Vandaag is het precies 20 jaar geleden dat XS4ALL van start ging. Dus het is een mooi moment om terug te kijken, want er is in die twintig jaar ongelooflijk veel gebeurd. In de jaren ’80 van de vorige eeuw was in Amsterdam een groep hackers actief onder de naam Hack-tic. Ze gaven een tijdschrift uit en wilden meer doen met techniek dan alleen consumeren: uit nieuwsgierigheid zochten ze graag uit hoe dingen in elkaar zaten, zodat ze ze misschien ook anders konden gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was. ‘Hacken’ betekende toen niet zozeer het inbreken op computers, maar het aanpassen van technologie zodat je het kon gebruiken zoals je zelf wilde. Geliefde hackdoelwitten uit die tijd waren de elektronische kluisjes op Amsterdam CS en de telefooncentrale van de PTT.

Internet bestond toen al lang, maar was alleen toegankelijk voor een kleine groep wetenschappers, militairen en grote bedrijven. Niet voor gewone mensen. En ondanks die beperkte beschikbaarheid gebeurde er vanalles op internet. Informatie werd er vrij gedeeld, het was een fantastische plek om de meningen van anderen te leren kennen, en die van jou te laten horen. De mensen van Hack-tic vonden daarom dat het internet voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. Daarom bedachten ze XS4ALL: Access for all, toegang voor iedereen.

hacktic.nl:magazine:2020.htmEerst was XS4ALL niet de naam van een bedrijf, maar van de server waarmee je met internet verbinding kon maken. Dat deed je door via de telefoonlijn en een modem in te bellen. Dat kon via 12 lijnen, wat betekende dat als je de dertiende was die inbelde, het internet niet toegankelijk was: in gesprek! Dat was al snel een probleem, want al op de eerste dag van XS4ALL meldden zich 500 klanten. Die allemaal het internet op wilden.

Vanaf dat moment maakten het internet in Nederland en XS4ALL een ongelooflijke groei door. Internettoegang was een hit: steeds meer mensen wilden het net op. Er kwamen al snel meer providers bij. In 1998, vijf jaar na de oprichting van XS4ALL, had al zo’n kwart van de Nederlandse bevolking toegang tot internet. Het inbeltijdperk liep ten einde want breedband internettoegang via ADSL was in opkomst.

XS4ALL was inmiddels los van Hack-Tic een bedrijf geworden maar droeg de waarden die zo belangrijk waren in de hacker-scene nog altijd hoog in het vaandel: privacy, security en vrije uitwisseling van informatie  zaten – en zitten nog steeds – diep in de cultuur van XS4ALL ingebakken. Met de komst van ADSL had XS4ALL opeens een grote hoeveelheid geld nodig om te kunnen investeren in de nieuwe apparatuur die nodig was om internettoegang via ADSL te kunnen gaan aanbieden. Dat geld was er niet, dus besloten de oprichters het bedrijf te koop te zetten. De koper die naast het benodigde geld de mooiste plannen had met XS4ALL, zou eigenaar worden.

Die koper werd, opmerkelijk genoeg, KPN. Dat lag niet voor de hand, want de PTT (de voorloper van KPN) en XS4ALL waren vroeger bepaald geen vrienden geweest: het hacken van telefooncentrales viel bij de PTT niet echt in de smaak. En een aantal hackers van het eerste uur gruwelden ervan dat XS4ALL zichzelf overleverde aan het grote geld en vreesden dat het eigenzinnige, idealistische karakter van XS4ALL zou verdwijnen.

4-0Die vrees bleek onterecht. XS4ALL werd binnen KPN een onafhankelijk opererende dochter en eigenzinnigheid en idealisme bleven onverminderd belangrijk. Zo heeft XS4ALL in de loop der jaren een aantal spraakmakende rechtszaken gevoerd die de basis hebben gelegd voor het internetrecht in Nederland. In de rechtszaak met Scientology waar XS4ALL samen met journalist Karin Spaink in verwikkeld was geraakt, pleitten we tot voor de allerhoogste rechter dat de vrijheid van informatie en persvrijheid belangrijker waren dan het auteursrecht dat Scientology heeft op zijn geschriften. Met succes: in 2005 kwam de zaak na tien jaar ten einde met een duidelijke overwinning voor XS4ALL en Spaink. De vrijheid van informatie zegevierde en XS4ALL hoefde geen informatie te blokkeren of te verwijderen, zoals Scientology geëist had. Die rechtszaak was erg belangrijk: hij maakte duidelijk dat providers een bijzondere rol hebben: ze bewaken de vrijheid van informatie en moeten dus een goede afweging maken op het moment dat iemand informatie op internet wil blokkeren of verwijderen.

In de jaren daarna bleef XS4ALL zich inzetten voor een vrij en open internet, voor de maximale privacy en security van haar klanten, en voor maximale beschikbaarheid van informatie. En dat doen we nog steeds: XS4ALL zit momenteel midden in het hoger beroep in de zaak over blokkeren van de Pirate Bay.

Al die twintig jaar zijn we ervan overtuigd dat internet meer is dan een verzameling servers, routers en kabels. Meer dan een mooie dienst die je in de vorm van abonnementen kunt verkopen. Internet heeft een ongelooflijke invloed op de maatschappij, op het dagelijks leven. De manier waarop het internet de afgelopen 20 jaar vorm heeft gekregen, heeft een bepalende invloed gehad op de manier waarop de Nederlandse maatschappij zich ontwikkeld heeft. Internet wordt door miljoenen Nederlanders dagelijks gebruikt om te werken, te leren, vriendschappen te onderhouden, boodschappen te doen en financiën te regelen. Om met de overheid te communiceren, belastingaangifte te doen, met elkaar te kletsen, van muziek en films te genieten, om het nieuws te volgen. Internet is verweven met de hele maatschappij. Daarom bemoeit XS4ALL zich dus niet alleen met de techniek, maar ook met de maatschappelijke ontwikkelingen die met internet samenhangen.

Die ontwikkelingen zijn nog lang niet ten einde: we zitten er middenin. Alles ontwikkelt door, dus XS4ALL ook. Met een mooie mix van zakelijkheid en idealisme blijven we met een kritische blik, een duidelijke mening en grote kennis van en liefde voor technologie, security en privacy de beste provider van Nederland.

\o/

Deel dit:

Reacties

  1. Henk says:

    Helaas heb ik ook de ervaring dat XS4ALL al lang niet meer de kwaliteit biedt van vroeger.
    Ik ben ook al lang abo. Met name de helpdesk die zo goed zou moeten zijn valt me zwaar tegen. De verbinding is wel prima, als je die hebt, maar onlangs ben ik overgestapt van wat oude isdn lijnen naar xs4all only met meerdere nummers waarbij me voorgespiegeld werd “wij regelen alles voor u, maak u geen zorgen” en na tig keer communiceren (en duidelijk te hebben aangegeven wat er gedaan moet worden want ik wilde de meerdere telefoonnummers behouden) ging het toch nog mis, ook bijna elke helpdeskmedewerker die ik sprak kwam weer met een eigen interpretatie/verhaal. Om nog maar te zwijgen van alle loze beloftes.
    Uiteindelijk bijna een maand zonder telefonie gezeten! En compensatie ? No way! “gevolgschade” noemen ze dat…. Triest…

    Wat historie betreft:
    Doe mij maar weer gewoon de oude tijden van de BBS-en en uiteindelijk de digitale stad. Mooie ASCII art e.d. en de geluiden en lampjes van het modem.

  2. Twintig jaar geleden zag ik de reclame op de bill boards staan en ik dacht; “Wat moeten we toch met dat internet?” Helemaal niet zonder kunnen is een beetje overdreven, maar het heeft wel veel opgeleverd. Informatie (en bagger), maar ook lekker shoppen en diverse fora voor hobby en interesse.
    Al vanaf 2003 bij XS4ALL en slechts een keer een storing meegemaakt. En daar kregen we een shirt voor als goedmakertje.
    Hartelijke groet,
    JtL

  3. Ruud Sint says:

    Mijn felicitaties voor xs4all. Ik heb de start van xs4all daadwerkelijk meegemaakt. Was in die tijd co sysop bij neabbs van Max Keizer. Nooit gedacht dat het zo zou groeien…
    Op naar de volgende uitdagingen….ik ben rr helemaal klaar voor.

  4. Michel says:

    Die meneer RS (een eindje hierboven) heeft wel een punt vwb het opnemen van tv-programma’s. Die staan dus ergens in de cloud en je krijgt ze onmogelijk gekopieerd naar welk medium dan ook (mijn HD-recorder is werkeloos geworden).
    Dat krijg je ook niet te horen als je je laat voorlichten.
    Dus beste XS4all, is daar snel iets aan te doen?

    Voor de rest prima provider hoor en oh ja, van harte!

  5. Gerritjan says:

    Wat een prachtig verhaal van die 12 lijnen. Wat is de tijd toch snel gegaan.
    Ook ik behoorde in 1998 tot die 25% van Nederland die Internet had.
    Een vriend van me adviseerde XS4ALL in combinatie met ISDN.
    Tot op heden nog geen moment spijt gehad.
    Ik kijk altijd met lede ogen naar die “internethoppers”, dan weer een jaartje de een, dan weer een andere provider.

  6. Wim.P.Visser says:

    Wim Visser
    Van harte 20 jaar een hele tijd ik hoop dat er nog
    20 bij komen als ik het nog meemaak ben dan 96.
    Een wens ik hoop dat jullie wat gaan doen aan linux het is een fijn systeem en goed voor de kleine beurs.
    Groet zeer tevreden klant/Abonnee

  7. Marc Marc says:

    XS4ALL gefeliciteerd! Ga zo door.

    Ik kan de eerste server in de bezemkast in een woning in de Bijlmer nog goed herinneren. Die zag ik bij een bezoek trots ratelen. Dat waren nog een tijden. Ik word oud.

    Kunnen jullie die niet namaken en tentoonstellen in een museum?

    Marc

  8. Michiel de R says:

    Gefeliciteerd! Al jaren abonnee, naar wisselende -maar grotendeels grote- tevredenheid. (Neem nou de Fritzbox. Fantastisch ding, lekker nerdy, veel in te stellen, maar ook frustrerend en irritant wanneer hij weer eens spontaan reboot…)

    Ik heb even serieus aan XS4ALL getwijfeld toen enkele leuke diensten tegelijk werden geschrapt en de tarieven alleen maar omhoog gingen. Maar de vriendelijke dame wist me destijds over te halen te blijven, en daar heb ik nooit spijt van gehad!

    Echter, als ik jullie tarieven voor glasvezel zie, kan ik niet anders dan heel diep zuchten. Ik wil heel graag glas, maar niet tegen dat tarief hoor.

  9. Bonno Bloksma says:

    Ik weet nog dat ik indertijd voor ons bedrijf een provider moest uitzoeken. Omdat wij toen vooral in het oosten zaten was A2 een logische keuze geweest maar…. In die tijd was een 56k modem de norm maar maakten wij al volop gebruik van ISDN en XS4All was de enige provider die ik kon vinden die NIET zogenaamd alle gebruikers “eerlijk” wilde behandelen door ISDN gebruikers af te knijpen op 56k maar de volle 64k liet gebruiken.
    Ze waren ook de enige met een POP (inbelpunt) die “dual band ISDN” aan kon zodat je een maximum van 128 kon halen. Moest je wel voor naar AMsterdam bellen, maar die keren dat we het nodig hadden deden we dat graag.
    Nooit spijt gehad van die keuze. Helaas ruim een jaar geleden voor de meeste vestigingen “moeten” overstappen naar UPC/Ziggo 120Mbit omdat ik daar gewoon botweg meer snelheid nodig had die XS4All toen nog niet kon leveren. Thuis heb ik nog wel steeds XS4All omdat ik daar vooral die extra services gebruik die XS4All heeft.

    • Mac says:

      Goed om te horen. We hopen met glasvezel aan grotere snelheden te kunnen voldoen in de toekomst!

  10. remi says:

    Gefeliciteerd.
    Zojuist nog ff geprobeerd of 020-5350535 het nog deed. Heerlijk ouderwets gewoon in gesprek. Maar jullie zijn een fijne provider. Dank voor de afgelopen jaren ga zo door. Allene…… klein puntje, ruil KPN aub in voor iets anders.

    • Mac says:

      Ja, onze oude inbelnummers werken nog steeds. We zetten ze nu ook in voor burgers van andere landen als ze het nodig hebben. Beter iets dan niets, zullen we maar zeggen, toch?

  11. van Liefland says:

    Gefeliciteerd, ik heb sinds 2002 internet via XS4ALL. En sinds een tijd ook telefonie en t.v.. Ik ben zeer tevreden!!

  12. Patrick Zuman says:

    Van harte XS! Op naar de volgende 20!!

    Gr,
    P@rick

  13. h says:

    gosh, has it already been 20 years since i joined from hacktic?

    congratulations! i hope the next 20 years are as successful!

  14. hans keijzer says:

    Van harte gefeliciteerd, en ga vooral zo door.
    Vanaf de eerste dag dat klant bij jullie ben, heb ik me alleen maar kunnen verheugen over de stabiliteit van de verbinding [eerst isdn, toen adsl, nu glasvezel], prompte en goede service, de vriendeljkheid, hulpvaardigheid en kennis van jullie helpdesk, en de vele extra’s die bij jullie gratis zijn, en waar je bij andere providers vaak [fors] moet betalen.
    Ik vind het meestal absoluut onrechtvaardig, als bij kwaliteitsvergelijkingen met andere providers dan alleen maandelijkse abonnementskosten naar boven komen, en zelden of nooit zelfs maar een deel van die extra’s wordt vermeld.
    Ik zou voor geen goud een andere provider willen hebben, beveel jullie altijd van harte aan bij familie, vrienden en kennissen, vooral als ik hoor, wat voor ellende die met hun providers hebben, en hoe onbereikbaar die dan plotseling worden ;)..
    Ga zo door..!

  15. Petra says:

    Gefeliciteerd met jullie jubileum.
    Nu jullie onderdeel zijn van KPN, kunnen jullie er voor zorgen dat de snelheid van de telefoonkabel verhoogd wordt. Als mijn zoon een één of andere internetgame gaat spelen heb ik geen internet meer. (Access for all!!)
    O ja Wij wonen in het buitengebied. Hier is dus geen kabel.

    • Mac says:

      Beste Petra, dank voor de felicitatie. Ik weet natuurlijk niet precies waar je woont, maar ik zou inzetten op glas. Laat iedereen in het buitengebied zich voor glas inschrijven…

  16. Diana says:

    Mooie, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We zijn ook klanten van de eerste generatie van XS4ALL en steeds tevreden met het goede service. Gewoon doorgaan en nog vele jaren!

  17. Martin says:

    Gefeliciteerd XS4ALL, een ware prestatie om in deze snelle wereld de beste te blijven en dan nog wel 20jaar lang.

    Ben niet van het eerste uur, maar al wel ruim 18jaar lid.
    Rotsvaste klant vanwege privacy, internetvrijheid en betrouwbaarheid.
    Ik ben nog nooit door toedoen van XS4ALL enig mailtje of data kwijtgereaakt.
    Ook heb ik niets begrepen van die allways-online aktie: vanaf het moment dat ik een vaste verbinding had, heb ik er hoogstens een paar uur per jaar uitgelegen. Geen enkele reden om een paar euro per maand voor te betalen. Sinds die allways-online actie heeft men echter wel een paar keer een ‘poging’ gedaan om de aktie kracht bij te zetten!

    Service en innovaties beginnen zorglijk te worden t.o.v. de prijs. Hier wat ideeën om XS4ALL weer op ‘niveau’ te brengen:
    1) Nerd-helpdesk….meteen iemand aan de lijn die er echt verstand van heeft. Mag wat mij betreft zelfs nog wat kosten.
    2) Als je dan zelf de helpdeskpagina’s maar matig bij wilt/kunt houden, maak er dan een wiki van die je zelf monitord. XS4ALL heeft zat klanten die verstand hebben van zaken.
    3) Zorg dat er naast die wiki gekoppeld een forum zit, om de wiki niet te veel te laten vervuilen.
    4) Geef meer keuzen voor de router of geld terug als je niet kiest voor de Frits!Box. Het geeft de expert-user weer meer het gevoel bij ‘zijn club’ te horen.
    5) Start eens een (permanente) aktie om via een forum te vragen wat klanten allemaal zouden willen zien als innovaties? XS4ALL betekent ook dat we allemaal bij kunnen dragen aan de functionaliteit van XS4ALL!
    6) Mobile versie helpdesk: sorry, maar als eerste pagina ‘Opzeggen en advies’? Wat dacht je van een menu met keuzen en een search veld als eerste pagina? Terug naar inhoud, weg die commerciële info op de helpdesk-pagina’s. Neem ons serieus. Vreemd genoeg vind je dat wel onder klantenservice. Daar had ik had ik het niet verwacht.
    7) Bellen is sneller, zelfs met die keuzemenu’s tussendoor. Waar is de mail responssnelheid gebleven van vroeger? Dezelfde dag is vaak al te veel gevraagd.
    8) Pirate Bay: zet eens een mirror op van die zaken niet niet de privacy schenden. Alleen al om publiekelijk duidelijk te maken wat voor moois tegengehouden wordt door de blokkade.
    9) Bied eens remote-login helpdesk (vooral voor router-instellingen). Voor veel mensen zou dit de oplossing zijn: iemand anders die het snel even doet. Vaak stukken sneller dan iemand met weinig verstand van zaken ‘er doorheen praten’. Dan kunnen jullie mijn ouders ‘overnemen’ van mij ;-)

    XS4ALL, je blijft mijn provider, maar komt aub weer een beetje op het oude pad van innovatie en klantgerichtheid terug.

    De Groenten
    Martin

    • Mac says:

      Dank Martin voor je idee-en, klantgerichtheid staat bij ons nog steeds hoog in het vaandel. We blijven er aan werken en hopen dat we je snel weer tevreden kunnen stellen.

      • Martin says:

        Mac…niet dat er in Nederland een alternatief is hoor ;-)))
        Nee, jullie steken er duidelijk een stuk boven uit.
        Maar ik mis een beetje lak-aan-commercie, techniek en kwalteit verkoopt zichzelf houding.
        Laat moeder KPN die commerciele variant maar doen….

        De Groenten
        Martin

  18. RS says:

    Tsja toen ik alle informatie doornam leek xs4all een van de betere, vooral ook omdat ze mobiel internet aanboden voor als de verbinding weg valt.
    Ik heb mij mede laten overtuigen door de argumenten van een heer die al jaren bij xs4all zit.
    Maar al snel begonnen de problemen zich op te stapelen en blijken beloofde zaken waar ik voor was overgestapt toch niet helemaal te werken zoals beloofd was.
    Het begon al met ellenlang gedoe met de aanleg waar de mannen die het kwamen aanleggen niet uitkwamen, deze zijn meerdere keren terug moeten komen.
    Uiteindelijk ging het werken na een fikse woordenwisseling met als resultaat eindelijk een KPN monteur die wat draadjes om had gezet in de KPN centrale.
    daarna begin het gedonder met het wegvallen van de verbinding dus ik was bijna blij met de meegeleverde mobiel internet stick welke in het modem was geprikt.
    Deze had een zeer lage snelheid en weigerde vaak te werken ook al viel de verbinding weg, uiteindelijk hield het ding er helemaal mee op om te verbinden en weigerde xs4all dit op te lossen zonder dat ik van alles moest gaan rommelen en opzoeken. Waardoor ik besloot dit deel van mijn contract te beeindigen.

    Daarnaast heb ik digitale tv waarvan was beloofd dat je alle zenders kon kijken op je pc en / of kon opnemen.

    Dat tv kijken op je pc werkt soms wel maar vaak ook niet en de zenders welke ik graag kijk mogen om een of andere idiote reden meestal niet worden bekeken

    Dan jawel ik heb HD kanalen welke ik niet kan kijken omdat het zo erg stoort dat je er vaak alleen maar schimmeringen ziet of dat het beeld hakkelt als een stotteraar.

    Ondanks de voorbeeldige 52 Mb down and 5 Mb up speed welke het modem geeft.
    dan de opname op die ellende box waar je dus echt helemaal niets aan hebt, er zij opnames die ik wil bewaren omdat dit unieke tv uitzendingen zijn, maar je raad het al dat kan dus niet want de hele bende is niet in staat om het naar een ander medium te kunnen opslaan vanwege zogenaamde rechten. Wel raar dat alle andere tv aanbieders standaard opname apparaten te beschikking stellen welke wel naar hd of dvd of zelfs naar usb stick dit kunnen opslaan
    Als je gaat bellen met de helpdesk krijg je weer van die vage figuren die weer hun scriptje zitten op te dreunen en weer beginnen met alle standaard vragen en daarna beginnen met u moet dit en dat doen terwijl dit allemaal gedaan had moeten worden door de monteur die dit kwam aanleggen.
    Jazeker ik zou het zelf kunnen maar ik betaal niet de hoofdprijs voor een zogenaamd zorgeloos product waarbij ik constant weer problemen heb of het spul niet wil werken zoals ik het graag wil. Na enkele jaren sprak ik de zogenaamd trouwe klant van xs4all weer en bleek hij toch maar te zijn overgestapt naar een andere aanbieder omdat xs4all lang niet meer die goede provider is dan die van weleer. Hoe ironisch.

    • Mac says:

      Jammer dat je niet tevreden bent. Blijkbaar is er voor ons dan nog werk aan de winkel.

    • Hans says:

      Tja RS; het zit je duidelijk niet mee!Ik zelf zit al een aantal jaren bij deze provider en heb volledig andere ervaringen met deze provider. De afgelopen 5 jaar is er 1x een oberbreking geweest van internetsignaal en dat kwam vanwege het doorkappen van een hoofdkabel door stratenmakers! En zelfs toen kregen we nog een excuusbrief van xs4all met zelfs de keuze erbij voor een gratis cadeautje EN geld terug voor de paar dagen dat we geen verbinding hadden (heb nog nooit gehoord dat een andere provider hetzelfde gedaan heeft na een grote storing!). Ja, het is niet de goedkoopste aanbieder maar zeker weten de meest betrouwbare en stabiele wat de verbinding aangaat. Ik zou best over kunnen stappen naar een andere aanbieder waar ik een veel hogere up- en downsnelheid krijg maar dan is het maar de vraag of je ook inderdaad de snelheid haalt die beloofd word (is bij xs4all nooit een issue).
      Kortom; zolang er geen alternatief is qua betrouwbaarheid, stabiliteit en service (al is de service door de jaren heen wel wat minder geworden helaas) blijf ik zitten waar ik zit

  19. JeroenW says:

    Wat ben jij ongelofelijk irritant en infantiel bezig zeg!

    • Diana says:

      Ja, dat’s ouderdom zeker.

      • Dick Meier says:

        Van Harte proficiat. Jullie doen het goed. Nu maar gauw de glasvesel in Lelystad (wijk De Punter & Jol).

        Hartelijke groet, een zeer tevreden klant/abonnee.

      • Mac says:

        Dank! Wij proberen ook hard aan de weg te timmeren wat glasvezel betreft. Helaas gaat het niet zo snel als dat we zouden willen, maar we zijn er druk mee gelukkig!

  20. JeroenW says:

    Ik weet het nog goed. Dankzij wat gepruts op het postkantoor kwam mijn betaling te laat en greep ik als gebruiker 10240 net naast de appeltaart voor de 10000e gebruiker.
    Zeker in de inbeltijd en het ADSL begin stak XS4ALL ver boven de concurrentie uit!

    Helaas is er een hoop veranderd. Ik zit nu naar glasvezel te kijken. Het aanbod van xs4all blinkt nergens in uit. De website is zo gebruiksvriendelijk dat ik me rot zoek. Contact gaat steeds moeilijker en bestaat steeds meer uit nietszeggende standaard antwoorden.

    • Mac says:

      Hmm, jammer om te horen Jeroen. Door de jaren heen is de concurrentie natuurlijk ook groter en beter geworden dan dat ze destijds waren. We doen echter nog steeds ons best om ons te onderscheiden met juist een helpdesk die niet met scripts werkt en we blijven ons uiteraard inzetten voor een open en vrij internet.

  21. hsc says:

    Goed werk, meer dan 20 jaar geleden van die vooruitstrevende studenten HHS informatica!
    Plannet werd het niet KPN wel.

  22. Umberto Y Lost Trio says:

    Ik ben abonnee geworden toen HetNet met zijn rare intranet variant begon. Ik draaide in het begin met Windows for Workgroups, later Windows 95. Eerst inbellen, later de kabel erbij voor de verbinding (99 gulden per maand), ik bleef toen gewoon Xs4All abonnee vanwege de nieuwsgroepen. Toen Xs4all Only kwam ben ik ook voor de verbinding naar Xs4all overgestapt. En heb nu naar volle tevredenheid 2 telefoonlijnen erbij en een geweldige Fritz!Box.

  23. Chris says:

    Gefeliciteerd!
    Ik ben dit jaar 19 jaar abonnee van xs4all. Weet nog goed uit die begintijd de UNIX commando’s en de overstap van mijn 9600baud modem naar 14k4.

    • Mac says:

      We hebben hier nog steeds een groot aantal beheerders die ook al 19 jaar meedraaien en zich dit als de dag van gisteren kunnen herinneren. We proberen zuinig op onze eerste abonnees en onze eerste beheerders te zijn!

  24. glen says:

    Gefeliciteerd xs4all! met het bereiken van deze mijlpaal. Ben al jaren meer dan tevreden. !

  25. Alex says:

    Oh, om even de vraag te beantwoorden van Jan van H. Hoezo iets gratis? Je krijgt al een aantal jaar goed geregeld internet, goede service en kwaliteit van XS =) Hoef ik niets gratis meer bij.

    • Chris says:

      En af en toe een nieuw modem op verzoek, dat maak je bij Ziggo niet mee.
      Mijn schoonzoon had problemen met het Ziggo modem en kreeg geen andere. Hij is toen overgestapt naar Xs4all en is zeer tevreden.

  26. Alex says:

    Gefeliciteerd hoor!

    Neem nu een aantal jaar (lees: 4 of 5) diensten af van XS, maar ben echt super tevreden. Voordat ik naar XS ging, zat ik bij Multikabel (ook super tevreden, nooit gezeik) maar toen ze gingen fuseren is het de mist in gegaan. Aantal jaar na alle frustratie van domme medewerkers/sters die echt de domste vragen van een scherm af lezen terwijl je aangeeft dat je zelf best goed bent met computers heb ik besloten over te stappen naar een duurdere (inmiddels goedkopere hehe) provider, XS. Alles is netjes geregeld, super service, mensen aan de andere kant van de telefoon begrijpen waar ze het over hebben, jij het over hebt en weten het op te lossen.

    Vriendelijke mensen daar die gewoon blijven doorgaan tot het probleem is opgelost (kun je van Ziggo echt niet zeggen is mijn ervaring)

    En die smiley aan het eind doet ‘t hem helemaal haha.

    \o/

    • Mac says:

      We zijn ook zeker trots op onze helpdesk en horen graag dat onze klanten tevreden zijn. Dank!

  27. R.van der Velden says:

    Heel hartelijk gefeliciteerd!!
    We zijn zeer tevreden klanten en hopen dat jullie nog zeer lang doorgaan!!

    Hartelijke groet.

  28. B. Slager says:

    Xs4all gefeliciteerd.
    Het zou overigens wel mooi zijn dat, zoals in het verleden meermalen gebeurden, dat de internetsnelheid verhoogd wordt voor dezelfde abonnementsprijs.
    Zeker een hogere upload snelheid zou mooi zijn.
    Dus een cadeautje van de jarige aan zijn/haar klanten zou mooi zijn om de traditie van Xs4all te continueren.

    • Mac says:

      We vieren het dit jaar op alle fronten kleinschalig helaas… Maar we zouden er niet zijn zonder jullie trouwe klanten waarvoor zeker onze dank!

  29. Ineke Luikel says:

    Van harte gefeliciteerd met 20 jaar XS4ALL

    Ik ben er zeer tevreden over

  30. Gefeliciteerd! Tja, in der loop van al die jaren is er meer professionalism, meer diensten en dienstverlening, meer commercieele begrip, enz., maar de echt goed karakter van de hacktic jaren is niet verloren gegaan. Het balans tussen privacy, veiligheid, verantwoordelijkheid, vrijheid, openheid en toelaatbaarheid – zowel voor de individuele en de maatschappij – XS4ALL is een prima voorbeeld van hoe het moet. Vandaar dat ik blijven als klant en niet over ‘switchen’ hoeft te denken.
    Ik kan nog steeds herinneren, die tijd van het ‘geschreeuw’ geluid van inloggen op 1200 en dan 14400 baud, (je wist vantevooren of het mis zou gaan door te luisteren) de nieuwsgroupen, de forums, de zeer grote documenten van halfgeleiderfabrikanten (zelfs groter dan 150K !) later had ik Netscape als browser, ga maar door. Zo was ik met het verschijnsel ‘bulletin boards’, ‘digitaal mail’, en ‘world-wide-web’ thuis begonnen al had ik in m’n werk de darpanet. Wij zijn nu zo veel verder gekomen, sneller, groter, meer, simpeler… maar laten we niet vergeten – het ‘internet’ is en blijft een communicatie technologie met het nadruk op het woord ‘communicatie’. Alles wat je ‘vindt’ op het net b.v. door AltaVista of Google is alleen mogelijk gemaakt omdat het *geplaatste* is door iemand anders: het is niet vanzelf plotseling ‘geboren’ ofzo! Met andere woorden – het gebruik van het internet is een kwestie van *geven* en *ontvangen*, communicatie dus in twee richtingen. XS4ALL geeft je die mogelijkheiden.

    • Mac says:

      Dank voor deze mooie toevoeging en je felicitatie! Het geluid van het inbellen hoor je hier niet meer, maar in ons datacenter kun je wel echt het internet horen! Heel bijzonder.

  31. Theo says:

    Inderdaad, Linda mag van mij wel “geblurd” worden.

    Wat me echt opviel vooral na de wisseling van het management, is dat Xs4all in mijn ogen inderdaad gezakt is met service en kwaliteit.
    Ze draaien nu nog op innovaties van enkele jaren geleden, maar er komt niet veel bij….(KPN?) hooguit inderdaad de commerciële toepassingen…. helaas.
    Nieuwsbrief stelt ook niet veel meer voor, of komt het door mij?

    Als je op de website van XS4ALL komt, moet je nu echt zoeken naar technische info, laat staan of je het forum of andere zaken kan vinden, dat was voorheen in mijn ogen veel beter.

    Om een website op te zetten binnen xs4all als particulier krijg je 3 cgi scrips…… nou, nou, dát is van deze tijd. Heb dus andere hostings.

    Ondanks alles blijft xs4all toch nog een redelijke provider, vooral rond vrijheid van meningsuiting en veiligheid, echter ik kijk wel rond….

    XS4All luister naar je klanten.

    Proficiat XS4ALL,

    Theo

    • Mac says:

      Beste Theo, jammer dat je dit zo ervaart. We nemen je commentaar in ieder geval ter harte. We willen je natuurlijk niet kwijt!

    • BOERTJES says:

      Niet klagen maar dragen

      • Theo says:

        Voor mij is xs4all The Best !
        Het was opbouwende kritiek.

      • Bauke Jan Douma says:

        Theo heeft op alle fronten gelijk. Het commentaar ‘niet
        klagen maar dragen’ is een onwaardig affront van een
        kwajongen.

        Bauke Jan Douma,
        gebruiker van het eerste uur (no.384 of zoiets), m.a.w.
        al 20 jaar, onafgebroken, klant.

  32. Andre says:

    Gratz op naar de 40!!!! Proud to be XS!!!

  33. Jolie says:

    Gefeliciteerd, 20 jaar alweer!

    Omdat ik ‘m niet meer kon vinden, heb ik de 15 jaar oude CDrom met oude jubileum-pagina’s opgezocht en geupload, nee, niet naar www-xs4, want daar heb ik geen login meer, maar kopieer ‘m gerust ;-) Met natuurlijk een verwijzend blogje over ‘vroegâh’.

    En ja, zoals Gien ook zegt, komen er nog feestjes…? Of gaan we gewoon met z’n allen naar OHM deze zomer om daar te feesten?

    • Mac says:

      Hi Jolie, dank voor je felicitatie en de link. Echt goed (ik kende hem niet)! Voorlopig geen XS4ALL feestje in het verschiet, maar we gaan wel met zijn allen naar OHM toe natuurlijk!

  34. BOERTJES says:

    Ben ik denk ik al wel 20 jaar een zeer tevreden gebruiker van het internet via xs4all
    Prima mensen geven altijd de goede begeleiding en de juiste oplossing.

  35. John Kl. says:

    Gefeliciteerd XS4ALL en alle medewerkers,

    Waarneer komt de jubileum t-shirt. lol

    Nu snel op weg naar een goed werkende glasvezel internet voor iedereen.

    • Mac says:

      John, ik ben het met je eens dat we te weinig aan t-shirts doen de laatste tijd. Ik zal eens kijken of we daar verandering in aan kunnen brengen, maar eerst op naar glasvezel voor iedereen!

      • John Kl. says:

        Misschien een leuk idee om er een jubileum t-shirt ontwerp actie aan te verbinden voor XS4ALL members.

        Komen vast leuke en orginelen ontwerp ideeën van. Onder de xs4all members zitten veel creatieve mensen heb ik al vaak ontdekt.

  36. H. Lenssen says:

    Van harte gefeliciteerd. Ga zo door in de komende 20 jaar en we zullen nog veel goede service van jullie ontvangen.

  37. Berend says:

    Gefeliciteerd XS4ALL! Linda heeft het er maar druk mee.

    Ik heb nog een blauwe maandag als student bij Planet Internet gewerkt en herinner me vooral hoe jaloers we op XS4ALL waren ;-)

  38. Hans says:

    Gefeliciteerd. Ook ik vond de verkoop aan KPN een rarestap, maar gelukkig heeft het niets aan kwaliteit en ondernemersgeest in geboet. Proficiaat en ga nog een hele tijd zodoor.

  39. J. vh Swinden says:

    Al 15 jaar klant, maar helaas steeds meer een gewone provider met een lang in de rij helpdesk, een site me vooral info over hoe je je abo kan UITBREIDEN ipv info over diensten zelf etc. En een dure tv reclame, dan ga je je toch echt zorgen maken.

    • Mac says:

      Wat ons betreft hoef je je geen zorgen te maken hoor. We blijven ons best doen. Jammer dat je dat niet zo ervaart, we zullen je commentaar ter harte nemen.

  40. Rob Wolfram says:

    Gefeliciteerd! Ik hoop van harte dat XS4All in de komende 20 jaar haar eigenzinnigheid die het tot nu toe had blijft behouden en zich blijft inzetten voor internetvrijheden want dat is voor mij de reden om rotsvaste klant te blijven. Ik denk dat er met mij genoeg “oudere” klanten zijn die er zo over denken. Voorlopig is er voor mij geen alternatief.

    • Mac says:

      Dank allemaal voor de complimenten en we blijven ons best doen! En Bauke, televisie hoort er tegenwoordig gewoon bij evenals we ook internet over glas aanbieden.

    • Bauke Jan Douma says:

      Eigenzinnigheid.
      XS4ALL is zo conformistisch geworden als de rest.
      Keurig televisie leverend en Apple bevorderend.

      bjd

    • Michel says:

      Ik sluit me bij jouw aan Rob, helemaal mee eens.

      Gefeliciteerd XS4ALL

      • Anja Hoogewerff says:

        Idem Rob en Michel. Er is geen provider met dergelijke instelling en service!!!

  41. Jan v H says:

    Krijgen we nu nog iets gratizz? Of gaan de prijzen omhoog? ;-)

    • Mac says:

      Beste Jan, je kan meedoen aan de fotowedstrijd en een camera proberen te winnen!

  42. Joop says:

    Geveelisiteerd!

    Was Karin Spaink niet bezig met een boek over de geschiedenis van XS? Komt dat er nog van?

    • Mac says:

      Dag Joop, dank voor je felicitatie. Karin was inderdaad al heel ver op weg met haar boek over de geschiedenis van XS4ALL. Karin is de enige die weet wat de status precies is. Zou leuk zijn als het er nog van komt! Groet!

  43. Gien says:

    Gefeliciteerd, Xs4all! Komt er bij dit jubileum dan wél weer een feestje waar ook oud-medewerkers worden uitgenodigd?

    Dat eigenzinnige zie ik trouwens steeds minder, XS is -in mijn ogen- meer en meer een gewone commerciële provider. Niks mis mee maar maak er niet meer van ;-)

    Oh, en mag die Linda hierboven weg? Ze verstoort het feestje nogal met haar geleuter over die slechtes soap.

    • Mac says:

      Dank Gien voor de felicitatie. Een echt feest hebben we helaas niet in de planning deze keer, ook niet voor de medewerkers. Mocht daar verandering in komen dan zullen we aan je denken.
      Jammer dat je ons minder eigenzinnig vindt, we doen namelijk nog wel echt ons best hoor!
      We zullen idd wat reacties van Linda verwijderen.
      Hartelijke groet!

  44. Ik had destijds een ‘strippenkaart’ van Knoware,
    dat zal rond 1992 geweest zijn, zie ook
    http://rudhar.com/recensie/2100801.htm

    • Jos says:

      Rene, ik ben ben ook bij Knoware begonnen. Mijn e-mail-adres uit die tijd houd ik uit nostalgische redenen nog aan. Helaas heeft Knoware het niet gered. Gelukkig is Xs4all er nog.

      Grappig overigens dat ik op web.archive.org mijn toenmalige website kan terugzien.

    • Mac says:

      Ja in de begin jaren ging het er nog heel anders aan toe. Pioniers weten dat, de huidige generatie moet het van de verhalen hebben. Het zijn wel goede verhalen!

  45. linda says:

    dat is lang 20 jaar maar goede tijden slechte tijden bestaat al 22 jaar sinds 01 oktober 1990 en -XS4ALL sinds 01 mei 1993

    • Mac says:

      Beste Linda, we zullen ook hier een reactie laten staan zodat je je punt kan maken. De rest van je reacties beschouwen we als “spam” en zullen we verwijderen. Met vriendelijke groet

    • Henk says:

      Maar XS4all is fictie en geen soap;)

    • Meneer Aart says:

      Dat is niks. Sesamstraat bestaat in Nederland al 37 jaar.

  46. Cor says:

    “ze bewaken de vrijheid van informatie en moeten dus een goede afweging maken op het moment dat iemand informatie op internet wil blokkeren of verwijderen.” Speaking of which: hoe staat het met het hoger beroep?

    • Chris says:

      Ik ben nu dit jaar 19 jaar abbonee van xs4all en weet nog goed het inbellen met mijn nieuwe 14k4 modem die een stuk sneller was dan de oudere 9600baud.
      Alles ging met UNIX commando’s destijds.
      Ook om het standpunt van vrije internetverkeer etc. Voel ik met thuis bij Xs4all.
      Ik heb een hekel aan providers en programma’s die van alles blokkeren in je mail omdat het zgn. virussen zou kunnen bevatten.
      Hoop dat xs4all zo doorgaat op deze manier.
      Succes!

      • Mac says:

        Unix wordt hier nog steeds volop gebruikt Chris. En dank voor je positieve reactie. We blijven ons best doen :-)

    • Mac says:

      Beste Cor, het hoger beroep gaat gewoon door. Brein heeft pas haar Memorie van Antwoord ingeleverd en nu is er 19 september een pleidooi bij het Hof in Den Haag. Voor een update over het hoger beroep kun je even het blog van Margreth Verhulst (mijzelf) lezen van kort geleden.
      Groet, Margreth