XS4ALL had vandaag last van een hevige DDoS-aanval. DDoS staat voor ‘distributed denial of service’, wat inhoudt dat een zeer groot aantal computers over de hele wereld zoveel dataverkeer op onze servers afvuurde, dat die servers daardoor overbelast raakten zodat ze hun normale taken niet meer aankonden. De aanval was gericht op diverse servers van XS4ALL, waardoor websites, mailservers en andere diensten een tijd moeilijk bereikbaar waren.

Onze security-afdeling werkt er hard aan om het XS4ALL-netwerk tegen de aanvallers te verdedigen. Daarvoor moet internetverkeer afkomstig van een zeer groot aantal aanvallende computers worden geblokkeerd, zodat hun verstorende pakketjes ons netwerk niet meer kunnen bereiken.

XS4ALL weet niet wat de reden voor de aanval is geweest, de aanvallers hebben zich niet gemeld. Onze welgemeende excuses voor de overlast die hierdoor ontstaan is.

Deel dit:

Reacties

  1. Janus Oomen says:

    Ik krijg vandaag 14 oktober 2012 sinds 19 u geen toegang tot mijn mail, met de voor mij onbegrijpelijke mededeling: “Bestand met voorkeuren (connect failed) niet gevonden. Programma afgebroken”. Wat te denken? Zie ik goed dat er de laatste dagen een ‘cyberaanval’ is te verwerken? Mijn internet functioneert normaal. Mijn aansluiting valt in postcode 2101AS – dank voor een suggestie ter oplossing!

  2. Het enige dat ze daar nog aan toe hadden kunnen voegen was dat ze je thuis of op je mobiel hadden gebeld, maar dat lijkt me niet zo productief, die mensen kunnen dan beter bezig zijn om het probleem op te lossen

  3. anonymous says:

    Ondervind nog steeds sloom internet anyway over paar dagen vervalt internet toch weer en kan ik ergens anders abonement nemnen……

  4. Frans Breusers says:

    Wat een domme en verongelijkte reacties. Ik zit al jaren bij xs4all. Al zeker 10 jaar vrijwel geen storingen. Slechts 2 keer zelf problemen ervaren, waarover goed is gecommuniceerd en die snel zijn opgelost. Wat stellen mensen zich in hemelsnaam voor bij het tarief dat ze betalen? Volledige backup-garantie? Wees blij met de uitstekende helpdesk van xs4all. Uit de teksten van sommige schrijvers is duidelijk dat hun computer- of verbindingsproblemen helemaal niets met de gemelde storing te maken hebben, en dat ze er überhaupt weinig van begrijpen. Ga zo door, xs4all!!

  5. Gert-Jan says:

    Zeer trage glasvezelerbinding in Almere.

    What’s Up?

    • Sylvester says:

      Heb je de helpdesk al gebeld. DDOS attack was al tijdje geleden. Op http://www.xs4all.nl/storingen kun je lezen of er storingen zijn.

      Op website kunt je ook uitleg vinden hoe je via FTP je snelheid kunt meten. Websites zoals speedtest.net e.d. geven zeker op glasvezel vaak geen werkelijke snelheid.

  6. Peter says:

    Ik heb ook helemaal geen last van enige storing gehad…

  7. Nienke says:

    Geen last van de storingen gehad!

  8. HugoJ says:

    DDoS aanval is heel vervelend. Kan XS4ALL volgens mij zelf weinig aan doen. I.h.a. gewoon nog steeds een goede provider.

  9. Antje says:

    Je kan wel merken dat het RADAR (tv-prograama) publiek inmiddels ook klant is geworden. Zelfs als alles perfect geregeld is valt er toch nog wat zeiken en beginnen ze vast over de zielige centen die ze terug willen.

    • Hans says:

      Helemaal mee eens. Je hebt die lui helemaal door. Wat een gezeur. Lijkt wel buienRADAR in de herfst. Het blijft zeiken!!

  10. j meijs says:

    Ben zelf geen klant meer van xs4all maar gebruikte nog wel steeds hun mail. Het is voor mij nu ook nog steeds niet mogelijk om in te loggen. Hoewel ik het vervelend vind voor xs4all dat dit gebeurt toch zou ik graag weer in willen loggen op mijn account.

  11. anna says:

    Ik kan nog steeds geen emails ontvangen.

  12. J. Portz says:

    Blijft staan dat het niet correct van xs4all is dat ze melden dat er geen mail verloren gegaan is.

    • Peter says:

      E-mail gaat normaliter niet verloren.

      Wat wel kan zijn gebeurt is dat de mailserver van de verzendernde partij die de mail af probeert te leveren bij XS4ALL geen verbinding kan krijgen met de mailserver van XS4ALL. Een goed geconfigureerde mailserver gaat met een vertraging later de mail opnieuw proberen af te leveren. Als het na een aantal pogingen niet is gelukt dan krijgt de afzender van het e-mialbericht een e-mail non-delivery.

      Er is weinig wat XS4ALL hier aan kan doen.

  13. Ellen says:

    Ter informatie voor degenen die ongelukkig zijn omdat er een keertje storing is bij XS4ALL:
    mijn ervaring met XS4ALL is uitstekend, ik heb zelf nog geen last van storingen gehad, goede service, het servicecentrum werkt uitstekend.

    Mijn ervaring met andere internetserviceproviders, onder meer Planet / KPN, is dat alles veel slechter werkt.

    Degenen die dit keer last van de aanval hebben gehad, hebben vervelende pech gehad. Volgens mij is XS4ALL verder nog steeds de beste provider van Nederland.

  14. Freek says:

    Lees nu dat er een storing o.i.d. is geweest
    snel op gelost heb er niets van gemerkt

    Maar het valt me wel op dat een hoop mensen
    een kort lontje hebben

    Ik denk dat een en ander adequaat is opgelost
    door xs4all en laten we dus aardig zijn voor elkaar

  15. Jeroen says:

    ja lekker dan, zit midden in een migratie van websites, krijg op alle websites die ik bij xs4all heb lopen dat er geen verbindingen kan worden gemaakt op de sql databases. Mooi kl*ten dit !!!!!

  16. anonymous says:

    Ach ja mij wouden ze al niet meer helpen.
    Want ligt niet aan de storing.
    Intussen laden pagina’s soms ook niet meer.

    Abonement maar stop gezet volgens xs4all zonder extra kosten.

    Het had me allemaal niks uitgemaakt echt dat internet even trager is als jullie dit maar eens eerlijk gingen vermelden.

    In plaats van dat is xs4all onterecht trots op zich zelf storing te hebben verholpen die nog gaande is…..

    • Antje says:

      Wat een zimpliszme. De simpelste problemen worden dagen later nog aan de DDos attack geweten terwijl men beter de kneus-pc eens zou kunnen onderzoeken. En het woordenboek.

  17. Ben Visbeek says:

    Ik mis het verhaal dat hierdoor mail is kwijtgeraakt!!!!!! Waarom wordt dat niet verteld?

    Aan de aanval konden jullie niets doen maar
    wees duidelijk!
    mvg
    BEN

    • Tweety says:

      Je mis het verhaal niet over het kwijtraken van mail omdat dit niet het geval is.

      Bij een DDOS worden systemen overbelast. Als een e-mail bericht daardoor niet afgeleverd kan worden op een mailserver dan zal de sturende mailserver dit 24 uur later weer proberen (meestal wordt de afzender geinformeerd) en anders de verzender informeren dat de mail niet is verzonden.

      Stel je stuurt een brief, niemand is aanwezig op het adres om je brief te ontvangen dan stuurt de post het terug naar de afzender. Er gaat dus niets verloren maar het afleveren is mislukt.

  18. Maria says:

    Ben al jaren zeer tevreden over XS4ALL. Mag het een keertje mis gaan? We leven immers in een ingewikkelde wereld en dan is niet alles altijd in de hand te houden, zeker niet als er kwaadwilligheid in het spel is, zoals ‘aanvallers’. Een wonder dat het zo vaak goed gaat!!!

  19. wil de groot says:

    Ik had zaterdag al problemen met openen van de e-mail.Toen was er geen storingsmelding en heb ik uren zitten klooien om uit te zoeken wat er aan de hand was met mijn pc. Maandag ging het weer mis, maar toen hoorde ik de storingsmelding toen ik xs4all belde.

  20. Peter says:

    Ik sluit me aan bij de vorige blogger. Nu was er een keertje iet mis bij Xs4All (buiten hun schuld) en direct gaan er mensen deze kwalitatief hoogstaande provider afzeiken . Ga dan asjeblieft weg bij Xs4All en loop tegen meer problemen aan bij andere providers. Overal is het gras groener!
    En ben eens zo slim om met Google te zoeken naar ‘storing Xs4all’ als er iets niet werkt, heb ik ook gedaan en was er snel achter wat er mis was. Natuurlijk moet je dan niet proberen op de servers van Xs4all te komen, want dat gaat dan heel moeilijk of niet als er problemen zijn. Maar ja, dat snappen sommigen niet lees ik zo hierboven…..

  21. Lppk says:

    Blijf toch met beide benen op de grond staan. Een aantal van u wil de brandweer op de stoep voor er brand is ! XS4all is gewoon een prima kwalitatief hoogstaande provider. !!

  22. Adri van Dam says:

    Perfect gecomuniceerd door XS4ALL openheid van zaken, geen geneuzel tegen dit soort aanvallen van buitenaf valt weinig snel te doen dit heeft wat tijd nodig.

    • SiSt says:

      Hi Adri,
      Helaas kan ik jouw mening niet delen; het is de tweede keer in anderhalve maand dat de webmail niet te gebruiken is EN dat er geen melding te lezen is terwijl de storing gaan de is. Dus als je wel het login scherm van de webmailer ziet, staat links niks over de problemen.
      Ook ik heb er (tot zekere hoogte) begrip voor dat er wel iets kan gebeuren maar als op de website gedaan word dat er niks aan de hand is, vind ik dat gewoon echt FOUT!

      • boelens says:

        En hoe ben je dan hier oop gekomen?

      • SiSt says:

        @Boelens: door te kijken (drie dagen naderhand) of XS inmiddels wel een toelichting gaf op het voorval. Het is erg jammer dat het originele bericht alleen een datum heeft en geen timestamp. Dan had je zelf kunnen constateren dat het bericht pas heel laat is aangemaakt.
        Het gaat mij erom dat XS op het moment van storing binnen een uur een duidelijke melding op de site moet hebben staan. Ik kon de XS site tijdens de storing wel bereiken, maar er was niks te lezen. Pas toen ik belde kwam kreeg ik te horen dat er iets was. Zo moet het niet. En bij de vorige storing met webmail heb ik XS daar ook op aangesproken. Maar ik constateer dat er weinig mee is gedaan.

  23. Robert says:

    Absoluut nooit problemen met xs4all (en ik ben een van de eerste 400 abbonees)
    Ga door met het goede werk dames/heren.

  24. anonymous says:

    xs4all lijkt nogal kinderachtig te doen beweren dat storing niks met ddos aanval te maken heeft.

    en wil mijn abonement niet stop zetten zonder extra kosten loopt de schuld maar af te schuiven bij mij.

    Ik neem echt nooit meer xs4all nog nooit heb zo’n slechte service gezien zelfs ziggo is beter kwa klanten service ook al zijn ze bij ziggo ook kleuters vaak.

  25. moore says:

    Hai, pas je beveiligingsfilter iets aan naar een niveau lager (meer poorten open). Hoop apps en games liepen daardoor een heeeel stuk sneller door alhier. Xs4Moore

    “Sinds de storing kunnen we in huis nog steeds niet bij Facebook. De router is opnieuw opgestart en er is verder niks veranderd. Op het werk is er niks aan de hand. Via een proxy kan ik er wel op.

    Iemand hier ook ervaring mee?
    Ik hoop graag iets te horen. Alvast bedankt :)”

    • Bakker J says:

      Hey, alvast bedankt voor je reactie. Voor de test hebben we hem al aangepast naar het laagst mogelijke wat xs4all toestaat. Hartelijk dank voor je reactie, maar dit gaat het niet oplossen. Facebook doet het tot op de dag van vandaag nog steeds niet.

      Met vriendelijke groet

  26. harry says:

    ik kan ook nog niet bij mijn mail

  27. Pascal says:

    N.B. Via iPhone wel gewoon mail te lezen…. Totaal geen problemen gemerkt hier. Alleen nu net dus via Webmail (google browser)

  28. Pascal says:

    Gisteren had ik geen problemen, maar nu net error 500 na invoeren login/pwrd en bij inlogscherm zelf een popup melding

    Invalid request! No data was saved.

    Toch nog aftershock-problemen of iets anders??

    Eerste keer sinds mensenheugenis dat ik problemen zie met XS4all. Was in vorige eeuw…
    Succes met ‘opschonen’!

  29. Bakker J says:

    Sinds de storing kunnen we in huis nog steeds niet bij Facebook. De router is opnieuw opgestart en er is verder niks veranderd. Op het werk is er niks aan de hand. Via een proxy kan ik er wel op.

    Iemand hier ook ervaring mee?
    Ik hoop graag iets te horen. Alvast bedankt :)

  30. simon says:

    Ik had geen problemen.

  31. Moore says:

    Denk ook dat het wel nuttig is om erachter te komen welke losers de internetproviders gaan zitten storen, leuk klusje om uit te zoeken voor onze internetwerkcowboys uit delft, kennelijk moet er dus nog een botnet opgerold gaan worden?

  32. Jochem Vroom says:

    KPN gaf een vergoeding toen men niet bij de e-mail kon komen. Gaat XS4ALL dit nu ook overwegen?

  33. anonymous says:

    Wanneer wordt de stabiliteit weer herstelt van netwerk voor storing haalde ik nog 94/95 nu haal ik 60/25 dit lijkt er niet eens op.

    Dacht eindelijk stabiele lijn te hebben krijgen jullie storing nu is mijn lijn weer unstable.

    • boelens says:

      Weet je zeker dat jij geen onderdeel bent van dat bot netwerk?

      • Antje says:

        Niks aan de hand op mijn glasvezel.
        Gezien dat uw up veel lager is zal er nog wel iets uit uw netwerk naar buiten stromen. Zeg maar, de oorzaak van het probleem.

  34. Eva says:

    Waarom gebruiken jullie nog steeds de A.M en P.M als tijd , wij leven in Europa waar de 24 uur notatie geldig is.

  35. boelens says:

    De eerste keer sinds ongv 1994 dat ik niet bij de mail kon komen.
    Snel geregeld en zag op de mededeling van de webmail wat de reden was. Petje af voor de beveiligings jongens en meiden van Xs4all.

  36. prettig dat als je de helpdesk belde er meteen een bandje liep waarop verteld werd dat er problemen waren.
    andere providers moet je eerst klantnrs, doorkiestoetsen indrukken en na 20 minuten wachten krijg je iemand aan de lijn die je vertelt dat er problemen zijn.
    Communicatie in deze was naar mijn mening goed, doeltreffend enz.
    Heb mijn mailserver even niet via xs4all relay laten gaan…….

  37. Rob de Haan says:

    Ik ben blij met XS4all en nunog steeds. Telegraaf is uit op grote koppen en weinig nieuws. Walgelijke krant.

  38. Lilian says:

    Ook ik dacht aan de traagheid van het netwerk op mijn school ;-)
    Het gaat bij mij weer goed, hoor!

  39. Anonymous says:

    Hier ook nog steeds last. Gisteravond leek het even goed te gaan, maar nu komt de snelheid niet boven de 200kb/s uit ;_;

  40. bo says:

    nergens last van gehad…..

  41. Me says:

    nog steeds geen email, kan wel versturen, maar ontvang niks. Net ruim 17 minuten in de wacht bij de helpdesk, maar daar ook geen contact.
    Ben al sinds maandag ochtend uit de lucht, niet fijn!!!!!!

  42. OvI says:

    Haha, ik kwam niet op webmail gisteren, maar ging er vanuit dat dat aan de IT van ons bedrijf lag.
    Het kan toch zeker niet aan XS4ALL liggen ?!?!?

    :-)

    Groet,
    OvI

  43. Vinnie says:

    Hallo! Mijn internet is nog steeds stuk en nu kunnen wij geen groepswissel doen! Kunt u mij hierover informeren!

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Ik weet niet wat groepswissel is, maar het probleem van de DDoS-aanval is opgelost. Neem ajb even contact op met de helpdesk als er iets nog niet werkt.

  44. Bernd says:

    Internet werkt weer. Net helpdesk gesproken blijkt dat port 5060 dicht staat. Is ons hele bedrijf niet meer bereikbaar en kan er niet meer gebeld worden. We hebben nl voip en dit niet via XS4ALL

  45. Jules says:

    Ik kan nog steeds niet mailen. Klopt dat ?

    Gr.

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Nee, DDoS-probleem is opgelost. Als het nog niet werkt ligt het ergens anders aan. Neem even contact op met de helpdesk ajb.

  46. Eva says:

    Ik heb de helle dag geen problemen ondervonden, de E-mails kwamen gewoon binnen. Ik ben 15 jaar bij xs4all en heb vol vertrouwen in hun kunnen

  47. Moore says:

    Na het reloaden van mijn modem wel weer contact met facebook, vaag maar dit is wel opgelost, nog suggesties voor het beveiligingsfilter en facebook issue ?

  48. Moore says:

    Facebook Ellende (slecht of geen connectie) hier, nu weet ik dat er een hoop geblocked is nav. de ddos bots maar ik heb dit facebook probleem trouwens ook als ik het aanbevolen beveiligingsniveau aanzet op het xs4allfilter. Ik ben dus genoodzaakt een lager beveiligingsniveau in te stellen. Klinkt dit bekend ?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Nee klinkt niet bekend, maar we gaan even uitvlooien of het iets met elkaar te maken heeft!

      • Toine van Ierland says:

        Eergisteren uitgebreid contavt gehad met de helpdesk ivm htttp 500 melding bij oproepen facebook. Via wifi sinds een dag of vijf geen facebook meer!
        3G werkt wel gwoon.
        Kreeg te horen dat probleem bekend was bij xs4all.
        Vind je reactie op dit bericht dan ook een beetje vreemd….

      • Herman says:

        Probleem dat jij beschrijft ondervind ik ook identiek.

  49. JM Thoma says:

    De mail die ik ontvang verdwijnt ineens allemaal in de spammap.
    Komt dat ook door die ddosaanval?

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      Nee dat lijkt me niet. Neem even contact op met de helpdesk om uit te zoeken wat daar de oorzaak van kan zijn.

  50. Kasper says:

    De generaals van deze provider zullen deze aanval effectief weten af te handelen . Na ongeveer 15 jaar durf ik dat wel te zeggen

  51. CHB says:

    Email ontvangen lukt wel, maar verzenden dus niet. Ben benieuwd hoe lang dit is hersteld ??

  52. Imageshack is weer terug.

  53. MK says:

    Een DNS flush/refresh zou fantastisch zijn.
    Sites als imageshack.us riftgame.com werken niet op het moment.

  54. Jan v H says:

    Ben ook tevreden met xs4all. Gewoon een goede provider.

    Vriendelijke groet,

    Jan

  55. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen,jullie weten waar jullie wat internet en bijkomende zaken betreft mee bezig zijn.

  56. Leonardo says:

    De storing is nog steeds niet voorbij. ook ik kan diverse websites niet bereiken. waaronder sommige van xs4all zelf.
    zoals: https://www.xs4all.nl/overxs4all/contact/wizard/helpdesk.php

  57. tom weeber says:

    ik heb geen last gehad, prima, jullie blijven gewoon de beste provider/ is er iemand jaloers?

  58. Afbeeldingen welke gehost worden door ImageShack lijken op het ogenblik niet doorgegeven te worden……

  59. J.G. van Dijk says:

    Succes met het oplossen van de storing. Ik heb al tig jaar een XS4ALL abonnement en dit is de eerste keer dat ik last heb van een storing.

    De beste provider van Nederland en ik vertrouw op een spoedige oplossing.

    • Borm says:

      Dit is de eerste keer sinds ik in 1996 dat ik met iets dergelijks via XS4ALL wordt geconfronteerd.
      Het lijkt me wenselijk dat er meer aan opsporing en vervolging wordt gedaan.
      Waarom is er nog geen mechanisme om onder dit soort omstandigheden ALLE Nederlandse internetverkeer of ALLE Europese internetverkeer te isoleren van de rest van de wereld. Want landen als Rusland, China en Iran, maar ook de VS gedogen nog steeds heel veel internetcriminaliteit.
      Nu gaat het om een [1] provider, maar we weten van diverse eerdere incidenten, dat het effect enorm kan zijn. Vraag maar eens rond wat alleen al het ‘conficker’probleem aan ziekenhuizen gekost heeft [en zo zijn er nog legio voorbeelden].
      Persoonlijk ben ik inmiddels op het standpunt dat ik het volledige internet ook niet meer hoef. Een ‘euronet’ zou voor mij al voldoende zijn, als daarmee china, rusland, iran, de VS, de palestijnen en nog een hoop ander ongewenste internet activiteit integraal zouden kunnen worden geweerd.

  60. HeleenH says:

    Meneer Van Loopik, ik heb het vanmiddag gewoon op de site gelezen, bij de storingen.

  61. Gerd says:

    I-map email werkt nog niet.

  62. J. van Loopik says:

    Zag toe vallig op de telegraaf site van de aanval, had er vandaag ook last van. Ik had het liever van jullie zelf vernomen! Een verbeterpunt voor jullie!

    Jan

    • Anonymous says:

      Ja hoor J. van Loopik.

      Ze hadden inderdaad alle 275.000 klanten die hier last van hadden persoonlijk moeten bellen. Je hebt helemaal gelijk, wat dachten ze wel niet. Wij zijn toch zo belangrijk dat dat wel ff kan…

      Wat een domme ego’s heb je toch, te dom om zelf even te checken wat er aan de hand is. Zijn moeder helpt hem waarschijnlijk ook nog steeds op de wc om zijn kontje te vegen…

    • Peter says:

      Voordat je iemand voor rotte vis uitmaakt moet je toch beter geïnformeerd zijn.
      Het is altijd mogelijk om aparte poorten te reserveren om bv. nood berichten te versturen, als het maar bij port 25 uitkomt. Denial-of-Service-aanvallen zijn ook geen nieuw verschijnsel. Met behulp van een goed anti-spoofing mechanisme wordt verkeer geblokkeerd dat afkomstig is van RFC1918 IP-adressen of van IP-adressen die door IANA nog niet zijn gealloceerd. Ook QoS kan worden gebruikt om een Denial-of-Service-aanval te blokkeren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een SYN-aanval tegen te gaan.
      Ik had het dus ook liever van XS4all zelf vernomen, tijdens of erna! Andere providers doen dat tenslotte ook.

      • Caspar van der Burgh says:

        Peter,
        Ik ga er van uit dat je technisch gelijk hebt. Het zou voor mensen, minder geïnformeerd dan jij, wel uitleg behoeven als ze een mail van XS4ALL ontvingen waarin staat dat ze tijdelijk geen mail kunnen ontvangen. Dat lijkt dan op een rare grap, en daar krijg je er al genoeg van in je mailbox. Maar goed, met de juiste uitleg erbij had dat wel kunnen helpen bij de communicatie. Als het was gelukt, en als het geen energie had weggetrokken van het oplossen van het probleem.
        Blijft staan voor mij dat ik het wel van XS4ALL heb vernomen via andere kanalen, en niet, zoals Jan aangaf, alleen maar via derden. Ik maakte hem trouwens niet voor rotte vis uit, maar gaf aan een andere mening te hebben, namelijk dat ik de communicatie goed vond. Als het echt zo eenvoudig is als jij stelt om wel een e-mail bij de klanten af te leveren om ze te informeren, dan zou ik daar ook prijs op stellen bij een volgend geval. Zet die tip wat mij betreft dan ook gerust door naar XS4ALL. Ik vond een nuancering echter wel op z’n plaats, omdat er wel degelijk tijdig gecommuniceerd is, er snel openheid van zaken is gegeven en het probleem vrij vlot geheel of gedeeltelijk is opgelost. Als ik dat afzet tegen zovele andere dienstverleners in ons land, dan denk ik dat we grotere katten te geselen hebben dan nu hierover klagen bij XS4ALL, een provider waar ik nu pas de 2e storing meemaak in 8 jaar abonnementsduur.

        En for the record, ik maak ook jou nu niet uit voor rotte vis, heus, je zou het echt weten als dat wel zo was….

      • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

        Twitter bleek een belangrijk en handig kanaal voor communicatie rond de aanval. Er stond ook een melding op onze site en in de RSS-feed van onze storingsmeldingen, maar zoals hierboven al opgemerkt, waren die moeilijk bereikbaar door de aanval. Gelukkig waren diverse media zo vriendelijk om erover te berichten, zodat veel mensen op de hoogte waren van wat er aan de hand was.

    • Pim says:

      He bijdehand, een verbeterpunt???! Ga eerst Nederlands leren en bedenk dan dat als xs4all plat ligt zij misschien jou ook niet kunnen bereiken.

      • SiSt says:

        Pim, even niet te fel op typ fouten en terug naar het onderwerp. Ook ik heb er veel last van gehad, maar bij tijd en wijlen kon ik de XS website wel bereiken. Daar werd het probleem niet gemeld. Ik ben het dan ook ZEER met J. v Loopik eens. Het is de tweede keer binnen 2 maanden dat voorkomt. Ik bedoel dus het niet melden terwijl er wel een probleem is. Als je professioneel van mail afhankelijk bent is dat niet te accepteren. Daar heb ik XS de vorige keer uitgeberid over aangesproken maar ze hebben er geen zier van geleerd. Zeer kwalijk.
        Verder lijkt het er op dat de webmail helemaal een knutseltje is. Ik bedoel als de database niet bereikbaar is (zoals ik te zien kreeg), kan dat nauwelijks met een aanval van buiten te maken hebben. De koppeling tussen de webmailer en de mail database hoeft niet afhankelijk te zijn van extern verkeer. Tezij de strucuur niet goed is enhet interne en externe verkeer over hetzelfde stukje netwerk gaat.

        Hoe dan ook; heel erg jammer en de tweede keer in goed 50 dagen.

    • Caspar van der Burgh says:

      Jan, misschien goed om je af te vragen HOE je dat dan had willen horen? Via je mail? Dat kon dus niet. Vanmiddag was al heel snel op de site van XS4ALL te lezen wat er aan de hand was, en ook op de storingstwitterpagina was direct openheid van zaken. Het enige dat ze daar nog aan toe hadden kunnen voegen was dat ze je thuis of op je mobiel hadden gebeld, maar dat lijkt me niet zo productief, die mensen kunnen dan beter bezig zijn om het probleem op te lossen. Ik vind juist dat de communicatie goed is geweest, en dat is in lijn met de verwachting die ik van XS4ALL heb, toch verheven boven de meeste andere providers.

  63. meyndert says:

    ik krijg momenteel geen contact met facebook kan dat met de storing te maken hebben ??

    • Herman says:

      Bij mij exact hetzelfde probleem. FB geeft blanco pagina. Router ge-reboot, probleem blijft. Via proxy-server werkt alles wel normaal. Zijn er door de DDOS-attack IP-nr’s op een blacklist komen te staan?

  64. Alex says:

    Ik verwacht belangrijke email te ontvangen. Kan dat door deze storing verloren gaan ??

    • Niels Huijbregts Niels Huijbregts says:

      De mailservers waren slecht bereikbaar door de aanval, daardoor is vertraging ontstaan maar er is geen mail verloren gegaan.

      • J. Portz says:

        De opmerking dat er geen mail verloren is gegaan klopt echt voor geen meter.

        Dat er dingen fout gaan kan ik begrijpen, maar ik wens wel correct voorgelicht te worden.

  65. Sidney says:

    Heb er alle vertrouwen in dat jullie er alles aan doen om problemen op te lossen zoals jullie als ie jaren doen. hoop dat jullie alle hulp hebben die jullie nodig hebben

  66. Slangen says:

    Helaas, heden 18.55 uur webmail nog niet te bereiken.

  67. JvS says:

    Ondanks het feit dat jullie melden dat de “storing” voorbij is, is de mail nog niet te bereiken :(

    • JvS says:

      Fijn, het werkt weer. Slechts een vanaf een iPhone verstuurd mailtje kwijt. Ach, kan gebeuren :)