Als productmanager glas maak ik mooie en drukke tijden door de laatste maanden. Nadat we iTV hebben geïntroduceerd is nu alle focus op glas, YES! We zijn de fase gepasseerd waarin we op papier hebben gezet wat we precies willen leveren aan onze klanten en hoe. Nu is het moment aangebroken om te zorgen dat u zich straks kunt inschrijven voor glas en het vervolgens kunt bestellen. En we moeten ervoor zorgen dat glas onderdeel uitmaakt van onze website, onze orderprocessen, dat Klantenservice precies weet wat we gaan leveren, enz. Dit loopt voorspoedig waardoor ik goede hoop heb dat we onze planningen gaan realiseren. Daarnaast hebben we ook al een paar glasverbindingen geïnstalleerd om te testen of de verbindingen stabiel zijn en om te testen of de hardware (oa modem) doet wat wij willen dat het doet. Hierbij moet je denken aan: blijft de verbinding bestaan, werkt TV en bellen, enz. Tot nu toe loopt dit goed, alhoewel we nog wel een aantal hobbels te nemen hebben. Als de bouw en het testen blijft lopen zoals nu, moet het mogelijk zijn om voor 1 november dit jaar te gaan leveren aan onze bestaande klanten. Vervolgens zou het mogelijk moeten zijn om voor 1 december te leveren aan nieuwe klanten. Dit geldt natuurlijk alleen als de glasaansluiting (FTU = Fiber Termination unit) voor deze datum bij u is aangelegd. Glasvezel is nu beschikbaar voor meer dan 600.000 huishoudens. Wilt u checken of er bij u glas ligt? Kijk dan voor nu op www.eindelijkglasvezel.nl/ (voor Amsterdam, kijk op glashart.nl). Vanaf september kunt u dit ook bij ons doen.

Fiber Optic VortexVoor de mensen bij wie nog geen glas is aangesloten, werkt het verkrijgen van glas iets anders. Dit gaat via Vraagbundeling (ook wel voorinschrijving genaamd). Vraagbundeling is een methode waarbij Reggefiber (de partij die glasvezel in de grond legt) samen met verschillende internetproviders in woonplaatsen (of delen van woonplaatsen) de mogelijkheid biedt aan klanten om zich in te schrijven voor glasvezel. De bewoners van zo’n plaats bestellen dan glasvezel bij een internetprovider. 30% van de huishoudens in zo’n gebied moet zich hebben ingeschreven voordat er wordt gestart met de aanleg van glas. Vraagbundeling is in mijn ogen een slimme en noodzakelijke manier om glas uit te rollen in Nederland. Het is namelijk erg tijdrovend en te duur om overal ‘maar’ glas aan te leggen, zonder dat je weet of er klanten zijn die het willen kopen. Op deze manier worden de woonplaatsen waar de inwoners graag glas willen eerder aangesloten dan andere woonplaatsen (of wellicht wordt een woonplaats überhaupt niet aangesloten). Vanaf september gaat XS4ALL ook meedoen in dit vraagbundelingstraject. Dit betekent dat bestaande en nieuwe klanten zich bij ons kunnen inschrijven om glasvezel af te nemen zodra het er ligt. Vanaf het moment dat de grens van 30% wordt bereikt hebt u doorgaans binnen 6 maanden glasvezel. Aangezien vraagbundeling maar in een aantal plaatsen loopt, bestaat er de mogelijkheid van een Bewonersinitiatief. Dit betekent dat inwoners aan Reggefiber aangeven dat zij graag willen dat er in hun woonplaats vraagbundeling start. Hoe dit precies verloopt is te vinden op http://www.eindelijkglasvezel.nl/bewonersinitiatief.html

Binnenkort komen we met onze glasproposities voor de consumenten en zakelijke markt. Ik verwacht dat we dit begin augustus zullen communiceren. Onze bestaande klanten die al glas kunnen krijgen, zullen we een brief sturen met daarin alle mogelijkheden. Ik merk dat er veel vragen zijn over glas. Wij beantwoorden deze vragen o.a. via ons cocreatie-platform YellowSpaces. Bent u klant van XS4ALL en wilt u ook op dit platform vragen stellen en uw mening geven, meld u dan aan via http://www.xs4all.nl/klant/yellowspaces.php

Dit is alles wat we u op dit moment kunnen vertellen over glas. Zodra we meer informatie hebben, vindt u dat onder andere hier. Hou daarom onze weblog in de gaten!

Stephan Nanning

Stephan is product manager bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. Paul says:

    Jammer maar bij ons in Nieuw Vennep is de 30% “niet gehaald”. De aanleg was al begonnen nota bene. Nu zit ik nog lang(er) aan een adsl pakket vast, sneller kan niet maar ik betaal bijna het zelfde als een glasvezel die 3-10x sneller is…
    Ik ga overwegen maar over te stappen naar Ziggo want die leveren wel snel kabel internet.
    Het liefste bleef ik toch bij xs4all, ergens vermoed ik dat afzien van glas een politieke beslissing is.

  2. jan says:

    Wanneer komt glas in leiderdorp?

    Vriendelijke groet

    jan

  3. Arie says:

    Klopt het dat XS4ALL alleen via Reggefiber over glas levert? Ik zit hier met glasvezel van CIF opgescheept en kan alleen kiezen voor Caiway.

  4. Dit zou worden opgelost en inderdaad, ik kan nu alleen nog maar inschrijven! Ik wacht het af tot half November maar ga dan toch echt een andere provider nemen.

  5. Ben says:

    Hoi Stephan,
    Ik krijg in Amersfoort op zeer korte termijn Glasvezel. Ik wil graag bij XS4all blijven. Mijn echtgenote kijkt echter heel vaak naar 24kitcshen, wat op dit moment niet in jullie TV aanbod zit.
    Kan ik erop vertrouwen dat dit binnenkort ook bij jullie aangeboden wordt? Anders zie ik mij genoodzaakt om tegen mijn wil een andere Glasvezelaanbieder te selecteren.

  6. Steven says:

    Nou denk dat ik maar een einde maak aan mijn aanvraag.

    10 Oktober aangemeld, 11 Oktober toezegging gekregen dat ik voor 1 november glasvezel zou hebben.
    Het is nu 10 Januari en nog steeds brand de glasvezel in mijn kast, zonder dat er een aansluiting is met XS4ALL.

    Wat zijn ze daar allemaal aan het doen. Na mijn laatste gesprek met XS4ALL op 21 december, zeiden ze dat alles gereed was en dat ze aan het testen waren.

    Ik hoor niks meer van ze met wat de resultaten zijn van deze testen. Ik dacht dat XS4ALL de beste klanten service hadden onder de ISP’s, begin er een beetje aan te twijfelen.

    • Steven says:

      Ik denk dat XS4ALL niet weten hoe ze een error in het system moeten oplossen.

      Vanaf het moment dat ik mijn aanvraag heb ingediend (10 Oktober 2011), heeft mijn bestel status een error melding gekregen.

      Nu heb ik voor de zoveelste keer geen status update gekregen, terwijl ik er wel na gevraagd had, dus ben maar weer eens gaan bellen ( wo 16:45).

      Antwoord voor de zoveelste keer, “De persoon die hier over gaat is niet aanwezig, zal hem morgen terug laten bellen”. Is er maar 1 persoon daar, die toevallig altijd weg is als ik bel, die mij hiermee kan helpen?????

      Dacht te lezen dat XS4ALL de beste klanten service had, ben benieuwd hoe de andere ISP’s ervan af brengen dan.

      Ik hoop dat ik morgen het goede nieuws mag ontvangen dat ik zeer binnenkort (deze maand) aangesloten ga worden, anders stap ik toch maar over. Had al in mei 2010 glasvezel kunnen hebben.

      • Steven says:

        Eindelijk, na wat bellen en mailen, werd ik vandaag door Gidion service gebeld voor een afspraak te maken. Nu maar hopen dat dat allemaal goed gaat.

      • Steven says:

        Helaas, tot nu toe nog steeds geen verbinding. De lijn wordt bezet gehouden door een andere provider. Deze provider zegt zelf dat dit niet het geval is. Na 5 maanden wachten ben ik bang toch maar op te stappen bij XS4ALL. Tot nu toe van het kastje naar de muur gestuurd en nog steeds geen oplossing. XSNOT4ALL via glasvezel dus.

  7. dutch hope says:

    in 2002 zouden ze in rotterdam versneld glasvezel aan gaan leggen .

    glasvezel tot aan de stoep.

    het is nu 2012 en in rotterdam ouden noorden ligt er nog geen millimeter glasvezel volgens de postcode check.

    wat is er in godsnaam met al die honderde miljoenen subsidie gebeurd die in 2002 beschikbaar werd gesteld door de gemeente rotterdam ?

    volgens mij is iemand er vandoor gegaan met al die honderde miljoenen aan subsidie.

  8. GJ says:

    Laatste update voor Hoofddorp van Reggefiber: Aangezien de heren niet meer exact weten waar de bekabeling ligt en het winter is, gaan ze pas bij ons in April weer eens verder met (voor de 3e maal) de straat openhalen op uiteindelijk de distributiepunten aan te sluiten. Valt me mee dat de monteurs van Reggefiber niet met paard en wagen langskomen want zulke slechte planning is toch echt niet van deze tijd…

  9. Watse says:

    Waarom nemen de providers niet alleen of gezamenlijk het initiatief om glasfiber direct overal aan te leggen .

    Het zou ons land sieren alles direct aan te leggen en zo ook buitenlandse bedrijven vanwege de goede infra structuur het nog aantrekkelijker te maken . Wanneer wij als Nederland vooraan willen blijven lopen en hiermee geld willen verdienen , moeten wij als burger niet op een burger initiatief wachten want we kennen onze buren niet eens .
    Profiders besturen is vooruitzien en de kosten gaan voor de baat !

    Lasten we elk afzonderlijk via een email van de provider laten weten wie er in de toekomst tegen normale prijzen glasfiber wil hebben en dan snel beginnen met de aanleg van een glasfiber net !!!

  10. Petra says:

    Ik ben dat xs4all helemaal zat! Heb al lange tijd adsl internet. in eerste instantie niks aan de hand. In de loop der tijd steeds trager en uitvallend internet. We kunnen alleen op internet met 1 computer. Als je met de tweede inlogd valt het internet gelijk uit. Aanbevolen werd glasvezel te nemen. Dit gedaan maar we zitten sinds 5 dagen zonder telefoon. Het lukt ze maar niet om de boel op gang te brengen. Kan ook niet bellen want de wachttijden daar zijn dusdanig dat het goud geld kost als je met je mobiele telefoon moet bellen. Ik word er wanhopig van. Die tv via xs4all was ook al bagger.

    • Piet says:

      Jeetje, wat vervelend!
      In principe zou je je oude adsl nog twee weken moeten kunnen gebruiken, dus zou je in die tijd met een vaste lijn naar de helpdesk kunnen bellen.

      Vreemd dat je klaagt over de glasvezelverbinding, want die wordt toch echt nagemeten bij de installatie.

      Wat vaak gebeurt; als je een draadloze verbinding gebruikt, zonder op de kanalen te letten, zit de hele buurt op hetzelfde kanaal en heb je last van elkaar. Bij zo’n Fritz!Box kun je je WLAN zo instellen dat automatisch gebruik gemaakt wordt van het gunstigste kanaal. Misschien was dat de oorzaak van je eerste klacht. Hetzelfde speelt misschien ook bij je nieuwe modem.
      Ik ben overigens blij dat ik de TV-ontvanger direct op het modem heb en niet via een – naar zeggen – storingsgevoelige Devolo draadloze verbinding.

      Sterkte, Piet