Een camera en een YouTube-kanaal. Dat is wat je nodig hebt om vlogger te worden. Wie dit succesvol doet, kan als ‘influencer’ ook nog een hele dik belegde boterham mee verdienen. Maar waar verdient een vlogger z’n geld nou precies mee? De belangrijkste inkomstenbronnen en bijbehorende verdiensten op een rijtje.

Nikkie de Jager (6,5 miljoen abonnees), Enzo Knol (1,4 miljoen abonnees), Djamila (840.000 abonnees) en wereldwijd de succesvolste van allemaal: de Zweed PewDiePie. Deze laatste heeft maar liefst ruim 60 miljoen abonnees op YouTube. Het is zomaar een greep uit de helden binnen het hedendaagse medialandschap: de vloggers. Ze posten vaak op vaste tijden een video op YouTube en trekken daarmee kijkers (views) aan. Wie honderdduizenden of miljoenen trouwe volgers heeft, houdt er met gemak een riant inkomen aan over. Volgens Forbes kan een vlogger met 7 miljoen abonnees op YouTube zo’n 300.000 Amerikaanse dollars vragen voor een video waarin hij een product laat zien van een merk. Maar het echte grote werk is slechts aan enkelen voorbehouden. De meeste succesvolle Nederlandse vloggers zetten jaarlijks ‘slechts’ vele tonnen om en hebben vaak een eigen managementbureau die de zaken en deals voor hen regelt. Wat genereert nu precies inkomsten voor een vlogger? Hieronder de meest voorkomende:

Enzo Knol heeft zo’n 30 miljoen views per maand, en zet daar dus alleen al 30.000 euro mee om

Advertenties
De online ‘influencers’ verdienen om te beginnen geld aan advertenties in de vorm van gesponsorde content of banners in hun filmpjes. Vaak loopt dit via Google’s advertentieprogramma AdSense. Elke klik op de advertentiebanner levert geld op. Volgens Intermediair krijgt een Nederlandse vlogger gemiddeld ongeveer 1 euro per 1000 advertentieweergaven (Cost per mille-CPM). Enzo Knol heeft zo’n 30 miljoen views per maand, en zet daar dus alleen al 30.000 euro mee om. Maar een deel van dit geld – vaak tientallen procenten – moet de vlogger ook afdragen aan het platform waarop het filmpje staat, zoals YouTube.

Sponsors
Wie succes heeft met z’n vlogs wordt vroeg of laat benaderd door sponsors. De vlogger laat het product en merk zien in zijn filmpje, legt bijvoorbeeld uit hoe het werkt, en ontvangt hier geld voor. Maandelijks kunnen vloggers hier zo’n 10 tot 20 euro per duizend unieke bezoekers voor ontvangen.

Merchandise
Vloggers met honderdduizenden en zelfs miljoenen views per dag, hebben een enorm bereik. Wie succesvol is kan daarom ook nog geld verdienen aan eigen merchandise: T-shirts, petjes, mokken, dekbedovertrekken, noem maar op.

Evenementen
Wie naam heeft gemaakt op YouTube kan zijn populariteit ook verzilveren in de ‘echte’ wereld. Zo organiseerde de Nederlandse beautyblogger Masha Feoktistova een paar jaar geleden een Beauty Gloss Party in de Beurs van Berlage. Bezoekers betaalden een flinke entreeprijs en de cosmeticaproducenten die hun producten op de beurs verkochten, droegen een deel van de winst af aan Masha.

Livestreaming
In feite kunnen succesvolle vloggers geld verdienen met heel veel verschillende acties. Hoe creatiever ze zijn, hoe meer geld dit hen oplevert. Volgers en viewers hebben ze tenslotte al. Zo startte PewDiePie in 2017 met livestreaming. Wie mee wil chatten in de livestream zal hiervoor eerst tegen betaling sponsor moeten worden.

Vloggen is een vak
YouTubers – en dan met name de grote ‘influencers’ − zijn kortom interessant voor adverteerders. Hoe groter het bereik, hoe meer geld er valt te verdienen met gesponsorde content. Voorwaarde is wel dat de vlogger geloofwaardig is. Zodra deze ter discussie staat, haken viewers en abonnees af. Adverteerders zijn er op uit om contracten te sluiten met echte, authentieke personen. Overigens moeten Nederlandse vloggers sinds eind 2017 duidelijk vermelden dat hun video gesponsord is. Velen doen dat niet omdat hun geloofwaardigheid daarmee in diskrediet wordt gebracht. Ze lopen dan wel het risico beboet te worden door het Commissariaat voor de Media.

Met geloofwaardigheid alleen komt de vloggers er trouwens niet. Discipline is net zo goed een belangrijke succesfactor. Viewers zien graag dat nieuwe video’s op vaste tijdstippen worden gepost, en het liefst dagelijks. Regelmaat is een must. Ook komt succes niet aanwaaien zonder marketing. Wie het vloggen niet als een onderneming beschouwt, zal niet snel succesvol worden. Vloggen is serious business!

Deel dit:

Reacties

  1. Hiccks says:

    Zelf redelijk bekend om de streams op twitch (wow- arena battles / pvp streams / multiboxing)
    en vraag me dan ook af, hoeveel andere bekende youtubers (waarvan jullie weten, geen namen imv privacy ofc) zitten er bij jullie?

    enne…… ik zou nog een sponsor *wink* *wink*

  2. Ik ben 89 jaar oud en heb gisteren mijn 1176ste clip op YouTube gezet. Heb 30 miljoen bezoekers gehad. Geef er evenveel aan uit dan ik er voor vang. Michael Rogge
    https://www.youtube.com/watch?v=ZFjEzmWbhXQ&lc=z22lxxsxixnmyhlxd04t1aokgpymegj3hbhb1bqg23gubk0h00410&feature=em-comments

    • U kunt zichzelf in de markt zetten als spreker voor evenementen. Een populaire spreker vangt gemakkelijk een paar duizend euro per spreekbeurt. Als u een online cursus geeft, dan kunt u uw kennis en vaardigheden overdragen. Dit kan een live webinar (online seminar) zijn, maar ook een webinar ongewijzigd jarenlang op de site laten staan. Dit heet daar een evergreen.
      Vloggen is vooral reclame maken voor wat je kan. Adsense is dan bijzaak.

  3. Totapuri says:

    XS4all ook voor Loizz!

  4. Loizz says:

    Het toppunt van ijdelheid denk ik zo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *