De 5 geheimen van betrouwbaar internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn er best een beetje trots op. XS4ALL is al jaren de internetprovider met het laagste storingspercentage volgens de Consumentenbond. Dit betekent dat uw internet-, televisie- en telefoonverbinding nergens stabieler zijn. En dat gaat niet vanzelf: 25 beheerders van de afdeling Techniek & Operatie zijn dag en nacht in de weer om u online te houden. Jos Suanet en Martijn Stam werken op deze afdeling. Dit zijn volgens hen de 5 belangrijkste ‘secret ingredients’ van onze betrouwbare dienstverlening.

1. Doe zo veel mogelijk zelf
XS4ALL is sowieso al een bedrijf van nerds. Maar op de afdeling Techniek & Operatie is de ‘nerddichtheid’ het grootst: 100%. Deze mannen (en één vrouw) sleutelen maar wat graag aan computers. Ze stellen de XS4ALL-servers samen, begeleiden de bouw ervan en sluiten zélf alle kabels aan, maar doen ook al het onderhoud. In feite zijn ze architect, bouwkundige, bouwvakker en klusjesman in één. Ze voelen zich hierdoor verantwoordelijk voor de algehele kwaliteit en kennen de systemen door en door.

2. Beknibbel niet op de hardware
Hier kunnen we kort over zijn: we hebben de beste modems van alle internetproviders. En ook de hardware in onze datacenters is top of the line. Bovendien hebben we relatief veel servers die gezamenlijk minder hard hoeven te werken. Daardoor is de kans op overbelasting kleiner. En als er dan toch eens een server stuk gaat, dan zijn er voldoende andere servers die het werk kunnen overnemen.

3. Laat afdelingen met elkaar samenwerken
De Klantenservice is een belangrijke bron van informatie. De helpdeskmedewerkers zijn namelijk vaak het eerst op de hoogte van storingen. Aan de hand van de gegevens die zij verzamelen, kunnen de beheerders vervolgens het probleem vinden: wat is er precies aan de hand? Waar vindt de storing plaats? En wat is de oorzaak?

4. Wees consciëntieus
De data van onze klanten en onze eigen data zijn heel belangrijk. Daarom staan die data verspreid over verschillende XS4ALL datacenters en maken we constant back-ups van onze servers. Van deze back-ups maken we vervolgens ook weer back-ups. En die back-ups slaan we op in een ander datacenter. Al onze servers, routers en andere apparaten monitoren we nauwlettend. We kijken naar alle details om de kans op storingen en de impact daarvan zo klein mogelijk te houden.

5. Mensen zijn belangrijker dan machines!
Dit is de allerbelangrijkste. Onze machines (servers, routers, etc) functioneren zo goed omdat ze door de juiste mensen worden bediend. Op de afdeling Techniek & Operatie werken medewerkers met hartstocht aan onze diensten: internet, tv en bellen. Ze stoppen pas als het goed is. Het prettige is dat XS4ALL hen daarom durft los te laten, en in deze vrijheid komen zij dan weer het best tot hun recht. XS4ALL’ers zijn toegewijd en sommigen werken er al sinds het begin. We hebben gelukkige medewerkers en dat vinden we geweldig!

Deel dit:

Reacties

  1. Ed Ipskamp says:

    Ik ben klant vanaf het eerste begin. Uiteindelijk had ik Internet Smart, maar na een verhuizing ontdekte ik dat ik maar een snelheid had van 12 mbits/s terwijl 50 was beloofd. Dat zou dan liggen aan de afstand woning en KPN-station. Ik heb toen Internet Compact genomen. Het lullige is alleen dat bij Smart gratis Spotify zit en bij Compact niet. Een beetje provider had mij natuurlijk Spotify gewoon laten houden. Maar goed, dat is het enige minpuntje wat ik van XS4all kan zeggen.

  2. M. W. says:

    Ik ben sinds 1999 klant van XS4ALL. Ik heb hele goede ervaringen met internet van XS4ALL. Sinds 2 jaar heb ik een glasvezel aansluiting en tegelijk ook TV van XS4ALL. Ik heb dan ook al 2 jaar zeer slechte ervaringen met TV van XS4ALL. Het maakt niet uit of er een verbinding via een Devoll of m.b.v. eden kabel gemaakt wordt. Ik heb vrijwel dagelijks storing van de TV, soms zo erg dat er in het geheel geen beeld of geluid is. Ik heb hierover regelmatig contact gehad met de help-deks. Terwijl duidelijk is dat aan XS4ALL moet liggen, wordt het probleem telkens weer naar mij geschoven. Kortom als dit zo blijft moet ik voor TV wel overstappen, om er voor te zorgen dat ik überhaupt nog tv kan kijken.

  3. Harold says:

    Ooit een keer een storing gehad die bij KPN lag. XS4ALL had dat zo uit gezocht, maar om dat dan weer bij de KPN goed te laten verlopen waren we zo weer 2 dagen verder. Bleek dat KPN ons adres had afgesloten en dat koste deze gasten dus 2 dagen om opgelost te krijgen. Zie hier dus waar het om gaat, geld verdienen, of klanten bedienen. Geen wonder dat XS4ALL DE beste provider is. Alleen jammer dat de netwerkbeheerder dat niet is.

  4. Jan Bosscher says:

    xs-mac, een goed huwelijk.

    • Marijn de Rijk says:

      Beste Jan,
      11jaar geleden, heb jij mij op het huwelijk xs-Mac gewezen. Ik ben je daar nog steeds dankbaar voor.
      Groet Marijn.
      (betreft Jan zijn bericht van 11 augustus 2016)

  5. Peter says:

    Niets dan lof over XS4ALL. De enige die voor storingen zorgt is KPN die soms ongevraagd de kabeltjes in de wijkcentrale verkeerd aansluit of bij een defect in die centrale de aansluiting niet poptimaal aansluit.
    En KPN is erg traag in reageren.

  6. Louisspoorloos says:

    De vijf punten gelezen, er van genoten, GA ZO DOOR !
    Een tevreden klant. <;)

    • Jan Wind says:

      Ja, ga door op de ingeslagen weg, beste mensen van xs4all. Dan houden jullie een stabiel klantenbestand.

  7. Schlarmann.E.H says:

    ik ben ook al lid sinds het begin van xs4all… daarvoor begonnen world online en daarna quicknet..in 1993 nam de hackersgroep Hack-Tic het initiatief om XS4ALL op te richten. Op 1 mei 1993 ging XS4ALL open voor het publiek. Vele studenten die tot nog toe alleen via academische netwerken toegang tot internet hadden, maar ook andere pc-enthousiastelingen als “hackers, phone-freaks, programmeurs en cyberpunks” sloten zich aan bij de eerste ISP’s. Aangetrokken door het succes van het Internet openden al snel meer ISP’s hun deuren…. sinds die tijd maar twee keer storing gehad een keer een week dat werd vergoed met een staatslot van 25 gulden en een keer oorzaak de netbeheerder KPN..dus al 23 jaar plezierig internet telefoon en later televisie

  8. Rien Bijl says:

    Volgens mij al sinds 1990, tevreden klant bij Xs4all. Allerlei soorten verbindingen gehad en uiterst zelden een storing en vaak deel ik die dan met half Nederland.
    Helaas kan Xs4all mij (nog) niet volgen bij mijn laatste overstap. Binnenkort wordt het glasvezel netwerk van onze lokale coöperatie opgeleverd en Xs4all biedt haar diensten daar (nog) niet op aan. Ik ga Xs4all vast missen.

  9. Rene says:

    Ik heb vele jaren Xs4all gehad en dat tot volle tevredenheid, alleen was snelheid vanwege de vrij grote afstand naar de telefooncentrale een probleem en de lijn daardoor niet stabiel.
    Vervolgend gewisseld naar ziggo zakelijk, wat een ellende! Een zeer instabiel netwerk en bijna dagelijks “werkzaamheden” aan het netwerk waardoor je er bijna iedere nacht wel een onderbreking is, dat is niet handig met eigen servers….
    Na de zoveelste monteur die het niet kon oplossen , wat mij als ict man vreselijk ergert natuurlijk, maar eens verder rondgekeken en gezien dat VDSL in mij wijk leverbaar was!
    Uiteraard weer direct naar de betrouwbare Xs4all terug gekeerd waar ze mij oude account gewoon nog hadden en meteen ook TV genomen en echt geen seconde spijt gehad!
    Heb het nu ongeveer een jaar en het aantal storingen is nilhil.
    Klasse Xs4all, ga zo door!!

  10. Fons says:

    In een eerder stadium klant van Demon internet geworden. Ook omdat die ook beduidend beter was dan de rest. En die werd overgenomen door XS4ALL. En dat was geen achteruitgang. Zeer stabiele verbindingen, kwaliteit, top-helpdesk, hardware etc. En uitstekende prijs-prestatie verhouding. Sinds kort overgestapt van internet en bellen naar alles-in-een pakket. En ook weer geen spijt van. Zat hiervoor bij Ziggo voor TV, maar het beeld van glas via XS4ALL is gewoon beter.
    Kortom, mij krijgen ze voorlopig niet bij XS4ALL weg!