwerkboeren, zodat we bijvoorbeeld een netwerk van KPN kunnen hebben, en bellen via een partij die SIP wel heeft begrepen, om maar een voorbeeld te noemen.

    Maar belangrijker is de vraag welke prijsstructuren we willen in Nederland. Vooral ook omdat mobiele netwerken heel dicht tegen een monopolie aanhangen. Willen we dat prijzen worden bepaald door wat de gek ervoor geeft (het commercieel ideaal) of willen we betalen voor wat we krijgen (kruideniersmentaliteit)? Ik kan geen goede reden zien om onderscheid te maken tussen verkeerssoorten op basis van iets dubieus als een poortnummer, behalve ongebreideld geld binnenslepen. Over de mogelijkheid om verkeersstromen te analyseren om te bepalen wat voor verkeer het is wil ik al helemaal niet beginnen. Dit soort filtering zorgt ervoor dat zaken voor de zekerheid worden dichtgetimmerd; bijvoorbeeld SCTP.

    De netwerkprovider verkoopt geen applicaties, en heeft dus ook geen technische noodzaak om daar qua prijsstelling onderscheid naar maken, dat lijkt me duidelijk. De kosten om een netwerk “in de lucht” te houden zijn per verkeerseenheid af te rekenen, en het lijkt me ook niet zo vreemd om een film van anderhalf uur voor een hoger tarief te downloaden dan een voorlichtingsfilmpje van een kwartier. Mensen die niet begrijpen dat film meer verkeer vergt dan email hebben bijscholing nodig, in plaats van gepamperd te worden.

    De mobiele markt wordt gedomineerd door prijsstellingen volgens het “wat de gek ervoor geeft” principe (reken bijvoorbeeld de prijs per MB voor SMS eens uit) en dat is verre van klantvriendelijk.

    Volgens mij loopt de telecommarkt zelfs achter, in de zin dat infrastructuurbeheer en dienstenaanbod nog altijd niet zijn opgesplitst, zoals dat met energienetten wel het geval is. Idealiter blijft infra dan in handen van een Nederlandse BV (dus niet vrij te verhandelen naar het buitenland) en mag elke gek diensten aanbieden, desnoods als losse componenten.

    Enfin, je bent me dus veel te subtiel ;-)

    Groet,
    -Rick

    • Inmiddels ontdekt dat het geen wet is, zoals ik hierboven beweerde. Doet verder niet veel af aan de meningen, maar “illegaal” blijkt het dus niet.

  10. Otto says:

    Maar ik moet zeggen dat ik het geen eenvoudige kwestie vind: wij hebben redelijk makkelijk praten omdat wij geen mobiele telefonie verkopen

    Huh? xs4all verkoopt toch wel mobiel internet, en daar gaat het toch om?

    Je kan op zijn minst uitleggen hoe het een en ander voor klanten met mobiel internet van xs4all zal gaan verlopen. Want in principe is het toch een KPN dienst die jullie allen met een ander stickertje verkopen?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      We verkopen mobiel internet, maar geen mobiele telefonie. Dus als je via ons mobiel internet WhatsApp gebruikt, veroorzaakt dat geen daling in onze SMS-inkomsten, die hebben we sowieso niet. KPN wel, daar drukt het gebruik van mobiel internet de inkomsten van mobiele telefonie-abonnementen. Vandaar dat de kwestie voor ons minder nijpend is dan voor KPN.

      Mobiel internet van XS4ALL loopt inderdaad via het mobiele netwerk van KPN, maar modellen en prijzen van abonnementen zijn anders, die bepalen we zelf.

      • Otto says:

        De vraag blijft of KPN jullie meer in rekening gaat brengen voor bepaald gebruik van hun netwerk. Zodat jullie toch gedwongen zijn om dit door te berekenen. Ik zie ze er wel toe in staat.

      • Otto says:

        Om het even anders te formuleren: blijft xs4all in staat om “wholesale” neutrale netwerk capaciteit in te kopen? Want omdat julie geen eigen netwerk hebben zijn jullie afhankelijk van anderen. En gezien het feit dat xs4all een dochter is van KPN hebben jullie denk ik beperkte keuze, dwz de keuze uit 1 partij.

        Ik wou dat het mogelijk was om posts te editen, al was het voor 5 minuten…

      • Otto says:

        En wat als KPN op wholesale niveau onderscheid gaat maken? Bijvoorbeeld; voip verkeer wordt 2x zo duur?

        Je overtuiging dat xs4all net-neutraal zal kunnen blijven inkopen deel ik niet.

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Het zou kunnen dat KPN ons meer in rekening gaat brengen voor het gebruik van het netwerk. Zoals ik hierboven schreef: Het kost veel geld om zo’n mobiel netwerk in de lucht te houden, dus als er met bellen en sms’en minder verdiend wordt, zal dat ergens anders gecompenseerd moeten worden. Misschien door meer te vragen voor hun wholesale diensten. Ik kan niet in de toekomst kijken dus ik weet het niet.

        Maar wat ik wel weet is dat een eventuele verhoging van de wholesaleprijzen niet betekent dat XS4ALL ook onderscheid zal moeten maken tussen verschillende soorten verkeer.

        Over het editen van posts: goed idee. Ik zal eens kijken of er een goede WordPress plugin is.