Als u zaken gaat doen met een bedrijf, leest u dan wel eens hun privacyverklaring? Nee? Waarom niet? Diegenen die ze wel lezen, zullen het met mij eens zijn dat er opmerkelijke dingen tussen staan. Zo opmerkelijk dat u bij nader inzien toch niet met dat bedrijf in zee wilt gaan.

Sportschool
Wat te denken van die sportschool die u op de meest onflatteuze manier in beeld brengt die u kunt bedenken: rood aangelopen, een warrige bos haar, uitgelopen make-up en zweetplekken op gênante locaties. U moet er toch niet aan denken dat er beelden van u worden gemaakt en dat deze aan willekeurige andere mensen worden getoond?

Vrijgezellenfeestjes
Gewichtsloosheid ervaren tijdens een vrije val dan, ideaal voor vrijgezellenfeestjes. Dat klinkt toch vrij onschuldig. Leuke ervaring om later terug te zien op DVD. De sportieve oude dame die door de begeleiders van het evenement met haar neus op de camera wordt gedrukt, heeft geen idee dat de camera van zo dichtbij haar gezicht vervormt tot een opgeblazen varkenssnuit. En al helemaal niet dat andere deelnemers die deze DVD als een leuke herinnering aanschaffen dit op hun breedbeeld televisie thuis nog eens goed kunnen bekijken.

Uw surfgedrag
Wellicht wilt u liever ook niet met iedereen delen welke websites u in uw vrije tijd bezoekt. Maar net als u uw schoonmoeder laat zien hoe een zoekmachine werkt verschijnt er een interessante banner… Met uw naam erop. Dat zou toch hoogst ongemakkelijk zijn. Profielopbouw noemen ze dat. Bedrijven verzamelen allerlei gegevens over u: welke sites u bezoekt en welke gegevens u achterlaat. Door deze gegevens samen te voegen kunnen zij optimale advertenties (banners) aanbieden, optimale zoekresultaten geven, profielgegevens verkopen of de gegevens benutten voor eigen marketing. En daarom kunt u gratis gebruik maken van diensten zoals sociale media en zakelijke netwerken.

Wat zijn de nadelen?
Wat u ziet op internet wordt bepaald door anderen. De prijs van producten die u via internet aanschaft, varieert door uw profiel en niet ten gunste van u! Uw privéfoto’s worden openbaar gemaakt, terwijl u dacht dat alleen vrienden deze konden bekijken en niet uw potentiële werkgever. Uw persoonsgegevens worden gebruikt om te adverteren en ga zo maar door. De meest spraakmakende en veelvoorkomende gevallen worden gelukkig opgepakt door onze waakhonden OPTA en CBP. Maar dan is het leed al geschied.

Weet waarvoor u kiest
Misschien vindt u het allemaal wel prima. Misschien ook niet. Het punt is dat als u op de hoogte bent van wat er met uw gegevens gebeurt u bewust een keuze kunt maken. Dus de volgende keer dat u een uitje plant, vermaak zoekt of op een andere manier in aanraking komt met een willekeurig bedrijf leest u dan eens de privacyverklaring. En bedenk dat een nauwkeurige omgang met uw persoonsgegevens niet vanzelfsprekend is.

Cynthia Maasbommel

Privacy Officer bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. Ed hardy online limiet wordt beschouwd als de meest populaire Ed hardy extra accessoires. Typisch de koeler

  2. çhat says:

    Zijn het allemaal lego advertenties, prima.

  3. Cynthia Maasbommel Cynthia Maasbommel says:

    Bedankt voor uw kritische reacties. Dit helpt ons bij de invulling van ons privacybeleid en het ondersteunt mij in de overtuiging dat mensen privacy wel degelijk van belang vinden.

    Het doet me daarom goed om te merken dat zowel de privacyverklaring als de jaarverslagen worden gelezen.

    Waar het privacyinbreuk betreft, stellen wij ons zeer terughoudend op. Dat betekent dat wij weloverwogen keuzen maken, waarbij wij ook het bedrijfsbelang in ogenschouw nemen.

    Terecht punt dat deze blog niet vermeldt wat er met de gegevens gebeurt die u hier achterlaat. Hier ga ik achter aan.

  4. John says:

    Ontmoediging is het veelgebruikte wapen. Veelal wordt de kern aangaande privacy diep begraven in enorme lappen tekst. Gebruikersovereenkomsten en privacy verklaringen van software en diensten kunnen heus wel samengevat worden in een paar alinia’s maar dat zou te duidelijk zijn en ware intenties bloot geven.

  5. Harry says:

    zolang de gemiddelde Nederlander er het credo
    “ik heb niets te verbergen” op na blijft houden zal dat wellicht ook aan deze situatie niet veel veranderen

  6. Rembert says:

    Wel eens de voorwaarden doorgespit van (betaalde!) Nederlandstalige foto album websites? In velen / allemaal staat (stond?) dat de bedrijven gerechtigd zijn om iedere foto te gebruiken voor bv. marketing doeleinden, ook als de foto in een met toegangscode beveiligd album staat. Ik ben daarop maar serieuzere sites gaan bekijken als Flickr, Picasa, Smuckmuck en Zenfolio en heb uiteindelijk gekozen voor de laatste.

    Overigens is het clearen van je cookies altijd een goed idee om opgebouwde (surf/interesse) profielen voor een deel weer te verwijderen.

    Van de positieve kant die profiel opbouw bekeken: door de gepresenteerde advertenties op de computers van je kids krijg je een aardig beeld wat zij op de computer uitspoken. Zijn het allemaal lego advertenties, prima. Zijn het allemaal vreemde dating sites, dan wordt het misschien tijd voor een gesprekje.

  7. Roelof says:

    Iemand wel eens de privacy verklaring van “The Voice of Holland App” gelezen?

    Ik wel en heb meteen de app verwijderd.
    Kortgezegd: je geeft de Italiaanse eigenaar van RTL4 volledige toestemming om je surfgedrag te monitoren en te delen met derden. Tevens kan de over jou verzamelde informatie in een losstaand bedrijfsonderdeel van de moedermaatschappij worden geplaatst en dit onderdeel kan worden verkocht aan belanghebbenden.

    Het is maar dat jullie het weten…..

  8. Anonymous says:

    Privacyverklaring XS4ALL (2010):
    “We willen graag weten wie onze klanten en mogelijke klanten zijn. Dat willen we omdat we graag diensten aanbieden die aansluiten bij hun behoeften en gedrag. We verrijken daarom onze klantgegevens met klantinformatie die is verzameld door daarin gespecialiseerde partijen.”

    Nota bene staat ook in de privacyverklaring van XS4ALL:
    “Uiteindelijk bepaalt u als klant of en op welke wijze uw gegevens worden gebruikt.”

  9. Anonymous says:

    U moet er toch niet aan denken dat er beelden van u worden gemaakt en dat deze aan willekeurige andere mensen worden getoond?

    U moet er toch niet aan denken dat u met XS4ALL belt en er geluidsopnamen van u gemaakt worden en deze voor willekeurige andere mensen worden afgespeeld. U heeft er geen idee van wanneer dit gebeurt, u weet niet hoe lang de opnames bewaard worden, u weet niet of u inzage kunt krijgen en of u bezwaar kunt maken, u weet niet of het opnemen van gesprekken zonder uw toestemming noodzakelijk is.

    Wat u ziet op internet wordt bepaald door anderen.

    Zoals bij XS4ALL. Zie privacyjaarverslag van XS4ALL 2008-2010:
    “Om de klantgroep uit het oude portfolio vrijwillig te bewegen over te stappen naar de nieuwe worden ze intensiever door XS4ALL benaderd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de IP-adressen van klanten uit de oude portfolio een ander beeld op de XS4ALL-website genereren, dan dat overige bezoekers te zien krijgen.”
    http://www.xs4all.nl/overxs4all/privacy/privacy_jaarverslag2010.php#avk

    Tsssss.

    Deze blog heeft niet eens een privacyverklaring. Waarvoor worden naam, e-mailadres, website en reactie gebruikt wanneer er een reactie geplaatst wordt. Wordt het IP-adres van degene die een reactie plaatst ook verwerkt? Is de verwerking van deze gegevens door gebrek aan informatieverstrekking vooraf aan de betrokkene niet in strijd met de WBP?

  10. Nettie says:

    Tip: als er om uw persoonlijke gegevens wordt gevraagd, kijk dan eens of de website beveiligd is: geen http:// maar https://, soms met een hangslotje. Zoals deze, waar ik dit nu op getypt heb!