Onze Security Officer bewaakt de veiligheid van alle XS4ALL-diensten en -technieken. Ook heeft hij een beslissende stem bij de vorming van ons beleid. Hij waarborgt dat al onze diensten aan de hoogste veiligheidsnormen voldoen. Dat is een harde eis die wij stellen. Maar wat houdt dit precies in de praktijk in. We vroegen het ‘m.

Op welke manier bewaak je de veiligheid van XS4ALL-diensten en -technieken?

“Voorkomen is beter dan genezen, dat geldt ook voor techniek. Zo kan je het werk van de Security Officer dan ook goed beschrijven. Ik schakel met onze ontwikkelaars, beheerders en netwerkarchitecten om te zorgen dat we een gezond, robuust en flexibel IT-systeem neerzetten. Ook waak ik over de strenge controles die ervoor zorgen dat gevoelige gegevens niet zomaar door iedereen opgevraagd kunnen worden. Als iemand al toegang krijgt tot gevoelige gegevens wordt eerst gecheckt wie dat is, waarom dat nodig is en of het secuur gebeurt. De externe partijen waarmee we samenwerken worden ook atijd goed in de gaten gehouden. Gaan ze op de juiste manier met onze én klantgegevens om, zijn ze betrouwbaar, noem maar op.

Ook hebben we een speciaal team binnen XS4ALL dat onze infrastructuur op tal van kwetsbaarheden en andere veiligheidsproblemen controleert. Zo zijn onze klanten verzekerd van veilige en stabiele diensten.”

Wat maakt XS4ALL hierin uniek?

“De IT-experts van XS4ALL voelen zich persoonlijk verantwoordelijk voor hun werk en systemen en dus ook voor de veiligheid ervan. Ik werk nauw met ze samen, maar 9 van de 10 keer weten ze zelf al heel goed hoe ze iets moeten aanpakken. Veiligheid is iets waar we samen voor staan en zorgen in plaats van dat ik het uit de organisatie moet trekken.”

Op welke manier beïnvloed jij het beleid? Hoe gaat dat in z’n werk?

“Het beleid wordt regelmatig besproken. Tijdens zo’n bijeenkomst komen verschillende disciplines binnen XS4ALL bij elkaar. Ik geef vervolgens advies aan de Chief Technical Officer die het besluit uiteindelijk vaststelt. Gelukkig zit die ook in dat overleg, dus vaak zijn we er snel uit. Het scheelt dat de lijntjes binnen het bedrijf kort zijn.”

Heb je hier een concreet voorbeeld van?

“Het gebruik van externe online opslag, ook wel cloud diensten genoemd, voor onze data of dat van klanten. We hebben als uitgangspunt dat we dit liever niet willen. Kortom, als we gegevens en functionaliteit intern kunnen houden kiezen we daarvoor. Zelfs als we daar iets extra’s voor moeten betalen. We zijn er dan zeker van dat de gegevens van onze klanten in goede handen zijn.”

Security Support nodig?

XS4ALL heeft medewerkers in dienst die gespecialiseerd zijn in het oplossen van uw problemen door internetmisbruik (abuse). Als u te maken krijgt met een internet security probleem, helpen we u graag. Zo beperken we de schade die zo’n probleem kan veroorzaken. Daarnaast monitoren we ons netwerk en waarschuwen we u direct wanneer we een probleem detecteren.

Deel dit:

Reacties

  1. Ad says:

    Allemaal leuk, maar hoe heet die security officer eigenlijk? Ik houd van transparantie en kon vroeger cor (bosman) @xs4all.nl gewoon benaderen. Deze SO acteert anoniem, of heb ik niet goed gelezen? mvg, Ad (@xs4all.nl)

  2. S says:

    Allemaal redenen dat geen provider kan tippen aan xs4all, hopelijk blijft xs4all gewoon baas in eigen huis en zet KPN die stomme plannen in de papierversnipperaar!

  3. Peggy says:

    Ik ben al heel lang bij Xs4all. Maar nu een vraag: de laatste tijd krijg ik veel spam. Hoe kan dat ?

    • fgsfgds says:

      Heb je een spamfilter ingesteld? Dit kan je doen in de service centre. Ook helpt het om spam te rapporteren als zodanig middels de Report-functie (in webmail althans, ik gebruik alleen webmail ipv een client) of desnoods bij spamcop.net die de spam dan analyseren en op blocklists zetten.

  4. Rob de Haan says:

    Ik ben blij met het team van XS4all. KPN kan er niet aan tippen. Los daarvan ga ik voor de andere doelstellingen van XSqua privacy en vrijheid van meningsuiting. Geen Xs4all en ik ben weg. 100 %

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *