XS4ALL Weblog

Aanpassingen aan onze privacyverklaring

XS4ALL

Vandaag publiceert XS4ALL een aangepaste privacyverklaring. De privacyverklaring is op een aantal punten uitgebreid.

De wijzigingen op een rijtje:

Risicoanalyse / kredietwaardigheidsanalyse (Artikel 3.1)
Wanneer u zich aanmeldt als klant, laat XS4ALL een risicoanalyse uitvoeren. Uit de analyse moet blijken of u kredietwaardig bent, om ons te beschermen tegen fraude en eventuele toekomstige betalingsachterstanden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een bureau dat de risicoanalyse voor XS4ALL uitvoert.

Televisie app (Artikel 6.6)
Klanten die Televisie van XS4ALL afnemen, kunnen ook via een app op hun telefoon of tablet tv kijken. In artikel 6.6. staat uitgelegd welke gegevens daarbij verwerkt worden en welke toestemmingen de app nodig heeft.

XS4ALL Compleet (Artikel 9)
Klanten die naast diensten van XS4ALL ook mobiele telefonie van KPN afnemen, kunnen zich aanmelden voor XS4ALL Compleet. Ze krijgen dan extra voordelen. Bij aanmelding worden gegevens gedeeld met KPN om te controleren of de klant in aanmerking komt voor deze voordelen.

Applicaties van andere bedrijven (Artikel 11)
XS4ALL biedt bij sommige abonnementen applicaties van andere bedrijven aan, zoals Spotify en F-Secure. Deze applicaties verwerken persoonsgegevens van hun gebruikers. Niet XS4ALL, maar de betreffende bedrijven zijn verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Lees daarom de privacyverklaringen van deze bedrijven door, voordat u gebruik maakt van de applicaties.

Onze privacyverklaring is hier te lezen.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks

Tags: . Bookmark de Permalink. 12 Reacties.

12 reacties op “Aanpassingen aan onze privacyverklaring”

  1. anoniem schreef:

    1. Wat heeft Xs4all te maken met onze kredietwaardigheid? Gaan alle abonnementsaanbieders in Nederland dit van ons opvragen? 2. Het niet zomaar delen van onze gegevens met derden was toch juist 1 van de pluspunten van Xs4all?
    Vriendelijke groet.

  2. anoniem schreef:

    Ik ben ook erg geschrokken van die 1e maatregel (over het bureau dat een risico-analyse uitvoert)! De enige reden waarom wij 10-15 euro meer per maand betalen, was juist vanwege de sterke privacy. Ik heb nu geen enkele garantie meer dat mijn gegevens veilig zijn, aangezien XS4ALL ze deelt met een ander bedrijf. Ik wil ZELF kunnen inschatten of ik een bedrijf vertrouw met mijn gegevens. Nu ben ik verplicht mijn gegevens bij een 3e partij achter te laten. Gezien de grote hoeveelheid lekken, hacks en andere menselijke fouten, neemt nu het risico enorm toe. Ik vind dit echt teleurstellend, zeker omdat ik niet zou weten welke andere provider ik nu naartoe zou moeten.

  3. Leosch schreef:

    Is dit een april grap ? Een risicoanalyse voor een alles in 1 abonnement ?

    1. anoniem schreef:

      Grappig, ik had zelf ook deze eerste gedachte. Studenten en mensen met een uitkering zijn vaak niet “kredietwaardig”, maar hoeven nog geen wanbetaler te zijn. Sowieso is het wereldje van een “riscioanalyse” vrij schimmig.. Ook verbaas ik mij erover dat tegenwoordig ook een betaalde virusscanner aan datamining doet… Waar gaan we heen! :-S

  4. anonieme reactie schreef:

    Ik vraag mij steeds meer af wat de meerwaarde is om bij XS4all te blijven.
    Privacy vind ik belangrijker dan de goedkoopste provider of de snelste verbinding.
    Doordat de privacy afspraken van XS4all steeds verder uitgehold worden, wordt mijn motivatie om bij XS4all te blijven ook steeds verder uitgehold.
    Ik mag hopen dat jullie je bezinnen en deze uitholling terugdraaien.

    1. anoniem schreef:

      Vroeger stonden voor zover ik weet persoonsgegevens van klanten van Xs4all op een afgeschermde server..
      Tegenwoordig zijn deze gegevens gewoon beschikbaar in het service center. Men heeft tegenwoordig andere opvattingen?

  5. Peter schreef:

    Hierbij wordt gebruik gemaakt van een bureau dat de risicoanalyse voor XS4ALL uitvoert….Welk bureau ?.

  6. Bezz schreef:

    Inderdaad, de reden om voor XS4ALL te kiezen is om verschoond te blijven van dit soort vaagheden.
    Om welk bureau gaat dit?

  7. V. van Gessel schreef:

    Ook ik zou graag willen weten welk buto XS4ALL heeft ingeschakeld om de kredietwaardigheid van potentiele klanten te onderzoeken.
    Na een (nog niet herstelde) dip in mijn waardering voor XS4all na het leveren van een Fritzbox met een lifecycle van 6 maanden om die vervolgens te vervangen door eentje die 2 x per dag uit zichzelf herstart (nee meneer u krijgt nu de nieuwste, het beste van het beste) en tariefverhogingen met mooie beloftes over snelheidsverhogingen terwijl dat door de verouderde infrastructuur hier technisch niet mogelijk is begin ik een beetje XS4ALL moe te worden. Het begint er op te lijken dat de KPN invloed nu doordringt bij wat eens de beste provider van Nederland was.

  8. Niels Huijbregts Niels Huijbregts schreef:

    De check op kredietwaardigheid wordt alleen éénmalig uitgevoerd op het moment dat je klant wilt worden. Als je eenmaal klant bent, worden geen kredietwaardigheidsanalyses uitgevoerd, er worden dan dus geen gegevens gedeeld met dat bureau. De analyse doen we omdat de levering van een nieuw abonnement (inclusief modem) begint voordat de eerste factuur gestuurd wordt. Als die factuur niet betaald wordt terwijl de dienst al wel is geleverd, betekent dat een financieel verlies. Helaas komt het voor dat mensen niet betalen, we willen dat risico beperken. XS4ALL maakt gebruik van diensten van Experian hiervoor. Als je klant wordt, wordt expliciet toestemming gevraagd voor het delen van gegevens voor dit doel.

    1. anoniem schreef:

      Dank voor uw reactie. Dat Xs4all wil voorkomen zaken te doen met wanbetalers, kan ik mij voorstellen. Kredietwaardigheid is echter iets anders. Zou een student of iemand met een minimuminkomen nog wel een aansluiting bij u aan kunnen vragen? En heeft Xs4all als privacy voorvechter een standpunt over Big Data en de gebleken schimmigheid omtrent het bepalen van een kredietscore?

      1. Niels Huijbregts Niels Huijbregts schreef:

        Ik begrijp uw bezorgdheid. Het feit dat iemand student is of een minimuminkomen heeft, is geen reden om hem/haar als klant te weigeren. We hebben geen inzicht in inkomensgegevens. XS4ALL heeft helaas te maken met fraudeurs en wanbetalrs, daar willen we ons graag tegen beschermen. Informatie die daarbij gebruikt wordt, is bijvoorbeeld betaalgedrag bij andere bedrijven van KPN.

        Mocht iemand ten onrechte geweigerd worden, dan krijgt diegene een brief waarin staat uitgelegd wat er aan de hand is, en op welke manier bezwaar kan worden gemaakt.

        Uitgangspunt bij dit alles is dat zeer zorgvuldig met persoonsgegevens omgegaan wordt, op een manier die past bij de hoge privacystandaard die XS4ALL hanteert.

Commentaar is gesloten