Een camera en een YouTube-kanaal. Dat is wat je nodig hebt om vlogger te worden. Wie dit succesvol doet, kan als ‘influencer’ ook nog een hele dik belegde boterham mee verdienen. Maar waar verdient een vlogger z’n geld nou precies mee? De belangrijkste inkomstenbronnen en bijbehorende verdiensten op een rijtje.

Nikkie de Jager (13,6 miljoen abonnees), Enzo Knol (2,5 miljoen abonnees), Djamila (1,3 miljoen abonnees) en wereldwijd de succesvolste van allemaal: de Zweed PewDiePie. Deze laatste heeft maar liefst 107 miljoen abonnees op YouTube. Het is zomaar een greep uit de helden binnen het hedendaagse medialandschap: de vloggers. Ze posten vaak op vaste tijden een video op YouTube en trekken daarmee kijkers (views) aan. Wie honderdduizenden of miljoenen trouwe volgers heeft, houdt er met gemak een riant inkomen aan over. Volgens Forbes kan een vlogger met 7 miljoen abonnees op YouTube zo’n 300.000 Amerikaanse dollars vragen voor een video waarin hij een product laat zien van een merk. Maar het echte grote werk is slechts aan enkelen voorbehouden. De meeste succesvolle Nederlandse vloggers zetten jaarlijks ‘slechts’ vele tonnen om en hebben vaak een eigen managementbureau die de zaken en deals voor hen regelt. Wat genereert nu precies inkomsten voor een vlogger? Hieronder de meest voorkomende:

Enzo Knol heeft zo’n 30 miljoen views per maand, en zet daar dus alleen al 30.000 euro mee om

Advertenties
De online ‘influencers’ verdienen om te beginnen geld aan advertenties in de vorm van gesponsorde content of banners in hun filmpjes. Vaak loopt dit via Google’s advertentieprogramma AdSense. Elke klik op de advertentiebanner levert geld op. Volgens Intermediair krijgt een Nederlandse vlogger gemiddeld ongeveer 1 euro per 1000 advertentieweergaven (Cost per mille-CPM). Enzo Knol heeft zo’n 30 miljoen views per maand, en zet daar dus alleen al 30.000 euro mee om. Maar een deel van dit geld – vaak tientallen procenten – moet de vlogger ook afdragen aan het platform waarop het filmpje staat, zoals YouTube.

Sponsors
Wie succes heeft met z’n vlogs wordt vroeg of laat benaderd door sponsors. De vlogger laat het product en merk zien in zijn filmpje, legt bijvoorbeeld uit hoe het werkt, en ontvangt hier geld voor. Maandelijks kunnen vloggers hier zo’n 10 tot 20 euro per duizend unieke bezoekers voor ontvangen.

Merchandise
Vloggers met honderdduizenden en zelfs miljoenen views per dag, hebben een enorm bereik. Wie succesvol is kan daarom ook nog geld verdienen aan eigen merchandise: T-shirts, petjes, mokken, dekbedovertrekken, noem maar op.

Evenementen
Wie naam heeft gemaakt op YouTube kan zijn populariteit ook verzilveren in de ‘echte’ wereld. Zo organiseerde de Nederlandse beautyblogger Masha Feoktistova een paar jaar geleden een Beauty Gloss Party in de Beurs van Berlage. Bezoekers betaalden een flinke entreeprijs en de cosmeticaproducenten die hun producten op de beurs verkochten, droegen een deel van de winst af aan Masha.

Livestreaming
In feite kunnen succesvolle vloggers geld verdienen met heel veel verschillende acties. Hoe creatiever ze zijn, hoe meer geld dit hen oplevert. Volgers en viewers hebben ze tenslotte al. Zo startte PewDiePie in 2017 met livestreaming. Wie mee wil chatten in de livestream zal hiervoor eerst tegen betaling sponsor moeten worden.

Vloggen is een vak
YouTubers – en dan met name de grote ‘influencers’ − zijn kortom interessant voor adverteerders. Hoe groter het bereik, hoe meer geld er valt te verdienen met gesponsorde content. Voorwaarde is wel dat de vlogger geloofwaardig is. Zodra deze ter discussie staat, haken viewers en abonnees af. Adverteerders zijn er op uit om contracten te sluiten met echte, authentieke personen. Overigens moeten Nederlandse vloggers sinds eind 2017 duidelijk vermelden dat hun video gesponsord is. Velen doen dat niet omdat hun geloofwaardigheid daarmee in diskrediet wordt gebracht. Ze lopen dan wel het risico beboet te worden door het Commissariaat voor de Media.

Met geloofwaardigheid alleen komt de vloggers er trouwens niet. Discipline is net zo goed een belangrijke succesfactor. Viewers zien graag dat nieuwe video’s op vaste tijdstippen worden gepost, en het liefst dagelijks. Regelmaat is een must. Ook komt succes niet aanwaaien zonder marketing. Wie het vloggen niet als een onderneming beschouwt, zal niet snel succesvol worden. Vloggen is serious business!

Deel dit:

Reacties

  1. Robert Deelman says:

    Ik volg twee Nederlandse Youtubers:
    Noraly Schoenmaker (Itchy Boots) die met haar motor door de wereld reist en onderweg haar filmpjes maakt met 2 actiecamera’s en een drone. Ze doet dit full time, ze heeft zelfs haar huis verkocht en leeft van het vloggen.

    Paul Davids vertelt je alles over gitaren en heeft bijna twee miljoen abonnees.

    Corona maakt dat artiesten die niet kunnen optreden creatief worden:
    Jen Majura (gitariste bij Evanescence) doet elke zaterdag om 19:00 een one minute jam met collega’s (online collaboration) en een half uur van te voren kunnen fans op Youtube al met Jen chatten.

    Overigens is Youtube vrij streng met copyrights, als je muziek van bijv. Led Zeppelin of AC-DC naspeelt, kan de video worden “demonetized” of de content dan wel je hele kanaal worden verwijderd door Youtube.
    Sommige bands hebben zelfs een research team om overtreders op te sporen en aan te pakken!
    Youtuber Rick Beato heeft in de V.S. op een hoorzitting moeten verdedigen dat zijn filmpjes educatief zijn en niet verwijderd zouden mogen worden. Grote belangen in het spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *