Een golf van vrijheidsdrang trekt over het Midden-Oosten. In diverse landen komt het volk in opstand tegen onderdrukkende heersers. Die heersers houden hun volk liever onwetend en proberen het internet af te sluiten om zo de massa onder controle te houden. Tevergeefs: het internet is niet af te sluiten en wie eenmaal geproefd heeft van de vrijheid die internet biedt, wil meer!

Eind januari kreeg XS4ALL via-via het verzoek of we inbelaccounts konden bieden waarmee vanuit Egypte op internet kon worden ingebeld. In Egypte voltrok zich op dat moment een revolutie en om die de kop in te drukken had het Egyptische regime besloten het internet volledig af te sluiten. Alle Egyptische internetproviders werden gedwongen het internetverkeer tussen Egypte en de rest van de wereld te blokkeren, waardoor er geen nieuws meer uit Egypte naar buiten kwam, en er ook geen onafhankelijke berichten meer Egypte in konden. In de chaotische crisissituatie die toen in Cairo heerste, was dat een ernstige beperking: het was voor de actievoerders onvoorstelbaar belangrijk dat ze konden communiceren, met elkaar en met de buitenwereld.

Toen XS4ALL 18 jaar geleden begon was er nog geen ADSL of kabelinternet, je kon alleen het internet op via een inbelverbinding. Wie dat heeft meegemaakt kent ongetwijfeld nog het karakteristieke modemgeluid. Inbelverbindingen worden nu nog maar zelden gebruikt, maar officieel maakt het inbelaccount nog steeds deel uit van het XS4ALL-pakket; we hebben nog steeds inbelapparatuur staan. En als we daarmee mensen in zo’n situatie kunnen helpen dan doen we dat graag! Vrije communicatie en vrije toegang tot informatie zijn belangrijke principes voor XS4ALL en we geloven oprecht dat die kunnen bijdragen aan een betere wereld. Uiteindelijk werkt vrije informatie conflictoplossend; de pogingen om de opstand onder controle te krijgen door de communicatie af te snijden zijn niet realistisch. Niet in deze tijd. Want direct na de afsluiting ontstonden overal lekken in de Egyptische internetblokkade. Google bouwde een voicemail-twittermachine. En een aantal internetproviders – waaronder dus XS4ALL – boden onbelemmerde toegang tot internet via inbelverbindingen.

Nu een paar weken later de Egyptische geschiedenis zich in Libië lijkt te herhalen hebben we direct een inbelaccount voor Libië opengesteld. Die informatie is via Twitter, Al Jazeera en allerlei blogs bekendgemaakt. We hopen dat de gegevens Libië bereiken. Help mee als je kunt: inbelnummer: +31205350535 user: xs4all password: xs4all

Niels Huijbregts

Niels is woordvoerder Public Affairs bij XS4ALL

Deel dit:

Reacties

  1. OvI says:

    Begrijpelijk dat mensen alle mogelijke kanalen zoeken om hun frustraties naar het bedrijf te uiten. Ik hoop echter dat dat niet zodanige vormen gaat aannemen dat deze blog niet meer kan blijven.

    Om terug te komen op het onderwerp van deze blog post; Hulde aan XS4ALL!
    Dit is nou precies wat ik verwacht van MIJN ISP. Niet alleen commerciele belangen, maar ook sociaal actief blijven binnen en buiten ons kikkerlandje.
    En ja, daar wil ik best wat meer voor betalen. Zeg een euro of 5 per maand? ;-)

    Tuurlijk… al deze acties moeten niet de aandacht afleiden van jullie werk. Jullie moeten hard je best blijven doen om je betalende abonnees de service te geven die zij verdienen. Wat mij betreft lukt dat, maar dat komt misschien omdat ik al op de kabel zit en alleen bij XS4ALL ben gebleven als pack abonnee.
    Waarom ik bij XS4ALL ben gebleven? Zie hierboven.

    Groet,
    OvI

  2. Henri says:

    Waarom zorgen jullie niet eerst voor je eigen abonnees. Internet en bellen is een drama, mensen hangen op omdat je niet gelijktijdig internetten en bellen; je bent onverstaandbaar. Nog geen kwart van de maximale sufsnelheid wordt gehaald, maar dit valt “binnen de marges”. Je moet zoeken op de website om een klacht in te dienen en dan wordt je bedankt voor je vraag. Hoe zo minachting vande klant?

    Helpen willen ze je niet bij de helpdesk en een concrete oplossing wordt ook niet geboden alleen maar prijsverhogingen. Dus nog meer betalen voor die belabberde kwaliteit. Maar ja xs4all is niet voor niets de duurste provider.

    Investeer je geld liever in een beter kwaliteit voor je bestaande klanten in plaats van het opzetten van dit soort inbellijnen. Ik denk dat als jullie op deze voet doorgaan jullie veel klanten kwijt gaan raken. Ik heb het in ieder geval helemaal met julie gehad en ga naar de kabel.

  3. Erik says:

    Niels,

    Wat je schrijft begrijp ik volledig, vrije toegang tot internet en daar aan vast vrije toegang tot informatie (zowel informatie voorziening als het zelf verspreiden van informatie) is heel belangrijk principe.
    Zo belangrijk als xs4all dat vind voor de landen in “den verre” zo belangrijk zou men de informatie verstrekking naar haar abonnees ook moeten vinden.
    Vandaag een brief ontvangen, “de brief” waar in de nieuwsgroepen al veelvuldig over gesproken is en wordt, over de nieuwe tariefstructuur.

    Wat mij, en vele met mij, heel erg in het verkeerde keelgat schiet is het afronden van de prijzen / de zogenaamde prijsstijging van het abonnement met slechts 0,05.
    Wanneer je verder leest dan blijkt dat ook de 2 “gratis” 085/087 nummers die nu bij elk abonnement inbegrepen zijn buiten het standaard abonnement gaan vallen.
    De abonnementsprijs wordt dus niet met slechts 0,05 verhoogt maar met 5,05.
    Jep als je de nummers gebruikt ja, voor de mensen die ze niet gebruiken veranderd er niets.
    Alhoewel voor die mensen wordt het abonnement ook niet 5 euro goedkoper toch?

    De voip nummers het is geen drama, al is het wel weer 5 euro meer, maar de manier waarop e.e.a. gecommuniceerd wordt…. :-/

    Het niet duidelijk en open communiceren naar je klanten, gewoon duidelijk vertellen dat je het “basispakket” aan het uitkleden bent geeft wrijving, negatieve reacties en negatieve publiciteit voor in dit geval xs4all.

    Men voelt zich nu duidelijk “gepakt”. (en dan zeg ik het netjes….)

    Graag met betrekking tot mensen dichter bij huis ook vasthouden aan wat je hierboven schrijft:
    “Vrije communicatie en vrije toegang tot informatie zijn belangrijke principes voor XS4ALL en we geloven oprecht dat die kunnen bijdragen aan een betere wereld. Uiteindelijk werkt vrije informatie conflictoplossend; de pogingen om de opstand onder controle te krijgen door de communicatie af te snijden zijn niet realistisch.”

    En lees i.p.v. afsnijden dingen verkapt, niet duidelijk en open en eerlijk communiceren.
    Dit is niet netjes, helemaal niet netjes.
    Van een échte kpn, upc, tele2 enzo verwacht je dit, niet van xs4all.
    Of heeft KPN inderdaad een te grote (commerciële) vinger in de pap gekregen…..?

    Dit in een enquette, het “verKPNiseren” van xs4all, enige tijd geleden ook al aangegeven.
    Over de enquette teruggebeld door een zeker Leroy, 2 opmerkingen over de enquette, inhoudelijk verder geen vragen, maar wel aanbieding voor verlenging voor een jaar.
    Zou hij echt voor de enquette hebben gebeld of toch voor die verlenging?

    p.s. Los van een mening over hoe het gecommuniceerd wordt, door de commerciële/marketing afdeling op een belabberd moment naar buiten gebracht met het oog op de lancering van het tv aanbod komende maand. Of loopt er misschien ergens binnen een afdeling een weddenschap om xs4all van die 1e plaats af te krijgen?

  4. Psrr says:

    Wel frustrerend om te lezen dat een internetverbinding voor libie binnen een paar uur wordt opgepakt door xs4all, terwijl er klanten zijn die al een maand zonder internet zitten door ‘een probleem in de telefooncentrale’.

    Prioriteiten?

  5. Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

    Ik hoor van verschillende kanten dat het telefoonnetwerk en de radio ook platliggen in Libië. Als dat waar is dan werkt inbellen op ons nummer helaas ook niet.

    Het inbelaccount is ook nog niet gebruikt vanuit Libië. Maar wel vanuit die regio, dus misschien is het toch ergens goed voor!