XS4ALL Weblog

Nieuwe firmware voor alle gebruikers van Fritzbox-modems

Niels Huijbregts

XS4ALL adviseert alle klanten de firmware van hun Fritzbox-modem te updaten naar de laatste versie.

Er is nieuws over de zwakke plek in de Fritzbox-modems, waar ook XS4ALL-klanten last van hadden. De kwetsbaarheid zorgde ervoor dat modems die remote access hadden aanstaan, toegankelijk waren voor onbevoegden die zo misbruik konden maken van telefonie-accounts.

Uit onderzoek naar het probleem is gebleken dat ook modems die geen gebruik maken van remote access kwetsbaar zijn, zij het alleen in zeer specifieke gevallen. Hoewel in de parktijk alleen modems zijn misbruikt die remote access aan hadden staan, zijn in theorie sommige modems die nog niet voorzien zijn van de laatste firmware, te misbruiken. Daarom raadt XS4ALL haar klanten dringend aan, de firmware van het modem te updaten.

In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe dat moet. In het filmpje wordt een Fritzbox 7340 gebruikt, maar de instructies gelden ook voor de 7360 en 7390.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Bookmark de Permalink. 84 Reacties.

84 reacties op “Nieuwe firmware voor alle gebruikers van Fritzbox-modems”

  1. Harry zegt:

    In aanvulling op bovenstaand bericht van XS4ALL:

    Op onderstaande website staan gedetailleerde adviezen van AVM (in het Engels):

    http://www.avm.de/en/Sicherheit/advice.html

    en in het Duits:

    http://www.avm.de/de/Sicherheit/hinweis.html

  2. Peter zegt:

    Er is veel geschreven over dit probleem.

    Heise:
    http://www.heise.de/newsticker/meldung/Jetzt-Fritzbox-aktualisieren-Hack-gegen-AVM-Router-auch-ohne-Fernzugang-2115745.html

    Security.nl
    https://www.security.nl/posting/378746/%27Lek+in+FRITZ%21Box+modems+ernstiger+dan+gedacht%27

    Volgens Heise is het ook mogelijk dat kwaadwillenden een Trojaans Paard op de Router kunnen plaatsen. Daarom wordt iedereen met een Fritz!box aangeraden de laatste Firmware-update op te halen en te installeren. Instructies staan hierboven in het blog van xs4all.

  3. Maarten zegt:

    Ik heb nog een oude Fritzbox 7140 er zijn geen nieuwe updates. Is dit modem ook kwetsbaar?

    1. Angela zegt:

      Gezien de fysieke functionaliteit van de 7140 die telefoniefunctionaliteit omvat, zou ik daar zeker van uit gaan. In ieder geval als de software de optie bood voor toegang vanaf het internet voor beheer en/of files.
      De firmware van dat model zal een oudere versie van de 7170 zijn, en ik voor zover ik weet is alleen de 7490 nieuw ontwikkeld.
      Op de FTP server van AVM staat dan ook een nieuwe versie firmware beschikbaar; FRITZ.Box_Fon_WLAN_7140.AnnexA.en.39.04.77.image

  4. Piet zegt:

    Deze ‘nieuwste’ update is dan versie 06.03?

    1. Roeland zegt:

      Ja, dat klopt Piet.

      1. Martin zegt:

        Vreemd genoeg vertelde de helpdesk me dat ik 99.06.04 moest hebben!

        1. Martin zegt:

          Ook vreemd dat ik de screenshots niet overeenkomen met versie 06.03. Maar volgens de helpdesk kwam dat omdat 06.04 net iets anders was….slechte info!

  5. Harrie zegt:

    Foutje, hier kan je de nieuwste versie voor je model zien:

    Updates are available for the following international FRITZ!Box models
    Model Update version
    FRITZ!Box 7570 4.92
    FRITZ!Box 7490 6.03
    FRITZ!Box 7390 6.03
    FRITZ!Box 7360 6.03
    FRITZ!Box 7340 6.03
    FRITZ!Box 7330 5.51
    FRITZ!Box 7272 5.56
    FRITZ!Box 7270 v2/v3 5.52
    FRITZ!Box 7170 4.82 / 04.85
    FRITZ!Box 7140 4.77
    FRITZ!Box 7113 4.85
    FRITZ!Box 3390 5.52
    FRITZ!Box 3370 5.52
    FRITZ!Box 3272 5.57
    FRITZ!Box 3270 5.52

    1. Piet zegt:

      Okay bedankt Harrie!

  6. Jos zegt:

    Na het updaten van de firmware kan ik het modem met chrome niet meer benaderen wel met de internet explorer. Ik heb de cash van chrome leeggemaakt maar dat helpt niet? ben ik de enigste?

    1. Li zegt:

      Ik gebruik geen internet explorer maar wel firefox en chrome en zie het zelfde probleem sind de update…

      Tenminste, als ik probeer via wlan toegang te krijgen (krijg allen een voorbijflitsend loginscherm als ik op F5 druk). Heb ook mijn cache geleegd maar ook dat helpt niet. Wat wel lukt is via wlan en myfritz toegang krijgen en via deze ingang naar de fb overzichts pagina gaan.

      Via bedrade verbinding zie ik deze problemen niet.

      Ik moet eigenlijk nog een keer een problem/bug report filen bij avm maar ik heb al genoeg moeite om informatie los te krijgen over de status van mijn telefoon verbinding bij xs4all.

      Als xs4all mij eindelijk eens informeert of ik nu naar het buitenland mag bellen dan ga ik nog wel eens bij avm langs voor deze issue.

      1. Li zegt:

        Dus via

        192.168.178.1/myfritz

        Inloggen en dan Fritz!box link in rechterbovenhoek klikken.

        Wellicht heb jij tijd/moed/zin om dit eens bij avm aan te kaarten?

    2. Tom zegt:

      Sinds update naar 6.0.3 kan ik met IE (bedraad) de router wel benaderen maar dat duurt letterlijk circa 5 minuten. 5 minuten kijk ik naar een wit scherm met ‘waiting for response from …’. Krijg echter geen timeout en kan daadwerkelijk inloggen na 5 minuten. Parallel daaraan kan ik tijdens die 5 minuten prima surfen? Dit gedrag is herhaalbaar.

      1. Roeland zegt:

        Tom, blijft dit gedrag bestaan nadat je de modem van de stroom gehaald hebt en daarna weer aanzet?

        1. Tom zegt:

          Roeland,

          Het inloggedrag is weer ‘back to normal’. Ik kan niet herleiden of dat het gevolg is geweest van een power cycle. Mijn vermoeden is van niet gezien de logs. Nu maar hopen dat ik inlog op een legitieme interface …

          Groet,

          Tom

          1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

            Naar het zich laat aanzien, komt dit door een cache gevolg van de browser.

            Indien je ipv wat je normaal typt als adres om op de Fritzbox te komen, een ander adres intypt, moet het wel direct werken.

            Bijvoorbeeld als je altijd ‘fritz.box’ typt, typ dan ’192.168.178.1′ en vice versa.

            Of je kunt de cache legen van je browser.

      2. Jos zegt:

        De fritzbox benaderen met zijn ip adres 192.168.178.1 werkt wel
        na de update werkt fritz.box schijnbaar niet meer met chrome (wel met ie)

        1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

          Klopt, dit komt door de cache van de browser. Exact wat jij zegt helpt of het legen van de cache.

          1. Li zegt:

            Niet mee eens!

            Heb cahche geleegd maar blijf onder omstandigeheden problemen houden met toegang to de web ui

            https://blog.xs4all.nl/2014/02/18/nieuwe-firmware-voor-alle-gebruikers-van-fritzbox-modems/#comment-748001

      3. Hanry Doorn zegt:

        Voor en na de update fritzbox last van dit fenomeen met Windows 7 bij zowel Firefox, IE en Chrome. Echter op mijn Macbook met Safari geen enkel probleem, logt direct in. In het verleden ook op Win7 geen vertraging. Lijkt dus alsof een windows update wat roet in het eten gooit mbt inloggen op de fritzbox.

      4. Karel zegt:

        Dat ligt volgens mij aan een name-server timeout. Als U inlogt op het modem, probeert Fritz uw IP-adres te vertalen naar een naam voor logging (neem ik aan). Normaal gesproken is er een Internet-verbinding, en duurt dat minder dan een seconde (192.168.1.100? Rot op!) Als er echter geen verbinding is, dan blijft Fritz een tijdje wachten op een antwoord. En dat is wat de zaak ophoudt. Ik heb al eens gekeken of het mogelijk is om Fritz naar een interne name server te laten kijken (maar dan moet U wel een nerd zijn die zelf een name-server draait, wat haast niemand doet).

        Misschien is het een aardige optie om de name server access van Fritz’ webserver uit te zetten. Apache kan dat met een regel in de config-file. Maar ik weet niet of dat kan, en zo ja, hoe.

        1. Hanry Doorn zegt:

          @ Karel
          Klinkt allemaal aannemelijk, vraag blijft dan wel waarom het inloggen op de windows pc zo lang duurt en niet op de macbook? Verschijnsel is reproduceerbaar en zowel bedraad als via wifi logt de macbook normaal in. De windows pc alleen bedraad, en logt nog steeds heel traag in via zowel Firefox, IE en Chrome. Tot voor kort was dit geen enkel probleem, ik verdenk daarom toch een Windows update als veroorzaker. Maar ik kan me hierin vergissen natuurlijk.

    3. Dh zegt:

      Ik kan na de update in Chrome (Dev versie 34.0.1838.2) ook niet meer inloggen, maar het lukt weer wel met de Canary (versie 34.0.1838.2)
      De canary in een soort Alpha versie van Chrome.

    4. André H zegt:

      Dat was eerder al zo met Firefox en FW versie 6 op 7390.
      Niets helpt.

      Ook standaard instellen van DNS (vanwege traagheid niet gewenst) verhelpt het probleem niet.

      1. Rob zegt:

        Had eerder problemen met chrome door addblock. Misschien hier ook de oorzaak?

  7. Gert van Antwerpen zegt:

    Dit is allemaal wel mooi, maar ik heb een paar weken geleden een update geprobeerd van mijn 7340 naar versie 6.01. Dat was ook direct het laatste wat ik kon doen. Ik heb een paar dagen zonder internet gezeten omdat KPN zelfs de poort in de centrale moest resetten voordat ik weer in de lucht kon. Ik durf dat experiment eerlijk gezegd niet nog een keer te doen!

  8. Herman zegt:

    Nou laat ik ook maar even reageren als trouwe xs4all klant…
    Sinds de update van de 7390 naar 6.03 gaat het niet helemaal lekker :(
    Internet valt regelmatig weg, lijkt om het uur en de Push Service werk niet meer “TCP error”.
    Lekkere update hoor.
    Kom op XS4ALL anders wordt het EXIT 4 ALL…

    1. Jan zegt:

      XS4ALL kan hier niks aan doen, de updates komen direct van avm af.
      Bel xs4all en ze kunnen je zo doorzetten naar AVM toe en kan je het probleem aankaarten.

      succes!

    2. Roeland zegt:

      Herman, kunnen wij contact met jou opnemen zodat we kunnen documenteren wat er fout gaat? Dit kunnen we vervolgens aan AVM sturen.

      1. Roeland zegt:

        Wij = XS4ALL :)

      2. Herman zegt:

        Ja, je kunt contact met me opnemen.
        Ondertussen kan ik bijna de klok erop gelijk zetten. Ongeveer elk uur rond 10-15 minuten over…
        Mijn email heb je volgens mij :)

        1. Herman zegt:

          Elk uur rond 10-15 minuten over valt de verbinding weg, even geen internet (bedoel ik te zeggen)

          1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

            Herman, ik zal zorgen dat de Helpdesk vandaag contact met je opneemt! Hoop dat snel dit euvel achter ons gelaten kan worden.

            Heb je een mail gestuurd met een vraag voor verdere details.

    3. Loek zegt:

      Herman,
      had ik ook na de update naar 6.03. In ieder geval een paar keer per dag. Toen heb ik op aanraden van de XS4ALL helpdisk (twitter) een Factory Reset gedaan (ben je wel een uurtje zoet mee). Sinds dat moment nog steeds verbinding.. “connected since 18.02.2014, 10:24″

  9. Victor zegt:

    Nou, even ter geruststelling voor diegenen die misschien huiverend de reacties lezen van anderen die problemen ondervonden: zelf heb ik probleemloos de firmware van mijn 7360 naar 6.03 ge-updated en passwords voor fritz!box en voip gewijzigd, gewoon door de duidelijk xs4all-instructies stap voor stap te volgen. Wel rustig afwachten tijdens de stappen, vooral tijdens uitvoering van de firmware update zelf. Succes!

    1. Li zegt:

      En jij kunt na deze update wel via wlan met firefox en/of chrome normaal je gebruikers interface van je FB (192.168.178.1) benaderen?

      1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

        Li, check even door het andere adres van de fritzbox in te typen, bijvoorbeeld ‘fritz.box’ of als je die altijd gebruikt ’192.168.178.1′, er van uitgaande dat je het modem-adres niet gewijzigd hebt :)

        Of leeg de cache van de browser die je altijd gebruikt.

        1. Li zegt:

          Cahe geleegd van Firefox en van Chrome, geen verbetering. Maar dat had ik al gemeld. Zie

          https://blog.xs4all.nl/2014/02/18/nieuwe-firmware-voor-alle-gebruikers-van-fritzbox-modems/#comment-748001

  10. Harrie zegt:

    In aanvulling op bovenstaand bericht van XS4ALL:

    Op onderstaande website staan gedetailleerde adviezen van AVM (in het Engels):

    http://www.avm.de/en/Sicherheit/advice.html. Been there done that, maar ‘theoretisch’is het password van de FB nog steeds te achterhalen!

    1. Roeland zegt:

      Harrie, na de firmware-update is dit niet meer mogelijk.

  11. Rick zegt:

    Gewoon een andere modem van een andere firma dit geeft geen vertrouwen meer af aan de consumenten !!!

    1. Aar zegt:

      Sorry hoor, maar wees blij dat AVM er snel bij is. Er zijn fabrikanten die je nog een paar weken in de kou laten staan.

      1. ReemZ zegt:

        …en bedrijven die het doodleuk vertikken decennia oude ‘known issues’ op te lossen, zoals een niet nader te noemen leverancier van computerbesturingssystemen…

  12. Rob zegt:

    Na de update had ik geen Internet meer. De VDSL instellingen waren weg. Opnieuw instellen dus. Bedraad, want ik gebruik draadloos niet van Fritz! En de eerste keer wilde Firefox absoluut niet inloggen, geen inlogscherm! Vreemd genoeg (volgens jullie dan) Chrome wel. Nu werkt alles weer goed, maar vreemd dat ik na deze update VDSL opnieuw moest instellen, nooit gehad.

  13. Roeland zegt:

    Voor mensen met een 7340 die geen internet meer hebben na de firmware-update, zie deze instructie:

    https://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/firmware/fritzbox7340-7360/firmware/#troubleshoot

    1. William zegt:

      Snap ik even niet ? als ik de link aanklik kom ik gewoon op jullie website voor de installatie, by the way
      als internet niet meer werkt kan toch ook geen link aanklikken.
      Na mijn melding van gisteren komt straks e KPN langs
      Ben benieuwd

  14. Maarten Giltaij zegt:

    Wanneer ik fritz.box probeer te laden, krijg ik alleen een wit scherm, ook wanneer de browser klaar is met laden. Dit gebeurt met zowel IE11 als safari op de iPad. Op de website van AVM staat een add-on voor IE, maar die verbetert de situatie niet. AVM heeft niets op haar site gezet over IE11 of Safari iPad. Wat kan ik nu doen?

    1. Li zegt:

      Ik gebruik geen internet explorer maar wel firefox en chrome en zie het zelfde probleem sind de update…

      Tenminste, als ik probeer via wlan toegang te krijgen (krijg alleen een voorbijflitsend loginscherm als ik op F5 druk). Heb ook mijn cache geleegd maar ook dat helpt niet.

      Wat wel lukt is via wlan en myfritz toegang krijgen en via deze ingang naar de fb overzichts pagina gaan. Dus via 192.168.178.1/myfritz Inloggen en dan Fritz!box link in rechterbovenhoek klikken.

      Heb jij dezelfde ervaring? Laat even weten dan!!!

      Via bedrade verbinding zie ik deze problemen niet.

      Ik moet eigenlijk nog een keer een problem/bug report filen bij avm maar ik heb al genoeg moeite om informatie los te krijgen over de status van mijn telefoon verbinding bij xs4all.

      Als xs4all mij eindelijk eens informeert of ik nu naar het buitenland mag bellen dan ga ik nog wel eens bij avm langs voor deze issue.

      1. Li zegt:

        xs4all heeft imiddels gemeld dat ik de mededelingen van Ronald Renes mag negeren en dat ik weer gewoon naar het buitenland mag bellen.

        Fijn, ik was wel toe aan wat duidelijke informatie…

  15. Herman zegt:

    Hoe moeilijk kan het zijn…
    Krijg je netjes een brief voor resetten van wachtwoord voor telefonie en ook nog per email en herinnering.
    Volg je netjes de procedure en dan (VoIP-nummer):
    Wachtwoord resetten – Stap 4 van 4
    De door u verstrekte gegevens zijn onjuist. Controleer a.u.b. de gegevens en probeer het opnieuw.
    Al drie keer geprobeerd, hetzelfde resultaat…
    En nu?

    1. Harry zegt:

      Na de eerste berichten over de problemen met de FB heb ik vrijwel direct het wachtwoord voor telefonie gewijzigd. Toch nog maar een keer geprobeerd, nadat ik de brief van XS4All ontvangen had. En raad eens? Ook ik krijg de melding “De door u verstrekte gegevens zijn onjuist. Controleer a.u.b. de gegevens en probeer het opnieuw.” Tsja…

      1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

        Dit was helaas een bug aan onze zijde. De token/code die je gebruikte was goed en het wachtwoord was gewijzigd, maar het systeem koppelde terug dat dit incorrect was.

        Het is sinds vorige week opgelost, maar desondanks heel erg vervelend! Onze excuses hiervoor.

  16. 'Pat' zegt:

    De ervaring van Herman (19.02.’14, 23.09 h) deel ik. Los daarvan nog enkele opmerkelijkheden die ik ben tegengekomen:

    1. Als eerste noem ik dat mijn Fritzbox (‘tuurlijk via monitor) – nu, dwz na mijn updaten van de firmware begin februari – aangeeft (citaten): “FRITZ!OS 06.03″ plus tegelijk “changes not supported by manufacturer”. Dat geeft te denken, of beter: te speculeren.

    2. De link van AVM naar ‘Additional information’ [http://service.avm.de/help/en/FRITZ-Box-7360-avme/012/hilfe_nichtsigniert] biedt bij hierbij helaas geen soelaas. Opvallend is dat op haar site AVM stelt dat in de map [ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7360/x_misc/english/] zich een driver (exe) bevindt, terwijl daar alleen een tekstbestandje “recover.txt” aanwezig is. Ik had op iets meer Gründligkeit gehoopt.

    3. Gister, begin van de middag, en naar aanleiding van de door Herman genoemde telefoniewachtwoordreset-brief van XS4ALL, heb ik gepoogd het telefoniewachtwoord te resetten volgens de in de brief genoemde instructies. Zelfde ervaring als Herman (zie zijn post van 19.02.’14, 23.09 h, op dit blog).

    4. Gister, begin van de middag (misschien eerder al, kan ik niet vaststellen) geen werkende telefoonverbinding meer heb, hoe vaak ik ook het Fritzbox 7360 reset. Er valt door mij niet oorzakelijks te zeggen (met 100 % zekerheid) of dit samenhangt met met telefoniewachtwoordresetpoging van gister, maar het lijkt me aannemelijk, gezien er voor zover ik me herinner sinds de middag van zaterdag 8 februari geen belproblemen meer zijn geweest op mijn adres.

    Ik zou XS4ALL willen vragen om ofwel per mail ofwel op de site enige nieuwe info omtrent de zeer recente brief (telefoniewachtwoordresetinstructies) beschikbaar te stellen. Ook omdat: (a) Gister heb ik een webform (uiteraard met al mijn bereikbaarheidsgegevens zoals mobiele nummer) aan XS4ALL ingezonden. (b) Vanochtend rond 08.10 h heb ik gepoogd ze via mijn mobiel te bereiken. Ik ben tot dusver niet teruggebeld of teruggemaild, valt me eerlijkgezegd wat tegen.

    1. Arie zegt:

      Voor wat betreft de recover image lijken er twee versies van de 7360 te zijn, waarschijnlijk staat op de sticker of je een v1 of v2 versie van de box hebt. Je vind de image dan in fritzbox.fon_wlan_7360_vX (X vervangen door versie) ipv fritzbox.fon_wlan_7360

      Voor wat betreft het bellen ..zelfde heb ik ook gehad; ondanks foutmelding is paswoord wel degelijk veranderd (toen ik de foutmelding kreeg wilde ik de helpdesk bellen en dat werkte dus niet meer :) zodoende kwam ik erachter).. dus je hoeft waarschijnlijk alleen maar je nieuwe telefoniepaswoord in de fritzbox in te voeren..

      1. Hanry Doorn zegt:

        Zelfde ervaring mbt de foutmelding, het wachtwoord blijkt dan toch al aangepast. Na invullen nieuwe wachtwoord in fritzbox werkt telefonie normaal!

  17. Maurice zegt:

    Als ik lees wat mensen voor problemen hebben na die update wacht ik denk ik nog maar eventjes, met name omdat ik ook Firefox gebruik. Bovendien moet je een wachtwoord invoeren dat ik nooit heb gehad en ook niet nodig had toen ik het modem heb gekregen en daarom zou ik eerst alles weer op de fabrieksinstellingen moeten terugzetten.

  18. Herman zegt:

    Nu is het wijzigen van mijn ww voor telefonie gelukt… eindelijk.
    Echter mijn internet verbinding valt nog steeds weg rond 10-15min over het heel uur… :)
    Push Service werkt ook nog steeds niet na de update :) instellingen nogmaals ingevoerd en wederom met een andere geprobeerd, maar telkens “TCP error”. En denk je dat AVM snel reageert? Echt niet dus.
    Jammer…

  19. Willem zegt:

    Toch de update naar 6.0.3 maar uitgevoerd en kan met Chrome de FritzBox (7340) zowel bedraad met de PC als via de WiFi vanaf mijn laptop gewoon benaderen en inloggen.
    Update uitgevoerd zoals aangegeven in het filmpje en rustig afwachten tot de lampjes op de FritzBox stoppen met knipperen.

  20. Maurice zegt:

    Volgens mij lopen alleen mensen gevaar die de Fritzbox ook voor bellen gebruiken, of niet? Ik gebruik hem uitsluitend voor internet.

    1. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

      Nee, het gaat hier om een probleem in de firmware, waarmee o.a. wachtwoorden achterhaald kunnen worden.

      In algemene zin: als je Bellen van XS4ALL hebt, betekent het dat kwaadwillenden deze zouden kunnen misbruiken, wat ook helaas heeft plaats gevonden in het begin. Inmiddels zijn hier vanuit onze kant (=XS4ALL) maatregelen tegen getroffen.

      Maar als jij eigen diensten hebt toegevoegd in de Fritzbox en jouw modem is niet geupdate, dan zouden die gegevens in theorie ook bij derden kunnen liggen. Heb je geen Bellen van XS4ALL en eigen diensten toegevoegd, dan is de noodzaak om up te daten wat kleiner. Echter, dat is zeker niet wat wij aanraden.

      Ons klemmende advies luidt om de firmware te upgraden, omdat hiermee het lek in de Fritzbox gedicht wordt.

      1. Maurice zegt:

        Ik gebruik hem niet om te bellen en ik heb ook geen eigen diensten toegevoegd. Bovendien heb ik indertijd nooit een wachtwoord ontvangen en ook nooit nodig gehad, zodat ik hem eerst op de fabrieksinstellingen zou moeten terugzetten en alles weer handmatig zou moeten aanpassen. En als ik lees hoeveel problemen veel mensen na die update ondervinden heb ik op dit moment eerlijk gezegd niet veel zin om die update te doen.

  21. marco zegt:

    Na de firmware update word ik op onregelmatige tijden anoniem gebeld. Bij het opnemen wordt de verbinding verbroken . Na een paar minuten hetzelfde weer.
    Mijn vraag is of dit idd van de firmware update komt of dat er iets anders speelt. ‘t Is super vervelend en dan druk ik mij nog zwak uit .
    Ik kan gewoon uitbellen en gebeld worden kan ook.

  22. Eugen zegt:

    Altijd heel tevreden geweest met de FritzBox en de service van XS4ALL. Practisch geen uitval en ook de WiFi verbinding prima. Echter… Na de update van 6.0 naar 6.0.3. is de WiFi zeer instabiel. Valt regelmatig uit (een veelgehoorde klacht van ‘vroeger’). Ik gebruik het kanaal van voor de update. Ook een scan van naburige WiFi AP’s geven geen verandering en heb dus geen cross-channel distortion! De verbinding valt gewoon weg en komt ook vanzelf op. Normaal een doorvoer van 72 of 68Mbit/s nu slechts 2Mbit. Krijg ook meldingen op mijn smartphone dat de WiFi instabiel is en wordt overgeschakeld naar 3G..

    Geprobeerd:

    Modem van de stroom, na een kwartiertje weer opgestart. Na training zelfde probleem. VDSL traagheid blijft overigens heel consistent gelijk.

    Modem opnieuw geflashed, terug naar fabrieksinstelling, alles opnieuw geconfigureerd inclusief VOIP telefonie. Probleem blijft bestaan.

    Inloggen en andere zaken werken gewoon prima, geen vertraging…

  23. Peter zegt:

    Hallo xs4all.

    AVM heeft WEER een nieuwe update voor de Fritz!box uitgegeven. Firmwareversie 06.03 is vervangen door 06.04. en ook hier is er een security-issue.

    1. Li zegt:

      En, misschien minstens zo interrressant… ook een update voor de fritbox andrioid apps. Maar of dat security gerelateerd is dat blijft vaag.

    2. Roeland Mighawry Roeland Mighawry zegt:

      Hoi,

      wat is volgens jou het security issue?

      1. Li zegt:

        Als je mijn bericht goed hebt gelezen weet je dat ik mijzelf die vraag ook al gesteld heb Maar of dat security gerelateerd is dat blijft vaag.

        Ik had gehoopt op een antwoord van een van jullie op deze vraag….

        1. Li zegt:

          Kom op Roeland!

          Je ziet er uit alsof je meer weet.

          Deel die wetenschap eens met ons.

  24. Albert zegt:

    Gebruik naast de fritzboxen ook fritz repeater. Volgens bericht op Duitse site (20/2) is daar ook nieuwe firmware voor:

    http://www.heise.de/newsticker/meldung/Fritzbox-Luecke-Jetzt-auch-bei-WLAN-Repeatern-2119244.html

    “Für drei Modelle (Repeater N/G, 300E und 310) steht schon verbesserte Firmware bereit,”

    Mijn repeater draait nog op 68.04.86. Als ik probeer te updaten komt de melding
    “No firmware was found that is newer than the installed version.”

    Ik vrees dat als AVM deze zaak iet snel onder controle heeft dat het einde oefening is.

  25. S. zegt:

    Voorlopig heb ik echt geen tijd om de helpdesk te bellen, misschien wel over een maand of drie als het mee zit. Het punt is dat de configuratiepagina van fritz.box niet te bereiken is bij Windows 8.1. Niet onder het nummer, niet onder ‘fritz.box’, niet als je cookies weggooit of het modem een tijdje uitzet, of een andere browser, etc. Bij een oude laptop kan ik de configuratiepagina wel bereiken, maar die gebruik ik liever niet voor dit doel, die laptop is van de zaak.

    Voor de firmware update van een week of 6 geleden (op 6.02 dus) kon dat nog wel, bij fritzbox 7340.

    Zou de lezer van dit bericht die bij xs4all werkt dit aan de fabrikant willen doorgeven, hartelijk dank.

    1. Peter zegt:

      Merkwaardig, maar ik heb Windows 8.1 en de configuratiepagina is gewoon te bereiken. Ik denk dus dat het probleem mogelijk met jouw computer te maken heeft. Ik weet dat scriptblokkers e.d. in staan zijn om de pagina van de Fritz!box te blokkeren. Als je zoiets als NoScript of ScritpSafe hebt, kijk eens of het daar aan ligt?

      1. Li zegt:

        Ik zie ook iets dergelijks..

        zie https://blog.xs4all.nl/2014/02/18/nieuwe-firmware-voor-alle-gebruikers-van-fritzbox-modems/#comment-754901

        Laat effe weten of dit een vergelijkbaar probleem is.

  26. Wil zegt:

    Kan ik na de update 6.0.4 internet acces weer aanzetten?

  27. Richard zegt:

    Alleen maar problemen nadat ik mijn Fritzbox7360 geupdate heb van versie 5.04 naar 6.03. Nu inmiddels op 6.04 maar niet veel beter. Online games(call of duty) op de ps3 spelen is nauwelijks mogelijk of dramatisch traag geworden. De wifi is instabiel en valt soms geheel weg.
    Heb inmiddels op advies van AVM de priorization van van de ps3 op hoog gezet maar geeft nauwelijks verbetering. Iemand nog ideeën?

    1. Marc zegt:

      Zelfde probleem bij mij: PS3 online werkt niet met 6.04.

      Eerder met de Kerst 2 weken niet online PS3 kunnen spelen,
      totdat ik erachter kwam dat ik de moden naar 6.03 had geupdated.
      Helaas 6.04 werkt ook voor geen meter.
      Dus toch maar weer terug naar 5.04.

      AVM nam mijn klacht serieus: dwz dat ze wilden dat ik daar nog eens 40 uur aan zou spenderen.
      Klojo’s… Ben blij dat je ook problemen hebt, hopelijk zijn er meer en kunnen wij XS4ALL en AVM op dit probleem zetten

  28. Andy Firth zegt:

    Zo , ik zie aleen maar problemen met instabiele verbindingen, wegvallende wifi.
    Had nieuw modem (7360 van xs4all na ander euvel, standaard firmware op 5.51, toch even geflashed naar 6.01vanwege nieuw features zoals vectoring in de toekomst, let wel dit was nog voor de telefoonfraude.
    toen begon het verbinding werdt snachts 15 keer gedropt, zag ik in de log. vdsl verbinding enorm traag.
    Weer gedowngrade naar 5.51 en nergens meer last van, blijft dus voorlopig lekker op 5.51.
    de fritzbox is kwetsbaar geworden en dat tast het vertrouwen van klanten aan in deze box. xs4all zal hier iets aan moeten doen.

  29. Robert zegt:

    Sinds ik de upgrade van de firmware van mijn 7360 heb gedraaid, is mijn verbinding zo slecht dat het soms voelt alsof ik een verbinding in een of andere bananenrepubliek heb :( Ik kan soms niet eens op Youtube wat kijken of op nu.nl een filmpje (dit euvel trad voorheen niet op… gewoon direct na de upgrade was het verschil er :( ). Toch maar eens zoeken naar oudere firmware voor een downgrade (remote acces heb ik toch altijd uit).

  30. Richard zegt:

    Over de 7360 hoor en lees je (waaronder zie ook boven) sinds de update alleen maar slechte ervaringen/trage verbinding/WiFi problemen etc.
    Vraag: zijn er ook positieve ervaringen?
    Ik gebruik nu geen VDSL en dacht aan overstappen naar VDSL/Bellen maar begin nu toch sterk te twijfelen wat te doen. Heb ik last van koudwatervrees of ..?

    1. Hanry Doorn zegt:

      Heb inmiddels de update naar 6.04 uitgevoerd op de 7360, nog geen problemen ondervonden. Ik heb internet, bellen en televisie, alles werkt normaal en goed.

      Alleen inloggen via Windows7 met FF, IE en Chrome duurt minutenlang, via Macbook met OS X 10.7.5 met safari gaat inloggen normaal. Vreemd, want het trage inloggen was voorheen op Windows geen probleem, maar sinds het bekend worden van de zwakke plek in de fritzbox had ik hier last van. Dus nog voor utvoeren van de update!

      1. Richard zegt:

        Dank voor je reactie!

  31. sohbet zegt:

    Hoi, En, misschien minstens zo interrressant

Commentaar is gesloten