Van alle spam die wordt verstuurd, wordt 99% door ons onderschept. Het is daarom belangrijk dat die laatste één procent wordt gerapporteerd. Daar hebben we úw hulp bij nodig. Maarten van onze Technische Helpdesk vertelt waarom.

“Het is belangrijk om spam goed te rapporteren. Dat is namelijk nodig om spamfilters te ‘leren’ wat deze berichten precies spam maakt.” legt Maarten uit. “Gooi spamberichten niet in de prullenbak van uw e-mailprogramma. Dan wordt er niks mee gedaan. Maak daarom altijd gebruik van de speciale spam-knop. Het maakt dan niet uit welk e-mailprogramma u gebruikt om e-mails te lezen. Iedere heeft er wel een.”

“Dat werkt niet alleen op deze manier voor onze e-mailadressen. Ook voor andere diensten zoals iCloud, Gmail en Outlook. Alle bedrijven die e-maildiensten aanbieden maken gebruik van speciale databases. Daarin staan alle bekende e-mail- én IP-adressen die veel spam versturen. Een voorbeeld van zo’n database is Spamhaus.”

“Spamhaus zet gerapporteerde servers op een blacklist. Alle spam die vanuit zo’n server wordt verstuurd wordt dan geblokkeerd. Iedere partij die gebruik maakt van Spamhaus heeft daar baat bij. Hoe meer u spam meldt, des te sneller de spammer herkend en geblokkeerd wordt.”

Spam versus ongewenste berichten

“Behalve spam goed melden is het ook belangrijk dat u alleen échte spam meldt. Er is namelijk een verschil tussen spam en ongewenste berichten. Een legitiem bericht kan namelijk ook ongewenst zijn. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven met reclame van webwinkels die u niet (meer) wilt ontvangen. Voor zulke e-mails gebruikt u de link ‘uitschrijven/unsubscribe’ in het bericht zelf. De spam-knop is daar niet voor bedoeld.”

“Gebruik trouwens nooit de link ‘uitschrijven/unsubscribe’ in spam- en phishingberichten. Daarmee geeft u spammers een signaal dat uw e-mailadres nog in gebruik is. Met nóg meer spam tot gevolg.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over het rapporteren van spam via Webmail van XS4ALL? Kijk dan hier.

Deel dit:

Reacties

  1. Jelle schreef:

    xs, graag antwoord op de vragen van de anderen.

  2. guido schreef:

    Zeg dan waar en hoe we dit melden !!?
    dit is tijdverspilling van iedereen

  3. Joris schreef:

    Sinds de mail over is naar de KPN zooi, komen heel veel mailtjes onterecht in de spambox. Mogelijk heeft het er iets mee te maken dat ik vanaf mijn domeinnaam forward naar XS4ALL, maar het is knap knudde. Vooral omdat ik niet kan instellen dat het niet meer moet gebeuren.

  4. Smeets schreef:

    Hoe kan ik mijn Spam rapporteren bij XS4all?

  5. Frederik A. de Wolff schreef:

    Ik kan nergens vinden hoe ik spam kan rapporteren bij xs4all.
    Graag uw reactie

  6. Bart Terlaak schreef:

    Ik kan die spam box nergens zien in mijn mail Waar zit deze?

  7. Arjan schreef:

    Er zijn zat nieuwsbrieven van legitieme bedrijven die ook gewoon spam zijn. Als ik die na een paar keer u subscribe big steeds krijg stuur ik ze een waarschuwing. Daarna worden ze toch echt als spam gerapporteerd.

  8. Martin schreef:

    Veel mail merk ik als spam.
    Ik mis/gebruik de spambox voor minder interessante mail.
    Die verdwijnen dan vanzelf.
    Aanbiedingen die ik wel wil zien, maar ik zelden iets mee doe.
    Zoals de wekelijkse reclame.
    Even doorbladeren en dan in de papierafvalbak

  9. A. M. schreef:

    Waarom kan ik bepaalde domeinen niet zelf blokkeren?
    Dat kan ik bij een andere provider. En werkt veel effectiever dan tot dusver dan het melden per spammail bericht aan XS4all. Ik heb daar op dat account beduidend minder spam. En er blijven al jarenlang enkele spamorganisaties doorsijpelen in mijn XS4all-mailbox. Bij het blokkeren van het domein zou dat niet meer het geval zijn.

  10. Robert van Heijst schreef:

    Bij wie moet de spam gemeld worden dan?

    • XS4ALL schreef:

      Beste Robert, u meldt spam door gebruik te maken van de Spam-knop in onze Webmail. Gebruikt u een ander e-mailprogramma of -app? Die hebben vaak een eigen spam-knop die u kan gebruiken. Het uiterlijk en de benaming daarvan varieert.

      Instructies voor het rapporteren van spam via Webmail van XS4ALL leest u hier terug:
      https://www.xs4all.nl/service/probleem-oplossen/e-mail/ongewenste-e-mail-markeren-als-spam/

    • J. schreef:

      Ze hebben wellicht nog de oude wel goed werkende webmail in gedachten. Die hebben ze vervangen voor een ?kpn? product dat het zelfs niet meer op alle devices doet, veel minder functionaliteit heeft en deels gewoon niet werkt. De support desk geeft je bij klachten steeds gelijk, maar oplossingen zijn er niet. Tijd voor een o365 tenant.