XS4ALL Weblog

De zin en onzin van het Internet of Things

XS4ALL

Internet of Things

Wat als uw koelkast kan zien dat uw melk bijna op is, en zelf nieuwe kan bestellen? Het meest afgezaagde voorbeeld van het ‘internet der dingen’ laat duidelijk zien hoe verbonden apparaten u het leven makkelijker kunnen maken door zelfstandig te reageren op de wereld om zich heen. Het aantal verbonden apparaten groeit explosief. Emerce meldt dat dagelijks 5,5 miljoen nieuwe ‘dingen’ op internet worden aangesloten, en voorspelt voor dit jaar een groei van 30% ten opzichte van 2015. XS4ALL ziet dat technologische ontwikkelingen en de digitalisering grote invloed hebben op de maatschappij. We zijn van nature enthousiast over nieuwe toepassingen. Maar is het wel nodig om álles met elkaar te verbinden? Is al dat meten en weten wel veilig en verantwoord? In een serie artikelen gaan we in op de ontwikkeling en ethische kwesties rond het internet der dingen.

Internet der dingen
Doordat chips kleiner en verbindingen betrouwbaarder worden is het steeds makkelijker om ‘dingen’ te voorzien van sensoren en communicatiemogelijkheden. Het internet is een fantastisch platform voor communicatie tussen niet alleen mens-mens maar ook mens-apparaat en apparaat-apparaat. Het almaar groter wordende netwerk van verbonden apparaten wordt ook wel het ‘internet der dingen’ genoemd. Zonder tussenkomst van de gebruiker regelen zij zichzelf en elkaar. Als interface voor de mens wordt in dit netwerk vaak een smartphone of computer gebruikt als verzamelpunt van al die verbindingen.

Slimme huizen
Als u alle mogelijkheden die er nu al zijn combineert waant u zich bijna in een sciencefictionfilm. U stapt na een lange dag werken in uw auto uw smartphone snapt dat u richting uw huis gaat. Daardoor weet uw thermostaat dat het huis vast opgewarmd moet worden. Als u aankomt en het tuinpad oploopt gaat de deur van het slot. De lichten in de gang zijn al aangesprongen in een aangenaam warme tint. U mompelt in de gang dat u muziek wil luisteren en het nieuwe album van uw favoriete artiest begint te spelen. Op uw televisie staan twee foto’s van mensen die vandaag aan de deur zijn geweest terwijl u weg was, de postbode en een collectant. De e-ink gordijnen in uw ramen gaan van transparant naar half-transparant terwijl u tegen uw tv zegt dat u een overzicht wilt zien van uw slaappatroon van deze week. U wordt aangeraden 8,5 uur te slapen vannacht. Ai, vroeg naar bed dus.

Uw auto praat met uw thermostaat, uw telefoon met uw deur, uw stereo met uw Spotify-account, uw sporthorloge met uw smartphone en uw televisie met uw beveiligingscamera. Zonder dat u iets hoeft te doen wordt alles naar uw voorkeuren geregeld. Lichtknopjes zijn niet meer nodig. Of sleutels, thermostaatknoppen, afstandsbedieningen. Het netwerk van communicerende apparaten houdt in de gaten waar u bent en wat u doet, en weet daardoor wat u nodig hebt en wanneer.

Slimme steden
Ook op grotere schaal is steeds meer de invloed van het internet der dingen te zien. We zijn nog net niet zo ver dat navigatiesystemen in auto’s onderling kunnen bepalen hoeveel mensen er via route A en hoeveel via route B worden geleid om stremmingen te voorkomen, maar slimme stadsverlichting en vuilnisbakken die zelf een seintje geven als ze vol zijn behoren al tot de realiteit. Overtollige energie uit ’s nachts opgewekte windkracht kan slim worden opgeslagen in een netwerk van ingeplugde elektrische auto’s, en datzelfde netwerk kan een wijk van elektriciteit voorzien tijdens een stroomstoring. Gebouwen kunnen zelf ramen openen en sluiten om te ventileren of te koelen, en slimme inhalers zoeken naar astma-hotspots in de stad.

Privacy en ethiek
Technologie, en vooral de interactie daarmee, wordt voor ons steeds minder zichtbaar. Knoppen en schakelaars verdwijnen omdat apparaten al snappen wat u wil voordat u het zelf hebt bedacht. Omdat ze continu weten wat u aan het doen bent en waar u bent kunnen ze anticiperen op alles wat u nodig hebt. Dat klinkt heerlijk, maar ook een beetje eng. Want wat als u ineens toch iets anders wil? Wat als u verkeerd begrepen wordt? Wat als deze informatie in verkeerde handen komt? Volgens een onderzoek van Accenture (pdf, 2,5MB) maakt bijna de helft van de consumenten zich zorgen om de privacy en veiligheid van het internet der dingen.

De nieuwe slimme televisies van Samsung kunt u via spraakherkenning besturen, maar om snel te kunnen reageren moet de tv ononderbroken naar alles luisteren. Alles wat de tv hoort moet worden geanalyseerd om te kunnen snappen of er misschien een besturings-commando tussen zit. Dat betekent dat alle privégesprekken die u in uw woonkamer voert door uw televisie worden gehoord en geanalyseerd.

Nieuwe technologie brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee; naast alle onschuldige toepassingen ontstaan er ook lastige vraagstukken. Mag uw zorgverzekering uw premie omhoog schroeven als uw sporthorloge zegt dat u minder lichaamsbeweging krijgt dan wordt voorgeschreven? Of als u in een stad woont met veel luchtvervuiling? Alle data die wordt verzameld kan worden gecombineerd om inzichten te geven waar ook consequenties aan verbonden kunnen worden. Inzichten die eerder niet bestonden met consequenties die nog niet bestonden. De komende tijd zullen wij in een serie artikelen antwoorden proberen te vinden op deze vragen.

Hoe ziet de toekomst eruit?
XS4ALL houdt u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen. Het internet der dingen biedt hele mooie mogelijkheden om ons leven nog veel makkelijker en comfortabeler te maken dan het al is. We hoeven niet meer na te denken over de simpele en vanzelfsprekende zaken, zodat we meer tijd hebben om ons te richten op wat er echt toe doet. Die tijd kunnen we dan mooi besteden aan het uitzoeken van welke apparaten we aan elkaar willen verbinden. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op IFTTT.com om een idee te krijgen van de mogelijkheden die het internet der dingen nu al biedt.

En misschien moeten we een klein beetje van die bespaarde tijd dan besteden aan het nadenken over welke informatie we allemaal bereid zijn in te ruilen voor wat extra comfort.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks

Tags: , . Bookmark de Permalink. 9 Reacties.

9 reacties op “De zin en onzin van het Internet of Things”

  1. Jan van der Starre schreef:

    Mijn eerste vraag is simpel: welk probleem wordt hier eigenlijk opgelost?

    1. goede vraag schreef:

      Goede vraag, Jan. Of misschien ook wel ‘wiens’ probleem. Of misschien ‘welke /wiens behoefte’. In ieder geval zit er een grote behoefte (nl: winst) bij de bedrijven die zich hier mee bezig houden. Maar dat is misschien wat cynisch gedacht. Ik kan me wel voorstellen dat er ook een wens of behoefte zit vanuit de (ouderen)zorg.

      1. C. Faber schreef:

        Niet zozeer vanuit de ouderenzorg, maar vanuit de zorg dat ouderen anders te duur worden. Ze leveren namelijk toch al niets meer op, cynisch gesproken. Wanneer je mensen nodig hebt om voor mensen te zorgen, kunnen die mensen zelf niets anders produceren.

  2. Erling Kristiansen schreef:

    Als er iets misgaat, wie is dan verantwoordelijk? Als bijv. een volledig zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt, kan dat niet de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar of een passagier (een “bestuurder” is er niet meer). Hoe zullen verzekeringen hiermee omgaan?

  3. Cor schreef:

    En hoe kom ik m’n huis in als er een (stroom)storing is? Of hoe kom ik eruit? Bij brand o.i.d. kan het zomaar zijn dat de stroom is uitgevallen (of de wifi of een ander communicatie medium).
    Ik onderschrijf de vraag van Jan van der Starre.

  4. SiSt schreef:

    Wordt IoT net zo’n hit als een paperless office is geworden? Of videobellen? Zo van “het kán, maar waarom zou je” (wat lost het op, dus). Eerlijk gezegd ben ik ook nog steeds niet enthousiast over e-banking; PC aanzetten, inloggen, browser starten, naar de bank navigeren, weer inloggen, klik betalen, typ alles over van de acceptgiro, spelletje om de betalingen te verzenden, en weer uitloggen en afsluiten. Ik weet niet hoor, maar handtekening op de acceptgiro, in een envelop en op de bus gaat ongeveer in dezelfde tijd. Altijd. Het zal mijn leeftijd wel zijn. Of realiteitsbesef.
    PS.: Ik vond een gewoon treinkaartje ook handiger (en goedkoper).

    1. Henk schreef:

      Treinkaartje is inderdaad goedkoper voor de consument. Ook al zullen in het papieren treinkaartje ook wel verborgen kosten gezeten hebben die ze verdisconteerden in de prijs, je moet eerst een OV-chipkaart kopen voordat je daar saldo op kunt zetten om mee in te checken. Oftewel betalen om te kunnnen betalen. Da’s ook mijn bezwaar tegen Yellowbrick-achtige zaken.

  5. Invited schreef:

    Beste mensen,
    Toen de mobiele telefoon er aankwam riepen we allemaal wat een onzin dat was.
    Ook deze ontwikkeling en de bijbehorende producten/diensten zijn over een paar jaar gemeengoed.
    Al snel zullen we niet beter meer weten en soms lachend terugdenken aan hoe het ‘vroeger’ (lees ‘nu’) ging!

    1. woud schreef:

      De tijd zal het ons (net als altijd) wel weer leren.

Commentaar is gesloten