Basisschoolleerlingen uit heel Nederland kunnen voortaan gratis en op een laagdrempelige manier leren programmeren. Na een succesvolle pilot met kinderen uit de Indische Buurt in Amsterdam en leerkrachten van verschillende Nederlandse basisscholen, lanceren Stichting Cybersoek en haar partners XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam het lesprogramma CyberPi nu als online lesboek op www.cyberpi.nl.

Daarmee maken zij het voor iedereen beschikbaar en kan elke Nederlander – jong en oud – die interesse heeft in programmeren met dit lesboek aan de slag. Bij de ontwikkeling van CyberPi werkte de Amsterdamse Stichting Cybersoek samen met internetprovider XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam. In eerste instantie is het programma bedoeld om basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 te leren programmeren. De lessen zijn zo opgezet dat leerlingen geen specifieke voorkennis nodig hebben en elke docent er zonder hulp of uitleg mee aan de slag kan. Dat doen ze met behulp van de goedkope Raspberry Pi, een computer op creditcardformaat.

Beperkt lesaanbod programmeren 

Hiermee lopen de initiatiefnemers vooruit op de plannen om van programmeren een verplicht vak te maken in het basis- en voortgezet onderwijs in 2020. Een doel waar bedrijven, overheden en non-profitorganisaties sinds 2015 aan werken toen op initiatief van voorzitter Neelie Kroes van StartupDelta het CodePact werd gestart. Ook het nieuwe kabinet laat in het regeerakkoord weten dat er meer aandacht komt voor digitale geletterdheid en praktische vaardigheden. Ondanks die ambities zijn er echter nog nauwelijks lesprogramma’s of goed lesmateriaal beschikbaar voor scholen.

CyberPi brengt daar verandering in. Het is een laagdrempelig online lesboek in het Nederlands, ontwikkeld door experts van XS4ALL en de UvA, en getoetst bij kinderen en docenten. Het lesprogramma maakt gebruik van de eenvoudige Raspberry Pi-computer omdat die goedkoop en laagdrempelig is, de lesstof tastbaarder maakt en speciaal ontwikkeld is voor onderwijsdoeleinden. In Amsterdam liet Cybersoek zien hoe programmeren via CyberPi opgenomen kan worden in het basisonderwijs.

Pilot met kinderen en leerkrachten

Vanaf maart 2016 werd het als naschools lesprogramma aangeboden aan talentvolle kinderen uit groep 8 van drie basisscholen in de Indische Buurt. En er vond een sessie met basisschoolleerkrachten plaats, om te toetsen of de lesstof voor hen duidelijk en praktisch was. In tien lesmiddagen leerden zij onder meer hoe ze eigen minispelletjes op Minecraft konden programmeren, een robotauto, slimme thermostaat of camera konden bedienen, of geautomatiseerd lampjes aan en uit konden zetten. Als ze eenmaal aan het programmeren sloegen was alles mogelijk. Studenten van de UvA en medewerkers van XS4ALL traden op als docenten.

De proef was een succes en zoals beloofd heeft Stichting Cybersoek de lessen daarna op veler verzoek aangepast en uitgebreid tot een online lesboek. Daarmee leren leerlingen animaties maken, spelletjes programmeren, eenvoudige websites bouwen en apparatuur bedienen. Al voor de lancering kwamen er veel aanvragen van scholen en docenten binnen. Volgens de stichting is programmeren het lezen en schrijven van de toekomst. Met CyberPi leren kinderen omgaan met hardware en software, en worden ze gestimuleerd creatieve technische oplossingen te bedenken. Zo creëren leerlingen nieuwe kansen op de arbeidsmarkt.

“Voor veel mensen voelen de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen als een soort natuurkracht die ons overkomt. Maar als je leert programmeren begrijpen kinderen dat ze die krachten naar hun hand kunnen zetten. Daarvoor hebben ze een gezonde dosis nieuwsgierigheid nodig, en de vrijheid om lekker te experimenteren,” zegt XS4ALL’er Bart Naus, een van de docenten van CyberPi. “XS4ALL zet mensen en kennis in voor projecten als CyberPi om te laten zien dat internet en technologie structurele maatschappelijke verbeteringen mogelijk maken. Met dit lesboek kan iedereen aan de slag met programmeren. Dus ga lekker knutselen met je kind of zelfs met opa of oma, want programmeren kan iedereen leren!”

Deel dit:

Reacties

  1. Hans says:

    Mooi initiatief. Vooral omdat een kennisinstelling én het bedrijfsleven samen hun krachten bundelen. Nóg beter is dat de actie zich richt op het primair onderwijs. Die komen er wat betreft kennisoverdracht en kennisontwikkeling vaak bekaaid af.

  2. Sjoerdtje Tijsma says:

    Thank you very much. Splendid.
    Greetings,
    Sjoerdtje

  3. Cpt says:

    Een ander goed (en vooral leuk) initiatief is SonicPi (http://sonic-pi.net/). Dit kan ook op een Raspberry gebeuren.

    In plaats van “Hello World” te programmeren in de diverse vormen, wordt hier gewerkt aan een stuk muziek. Vanuit code, met loops, if-then-else achtige constructies, maar zonder ze zo expliciet te noemen.

  4. Guido says:

    Misschien heb ijk er overheen gelezen, maar in welke programmeertaal wordt er gewerkt?

  5. Dolf de Jong says:

    Erg goed initiatief, ook ik moest me 34 jaar geleden ook in mijn eentje maar zien te redden met toen nog Basic en ben bijna jaloers op wat heden ten dage mogelijk is. Microsoft heeft natuurlijk Kodu (https://www.microsoft.com/en-us/research/project/kodu/), wat veel op scholen gebruikt wordt, maar ik merk dat voor de beginnend programmeur dat dit ook super makkelijk en praktisch geheel gratis en virtueel kan via het Voxelus platform en zo nog tig opkomende technieken.

  6. Barend Maask says:

    Eindelijk ook in nl, helemaal top!

  7. Peter Huppertz says:

    Oh yeah. Ik hoop dat ze het op ELKE school gaan oppakken. Programmeren zou een basisvak moeten zijn in groep 7 en 8…

  8. Joop becks says:

    Uitstekend initiatief. Ik hoop dat ze het bij ons op school gaan oppakken